1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478908 inlägg · 4078 ämnen

Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11

2443721 · » Till forumet


Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Wilhelmsson: Gillar när Norrbotten knackar på helt ärligt!
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Icing-Ove: Dom är inte nedtränade, dom är usla helt enkelt.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Robin Ztorken L: Finns nog flera delar som påverkat spelet i negativ bemärkelse den senaste tiden. Den enklaste förklaringen är väl att Woods har missat 13 matcher, Dickinson 6 och AP 3-4.

Jag tycker det är tydligt att vi har väldigt många spelare som är ur fas när man kollar på matchen igår. Stillastående passningar, lite off i positioneringen och lite för långsamma och dåliga beslut.
Det kommer ta ett tag innan Woods, Dickinson och Brickley kommer in i grejerna. Vela börjar bli något varm i kläderna men då är kedjekamraterna iskall istället.
Tycker Bernhardt och Näsén gör en ganska ljummen insats igår, absolut inte katastrof men de driver ju mycket av spelet i vårt lag och vi lider när de går ner sig. Addera ett andra backpar där det inte riktigt stämmer ännu på det, så förstår man ju att det är för många delar som inte fungerar samtidigt.

Är inte orolig för framtiden då det är mer kortsiktiga problem i min värld, men det är smärtsamt just nu.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
J F K: Jag tycker det ser ut som vi verkligen varit i en formsvacka de senaste 8-10 matcherna.
Ser egentligen ingenting som klickat under denna period, visst har vi haft en del skador och ett ganska skakigt målvaktsspel, tyvärr.
Mot SSK såg det i det stora hela inte mycket bättre ut, trots full truppdär många underpresterar.
Vi blev ganska lätt utmanövrerade av SSK och en svag Gudlevskis gjorde det inte mycket bättre samt att vi var iskalla i offensiv zon och skapade nada.

Vi måste komma ut ur svackan snarast!
Kan Vela och Brickley skapat mer oro i truppen än välbehag?
Igår var Vela helt osynlig och Brickley direkt dålig.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
J F K: Jag håller med. Han kan vara en tillgång. Men Karlin och gänget tar kanske lite lättare på grundserien med tanke på hur mycket vi leder med. Sven kommer inte att komma igång genom att sitta på läktaren heller och det är därför de envetet kör vidare.

Svårt det där, man tycker att han borde vara i en utvecklingsbar ålder och hade säkert hoppats på att han skulle ta ett kliv framåt den här säsongen. Det har ju totalt uteblivit. Hans frustration som sipprat fram i vissa intervjuer är inte särskilt smickrande heller för hans del heller.
Tycker att det är dags att spela honom med EJK och Aagard och se om det fungerar,. EJK och Aagard kan vårt spelsystem utan och innan och Sven kan vara en mer loose cannon, medan Niederbach och Vela har tillkommit under säsongen och därför inte har spelsystemet lika befäst och de kommer aldrig att komma in i det om de inte får en bättre tredjelänk. Levererar Sven fortfarande inte i den omgivningen, ja då är det dags att han får vara extra.

Det är därför Niederbach levererade direkt med Woods/Dickinson (minns inte vem av dem det var)+Aagard. Han hade två som fattar vårt spelsystem runt sig och då blir det genast lättare att spela i den formationen. Jag är säker på att Vela och Niederbach kommer att bli bättre och bättre när de blir mer bekväma med spelsystemet, men tills vidare är det nog rimligt att omge dem med spelare som är rutinerade i hur vi spelar. Velas hattrick är inte en slump heller. D

Brickley hade någon dålig sekvens, men det är klart att han har massor av extra att tänka på när han ska komma in i vårt spelsystem och då kommer lite enkla misstag. Dock passningssäker med hög kvalitet. När han och Ingman spelat ihop sig och saker sitter i ryggmärgen blir detta bra.

Berg såg bättre ut igår, skönt att han fick måla.

Sen återigen, Södergran är så extremt stark och är kung på att skydda puck. Jävlar vad bra han är, får han bara till avsluten så kommer det bli en slutspelsjoker av rang. Han hade inga problem att hålla undan "tunga" SSK och han fastnar nästan aldrig vid sargerna utan tar sig förbi.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Bad_Brett: Det lite jobbiga med Sven är att han har bara ett sätt att spela på. Tar man de flesta andra spelarna, så kan de skickas ned i en tredje/fjärde och då spelar de enklare. Sven fortsätter spela sitt svåra spel oavsett situation. När det fungerar är han en bra spelare, men när han som nu kört fast blir det uppenbart att han fullständigt saknar sjukdomsinsikt och ödmjukhet.

Jag kommer fortsätta hävda att i rätt miljö och med trygghet kommer vi ha mycket nytta av honom i vår, men i dagsläget är han snarast en belastning.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Bad_Brett: Säg inte sådär nu, jag skulle ju vara positiv till detta!!
;)
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
erjo: Ja, det där ser extremt mycket bättre ut.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Gavelo: Vid frakturen spelade han av matchen...
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Gäsp: Hade det varit jätteallvarligt så hade JD åkt till båset på en gång, eller legat kvar på isen, nu var han kvar nästan en halvminut till i spel så jag hoppas och tror inte det är så hemskt allvarligt utan mer en säkerhetsåtgärd.

Jag ska för ovanlighetens skull vara lite positiv här
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Gavelo: Det mest oroväckande med förlusten igår är Dickinson. Hoppas hoppas inte skadan är allvalig men det såg inte bra ut.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Gavelo: Är sånt fruktansvärt slöseri på att ha EJK i fjärde. Där kan man sätta in Theo. Ut med Vela på kanten i första, behåll Niederbach på kanten i andra tillsammans med EJK och Aagaard och sätt Sveningsson på läktaren. Där har vi Laget som joggar hem serien.

Vela - Dick - Woods
Aagaard - EJK - Niederbach
Mannberg - AP - Södergran
Olsson - Theo J - Pettersson

EASY!
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Rödluvan: Förluster kan man ta, igår är Ssk bara bättre.
Deras gameplan var betydligt mycket effektivare än våran, dom lät Modo ha mycket puck och anpassade sitt kontringsspel efter det, våra enormt offensiva backar fick kraftiga problem att ställa om och våra forwards hängde inte med i mittzonen.
Modo hade sina chanser och resultatet kunde slutat väldigt annorlunda, men Tolopilo överglänste Gudlevskis och deras defensiv var både strukturerad, stark och rejäl medans våran stundtals var precis tvärtom.

Oroväckande att vi nu gjort 3 nästan identiskt bleka insatser på dom senare 5, min gissning är att vi formerar laget exakt på samma sätt inför AIK matchen.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Icing-Ove: Sjukt vad dåligt humör man är på idag. När man vinner så är hockey inte allt men när man förlorar känns det som att det inte går att tänka på annat.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Clay.2:
Är det någon på twitter som lagt upp underliggande stats från mötet igår?
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Icing-Ove: man måste ha en morot varje dag !
Annars är man mätt .!
17 också att det inte blev mer än 16 ...där försvann moroten.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Wilhelmsson: Luleå ser nedtränade ut.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Icing-Ove: nedtränade är en klassiker som används lite då och då när det egna laget inte vinner 🤣🤣🤣
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Hakning-Henrik: Ibland är Västerbottenssanningar sköna att använda.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Icing-Ove: En helt seriös fråga, om man nu är nedtränade vad skulle då göra att man hittar tillbaka till någon sorts form? Jag menar resande, tränande och matcher ger ju knappast mer energi?
Hur funkar det där egentligen?
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Icing-Ove: Jaaaaaa. Du är vis.

Det är klart vi är nedtränade. Benen var ju sirap idag. HV hade mycket plattmatcher efter jul om jag minns rätt.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Monno: Ryktet säger att vi är nedtränade..
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Esox: PP sönderläst? Saken är den att vi helt enkelt saknade tempo i passningsspel och under skridskorna. Dra upp tempot och flytta in EJK i andra pp så sitter de där igen. Vi är fem och de är fyra. Det är alltid någon som år omarkerad, så dra upp tempot bara.

Sedan tycker jag de som kritiserar kritiken är lite ensidiga också. Jag och många andra kritiserar Karlin for att ha ej svaghet gällande sammansättning av kedjor/backpar.

Det innebär verkligen inte att jag tycker Karlin brister i något annat. Tvärtom håller jag honom som seriens bästa coach, även om han alltså har en svaghet där, som kan stå oss dyrt. Vi måste få igång fler spelare och det är väldigt tydligt att vissa absolut inte passar ihop. Man kan spela andrakedjan i ett år och de kommer förmodligen ändå inte klicka.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
grimiss: Det lär vi upptäcka framåt våren vart den gränsen går. :-)
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Rytter: En bra/nödvändig förlust. Även om det kanske inte finns något som en bra/nödvändig förlust så känner jag att denna är just det. Kan inte minnas en match där vi spelat med så lite ödmjukhet som ikväll.

Jag tror att matchen ikväll var särdeles nyttig inför kommande slutspel. Finns mycket video att titta på efter den här matchen, många läxor att lära. Tycker inte att någon spelare, bortsätt från kanske Södergran, gjorde en helgjuten insats men jag känner samtidigt att vi kommer ha nytta av debaclet.

De långa anfallen med mycket snurr i anfallszon kräver mycket bättre noggrannhet kring linjerna. Sen gjorde Tälje en riktigt bra match. Brickley bedöms inte ikväll men jag tycker inte att hans prestation gav mig något annat än gråa hår. Tycker vårt PP är sönderläst och att vår box var feltimad hale tiden.

Den här matchen kommer Karlin kunna dra nytta av och jag hoppas att det kommer ett par till innan det beger sig. Det kommer bli ett antal sådana här plattmatcher innan drar igång.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
grimiss: Långsiktighet att matcha våra kallaste spelare ihop trots att de blir allt sämre för varje match som går. Ok fine.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Monno: sportchefen då? Är hans sämst först vid 6 förluster?
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Bad_Brett: jag tror det du kallar tjurighet är långsiktighet
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Gavelo: Vaknade nyss på soffan. Vann gammgäddan mot oss? OK då. Skönt att inte vara tokfavorit längre.
Kommentera


Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Bad_Brett: Ja det är märkligt.
Södergran tycker jag går från klarhet till klarhet, stark med pucken och känns trygg i sitt spel, skulle han utveckla ett hyfsat målsinne så skulle han bli oerhört bra.

Skulle väl vilja se Karlsson centra Aagaard igen.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Bad_Brett: Jag tror du projicerar dig själv på Karlin en del nu va, en obotlig tjurighet och vägra ändra åsikt. En hypotes baserad på inlägg och Modigs.
Kommentera


Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Confusius: Jag mailade karln och påpekade hans tavla, får se vad han svarar.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Gavelo: De har varit bra en längre tid. Samtliga blev degraderade som tack.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Confusius: Olsson, södergran och Karlsson alla 3 väldigt bra idag
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Snipan:

Man man vill ju knappast säga. Vår centerstjärna har en spricka i fotbladet på höger fot. Den är läkt men han har ont som fan där.

Vart tror du motståndarna kommer att hacka och slå då.

Det finns ingen anledning att berätta om skador och vart de sitter och vad det är för typ av skada.

Räcker att meddela en prognos när han kan vara tillbaka eller berätta ifall den är allvarlig eller ej.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Snipan: finns ingen normal tränare eller dylikt som bekräftar vart en spelare har ont

Därav "lower body" "upper body" som de säger i NHL, om det ens stämmer då.
Vet man att JD haft problem med ett ben i en fot efter skottäck, tror du inte motståndarna i slutspel eller i lunken hugger på skridskon med klubban 'bara-för-att'?

Där måste karlin lägga locket på, även om vi är nyfikna.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Snipan: Hörrö!!! Din negativa jävel, RAUS!!! ;)
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Rytter: Om vi vänder på det; Vilka har Sven passat bra ihop med?

Han var med och bildade MoDos bästa kedja med Aagaard och EJK i slutspelet ifjol, men i övrigt?

Vem som är kallast av Niederbach, Sveningsson eller Vela/Jacobsson är egentligen irrelevant. Poängen är att tre på den här nivån rätt bra spelare framstår som odugliga. Som tränare bör man kunna se det.


Karlin har säkert stenkoll, men verkar lida av någon tjurighet som gör att han har svårt att erkänna när hans idéer floppar.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
modomille: Ja där håller jag med dig till fullo! Det blir som att när vissa har bestämt sig att någon är dålig, så är dom det varje match, och hela tiden. Och det är ju inte schysst.

Tycker själv att jag åtminstone försöker ge ros när spelare är bra och ris när dom är dåliga. Vill åtminstone tro det hehe...
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Gäsp: Jag är inne på samma spår. Tror inte att laget går upp med Guden i mål. I slutspelet är det alltid tajt, så det ställer högre krav på målvakten.
En annan sak .. jag såg Karlin uttala sig om Big Dick på allehanda.se:
"Rev han upp skadan igen?
– Nej, det tror jag inte, det är inte känslan i alla fall. Men vi måste undersöka honom så klart."
Det skulle ju lika gärna kunnat vara en travhäst han pratade om. Kan karln inte berätta var han har ont? De måste ju veta om det är samma skada eller ej. Mycket märkligt.
Kommentera


Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Tarasov:

Låter ändå lite positivt kring Big Dick.

– Det kunde ha varit bättre, det kunde ha varit sämre, säger Modos huvudtränare Mattias Karlin om stjärncenterns status efter 4–1 förlusten.

Rev han upp skadan igen?

– Nej, det tror jag inte, det är inte känslan i alla fall. Men vi måste undersöka honom så klart.

Finns det risk att han blir borta en längre tid?

– Det är svårt att säga nu. Vi måste undersöka honom först, men det finns hyfsat goda förhoppningar på att han är tillbaka snart i alla fall.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Monno: "Sen är det ju kul att du får va här, du tenderar ju dyka upp när det går emot. ;-)"

Tycker att jag är här och skriver VARJE match. Och med tanke på att vi vunnit ca. 85% - 90% av matcherna borde det ju betyda att din lilla teori faller pladask ;)

Dock finns det skribenter här som BARA dyker upp när det går dåligt, men dom är ju ytterst få. Och även dom är välkomna här, dom visar ju om inte annat på ett engagemang och intresse. Engagemang och intresse är bra.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Confusius: Såklart man ska få kritisera men drevet mot Sveningsson har gått överstyr. Det är nästan på den nivån att han kritiseras när det inte ens är han som har gjort fel.

Konstruktiv kritik är bra men nu blir det mest en massa ÖÖÖH Sveningsson dit Sveningsson hit.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Tarasov: Ja nu var det inte dig jag syftade på med gnäll-utspelet ;) Gillar dig med!

Och tycker att det finns plats för alla på det här forumet, positiv som negativ.

Vi har alla olika sätt att hantera frustration. Och vissa av oss har lite lättare att se saker som borde förbättras, medans andra av oss har lättare för att se dom positiva sakerna.
Vi är alla olika.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Confusius: Haha men lugna ner dig.
Det var ju kanske inte menat som det mest seriösa inlägget, du vet sådär glimten i ögat som man säger. Det är ju lite kul hur fort det blir negativt. :-D

Sen är det ju kul att du får va här, du tenderar ju dyka upp när det går emot. ;-)
Edit: Kanske ska tillägga här att jag skämtar lite med dig för vi har ju tjafsat om det här förut. :-D

Sen ska vi kanske ta det på allvar när till och med JFK är negativ, han brukar ju annars sålla sig till oss på sidan som är lyckligt naiva!
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Confusius:
Alltså har inget emot gnällspikar tro det eller ej men gillar att tjafsa! Gillar Confusius!
Kommentera

Sv: Södertälje SK - MoDo Hockey 2023-01-11
Keriksson: Stenkoll is his middlename. Det där var en förolämpning som hette duga ;)
Kommentera

2443721 · »