1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481748 inlägg · 4079 ämnen

Silly season

« · 1822014 · » Till forumet


Sv: Silly season
J F K: Tom Hedberg !
Kommentera

Sv: Silly season
modomille: är kanske Hedberg?
Kommentera

Sv: Silly season
leo: Med tanke på att Eriksson spelar både center och back så tycker jag absolut man kan plocka in Nyström som forward, skador kommer uppkomma och vi har sett hur det blir när man spelar med för många juniorer och när vi har spelare som behärskar 2 positioner så är det lättare att få ett slagkraftigt lag när vi får skador på nyckelspelare.
Kommentera


Sv: Silly season
Vill gärna att man försöker få tillbaka Erik Nyström men finns väl egentligen bara plats för 2 centrar nu
Kommentera

Sv: Silly season
MorganaLefaey: Dock är Ericsson lagd som back åtminstone i Modos kontraktsöversikt.

www.modohockey.se/artikel/djkraj0dw-4ij6i1/

Enliget den har vi nu 1 målvakt, 12 FW & 5 backar.

Edit: Ähh va fan vi har ju 2st Erik/csson nu... Så du har ju helt rätt. Mitt fel där.
Kommentera

Sv: Silly season
MorganaLefaey: Men så här i förhand så ser det väl ganska gott ut om det dyker upp två bra centrar.

Karla - X - Eriksson
Björklund - X - Molin
Alba - Öhman - Häggström
Jakob - Öhman - Lyrenäs
Wernblom - Wahlgren

Lägg inte så stor vikt i formationerna då ingen tanke är lagd på dem.
Kommentera

Sv: Silly season
Brutus: Om Sundlöv nu vill ha 14 forward och då inräknat juniorer med a-lags kontrakt så tror jag det är slut på förvärv med forwards. In kommer 2 centrar och sedan så har vi backsidan kvar där 3st till skall in. Men det kanske rör sig om 1 förvärv och 2 a-lags junisar eller något.
Kommentera

Sv: Silly season
Harry Luras: Kanske värvar tillbaka Erik Nyström som nyligen fått lämna Frölunda ;)
Vore en spännande värvning med sin speed och har även de två senaste säsongerna presterat väldigt bra i allsvenskan och visat att han håller nivån. Men med tanke på överflödet av wingers borde dom kanske avstå.
Kommentera

Sv: Silly season
Mydar: Ja.
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: Är det samme Magnus som den som spelade med Forsberg under lockouten? För visst var det en Magnus då från KB65 som spelade då vill jag minnas, Modo satsade på att försöka hitta ouptäckta talanger i närområdet
Kommentera

Sv: Silly season
Mydar: Magnus var riktigt bra i Malmö, men är en typ av spelare som inte automatiskt dominerar för att han går till en lägre serie. Dock är det en rollspelare som vi typ saknade ifjol. En kille som gör sitt jobb byte efter byte. Han är rätt bra på skridskorna, har ett bra skott, har däremot ett lite begränsat spelsinne samt är numera dessutom riktigt bra defensivt. Egentligen är det alltså ingen i föregående trupp som var likadan som honom spelmässigt.
Kommentera

Sv: Silly season
Mydar: Personligen tycker jag att vi inte tappat någon forward som man borde sakna.
Visst Byron. Men han var helt enkelt inte tillräckligt bra ute på planen när han kunde spela.
Smotherman såg jag aldrig som någon som kunde tänka sig stanna då han nog kräver för mycket lön. Och för mycket lön är inte något som jag anser man skall ge någon just nu.
Så allt borde ses som förbättringar. :)
Kommentera

Sv: Silly season
Någon som vet om det är någon särskild anledning till att det är ytterligare en livesändning imorgon? Eller kan man börja längta efter fler nyförvärv?;)
Kommentera

Sv: Silly season
Smartin: Nu har jag lite dålig koll på vilka som är kvar sedan tidigare, men jag vet att ivarjefall vi inte fick behålla Smotherman. Hur står sig Magnus i förhållande till de spelare som lämnat, är det en förstärkning eller plus/minus noll?
Kommentera

Sv: Silly season
MorganaLefaey:
Vi får framförallt alternativ, kan både gå som ytter och center. Har inget emot om han får köra mkt bo plus att han hjälper juniorer i en 4:e, eller en 3 med Björklund - Häggis - KJ vore rätt spännande på det berömda pappret.
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: Visst är det så. Räknar med att han kommer hoppa lite fram och tillbaka. Om en mer producerande kedja går trögt kan man nog slänga in han där och få lite fart osv.
Sen om han gör tillräckligt bra ifrån sig så kan väl ingen klaga om han knycker en plats. Tycker dock inte att man innan säsongen börjat skall räkna in han där.
Öhnerud var ju väldigt rolig på det viset. Desto högre kedja han spelade i desto bättre blev han. Lite som att han behöver någon som lyfter han ett extra steg.
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: Ja han bör kunna hålla en lägre kedja levande. Och jag tror inte någon kommer klaga på hans kämpaglöd och speed.
Sundlöv sa väl 14 forwards och är det 12 eller 11 vi nu har på kontrakt? Så förhoppningsvis så kommer 2 bra centrar in.
Det bör ge plats åt yngre att kämpa om platser.
Kommentera

Sv: Silly season
MorganaLefaey: det finns ändå chans att han är så pass skridskostark, fysisk och med ett bra skott att han kan spela i en producerande kedja. Öhnerud är ett exempel på en spelare som rimligen borde varit i en tredjekedja, men som nu är i hvs förstakedjan.

Nu säger jag inte att det blir så, bara att vi nog inte ska vara helt säkra på att han ska in i en tredje.
Kommentera

Sv: Silly season
modomille: Härligt. En bra kille som alltid jobbat stenhårt utan att gnälla. Får säkerligen bli lite av en pappa till de yngre spelarna.

Lär väl inte ösa in poäng, men kan se till att stabilisera en kedja, döda utvisningar och som sagt vara ett föredöme.
Kommentera

Sv: Silly season
Smartin: Där ser man. Hoppas det inte är på bekostnad av någon av de 2 spelfördelande centrarna. Häggström bör spela i checking line enligt mig. Där kan han göra skada med sin skridskoåkning och vilja.
Kommentera

Sv: Silly season
Amitiel: Magnus häggström klar,3 års kontrakt.
Kommentera

Sv: Silly season
Margnus Häggström klar för 3år.
Kommentera

Sv: Silly season
Live sändning 12:30 idag så blir väl någon ny spelare och kanske andra tränare om man har tur.
Kommentera

Sv: Silly season
Silly: nej, han varit dålig överallt
Kommentera

Sv: Silly season
modomille: men om man inte fyller på med lika mycket folk så blir det givetvis svårare att få det trycket. Pelle Bäckman är väl förresten en tränare som inte ser fördelen med långa anfall då han hellre pekar på att de absolut flesta målen inträffar rätt kort tid efter man vunnit pucken.
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: Alla lag vill ha långa anfall,men man kommer nog inte försöka stressa motståndaren lika mycket utan vänta in med ett samlat lag.
Kommentera

Sv: Silly season
Blake: Jo, Modo lär bli betydligt bättre på spelvändningarna, men jag tror att man till skillnad från i vinter inte kommer att vilja ha långa anfall. Snarare att man kommer att ta hem spelarna tidigare och chansa mindre. Mindre pinchning från backar, alltid tredje gubben hem osv.
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: Mora var även bra på hemjobbet. Mot Leksand var dom blixtsnabbt tillbaka i egen zon, varje gubbe sökte sin markering och gjorde knappt några dåliga avvägningar utan man höll sig disciplinerade i försvarsspelet.

Vi såg ju hur det gick när vi skulle spela som Skellefteå när vi hade AF i båset. Själv så spelar jag hellre försvarsspel och vinner med 2-1 än att förlora med 6-5
Kommentera

Sv: Silly season
Silly: Om det är Jonas du menar så är dom kusiner
Kommentera

Sv: Silly season
Silly: fasen. Drömmen vore att Modo kunde spela som Mora eller HV. Snacka om att de verkligen imponerat i vinter. Hockey med massor av skridskoåkning där man försöker spela sig ur de flesta situationer och på ett sätt så man kan behålla farten framåt.

Tyvärr tror jag inte att det blir så, utan alltså en mer defensivt stabil hockey.
Kommentera

Sv: Silly season
Silly: Eller: Marcus Ersson
Brynäs har redan sagt upp hans kontrakt, Innan slutspelet.
Kommentera

Sv: Silly season
Gustav Ahnelöv bör väl Sundlöv kunna locka! En Rightare
Tror jag kan växa ut som sin bror.
Så kanske brorblir en återvändare inom snar framtid.
Kommentera

Sv: Silly season
modomille:

Ja, vet inte hur mycket intresse Modo visade men det var samtidigt så blev väl att Djurgården var bättre val än Modo.
Kommentera

Sv: Silly season
Amitiel: Vet du ungefär vilken tidpunkt Modo var intresserade utav han tidigare?Var det innan han kritade på för Djurgården? Det har ju inte gått riktigt bra för Press efter han säsong i SSK. Kändes som Press inte riktigt fick chansen i Djurgården,har för mig att han spelade i deras tredje backpar.
Kommentera

Sv: Silly season
Robin Press har Modo varit intresserad av tidigare så är väl inte helt omöjligt.
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov:

Så kan det vara. Tror inte man värvar båda när vi har så pass lovande juniorer själv.
Kommentera

Sv: Silly season
Randy Marsh:
Robin Press vore intressant, Särki lär ju ha koll på honom. Tror man förhandlar med några stycken högerskyttar på backsidan och att Oskarsson inte är klar. Ser ingen direkt orsak att inte presentera honom om han nu vore klar.
Kommentera

Sv: Silly season
Modo har visat intresse för Robin Press. Känns lite konstigt dock när Marcus Oscarsson ryktas vara klar.

Sedan så kan det bli Oskarshamn för Axel Eidstedt.
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: Tror det var matchen för ett tag sedan mot Ryssland då Aho släppte sin markering och gick över på vänsterbackens sida -trots att vänsterbacken fanns på plats- varvid Aho's gubbe fick pucken och gjorde mål. Ryno ser het ut idag, synd att Modo inte hade större tålamod när de hade skrivit trayoutkontrakt med honom.
Kommentera

Sv: Silly season
Eller: Aho gav bort ett mål igår också. Han som spåddes en så fantastisk framtid har haft oerhört svårt att nå fram.

Jag tror inte säcken kommer att spela så. Han brukar kräva noggrannhet. Tre man hem, fastna inte i hörnen osv. Lite old school hockey med säkerheten i första rummet.

Själva hade jag helst haft en colliton, men med all turbulens som varit är jag jättenöjd med säcken. Raka puckar, tydlighet och stenhårt jobb.
Kommentera

Sv: Silly season
Jag hoppas verkligen "Säcken" inte faller in i den så kallade "moderna hockeyn" där backarna stressar så de missar markering framför mål. Prio 1 måste vara att ingen motståndare får stå alldeles fri framför våran mv. Har sett nu några matcher med Tre Kronor där bl.a Aho jagar bakom förlängda mållinjen och tappar markering framför mål.
Kommentera

Sv: Silly season
En spelare jag hoppas Modo kämpar med att få in -> Joakim Hilding. Eventuellt lite dyr. Men jag tror inte SHL klubbarna jagar karln.
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov:
Man vill ha 24 spelare i truppen
2 MV
8 backar
14 fw
Förhandlar med Isak W och Leman
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov:
Här kan man få en uppfattning om spelarlöner i allsvenskan
Kommentera


Sv: Silly season
Rytter:
Enligt Widebro ingick pensionskostnader. Vill minnas att Bofors omsätter ca 20 mille.

Det kan även vara så att vissa sponsorer går in och tar spelarlöner i sina bolag, känner till att en klubb gjort så, inte i allsvenskan iofs.
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov:

Ja svårt att veta vad som igår. Men skillnaden är ju att modo tar med saker som boende, bil mm. Sedan kanske pensionsavsättningar ligger utanför.

Det vi vet är ju att modo har alla kostnader för truppen med i sina siffror iaf, hur andra gör vet vi inte.

Konstigt dock att de 5 millar som Pantern och BIK uppger är utan sociala avgifter, de ligger väl på ca 32%.

Så det som är ren lön till spelarna är alltså 3.4 miljoner (före skatt), säg att dom kör 12 månaders kontrakt så blir det en lönesumma på 283 tkr /månad för hela truppen, räkna sedan på att det är 22 spelare i truppen, så har du en snittlön på 12878 kr/ spelare före skatt (15 500 SEK med 10 månaders kontrakt ).... Tycker det låter märklig att snittlönen är så låg, kan ju indikera på att det finns kostnader utanför som boende, bil och pension som inte tas med i siffrorna man uppger.
Kommentera

Sv: Silly season
Ygge83:
Det har man rimligen koll på, men alla kanske inte uppger sina siffror ändå.
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov: Men frågan är om sociala avgifter innebär samma för alla klubbar?
Kommentera

« · 1822014 · »