1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530939 inlägg · 4122 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
modomille: Lucas ger ett intryck av att vara rätt korkad. Det finns en plan säger han, utan att fatta att han var ett bricka i ett spel för att ge pengar till Brynäs när han skrev NHL-avtalet. Gnälla på lite speltid I Modo när han inte platsade för att gå till Brynäs där han som bäst är en breddspelare I fjärde.

www.expressen.se/sport/hockey/nhl/lucas-pettersson-om-fansens-kritik-de-vet-inte-varfor/

Willow: Han säger klart och tydligt att han är glad att MoDo fick NHL-pengarna, säger också att hans hjärta finns i MoDo. NHL-klubban har lagt upp planen för Lukas. Jag tycker det var en vettig artikel!

Heyerdal: Vettig kanske, men han verkar inte alls tänkt igenom situationen. Om nu Bäckström blir förstecenter och Larsson andra. Vem av dem ska han peta för att få den speltid han behöver?

Breddspelare I fjärde och likt Niederbach en vända till någon annan klubb för att utvecklingen avstannade. Sedan starta om i en klubb han får speltid.

Heyerdal: Vad ska han annars säga? Jag hoppades att Brynäs skulle få NHL pengarna och jag bryr mig egentligen inte om MoDo? Ne om man läser artikeln så framstår det bara som ett ännu dummare beslut av LP att gå till Brynäs.

Willow: Vart hade Pettersson hamnat i Modos hierarki? Vart kommer Gästrin hamna, femtecenter när er sportchef har tagit in centrar från jordens alla hockeyhörn som ska spela framför honom? Pettersson och Gästrin är ju dugliga talanger, tidiga andrarundare, men det är inte precis så att ni har gjort plats för att de ska få stora roller heller.

Peja: Pettersson hade åtminstone inledningsvis åtminstone hamnat i andrafemma, enligt Hinken. Du vet lika väl som jag att juniorer har billiga avtal. Pengarna för en i jämförelse med Pettersson dyrare center hade istället gått till en spetsback. Vad gäller Gästrin så får vi ju in vår nordamerikan Fitzgerald först i november. Därefter så behövs alltid bra spelare som kan hoppa in både som center eller ytterforward. Det blir alltid skador.

Jan-Erik : Absolut - men är det då objektivt sett bättre för Gästrin att vara backup i HA eller vara detsamma i SHL? Om du också lägger till att SHL-klubben kan erbjuda en bättre träningsmiljö och J20 spel i ett bättre lag (och efter jul även mot bättre lag i topp 10 som Modo kanske inte går till).

Du kanske har rätt, men hade ni verkligen skippat Fitzgerald, Topping eller ECHL-killen som er sportchef verkar älska för att trycka in Pettersson på en hög centerplats? Är det verkligen så givet att han erbjöds det?

Peja: Topping hade hamnat någon annan stans i utbyte mot en klassback. Även vi modoiter tycker att backsidan kan bli starkare även om den inte är dålig. Gästrin tävlar på samma villkor som de andra och kan även spela forward. Redan Sedinarna var vissa bekymrade över att de var så dominanta i Modo vid så ung ålder och även om draften på intet sätt placerar honom i närheten av tvillingarna så kan han ju ändå vara för dig överraskande bra och ta en tröja i tredjefemman.

Peja: Vad sägs om att ni börjar satsa på era egna talanger innan ni börjar yra om hur andra klubbar hanterar sina juniorer 🤣

Peja: det är ju extremt bakvänt att fråga vars en spelare skulle hamnat som lämnande INNAN lage byggdes? Du tror inte man helt enkelt hade avstått en värvning för den platsen han skulle tagit? Tex värva en spetsback istället för valfri forward?

Peja: Pettersson skulle fått en chans topp två. Såklart är det ingen garanti att han skulle få den rollen framöver, men chansen är betydligt större än i Brynäs.

Nu får han en roll där han möjligen får centra fjärdekedjan.

Han gjorde ett korkat val.

Willow: Jag erkänner att jag inte har koll på Lucas överhuvudtaget, men med resonemanget att man är korkad om man väljer att spela i SHL trots att man garanterat skulle få (mer) speltid i Hockeyallsvenskan betyder väl isåfall att alla spelare i utvecklingsbar ålder borde förstå att spela där istället för i SHL?

Det jag dock vet är att exakt ingen härinne vet precis vad som sagts och därför faktiskt inte kan bedöma huruvida valet var korkat eller inte. Och då tycker jag att man kan låta bli att spy galla över en väldigt, väldigt ung kille som fått rådet att lämna MoDo för Brynäs av folk som har jättestor makt över hans framtida karriär.

Om MoDos avancemang står och faller med att Lucas gjorde som han gjorde är det ju självklart olyckligt, men det kan lika gärna vara så att det lag MoDo nu ställer upp med är snäppet vassare och att det blir tungan på vågen i slutändan för en vinst i Hockeyallsvenskan. Omöjligt att veta nu, omöjligt att veta i efterhand.

grimiss: Rimligtvis bör Modo ha förklarat det för Pettersson i samband med att de presenterade sin utvecklingsplan för honom.

Min poäng är också att vi supportar är subjektiva. Om Modo hade stannat kvar i SHL hade ni antagligen tyckt att det var helt rätt för Pettersson att stanna kvar och ta en utfyllnadsroll i SHL-Modo istället för att ta en mindre roll i ett HA-lag, men när Modo dessvärre åkte ur SHL blev det helt plötsligt rätt beslut att spela i HA, eller hur?

Peja: Skillnaden är ju att Brynäs är ett topplag utan plats för LP utan kommer låna ut LP till Allsvenskan, medans MoDo hade haft kvar sin grund i SHL med spelare typ Södergran, Woods, Vignault och öppna centerplatser efter True och Jasek.

LP måste utvecklats nått enormt i somras efter att inte lyckats ta platsen från True förra säsongen ifall han ska spela i Brynäs.

Jag ser inte hans storhet, faktiskt.

Willow:
Har någorlunda bra källor på att det inte var så mkt att välja på för Lucas. Anaheim skrev kontrakt och ville ha honom i Brynäs. Så han har kanske en poäng här.

Willow: ”Han gjorde ett korkat val”

Tja, utifrån oinsatta, okunniga, magsura och besvikna modosupportrars egoistiska perspektiv så var valet säkert korkat.

Betyder inte att valet var korkat utifrån LP:s eget perspektiv och utifrån vad Anaheims yrkesmässiga bedömningar anser vara det bästa valet.

Hade Anaheim nu ansett att fortsatt spel i MoDo och HA hade varit det bästa, så hade man naturligtvis också rekommenderat LP att stanna kvar hos er.
Det är fortfarande inte svårare än så.

Huge:
Det är klar att de gjort det, ingen lär ha agerat utifrån vad man tror är dåligt.

Sen har frågan om vad som är bäst inget bra svar den heller. Åtminstone inte på förhand. Kan t.o.m. tänka mig att det inte spelar någon större roll för Lucas. Under förutsättning att han iaf får mer än 10 min match.

Tarasov:
Ursäkta!
Tycker inte det här ämnet hör hemma i MoDos Silly Season.
Hur LP gjirde rätt eller inte?
Och hur mycket chans han får i Brynäs?
Vem som har bestämt hans val?
Så kan vi undvika ämnet här nu?

Willow: men för i helvete sluta älta LP det räcker. Gå vidare snälla

SPOODI: Långt till september
Uppladdat:

500x0-img9229.jpeg

snowden: gör mig argare

Peja: Du har en poäng, men helt så svart eller vitt är derby inte.
Gråzonen blir att han lämnar sin moderklubb, tryggheten och allt vad Modo gjort och gör för honom, detta för en ”konkurrent” som likt Modo varit en strulig klubb senaste 5 åren, ramlat ur SHL, tagit sig tillbaka och nu skall försöka etablera sig.

Ser man därtill att Brynäs har fler etablerade och bättre spelare än vad Modo hade förra säsongen så blir klubbvalet Brynäs än mer missfärgat av grått, som någon skrev, tar man inte platsen av True eller Jasek trots deras extremt bleka insatser så blir frågan, hur fan skall han ens få plats på 3 kedjor i Brynäs, med den truppen ni har?!

Huge: here we go again... Modo supportrarnas idioti lever rent-free I din brynässkalle haha. Tiden får utvisa om dina högt aktade Anaheimagenter hade rätt. Börjar fundera på om nån av dom är din pappa.

Peja: självklart, enögt subjektiva. Men ska man börja syna sin egen enögdhet i sömmarna så förlorar supporterskapet sin glans.

Dock fortfarande helt övertygad om att man avstått en fw-värvning om Lp stannat och att han fått maximal speltid.

grimiss: ”Börjar fundera på om nån av dom är din pappa.”
Då blir åtminstone jag jävligt imponerad!

grimiss: Hinken var tydlig med att LP skulle fått chansen högt upp i laget inklusive PP. Så ja, någon av våra forwardsvärvningar hade inte blivit av. Min gissning är att det är Fitzgerald, även om Fitz i dagsläget är en betydligt bättre spelare än LP. Det har ett viktigt symbolvärde att vi satsar på egna juniorer.

Tillbaka till MoDo nyheter nu!
Caps har skrivit ett 3 års kontrakt med Gästrin !!!! Stort grattis till grabben! Han måste verkligen ha visat upp sig de senaste dagarna när han varit där o kört nu.
" NEWS | The Washington Capitals have signed forward Milton Gästrin to a three-year entry-level contract ($877,500/$85,000) beginning next season. Gästrin is expected to be loaned to MoDo (Sweden) for the 2025-26 season."

JoJo2613: Money money money hehe

modomille: Verkar som han är den första? som skriver ett "entry-level contract" från årets draft också! Och han blev draftad som 37e.

JoJo2613: får MoDo pengar nu då?

dempa: Det lär dom få :)

JoJo2613:
Hoppas Jacke Noren tar steg i år och blir signad.
Det skulle vara klockrent!
Så slipper vi oroa oss över hans speltid framöver ...💪😁

dempa: jepp!

Silly: Förövrigt så kan sommaren få vara över nu! Fick upp det här inlägget igen. Och fy i helvete vad Rundblad kommer leka i HA!

dempa: jajjemen degen ska in.

hyper: I Örnsköldsvik är det mer ett stadslag. Man delas som ung in i ett lag baserat på vart man bor. Om det blir Modo, Svedjeholmen, Järved, Öviks Hockey, Husum eller KB65 handlar mest om geografi. (Och vilka klubbar som får ihop ett lag den säsongen).

Tanken är att de bästa sedan samlas i Modo när man närmar sig junioråldern.

VIK-podden säger sitt om var lagen står nu efter att de flesta värvningar förmodligen gjorts. Börjar 57:25 in i poddavsnittet och håller på till 1:04:20. De avverkar MoDo först.

Lena Drake: Jo, man hann inte mer än blinka där. Oavsett tycker jag det är väldigt trevligt att folk lägger upp poddar eller artiklar som man missat.

Willow: Jo, det var snabbt avklarat, men kul att höra vad de tycker om konkurrenterna också, tycker jag. Intressant att de tycker att MoDo kommer vara laget att slå, men att de inte tror att de kommer vara lika dominerande som HV71 eller Brynäs. Har hört just det på flera ställen. Det kanske är någon expert som sagt och blivit någon sorts allmän hållning.

Förresten - om man mer allmänt vill diskutera den kommande säsongen, vilken tråd är lämpligast? Det känns som att den här tråden mest är tänkt att handla om konkret truppstatus, men det kanske bara är vad jag fått för mig.

Lena Drake: Fast inget lag kommer någonsin vara så dominant som HV var. Självklart svårt att jämföra säsong mot säsong men sättet HV körde över allt och alla spelmässigt var sjukt imponerande.

SPOODI: Äh så dominanta var dom inte. Tycker vi var bättre när vi gick upp.

modomille: hockeysverige.se/hockeyallsvenskan/modo-hockey-fiasko-om-det-inte-blir-shl/

I korthet så får målvakterna väldigt bra betyg i och med Werner som kan vara seriens bästa. Olofsson har haft väldigt bra siffror för att spela i bottenlag.

Backarna är sämsta lagdelen. Rundblad är för bra för serien. Berglund väldigt bra offensivt. Bengtsson osedd, men troligen topp fyra tillsammans med defensiva Rönning.

Forwards är ruskigt bra. Om man sätter upp två oerhört offensiva kedjor har man ändå en tredje med Måns, Mattsson och potentiella succén Swetlikoff. Gästrin skulle då vara trettondeforward, vilket säger rätt mycket.

"MoDo har gjort nästan allting rätt i lagbygget inför säsongen och om man jämför med konkurrenternas trupper är Ö-viksgänget en klar favorit till att gå tillbaka upp till SHL. Jag väljer också att ta det ett steg längre. Med alla de här stjärnorna och med ledarna som MoDo har, vore det ett fiasko om de inte grejar SHL-avancemanget"

Från Hörnefors: Men tråden Apropå ingenting handlar ju om lite vad som helst. Ska den tråden alltså samla precis allt (utom Silly-diskussion)?

Lena Drake:
En liten spaning som jag har gjort under den här lugna Söndagskvällen...

Jag tror att Wikegård kring Jul får justera lite i sin backbesättning.
Vilket jag kanske tror att Gradin också får göra om det är någon av backvärvningarna som floppar och visst kommer Gradin gå på att fylla på med en spetsback till som är en fysisk slutspelsback, Så mycker vet vi ...
Men om någon eller några backar floppar så borde Gradin vara beredd på att Wikegård bryter kontraktet med Colby Sissons som jag inte tror håller SHL klass.
Men där i mot är ett bra offensivt vapen i ett allsvenskt slutspel.
Är ganska övertygad om att han floppar i SHL och att Wikegård lyfter in en ny back i SHL klass oavsett var Djurgården ligger i serien.
Och då tror jag att Kellerher kan vara en viktig i det spelet att lobba och dra i Colby som spelade mycket PP med honom?
Ett kontrakt på 5 månader?
Uppladdat:

500x0-240924sd011-1024x658.webp

Lena Drake:
Ja vi brukar hålla det kort. Sen har vi matchtrådar. Men har du något förslag på en bra tråd så hör bara av dig i pm.

Silly: Sissons skulle garanterat vara en tillgång i powerplay, så det skulle vara en kanonvärvning i så fall. Han skötte sig bra överlag - hög klass på honom på hockeyallsvensk nivå. Drog ett jättetungt lass. Om han floppar i SHL räcker det nog inte med EN ny back för Djurgården.

Inte alls osannolikt att det skulle vara lättare att locka Sissons om Kelleher lägger ett gott ord för MoDo. Om de inte går varandra på nerverna eller något, men det tror jag inte är särskilt sannolikt.

Tarasov: Man blir lite nyfiken på en djurgårdare som bara skriver härinne, ganska nyreggad. Känns som en MoDoit som av någon outgrundlig anledning inte vill stå för sin klubb, men alltid artig och trevlig, uppskattas. Men nåt mysko ändå.

Man borde dock kanske själv sluta se konspirationer överallt

puffe2: Med tanke på att personen verkar kunnig om DIF-spelare, men ganska okunnig gällande Modo så förstår jag inte riktigt varför du inte litar på att hon är djurvårdare tills motsatsen bevisats?

Silly: Ska sova snart, men en vacker variant på en bra låt, kommer på en musiksida nära Oss nu

« · 2889717 · »