1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532599 inlägg · 4126 ämnen

Silly season

Sv: Silly season

Bad_Brett:

Avsaknad av pondus. På vilket sätt tycker du ledningen skulle agerat? 

Jag ser inga problem i att man i meddelanet lägger in att man är stolta för att man hjälpt William till att bli den spelare han är, samt att man jobbar på rätt sätt när det kommer till juniorer och ge dom chansen till att vara ledande spelare. Detta handlar ju snarare om marknadsföring och är något man läser i pressmeddelanden från varje klubb när det gäller spelare som går till NHL. 

Finns inte så mycket vi kan göra i detta läge när han är utlånad från NHL. Bara hoppas att det finns pengar nu att ersätta honom, vi behöver en center framför en back för tillfället. Finns det någon bra center som spelar i AHL som hör till Toronto som vi skulle kunna få låna som plåster på såren.

Cyklob: Jag föreslår att Svartvadet ska ta kontakt med Saidas dotter eller liknande. Toronto sade senast efter JVM att man inte skulle ta in Nylander, så det har nog varit snabba ryck. Nog tycker jag att Toronto borde låtit Nylander stanna i Toronto om man hade planerat det. Vem tjänade på att han åkte till Sverige för två veckor och dra på sig jetlag, missa väsentlig träningstid osv?

Sedan kan jag hålla med om att Svartvadet får det jobbigt. Jag hoppas att han hittar en tvåvägscenter, men de växer verkligen inte på träd.

J F K:

Det var hela tiden ett mål att ta över honom efter JVM, då Toronto krisade i höst var det nära att man plockade honom tidigare.

Är du uppriktigt förvånad att en klubb säger en sak till media men planerar en annan?

Vi har ju åtskilliga exempel från vår egen förening de senaste veckorna bara.

Jo, dom vägde nog in jetlag i ekvationen, not....

Redigerad kommentar

J F K: Med tanke på att vi nästan hade 0 offensiv med Nyllet i laget så behövs det nog mer än bara 1 spelare för att rusta upp inför kvalet. Jag skulle nästan säga att det behövs en hel formation då lagen som kommer nerifrån knappast lär låta bli att värva heller. 

Allehanda listar 5 lediga på marknaden, skulle inte tacka nej till 4 av dom...

När William Nylander lämnar Modo behöver luckan fyllas. Här är fem spelare som ryktas byta klubb.

Ville Leino, Medvescak Zagreb

Leino spelar just nu i KHL-laget Medvescak Zagred. Där har det blivit 10 poäng på 18 matcher, och nu ryktas Leino vara på väg från klubben. Bland annat ska Luleå vara intresserade. Leino är skicklig med pucken, har bra händer och fint spelsinne. NHL-meriterad spelare som vore en fullgod ersättare till Nylander.

Johan Harju, Jokerit

Johan Harju behöver ingen närmare presentation i Sverige. Har representerat både Brynäs och Luleå men spelar just nu i KHL-laget Jokerit. Harju är en stor, stark forward som har ett riktigt fint skott. Ryktas vara på väg från Jokerit och har av rykten placerats i Frölunda. Bör vara aktuell även för Modo.

Marcel Hossa, Dinamo Riga

Hossa är en av de namnkunnigaste spelarna som finns på marknaden just nu. Är kapten i KHL-laget Dinamo Riga. Har producerat 16 poäng på 38 matcher och har ledaregenskaper Modo behöver. Leksand tackade nej till honom på grund av kostnadsskäl. Skulle vara en förstärkning i vilket SHL-lag som helst. Hossa är skicklig offensivt, har bra händer och ett mycket fint spelsinne.

Ryan Lasch, TPS Åbo

Ryan Lasch är en poängstark forward som gjorde 20 mål i Växjö förra säsongen. Spelar just nu i TPS Åbo, där han producerar starkt. 32 poäng på 36 matcher har det blivit, varav tio mål. Beskrivs vara en hårt arbetande forward med ett bra skott. Bjuds nu ut till försäljning.

Damien Fleury, Sport

Damien Fleury spelar precis som Ryan Lasch i den finska ligan. Har gjort 14 mål och 10 assist på 37 matcher. Har två säsonger bakom sig i allsvenska Södertälje. Lär vara relativt billig i förhållande till vad som finns på marknaden. Bjuds ut till försäljning just nu

Sawchuk: Ser du en poäng med att skicka honom till Sverige och sedan ta tillbaka honom någon vecka senare? Det tyder då inte på någon långsiktig plan i alla fall, men det måste kännas kopiöst skönt att säga vad var det jag sa.

Bad_Brett: När man läser artikeln i Toronto Sun, så kan man ju konstatera att WN inte är så begeistrad av att spela i MoDo/SHL. Läste också på ett kanadensiskt forum att flytten tillbaka ryktades redan innan JVM. Toronto-fans verkar heller inte speciellt roade av att deras talang spelar i det lag som ligger tok-sist i SHL.

Jag har varit mer upprörd på Svartvadet över annat.

Enligt McKenzie på TSN beror detta på att Toronto inte gillade coachbytet i Modo, det låter troligt. Men hur tusan går tankarna på kontoret i Toronto då? Borde väl ses dom positivt att han förväntas jobba hem också?

Sawchuk:

Du har ju faktiskt hela tiden varit övertygad om att detta var planen från Torontos sida. Kan det då verkligen komma som en överraskning för MoDo?

InVinoVeritas:Marcel  hossa hade varit en väldigt bra ersättare men han är alldeles för dyr tror att det kan bli Ryan lasch eller nån annan på marknaden men det finns väl inte så många andra,perra säger också att dom tittar på marknaden varje dag.

Redigerad kommentar

ULTIMAVICI: Kan du länka det?

Sawchuk: "Då Toronto krisade i höst var det nära att man plockade över honom tidigare"

Hahaha? Är detta ett skämt?
Du tror alltså att Toronto plockar över honom av en sådan anledning? För att han skall gå in och förstärka Maple Leafs!? (Vars "kris" för övrigt handlar om att de släpper till för mycket skott mot egen kasse och är för dåliga på den strukturella delen defensivt).
Tillåt mig asgarva.

Bob Mckenzie:
"It's my understanding 2 reasons for move: 1. TOR wants him playing on smaller ice. 2. Situation in MoDo (coach fired recently) wasn't ideal."

"As has been reported, TOR recalls William Nylander. He's expected to join the AHL Marlies at this time."

Du fick mig åtminstone att garva, jag ger dig det.

Ser inte ut som att han går in i Toronto Marple Leafs, utan till deras AHL-lag

hanzon: dem skiter i oss i shl. Tänker bara på hur han ska bli så bra som möjligt till nästa säsong. Mkt tråkigt

maski_halonen: Ja, det är i alla fall deras officiella hållning. Misstänker att det handlar om att Nylander blev bänkad av Perra jag. Det hela luktar besviken primadonna som inte accepterar att någon ställer riktiga krav på honom.

Hur som helst så blir det ett stort avbräck då han är riktigt dj**la bra offensivt när han vill.

Nylander är en bra "offensiv" spelare. När han vill. Ingen lagspelare. En primadonna! Släpp honom om han vill spela i Ahl. Hoppas han inte börjar grina om han blir bänkad!

hanzon: Utan att veta fakta så kan man ju misstänka att Nylander inte ville stanna i Modo med Perra utan själv bett om detta.

När kan vi förvänta oss att det börjar hända något på värvningsfronten?

hanzon: Händer nog väldigt mycket bakom kulisserna, men går ju inte ens att gissa när nästa värvning är klar. Dock borde ju målet vara att landa någon redan i veckan.

hanzon:tror att det kan hända nåt snart svartvadet och dom tittar på spelare hela tiden dessutom finns det lite spelare på maknaden nu som kan vara intressanta för Modo.

modomille: Absolut. Nylander lär inte varit gratis då flera klubbar ville ha honom så där kanske vi faktiskt kan få loss en del kapital. Hoppas bara att man har möjlighet att hitta en center då laget verkligen skriker efter en spelfördelare. Inte bara för power play, utan för att leda en förstakedja generellt. Nylander var verkligen den spelaren offensivt..

Fördelen med det här är att ibland tar sig laget samman av sådana här saker. Den stora stjärnan (divan) lämnar och laget sluter sig samman. Nu tror jag tyvärr att det vi verkligen saknat är självförtroende och på den biten hade nog Nylander extremt mycket...

Är det inte dags för de finska bottenlaget att låna ut spelare snart?

maski_halonen: Är gott om spelare som står till marknadens förfogande från finska ligan, som jag tidigare skrev så tror jag att Svartvadet jobbar på att få in Ryan Lasch, det vore också en helt logisk värvning. Okej han är inte Center men tvåvägscentrar av klass brukar vara de sista som släpps ut denna tid på året.

Redigerad kommentar

J F K:

Å andra sidan är MoDo så totalt uträkande av alla att pressen är minimal. När vi hamnade i Kvalserien senast hade vi ett rätt bra lag på pappret och man pratade om fiaskon. Nu är ju alla i princip övertygade om att MoDo kommer åka ur.

Med tanke på att spelet faktiskt har sett bättre ut med Perra i båset, finns det nog en liten chans att slå ur underläge om vi får in några riktiga ess.

maski_halonen:Visst är det så att de finska lag som inte tar sig till slutspel lånar ut spelare, det var väl så med Kristian Kuusela när han spela för oss?

Bad_Brett: "rätt bra lag på papperet" ja det var iaf ingen överdrift, laget som avslutade säsongen 10/11 borde i normala fall ha utmanat om guldet, är faktiskt min favorituppställning sedan guldet på papperet, där kan man tala om mental kollaps som heter duga, och en coach som inte hade en aning om vad han gjorde.. Challe host host

ULTIMAVICI: Låt hoppas att det händer något väldigt snart, med tanke på vilka matcher som väntar närmast. 

38 Torsdag 2015-01-15 19:00   MODO Hockey   Färjestad BK Fjällräven Center    

39 Lördag 2015-01-17 16:00   Leksands IF   MODO Hockey Tegera Arena    

40 Torsdag 2015-01-22 19:00   MODO Hockey   Djurgården Hockey Fjällräven Center  

hanzon:

Jo dom brukar bryta kontrakt eller hyra ut spelare för att slippa kostnaden.

ULTIMAVICI:Ryan lasch hade varit bra att få in Lasch är en logisk värvning som du säger men jag hade velat få in en till Damien fleury kanske han är billig och väldigt bra Allsvensk klass han skulle duga att spela på shl nivå.Jag tycker att vi borde få in lite mer "skillade" spelare som kan vara kreativa i anfallzon och det är ändå Fleury.

modomille:Ser att dom har en bra poängörare i topp som heter Charles Bertrand, även han i samma klubb som Fleury.

hanzon:han är visst bara 23 år hade velat ha nån med mer rutin.

J F K:

"men det måste kännas kopiöst skönt att säga vad var det jag sa."

Visst känns det kopiöst jobbigt att jag återigen kan säga "Vad var det jag sa " ;P

---

McFire: Toronto saknade Lupul och Booth under 12 respektive 21 matcher och har även saknat Polak, Franson, Komarov, Winnik och Kozun under perioder i höst.

Vad jag hört var det väldigt nära redan då för att slippa plocka in Orr eller McLearen, jag tror att det faktum att Toronto plockat in Richard Panik på Waivern blev räddningen. 

modomille:Efter ha sett denna video så är jag övertygad om Fleury

hanzon:

Är målet att vi ska ha exakt samma lag som Timrå hade under sina två sista år i SHL...?

Sawchuk: Det kanske var nära då, men nu känns det bara konstigt. Plocka över honom för att spela i farmarlaget? Nej, det lutar åt att det är en snabb åtgärd för att Nylander inte accepterade Perra. Anders har som sagt många bra sidor, men att ställa krav är inte en av dessa.

Bad_Brett: Jo, det var väl där han spelade, men inte platsade riktigt. Det känns som vi behöver riktig spets. Inte ytterligare mellanmjölk.

Bad_Brett:

Och vad föreslår du  ? har vi en spelare som spelat bra på sista tiden och som vi faktiskt har råd med, ska vi då passa på dom bara för att dom en gång spelat i Timrå eller spelat i kvalserie för något lag ?

J F K:

Detta är jag inte säker på, men jag gissar att planen har varit AHL hela tiden, varför han inte stannade i Toronto efter JVM vet jag inte heller men det kan ju vara så enkelt att det fanns saker att styra upp.

Bad_Brett:om vi hamnar i kvalserien så är det väldigt bra att ha spelare med rutin från en kvalserie speciellt i ett sånt här ungt lag.

Bad_Brett:Plocka in Fleury, han har rutin från kvalserien, o så byter ni namn till TIMO på klubben, de blir väl bra?

ASA:det var i fösta hand Ryan lasch vi ville ha hit jag tänkte att om det vart lite pengar över så skulle man kunna värva Fleury också.

modomille:Rätt resonerat, ja tyckte Fleury var bra hos oss med de lag vi hade, han är nog bättre nu tror jag.

Bad_Brett: Skulle de va nå fel med Timrå anno 2013, va? ;-)
Skämt å sido så har jag en känsla av att SHL är snäppet sämre nu än för några år sedan så Fleury kan nog hålla alldeles tillräckligt för en kvalserie. Har också för mig att han hade någon form av privata bekymmer när han kom till oss.

Skulle bara fattas att Simon Önerud lämnar Modo också, vilket jag inte hoppas.

sargad: Var inte frugan anklagad för att ha misshandlat deras barn? Finns det någon som kan servera passningar så kommer han stänka in en o annan puck för målsinne hade han ju.

jå1: Han som serverar passningar stack ju till AHL nu så... :-P

Monno:flanagan kan men han har inte varit bra efter skadan.

modomille:

Simon Gagné har tagit Time-out efter sin fars bortgång. Kanske skulle behöva komma bort och tänka på något annat ett tag. Killen vet ju hur man gör mål.

Sawchuk:han har spelat i nhl dom senaste säsongerna utom 13/14 så han är nog för dyr 

« · 1652237 · »