1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 541645 inlägg · 4143 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Sven Tuta:
Då har Svartvadet förhoppningsvis lyckats med det sista uppdrag han fick av styrelsen. Då kan han sluta nu, inget arbete går till spillo heller eftersom han antagligen inte lagt ner någon energi på att scouta/kolla upp eventuella spelare till Allsv.

Tarasov: Ingen som helst aning, tränare i u13-u16 får någon ersättning för tid och bensinkostnad men är en struntsumma på ca 10 000kr tror jag. Men det täcker inte ens bensin kostnader till och från träning.
Så det är väl helt rätt

Tarasov: Jag har fortfarande inte fattat det där då Wilson (och Lapierre) sa att Svartvadet inte hade någon del i att de fick gå. Kommer man att köra AJ som biträdande GM i år?

KulltorpsOlli:

Jag har hört annat från hans familj :P

Tarasov:

Mellan 10-20 mille för båda lagen gissar jag, sen är det ju ett par miljoner till damerna också.

Tarasov: tämligen säker på att Svartvadet blir kvar nu iom detta.

Sawchuk: Varför är du så bitter? Har du sovit lite idag?

leo: Ja inte lär det bli några förändringar denna säsong.

"Ingen går säker"... Nej just det!

leo:
Hört nåt?

{7814}: Nu tar vi hem Öviksonen Miloslav Horava, 26+18 i tjeckiska andraligan tycker jag låter OK.

Costanza: Om det är nån som har direktlänk till Svartvadet och Johansson får man gärna framföra önskemål om Nicolai Meyer också!

juniorkollen: Alla Modoiter vaknar nu på morgonen och tänker: "Det hade kunnat vara värre, man kunde ha varit Timrå-it"

Tarasov: Jag har inte alls någon bra koll på detta.
Men, enligt en väldigt bra källa så är den dyr, eller rättare sagt, den innehåller väldigt generösa bonussteg för de som spelar.
Men, detta är från en källa, dock en bra!

Tarasov: Kan så vara. Tror faktiskt en ganska relevant jämförelse är med Timrå, och hur det såg ut då de åkte ner. Nu hade de en omsättning som låg ca 45 milj lägre än Modo men, övriga siffror är nog rätt relevanta.

KomIgenNu:
Hur mkt minskade deras omsättning?

Andreas Johansson kommunicerar verkligen på rätt sätt. Man hör i rösten hans energi för uppgiften. Han blir viktigare än Svartvadet när det gäller lagbygget, man måste sälja in produkten också och skapa nån typ av framtidstro för spelarna och fans.

Costanza: Ruggigt besviken jag men det kanske blir bra trots allt.

{7225}:

Lite sött att du som brynäsare är ruggigt besviken, medan de flesta modoiter såg vad aj införde när han anslöt och är ganska nöjda tror jag.

Kom gärna med förslag på en bättre lösning. Tänk på att vi behöver kontinuitet, aj kan klubben och spelarna som vi kan tänkas behålla från årets lag.Med ny tränare är vi på noll igen.

Men vill se FO gå in samt en forwards coach sedan är jag mycket nöjd med tränarstaben.

Tarasov: De budgeterade med att omsätta ca 55 milj då de åkt ner av de siffror jag hittat. För 1 år sen var siffran ca 47 milj enligt en TIK-blogg. Men, en del av deras ekonomiska problem var ju allt runt arenan och en styrelse som gjorde "konstiga oekonomiska" satsningar som gjorde att mycket blev sämre.
Men, de satte alltså en budget som var ca hälften än vad Modos styrelse nu sagt.

Otroligt glad att Andreas stannar hoppas Fredrik blir kvar med. När den biten nu är klar så är det bara börja kolla på spelare.

Det ska bli väldigt intressant att se hur man kommer att bygga detta lag. Jag har hört från många olika källor att Foppa tydligen kommer gå in med pengar under några säsonger nu samt att eventuellt Sedinarna och nån till skall hjälpa till. Så blir intressant att se om dom tänker tok satsa eller man kommer ha en plan på 5-6 år.

KomIgenNu: en skillnad är väl att Modo trots degradering kommer ha sponsorpengar över 35 miljoner samt mycket fler evengemang runtom som kommer inbringa intäkter

Modo 95: Som jag fattade det så verkar det redan nu vara mer sponsorer som är villiga att ställa upp och sponsra klubben. Det kan ju tyckas vara konstigt men uppslutningen runt klubben nu verkar ju faktiskt riktigt bra. Som jag skrev tidigare tror jag nog några nhl spelare ligger bakom detta med. Skulle inte förvåna mig om Foppa Sedinarna och några till redan varit i kontakt med sponsorer och själv förklarat hur dom kommer hjälpa till.

Modo 95: Visst, men, det säger de nu. Sen kommer verkligheten.
Arenan kommer att bli problembarnet högst troligt. Man har tidigare budgeterat med en väldigt hög extern användning av arenan (alltså utöver hockey) så det gäller att fylla den med evenemang, men som sagt, det återstår att se, bara spekulationer än så länge.
Vi får se, det är i varje fall en hel del att anpassa sig till nu.

KomIgenNu: Får hoppas Takida och stiftelsen lägger lite spelningar i fjällräven. Dom är ju Modo killar de flesta i banden. Borde ju kunna bli lite drag :). Bor själv granne med en av medlemarna i Takida samt haft hela bandet som kunder när jag hade firma förut. Dom älskar Modo så får ju hoppas på att det går att lösa.

Costanza: Gillar också att Aj blir kvar och han blir viktig. Tycker han får mycket skit för sitt humör men va fasen det är idrott vi pratar om. Min uppfattning om Aj är att han är "mjukhård", noggrann och driven. Sedan hoppas jag att Öberg och ritchie blir kvar,skröder kan avtackas.

Dundee: kan vara att sponsorer "hållit inne" med pengar tidigare för att man velat se förändring.
Ingen vill satsa på ett sjunkande skepp som dessutom mist sin identitet.
Nu kanske löften om storstädning har kommit, och då väljer man att hjälpa till.

Rytter: Viktigt nu oavsett att det finns en tränare och en vision, rätt eller fel namn vet vi efter säsongen. Nu kan bygget starta.

{7225}:

Vilket icke svar. Vill gärna veta varför du är ruggigt besviken och vilken tränare som varit ett bättre val.

{7633}: gillar också AJ.
Hoppas även jag på Öberg och Ritchie. Om Öberg kan komma upp i samma nivå som han spelade på i år så kommer han bli en toppspelare i Allsvenskan.
Det positiva med AJ tycker jag är hans vinnarskalle.
Om du inte tävlar tillräckligt får du problem, oavsett namn eller status.
Tror dock hans temperament och hets var negativ under årets kval.
Medan Perra avdramatiserar matcherna och dess betydelse, kändes det som AJ omedvetet höjde pressen ännu mer

{7633}: Jag var en av de som ansåg vad är det som händer, när de värvade AJ. Men jag tänker också vara en av de som gör en pudel och säger: Fan vilket bra jobb han har gjort.
Jag är glad över beslutet att behålla AJ, dels för att han har visat sig vara en bra tränare, dels för att vi måste börja någonstans med kontinuitet.
Varför hörs det ingenting om FO, fortfarande förhandling?

{7225}: Du är innerst inne en Modoit, men vad säger de andra i BIF-boken när du är ute och vänstrar ;-)

Rytter: Jag tycker inte att Andras på något sätt har visat att han är en bra matchcoach, kolla bara hur han matchade laget när de skulle stänga match sju . Skröder och en halvlam Byron matchades stenhårt trots att de nästan stod still på isen medan Possler som var en gigant satt och nötte röv. Sen var ju AJs snack om hur mycket bättre lag Modo var kryddat med tiotusenkronorsvadet otrolig tändvätska till Leksand och faktiskt otroligt dumdristigt.
Han fick ordning på fysiken i laget och fick spelarna att jobba hårdare men utöver det så imponerar ingenting faktiskt.
Vem som skulle kunna vara ett bra alternativ har jag inte någon aning om.

Sven Tuta: "Fan vilket bra jobb han har gjort".
Nej det har han inte, Modo åkte ur SHL. Bra istränare eller inte, han förlorade. Om och om och om igen.

{7225}: Nu är ju Andreas ganska färsk som tränare än. Finns fortfarande mycket som han kan lära sig. Förhoppningsvis så kommer han att göra det också i Modo.

{7225}: Finns väl ingen coach som är helt perfekt så icke Andreas ,däremot tror jag det är svårt att hitta så mycket bättre alternativ när yngre förmågor ska ska in och utbildas . Det ska ställas krav samtidigt ska man vara mjuk.
Bulan är väl ganska lik Aj ;-)

McFire: Words!

McFire: Allt är relativt.
Jag ska citera honom: Det är inte jag som spelar
Men jag ska förbereda laget. Där häller jag med dig vi vann inte, men du håller med om att vi var det bättre laget, vi förlorade inte p g a av AJ utan av lagets innefktivitet och otur.
Säsongen allmänt, det är inte så enkelt att gå in och ta över en motor som är byggd för en helt annan typ av körning. En motor byggd för Indy 500 kan du inte använda till rallycross. Förstå liknelsen.
Vad jag tycker är bra med honom är hans engagemang, för laget. Det var väl länge sedan vi hade en tränare som inte lägger fingrar emellan och drver på. Verkar vara omtyckt (vad man läser).
Nä, vi ska nog inte bara skylla på tränarparet detta ras började betydligt tidigare innan de fick första lönechecken.

AJ känns tryggt å bra. Allt skall ställas i ljuset av en ny kanadick som harvat i de europeiska ligorna senaste åren..

Sven Tuta: Jag håller på Modo i Allsvenskan, absolut.

Vi kan väl knappast få en bättre deal än AJ i det här läget? Vill man på sikt bygga en kultur på hårt jobb så är det iaf en bra start. Önskar Uffe skulle komma tillbaks från staterna...jäääääävlar, vi skulle haft svensk hockeys galnaste och hårdaste tränarpar!

Helt annan fråga, vad hände egentligen med Welch? Tyckte knappt jag såg röken av honom under hela kvalserien? Knappt skrivits nåt här heller vad jag sett? Om man ska prata matchen i matchen så var det nån match som modo förlorade så var det väl Welch-Frögren (försvarsgeneralskampen)?

grimiss: Welch spelade skadad samma sak med Ritchie.

modomille: Jo vet att allehanda hintade nåt om det, men lät mer som en teori dom hade för att han varit så osynlig? Vet vi att han var skadad?

grimiss: Tror inte hans skada som han ådrog sig i slutet på serien var helt läkt. Han hade väl brutit något ben vid foten eller vad det var?.

modomille: för övrigt är det fantastiskt jävla svagt av spelarna(förutom Olofsson & Ritchie) som låser in sig i omklädningsrummet direkt efter matchen, smyger ut genom en bakdörr och sen bara försvinner.
Inte ett jävla ord, bara packar och drar.
Så jävla ryggradslöst.

Nucky: Tyvärr är det nog så i dom flesta lag som åker ut. Men jag håller helt med om att det är dålig respekt till oss supporters samt klubben.

Tarasov: Tarasov: Nej, men skulle tycka det var konstigt om man lät Svartvadet välja tränare och sen bytte sportchef. En sportchef ska ju tillsätta en tränare efter vilket spelsätt han vill ha och sen värva spelare därefter. Sen tror jag att man hade gått ut med att Svartvadet inte blir kvar redan nu om det var så.

Någonstans skulle jag ändå inte bli alltför besviken om han blev kvar även om jag först tyckte vi skulle byta ut allt och alla. Blir mer klarhet i hans roll nu när han får ensamt ansvar även om jag inte vet hur mycket inflytande Foppa haft och hur deras samarbete fungerat. Han lär ju vara hyfsat revanschsugen och kommer att göra allt för att få till det.

Obegripligt än hur man inte plockade in en målvakt under säsongen som faktiskt inte är helt värdelös men blir han kvar så får man väl hoppas att han lärt sig vikten av det.

Har ingen aning om vad för alternativ vi har egentligen och det kanske är därför jag nöjer mig. För Lars Johansson t.ex hade jag ju bytt direkt men nu är ju knappast det realistiskt.

Nucky: Håller med men det är väl lite av den bilden man haft sen en bit in på säsongen. Inte ens Skröder har sagt något. Respekt till Olofsson och speciellt Ritchie.

leo: Vet inte om du sett det men det de flesta experter har varit överens om gällande Modo är att ett av de största felen genom åren har varit att de har tagit dit tränare som satt sitt eget spel istället för att föreningen har bestämt att "så här ska vi spela" och tagit dit tränare som anpassat sig till vad föreningen säger och sedan genomfört det.

leo: Säger som dig jag har mycket svårt att se att vi ska byta sportchef i det läget vi nu är i. Visst har Svartvadet misslyckas som sportchef det undgår ju ingen. Men nu ska vi ej lägga nån energi på det. Nu stöttar vi föreningen och även om det tar emot för många Svartvadet med det jobb som ligger framför oss.

Man måste lägga mörkret bakom sig och se framåt istället hur tungt det en är. Jag har mått sjukt dåligt sedan vi åkte ur men försöker varje dag arbeta med att försöka blicka framåt.

Tillsammans är vi starka.

leo:
Ok. Låter oroväckande logiskt. Min tolkning av första styrelsemötet var att styrelsen ganska tidigt gick ut med att man ville ha kvar AJ. Medan Svartvadet skrev man inget mer än att han fått i uppdrag att sajna AJ, man har helker inte kommemterat hans roll.

« · 1742683 · »