1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531698 inlägg · 4125 ämnen

Swedbank Arena.

Sv: Swedbank Arena.
shinzawai: Men, öööh, du fick ju materialet förra månaden ju...

Paddan: Ger du mig materialet så. ;)

Gidde: Och så här i jultider skulle man ju givetvis kunna dela ut en "julkalender". Fast med luckor från 1-28 där den sista luckan givetvis visar hur vi stjäl alla julklappar från Frölunda, medan det bakom de andra luckorna gömmer sig lite historiska anekdoter och fakta kopplade till MoDo. Om möjligt med anknytning till det datumet i december.

Givetvis skulle en sån julkalender vara i DVD-format, och shinzawai skulle få slita som ett djur för att hinna färdigt till deadline.
Är det okej om du har till imorgon på dig, shinza?

Här är artikeln.

shinzawai: För mig är det billigare med säsongskort än att betala för varje enskild match. Men det är ju klart, jag har ju valt att sitta på världens bästa sittplatssektion.

shinzawai:

Exakt så var det som sagt i mitt fall (samt några av mina kompisar)

När det är dyrare med säsongskort än att köpa samma plats match för match, då är valet enkelt.

När man dessutom, som jag, brukar missa minst 5-6 matcher varje säsong pga resa, ja då blir ju styckepriset ännu dyrare.

Nu undviker jag bara att köpa biljett just dom matcherna, så slipper jag det bekymret ;-)

Dessutom har det ju inte direkt varit svårt att få plats denna säsong, så även det har gjort att mitt beslut känns helt rätt.

Men det är klart, en plats på 401 till nästa säsong lockar, finns det någon ledig? ;-)

shinzawai: Du menar som något liknande Djurgårdens erbjudande för något år sedan att om de kunde tänka sig att skiljas från 900 kronor så fick de se hela säsongens matcher, plus slutspel, från ståplats. Och då tror jag att de dessutom fick en matchtröja på köpet.
Givetvis var det då alltid fullsatt... eller nåt...

Själv förmodar jag att det logiska tänkandet kom, och försvann, med Mia Karlsson.

Paddan: Det är väl enkelt att få folk att köpa säsongskort. Make them an offer they cannot refuse. Folk sa upp sitt säsongskort eftersom det inte var billigare än att köpa match för match. Och spelar Modo uselt så kanske man hoppar några matcher. Hade man haft säsongskortet hade man gått ändå.

Ibland verkar ledningen sakna logiskt tänkande.

MorganaLefaey: Mitt förslag var ju att man skulle skicka ut en enkät, eller något liknande, till de som inte valt att förnya sina årskort och fråga vilka förändringar de velat se för att de skulle kunna tänka sig att fortsätta betala för sitt årskort.

Iofs så torde väl de flesta svara: Sänkta priser.

Fast hur presenterar man nyförvärv som lockar om man inte vill satsa några pengar?

Paddan: Frågan är hur de gör enkätundersökningen. Jag menar att det är väl inte så stor idé att göra den bland de som är på matchen. De går nog dit hur illa det än är. Kanske skall fråga runt bland de som inte är på plats. (Nu vet jag inte hur de gör så de kanske redan gör det)

Finns väl inte så många miljardärer i övik så att hoppas på en Stenbeck eller Nilsson ska man väl inte göra. Sen är frågan om man hade gjort det även om det fanns några att tillgå. Inte direkt så att Malmö gått så bra fastän man haft den enskilt största finansiären i ES.

Första steget till mer publik är väl att spela en roligare hockey och dessutom presentera nyförvärv som lockar på försäsongen.

Paddan:

Tvivlar på att du någonsin kommer att få se Jerry backa, det är inte riktigt hans stil!

Han kommer att envist köra vidare med dessa priser, until the bitter end..

Så är det då en artikel i dagens pappersupplaga av Allehanda där Jerry Häggström talar om hur jobbig finanskrisen är, med minskade publiksiffror, vikande inköp av publiken i arenan och problem att sälja reklam.

Fast jag kan fortfarande inte se någon form av strategi från MoDo Hockeys sida för att locka mer publik till arenan, typ att sänka priserna på de platser i arenan som nästan varenda match står tomma. Men det är ju tydligen ännu en enkätundersökning på gång, i varje fall.

Poffa: Fast för att det ska bli någon utbyggnad av sportbarerna på etage 4 krävs det nog att Jerry & Co vågar bege sig ut från VIP-logen på etage 3, tar sig två trappor upp och gör ett faktiskt studiebesök under, säg MINST en genomsnittlig lördagsmatch.

Petey21: Skit i golvet på våning 4, en övervåning på puben bakom 401 måste vara det smartaste draget. En spiraltrapp upp till en övervåning där man kan dricka öl och se hockey samtidigt.

Paddan: Det är väl kul att han tycker att Swedbank Arena är snyggast i landet. Störst är inte alltid bäst eller vackrast. Vår bank är riktigt läcker även om det är vissa detaljer jag skulle vilja ändra på, till exempel en LED-display mellan etagen, samt att vi på etage 4 får ta del av lite uppgraderingar med (fler sportbarer, klinker på golvet etc).

Paddan: Nä, jag håller inte med. Har iofs inte sett Malmö Arena i helt klart skick, men nog är jag benägen att hålla den som den mäktigaste inomhusarenan i Sverige. Den har det där som jag saknar i Swedbank, t ex LED-skärmslist mellan etage.

Dessutom är den ju klart större än Swedbank, vilket skapar en mer "grandios feeling". Fast Swedbank ligger finare, Malmö Arena ligger utslängd på en leråker med ett vattentorn som närmsta granne.

Hörrödu El Poffelito, du som specialstuderat Malmö Arena, håller du med Nyström om att Swedbank Arena är snyggare än Malmö Arena? Själv tror jag "Mats" Nyström pratar i nattmössan.

Petey21: Det har bla. varit julbord.

Såg på sidan för istider att det denna kväll varit en "julmässa" i arenan, någon som vet vad detta handlade om? Det måste ha varit någon mer eller mindre privat tillställning, eller så ville de inte locka vanligt folk, eftersom jag inte sett tillstymmelsen till annonsering om detta "evenemang".

Petey21: Men på den tiden som 4000 var hyggligt fanns inte räntor och amorteringar på 180MSEK att betala.

Jag tycker det är fullt förståeligt att vi inte riktigt kan matcha fjolåret(sm guldet, konjunkturen och viss missunsamhet mot modos framgångar), men däremot tycker jag vi alla är skyldiga MODO att sprida budskapet om vilken underhållning vi bjuds på detta år, jämfört med föregående års. Hittils har jag haft riktigt roliga upplevelser från denna serie iår och så hoppas jag det fortsätter!

Wayne Gresky: Publiksnittet kommer troligen att sjunka jämfört med ifjol, men även om det bara skulle ligga på 6000 personer så är det ändå en rätt stor skillnad jämfört med hur det såg ut förr i tiden. Det fanns ju en tid före Swedbank Arena, och när 4000+ ansågs vara en ganska hög publiksiffra.

Så sent som säsongen 90/91 var till exempel snittet endast 2978 åskådare i Kempis, inte ens halvbesatt. Det är, bortsett från året i ettan då man snittade 2157, den sämsta noteringen i modern tid. Man får gå tillbaka ända till säsongen 73/74 för att hitta en sämre siffra i högsta serien.

Så även om snittet sjunker jämfört med förra säsongen så har man varit med om betydligt magrare år, om man säger så.

Wayne Gresky:

När Susse - Skröder - Morrison hade stuga tror jag att de var snäppet vassare, kanske. Men om dessa gubbar får hålla hela vintern kommer man se dem som bättre.

Man ska väl också ha i åtanke att Morrison föll ifrån när vi som bäst behövde honom. Sånt gillar vi ICKE.

Okey da, jag ger mig. Susse regerar.

hellge: I år har vi Zuccarello Aasen och Hedman som extrema sevärdheter. Jag hoppas att folk inser detta och tar tillfället i akt och tittar på dem. Vispelar samtidigt en mycket roligare hockey i år än i fjol, och jag tycker nästan att det syns på spelarna att de tycker att det är roligare att pela. Jag tror jag aldrig sett Sundström så här bra i modotröjan, och att han dessutom är det så tidigt på säsongen är en smärr sensation. Sen tycker jag faktiskt att Hedin varit riktigt bra på slutet, så där bra som man tycker att han borde kunna vara. Det är väl egentligen bara Linköping som skrämmer idag, annars känns det som om vi har en god chans att vinna hela skiten.

Wayne Gresky:

När jag har lyssnat runt lite tycker jag mig ha hört ett missnöje hos flera. Några av dem verkar onekligen ha sagt upp sitt årskort. Jag tror att av de lite småsura så var majoriteten framförallt sur på spelet i fjol. Poängskörden var ju helt okey. Sättet vi åkte ur kvarten verkar också ha bidragit.

Enda sättet att få tillbaka dem är att spela bra och rolig hockey. Jag tycker att man kan märka en annan inställning i år. Vi förlorade all skottstatistik i fjol medan vi i år vinner all.

Wayne Gresky und Poffa:

Jo, det var avsikten att provocera lite. Snittet kommer att bli lägre i år. Jag tro vi kommer att tappa 3-400.

6700 var väl snittet säsong 06/07.

Det verkar vara en allmän trend. Ska man skylla på lågkonjuktur eller är det något annat. Är elitserien helt enkelt sämre? LHC, Brynäs och som WG sa FBK ser ut att tappa publik. Kanske har de höjt priset på rötjut.

Wayne Gresky: Det är 2200 biljetter kvar till torsdagens match mot HV71. Så jag är också lite orolig. Min gissning är att vi kommer se ett snitt på ca 6700 åskådare i år.

Fjolårets otroliga snitt beror till stor del på två saker. Naturligtvis SM-guldet från året innan. Men även att cirka hälften av säsongens hemmamatcher var lördagsmatcher eller storhelgsmatcher.

hellge: Statistik och förbannad lögn. Vi har haft två lördagsmatcer hemma samt ett "derby" mot Timrå. Kom tillbaka när vi räknat in några måndagsmatcher också. Publiksnittet lär sjunka i år, men tittar man på Färjestad så blir man riktigt oroad inför framtiden. Höjda räntor och sjunkande inkomster borgar inte gott.

Nu börjar såväl serien som publikligan rätta till sig. Medan de flesta andra lag har tappat publik håller vi vårt snitt från i fjol. Kanske kommer vi att få räkna med ett tapp på några hundra tillbaka till guldsäsongens nivå.

1. Frölunda 10256
2. MODO 7067
3. HV71 6942

Det ska jämföras med våra bröder som ligger åtta respektive nia i samma liga.

8. Timrå 5224
9. Skellefteå 5095

Petey21: Du kan agera publik i samband med en filminspelning som hockeygym gör. Det handlar om att visa på klassiska hockeymål, typ.

Någon här bland alla modofans som har en aning om hur illa salles skada är? Av det jag läst i våran blaska i härnösand så verkar han bli borta länge men de kanske finns nån som vet bättre?!

Skymtade en skylt på jumbotronen några gånger under matchen igår om någon filminspelning i arenan, i form av ett par tecknade rutor, ungefär som en seriestripp. Texten var dock rätt liten så jag såg inte exakt vad som stod, men enligt polaren bredvid så var det något om att agera publik i inspelningen av "filmen om Swedbank Arena". Någon som vet något om detta?

AM: Snålare menar du väl?

Frisco: Jag undvek att skriva VIPkort för jag ville inte verka finare än andra...

AM: Säsongskortet? Lågbudget?

AM: jag fick det för en vecka sen

Idag dök säsongskortet upp i brevlådan...

Jag kan för er intresserade och er andra berätta att jag fått ta del av det första utkastet till en jumbotronfilm till denna säsongs spelarintro idag. Det är bara en skiss och för att vara ett bildspel med musik så är det ganska lovande faktist.

Paddan: Finns en artikel i dagens DN på temat turism och inkomster för den som var intresserad av ämnet.

Lumber Jack: En liten bild för att illustrera gårdagen. Som ni kan se är den inte inkopplad...

aproposofnothing.files.wordpress.com/2008/05/imagesmetal-20fans.jpg

Petey21: Arrangörerna är inte nöjda, man tycker det kom för lite folk. Men kan man verkligen kräva mer än 3 500 pers med tanke på line-upen? En föredetting, ett band vars förgrundsfigur har dött (men dom var förbannat bra, John Sykes lyckades med det omöjliga) och två i det närmaste okända band varav ett ett lokalband. Nä, jag tycker de ska vara nöjda med att dett gick runt och att publiken hade en trevlig afton.

Poffa: Helt underbar tillställning igår kväll! Är inte besviken över något, allt var bra tycker jag. Alice Cooper hade en grym scenshow, Thin Lizzy grymt skön och tung musik, och vilket trumsolo sen! H.E.A.T och April Divine överraskade och var faktiskt riktigt bra även om jag aldrig hört dem tidigare. Så Metal Night -08 får en femma i betyg, och jag hoppas på en fortsättning nästa år!

Paddan: Jag gjorde mitt bästa för att förhöja bastukänslan och slängde en pilsner över aggregatet, ja förutsatt att det satt i golvhöjd.

Poffa: Och tydligen så har arenan blivit utrustad med ett par bastuloger under sommaren, eller så var det så att ventilationen inte alls fungerade i barerna. Jäklar vad varmt det var där inne.

Poffa: jag tycker nästan att thin lizzys trummis hade bättre solo :) så skön när han spelade med nävarna :D

Salle: Fast vad det gäller trumsolon så vann Alice Coopers trummis. :-)

Poffa: Jag hade förväntningar på mina husgudar Thin Lizzy och blev positivt överraskad. SÅ J-A BRA!

Visst var det Alice som var huvudnumret men det är så mycket mer yta än substans då det är showen som är grejen med Alice. Thin Lizzy lät musiken, den odödliga musiken trots att Phil Lynott är borta sen länge, tala och det kändes från där jag stod (centerstage och 5 meter från scen) att publiken svarade upp bra på deras låtar.

Aprile Divine förtjänade mer publik och H.E.A.T. kommer aldrig bli mer än ett förband till gamla legender men det dög.

Återigen får vi bevis på att Swedbank håller hög klass, akustikmässigt. Metal Night var riktigt bra och ljudet överraskad positivt.

Bäst? Thin Lizzy.

Sämst? Trist att säga det, men Alice Cooper var en besvikelse.

H.E.A.T och April Divine gjorde bra ifrån sig och borde få fina rubriker.

En vision som bara nästan blev. Från 2002 någonting.

27 sep 00:24

Meddelande

Enligt "säkra" källor kan jag göra heta avslöjanden om den nya hallen.

Hallen kommer att anta formen av en jättesauna. Den beräknas ta hela fjortontusen åskådare om man knör in folk i gammal bastutradition. Det kommer knappast att vara nödvändigt, förutom i slutspelen. Publiken kommer att sitta på långbänkar av trä. (Precis som i Gavlerinken) Matchprogrammen kommer att tryckas på frottéhandukarna som alla åskådare obligatoriskt ska vira runt midja, (högre på kvinnor. - Inga osedligheter). Måldomaren kommer att få till uppgift att "stänka" vatten på de heta stenarna. Matchvärdarna kommer att ha samma uppgift som nu i stort sett. De ska gå runt som mullor och randa publikens ryggar med härligt björkris. OHHH! I periodpauserna kan de som vill, gå ut på isen och doppa sig i upphuggna vakar. Det kommer också att erbjudas underhållning i form av armbrytningstävlingar och fingerkrok. Lite Leksandinspirerat för de äldre när dansgillet gör sina uppvisningar och för de yngre, ponnyridning såklart. Matchvärdarna får nu under pauserna en något för dem onaturlig och kanske lite motbjudande uppgift. De ska gå runt och servera dryck och mat. Jorå! Det erbjuds fatöl till billiga priser, och basturökt korv till alla isterbukar som så erfordrar. Själva spelplanen är inne i en glasburk. i vilket det finns viss frostrisk på, pga. kontrasten med imma och kyla. Ett snillrikt, ultramodernt jätteminifläktsystem ska förhindra den värsta nedisningen i alla fall. Efter matchens slut kommer hela hallen att vältas och publiken hälls helt enkelt ut i Ö-viksvattnet. Detta dopp är en skön avslutning efter allt bastande. Festen fortsätter sedan överallt i Örnsköldsviks centrum, med folk som överlyckliga letar efter sina kläder i pubar och snår.

Lumber Jack: Äh, ytterligare en släng av att försöka pracka på oss såna där I(ntelligent) D(esign)-kort. Jäkla kyrkopatrask!

« · 1092612 · »