1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480917 inlägg · 4078 ämnen

Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

« · 1467498 · » Till forumet



Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Inget nytt status på Axelsson och Hari?
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

Att vinna mot Timrå på en domartabbe. Det måste väl ändå vara det perfekta sättet att avsluta en hockeykväll på? Va jag ska sova gott. G´natt!

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Dream Team: Haha, förvisso.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Lumber Jack: Det blir väl lika mycket?

Jag citerar: "Timråspelaren borde även fått ca 2+2+2+2+2+2 för århundradets diving."

2+2+2+2+2+2= 2+10.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Dream Team: Klart jag överdrev med ett par minuter. Man får kanske spelarens reaktion. Det kan ju varit ett alldeles nytt visir.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

Dream Team: Visst överdriver han. 2+10 hade varit det korrekta.

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Frisco: Nu överdriver du. Men i det läget hade aldrig förövaren avgjort mindre än halvminuten senare heller.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

Wayne Gresky: Man ansvarar för sin egna klubba. End of discussion...

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Lumber Jack: Timråspelaren borde även fått ca 2+2+2+2+2+2 för århundradets diving.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Wayne Gresky: Precis min tanke faktiskt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Dream Team: Timråspelaren placerar taktiskt sin klubba i en vinkel så att Ritolas klubba flyger upp när han ska bryta. Det motsvarar att vända ryggen till för att undvika en tackling.  Slutsats: Klubban träffar men timråspelaren får skylla sig själv att hans lömska trick slog tillbaka mot honom själv.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

Dream Team: Så det är alltså otvivelaktigt en slashing i ansiktet? Ja, sånna vill inte jag heller ha.

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Lumber Jack: Kan det vara en medveten taktik att a dålig is för att förstöra för mer spelskickliga lag? Liknande har ju iaf förekommit i fotbollssammanhang där planer plöjts upp inför besök av storlag.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
NuMo: Jo, visst träffar den klubban, varefter den sedan fortsätter upp och träffar ansiktet. Du kan aldrig ta ifrån Ritola ansvaret för var hans klubba tillslut hamnar. Otur eller ej, klubban träffar ansiktet, t.o.m enligt honom själv.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

Dream Team: Jag tror faktiskt att han försökte sticka in klubban in i timråhjärtat, men han missade, vilket inte är så konstigt.

 Jag hörde inte att han sa att han träffade ansiktet. ( I alla fall inte i intervjun på tv direkt efter matchen.) men nog kan man tolka det som att han tyckte det var uppenbart att klubban slutligen träffde i ansiktet.

 Slashingen var otvivelaktigt mot klubban. håller du inte med om det så är du diskvalificerad för vidare seriös debatt från min sida sett i alla fall.

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
milton: Precis. Isen hade inte ens gjort sig i en Gin & Tonic.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Berka:Isen var katastrofal! Jag har kollat på matchen i efterhand och puckjäveln låg platt på isen tre gånger på hela matchen.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Olle: När Ritola gör det på en Timråspelare och resultatet blir ett MoDo-mål! Alltid annars, ja eller nästan är det ett jävulskt brott! När är NuMo inte en olyckshändelse?
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

spud:

Schremp är en lurig jävel med pucken. Börjar bli en riktig favorit.. 

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
NuMo: Rätt? Kanske hans syfte var att träffa huvudet. Då blev det ju t.o.m bonuspoäng med målet strax efteråt. I intervjun höll Ritola med om att klubban träffade Larssons ansikte.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

Fan Tomas Pöck, han känns komplett. Undra när vi hade en Back som höll så hög nivå i spelet över hela banan? 


Han är i mina ögon en av ligans absolut bästa backar. Blev riktigt ledsen när kommentatorn snackade om att han var på väg tillbaka till Alperna. Hoppas han stannar, för den klippan vill jag ha kvar! 

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

NuMo:

Nu väntar vi bara på Bremberg som erkänner att han inte hamnar rätt med sin klubb....

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

Olle: Dum fråga förtjänar dumt svar: När man är vårdslös, eller när man gör det med vilje.

 Annars kan man ju slå sig i ansiktet själv med den andres klubba och ägaren av klubban får utvisningen eftersom man är ansvarig för sin egen klubba enligt myten.

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Dream Team: Vad jag hörde erkände han att han inte träffade klubban rätt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
NuMo: Vilken tur då att Ritola själv såg det och att han erkände slashingen i huvudet.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
NuMo: När är en klubba i ansiktet INTE en olyckshändelse?
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

spud: OK. Jag köper det. Vi har alltså släppt den första tanken om att felet var att klubban träffde ansiktet. Klubban kan ju nämligen ha råkat träffa vad som helst och över hanskarna är ju lika förbjudet som ansiktet, halsen, axlarna etc.

Då var det ju tur att domarna inte såg vad som hände, för oss.

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
NuMo: Ja uppenbarligen träffade han över händer.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

spud: Att slå omkring sig?

Han slog på klubban. Tycker du att det var ett felaktigt slag på klubban?

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
NuMo:"537 – SLAG MED KLUBBAN – Slashing

(MP)

a) En spelare som hindrar eller försöker hindra en motståndare genom att slå omkring sig med klubban ska efter domarens omdöme ådömas:

-Mindre straffet,(2) eller"

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

Bad_Brett: Istället för att bråka om rätt och fel, så kan vi konstatera att vi hade tur med domslutet den här gången. Andra solklara utvisningar har missats tidigare under sösongen som kostat oss poäng. Nu drabbades ett lag som inte behövde poängen. Det viktigaste för Timrå var att göra en bra match och jämfört med före uppehållet så gjorde de det.

Den stora frågan efter matchen är istället hur allvarliga skadorna är? Det känns mycket viktigare än det sista domslutet inför avslutningen av serien.

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

spud: Så länge du inte kan leta fram regeln som ger dig rätt i att det där är en soklar utvisning så är det ju en felaktig praxis man dömer efter. Du sa ju själv. att man dömde det som en solklar utvisning i 99% av fallen.

Jag är böjd att ge mig i frågan så fort jag har det beviset.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
NuMo: Förstår att du nästan hickar av rädsla.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
NuMo: Nu är du bara korkad. Felaktig praxis? Har du något som backar det påståendet? 
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Poffa: Jag blir lite skrämd av det faktum att en del hellre vill att man skall följa en felaktig praxis än reglerna.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

Poffa:

Grejen är att denna typ av situationer är problematiska. Spelare som Chara kan tacklas med armbågen utan att åka ut för armbågstackling, med motiveringen att "de är mycket längre än sina motståndare".

Spelare som  är 1,70 och åker med huvudet nedböjt kommer alltid få fler klubbor i ansiktet.

Jag tycker inte att det är självklart.

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Poffa: För att inte tala om benparaden i spel 5-3 i slutet av 1a.. 
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

NuMo: Ibland är det bättre att följa praxis, än att göra rätt. Det bästa är dock om praxis och rätt är samma sak.

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Vill verkligen ge beröm till Ahnelöv idag. Vilken match han gjorde. Brytningen i andra perioden, då han dödar Timrås friläge med en perfekt klubblyftning är magisk.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

spud: Jag menar att man antagligen funderar på om det finns ett vårdslöst inslag med i bilden eller inte.

Bra att du erkänner att det finns 1% av domarna som gör rätt. Vi hade en av dem ikväll då.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

NuMo: Klart det finns situationer när en klubba i ansiktet inte ger utv. Men när en spelare med klubban försöker hindra en motståndare och klubban far upp i ansiktet så anser jag att domarna i 99% av fallen dömer för det, oavsett om det är med uppsåt. 

Men om en spelare blir inknuffad i en situation varpå hans klubba far upp i någons ansikte, dvs spelare har inte sökt sig in i situationen men klubban träffar ändå. Då brukar inte det blir utv. 

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
NuMo:Kom helt plötsligt att tänka på denna klämkäcka ramsa från förr. Domar´n är våran gris, hej! Domar´n är våran gris, hej! Domar´n är våran gullegris, domar´n är våran gris, hej. Ja eller hur den nu gick. Allt var inte bättre förr!
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

spud: Som jag sagt tidigare. Är man ansvarig för sin klubba oavsett förutsättningar?

I sådana fall så måste väl reglerna ge stöd för det. T.ex. genom att säga att klubba i ansiktet per automatik är utvisning, oavsett hur det gått till.

Jag tror faktiskt att reglerna fortfarande ger utrymme till att olyckor kan tillåtas ske utan att påverka spelet.

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

Bad_Brett: Larva dig inte, jag skrev tidigare att denna händelse kanske hellre skulle kallats slashing. Men kombinationen av klubba och ansikte brukar domarna kalla för HS.

NuMo: Ja men just när det kommer till high stick och klubbor som träffar ansiktet så är åtminstone min bild av hur domarna dömt tidigare att ingen hänsyn tagits till uppsåt. Utan där har man dömt efter att man har ett ansvar att se till att klubban inte hamnar i ansiktet. 

Om domarna enbart skulle döma HS när det är med flit och inte olycka, ja då hade den regeln blivit dammig innan den används nästa gång. 

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

spud:

Med ditt resonemang kan en klubba som har kontakt med isen bedömas som hög.

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
spud: Jag håller med dig om det hade varit så att klubban hade träffat ansiktet direkt. men det som händer är ju att Ritola träffar klubban långt ner och att sen glider upp efter klubban ända upp tills den olyckligtvis träffar huvudet som befinner sig långt under normal axelnivå. En olycka snarare än ett regelbrott.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Vad hände med Axelsson ? 
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

Bad_Brett: Ne men menar du att regelboken är komplett?

Sveriges Lagbok är inte heller komplett, men där finns det prejudikat om hur man dömer i olika situationer, sånt kan man åberopa när liknande uppstår. Och så vitt jag kan se står det inget regelboken om att det aldrig kan röra sig om HS när klubban är under normalaxelhöjd. Så prejudikatet i detta fall är att sådana situationer renderar i en 2a. Vilket även Ritola hade fått åka på om det inträffat i första perioden. 

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
spud: Hade han inte kört döende svanen hade det nog blivit utvisning. Nu blev det bara patetiskt när reaktionen på klubban mot huvudet följdes av ett mimspel värdigt Ludvig XVI avrättning.
Kommentera

« · 1467498 · »