1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 534074 inlägg · 4126 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
SPOODI: Fördelarna med att komma högt i tabellen bör vara högre än idag. Som det är nu är serien en 52 omgångar lång transportsträcka för alla utom bottenlagen.

Sjukt märkligt upplägg egentligen.

JonasN: Det var inte en pik mot någon enskild, det är bara lite synd att fler inte är ”aktiva” här.

Tex har vi i Modo boken diskuterat just rögles förehavanden under en tid men det blir inte förens jag/någon skriver något negativt och lite känsligt om er kära förening som annars anonyma personer dyker upp.

{10015}: www.expressen.se/sport/fotboll/hasan-cetinkaya-styr-i-svensk-fotboll-med-gangmannen/

Vad fräsch fotbollen är ändå.
Det sjukaste är att ett avslöjande likt ovan på sin höjd blir en axelryckning.
Korruption och kriminella har ätit sig in i fotbollen för att stanna.

Se gärna dokumentärserien om FIFA på netflix. Så sjukt deprimerande

Nucky: Kriminella kommer infiltrera alla poster i samhället så länge vi sover och inte köttar tillbaka hårt.

Costanza: Costanza äter kriminella till frukost

SPOODI: Knuffar ner Rahimi i Dyngdiket när vi möts på morgonpromenaden i alla fall!

Nucky:
Du bodde i Lund där är det rätt akademiskt annars upplever jag det som rätt stort. Är uppväxt i Sjöbo och gick gymnasiet i Ystad där var det mkt hockey. Särskilt Peter Forsberg!!!

Monno:
Ytter.

Tarasov: Jobbade dock runt hela Skåne men du som fullblods-skåning har bättre koll än mig 😁👍

Foppa går på vatten.

{10015}: ryktas även till LHC, så blir nog budkrig om vars Leon hamnar.

Nucky:
Kan också vara så att min farsa föredrog hockey framför fotboll och det präglar mig.

Nucky: Det är fruktansvärt att läsa.
Det tråkiga är att korruptionen äter sig in överallt i svenska samhället idag och livnär sig på den svenska välfärden och våra skattepengar.

KulltorpsOlli: Ja det är åt helvete. Krafttag behövs innan det växer sig för starkt.
Svenska staten är överlag för slapphänt med bidrag och välfärdspengar.

Tarasov: Visst skulle Nedsläpp MoDo släppa ett avsnitt med Hinken idag?
Vilken tid brukar avsnitten släppas?

Nucky: eftermiddag iaf

SPOODI: brukar vara ute runt 17 iaf

Nucky: Fast fördelarna med att komma högt upp är normalt väldigt stora. Seriesegrarna vinner ofta guld och det är oerhört ovanligt att något lägre placerat lag vinner. FBK för ett par år sedan och HV är snarare undantag. I HA har seriesegrarna gått upp de senaste åren också.

Nucky:
Brukar komma till kvällen

{5647}: Jo men tycker endast hemmaplansfördel är snålt sett till fördelar efter 52 långa omgångar.
I avgörande match 7 brukar det nästan vara nackdel att spela hemma när pressen bli högre på hemmalaget.

Bästa lösningen vore kanske att färre lag går till slutspel men att man samtidigt utökar SHL till 16 lag varav 8 går till slutspel.
Lag 16 ryker på direkten medan 12-15 får kvala tillsammans med 1-2 lag från HA

Nucky: när jag tänker på nerverna man skulle ha i att hamma i sånt kval... nä tack 😂

Nucky: finns en agent i hockeyeuropa som är ett problem också, pilko. inte på samma nivå som på fotbollen med tanke på hur mycket större fotbollen är och hur mycket längre det har funnits agenter i stor skala där, men ändå en problemagent. tydligen är han väldigt svårt att ha att göra med också (fråga gärna luleåfansen om kempe om inte annat).

han jobbar såklart mycket med ryssland också, säkert i fickan på någon där

{9315}: Ja har läst om honom. Historien om Kempe, Luleå och denne agent är allt annat än smickrande.
Förstår inte hur man som spelare vill ha med en sån agent att göra.

*1921*: Billigt och bra 😉

Den där fasaden skulle få valfri Amerikan att storknar! Amerikanen är barnsligt förtjust i marmor, dom verkar tycka att det osar klass?!

Confusius: Dealen med Jeppe tycker jag känns riktigt bra. Fem års kontrakt med möjlighet att bryta efter tre år om någon av parterna vill det.

Gavelo: Ja i nutid beter sig Rögle så ja!

Men tror att folk lätt glömmer att Rögle under väldigt lång tid varit lite av Skånes MoDo!

Enormt fin plantskola, som genom åren producerat en massa fina hockeyspelare på löpande band.

Grejen har dock varit att klubben nästan alltid spelat i näst högsta serien, och därför brandskattats hårt!
Lite som Bajen funkade i Stockholm innan dom konkade.

Hyffsat lika storlek på städerna, enorm hockey kultur, så likheterna är många.

Har personligen svårt att inte unna den klubben lite framgång faktiskt. Och sedan blir man lite avundsjuk på att dom har den storleken på sponsring från sitt företagsnätverk.

Hur många miljardordrar har BAE håvat in nu, räcker det med 100 miljarder? Så fick man önska, så skulle dom mer än gärna få öka sponsringen rejält.

DrCox: Mattias som jobbade på ÖA-sporten är ju från Ängelholm. Han nämnde för mig vad det där nätverket av företag hette, men har fan glömt det.

Men enligt honom går dom in med rejält med pengar. Utan att ha några siffror så skulle jag killgissa att vi drar in klart mer i dagligt kapital än vad Rögle för.

Gavelo: Hälften av Oskarshamns 61 miljoner i lönekostnader måste ju ha lagts på Karla.

Confusius: Edit: Såg nu att namnet på investerarna redan hade nämnts.

Hade inte hunnit läsa ikapp 😉

Tarasov: Amf 1 ska ju utöka i Härnösand. Borde vara en bra ide att placera något kompani i Örnsköldsvik. Nu när de beställt nya stridsbåt 90. Vet inte hur mycket plats de har att använda i Härnösand och mer aktivitet behövs ju i Östersjön.

Charliejfz: Regementet var ganska stort men nu har det som på så många andra ställen flyttat in privata företag i lokalerna så jag vet inte hur man skall lösa den biten om man vill återta allt för militärt bruk igen.

Gavelo: Någon som kan förmedla vad som sägs? hockeynews.se/nyheter/bystrm

Koff: Fostrad = hockeymässiga skolning räknar jag från 14-15 år, när lek börjar blir allvar. Att ta upp att Everberg har Västerås som moderklubb är ju direkt löjligt - spelade själv med Dennis pappa Palle, som senare värvades till Västerås - därav födelseorten - hur gammal var han när de flyttade tillbaks - 10 år ? anser i alla fall att Everberg är fostrad i Rögle - alla de jag räknade upp tidigare har gått genom juniorlagen från U16 och vidare upp i A-laget.

MoDoNörden: Kortfattat:

Säsongen i Tyskland blev inte vad Ludwig Byström, 29, hoppats på.
Nu är frågan hur det blir med en eventuell återkomst i Modo.
– De har väl inte slängt upp ett femårskontrakt det första de gjorde och det accepterar jag helt och hållet, säger backen.

BRA jobbat Hinken!

Jesper Olofsson är en av de större återvändarna i svensk hockey till nästa säsong. Den erfarne målskytten har skrivit på för fem år med Modo.

Det finns dock en möjlighet för parterna att gå skilda vägar efter tre år.

Avtalet är utformat åt det dyra hållet under år ett, två och tre. Då går också första delen av kontraktet ut.

År fyra och fem löper på, om ingen sagt upp efter år tre. Den möjligheten har båda parter.

Under de två sista åren så minskar också lönen rejält. Då kommer Olofsson ligger under medellönen i SHL och kommer vara en förhållandevis billig spelare. Under första tiden vill det till att Modo får det man betalar för, då han är en av de dyraste i laget de kommande säsongerna.

Silly: 5års-kontrakt strösslar man inte med, käre Ludde

{8225}: bara Diversetrams som har längre avtal enligt hinken ;)

div 2b södra: Jag tycker att det blir löjligt när man värvar spelarna så unga. Hade de inte fått en så bra hockeyfostran i sina tidiga klubbar så skulle inte rovklubbar som Rögle värvat dem.

Nej, Rögle börjar bli precis en sådan klubb man tidigare föraktade. Sunkigt.

Confusius: Har faktiskt en jobbintervju med BAE på fredag em. Kommer att kräva en miljard till lagbygget. Hinken ville inte ha mig som biträdande SC. Synd, då jag hade kunnat lyfta klubben till nya höjder. Fick dock åka tåg med Murtas75 till Umeå Östra i söndags i alla fall. Tycker han gör bra intervjuer i MoDo Channel bland annat.

Costanza:
Kan du inte vara ass-SC på damernas i stället?
Tror att damerna skulle uppskatta en sådan Alfahane i sin organisation.
Fast det paller dom med din kravbild som kommer på köpet då?

Silly: Alfa? Har upptäckt att jag är Sigma.

Brandsegg helt osynlig i semi mot DIF. Den där Linus Eriksson i DIF måste gå före honom i draften. 4 mål på 6 matcher i kvalet.

{10595}: Jag vet inte om det kommer som en överraskning, men scouter tittar på fler än sex matcher. Skulle ta Brandsegg Nygård före Eriksson baserat på att han varit klart bättre sett till hela säsongen

{5647}: Nu är vi inne på extremt hockeyexistentiella frågor som liknar frågan om ägget eller hönan kom först Vad är en egen produkt? När är man fostrad i en klubb?

Kommer aldrig att finnas ett facit på det, men tycker såhär.

Peter Forsberg och Josef Ingman exempelvis är egna MoDo-produkter.

Järvedarna är nästintill det, men fick vidare fostran i MoDo

Frölunda har ju genom många år 'fostrat' redan färdiga juniorer, alltså värvat redan etablerade yngre utifrån. . Har inget med talangutveckling att göra , även om Frölunda kanske är en bra väg för vidare spel, men kalla det inte egna produkter.

Om det inte fanns korkade föräldrar och snikna agenter, kunde vi ha ett Gentlemens agreement att man inte värvar spelar under en viss ålder

{10595}: Brandsegg var lysande i förra mötet i smidjegrav!

{10595}: Framförallt så är en viss Lucas Pettersson från en klubb nära dig tippad före Eriksson. Visst att Eriksson gjort en del poäng men det är i HA. Sen tycker jag nog Brandsegg har ett bredare register.

Gavelo: Förlorar Mora idag är hockeysäsongen slut. Inte tror man att Damkronorna slår Kanada, eller att Hudiksvall går upp, eller att hockey-VM blir en fest.

Ljusglimten är U18-VM som stundar, men SM-slutspel för juniorer i Övik känns ganska ljumt när vi inte är med

Costanza: Ja 1 miljard är det minsta dom borde kunna gå in med!

Du kan hockey........ och matchtröjor av bomull.

{8225}: Vore fan en mardröm om Brödernas går upp i Allsvenskan, får fan inte hända

Gavelo: Fast inte kostar väl unga spelare som ännu inte är i NHL några pengar att snacka om? Juniorernas lönetrappa är ju starkt reglerad och det betalas inte övergångspengar. Så där förstår jag inte Cor Viridis roll riktigt.
Det handlar snarare om att plocka åt sig blivande toppspelare, förädla dem och sedan skörda frukterna, som du säger både ekonomiskt och en möjlighet att få dem tillbaka efter utlandsäventyr.
Wallinder var t.ex ingen färdig spelare när han kom, men efter 100 SHL-matcher tog han steget över till AHL. Hade han haft samma utveckling i Allsvenskan och MoDo? Kanske, kanske inte.
När det gäller Strömgren blev det inte bra. Precis som en del i ert forum (jodå, jag har följt det länge) förutspådde. Han tog inte chansen, skickades till Brynäs och lyckades väl sådär. Skrev förvisso kontrakt med Flames vilket gav Rögle lite pengar, men frågan är om han räcker till för att ta en plats. Han har dock inte gjort bort sig.
Sak samma med Höglander. Alla pratade om att Rögle tog honom "bara" för NHL-pengar och att han inte ens skulle få spela seniorhockey i Ängelholm.
Men om jag minns rätt debuterade han i SHL innan han fyllt 18, spelade en bit över 100 matcher under tre säsonger innan han gick till Canucks.
Hade han haft samma utveckling i AIK och Allsvenskan? Kanske, men troligen inte.

Cor Viridis är som du skriver en grupp Röglesupportrar och företagare. Företaget bildades för 20 år sedan har sedan hjälpt till när det behövts. Dock inte i samma omfattning som folk försöker göra gällande. Det handlar i princip om ett nollsummespel. Cor Viridis investerar och får pengar tillbaka. Men av årsredovisningarna framgår det att det handlar om ganska små summor. Det var väl egentligen bara när det var ett visst kaos i klubben i slutet av 2010-talet som man bidrog med en halv miljon.

{5647}: Jag är otroligt charmad av Mora och det känns väldigt nära att tänka att många spelare där hade funkat fint i den hockey MoDo spelar. Därför är jag lite undrande att Hinken INTE letar efter spelare i HA. Chad Yetman är ju hur bra som helst och jag kan se hon mellan Woods och Aagaard.

« · 2689322 · »