1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479816 inlägg · 4078 ämnen

Västerås - Modo 2020-12-04

2108204 · » Till forumet


Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Nucky: Kaut håller väldigt hög nivå när det väl gäller. Surt med bra spelare som kanske redan nu har huvudet i en annan liga. Det är som att MoDo vet mer än än vad de vill säga.

Widebro är kung och man gillar verkligen sättet hur han styr klubben i det tysta samt håller ekonomin i schack. Glader har gjort ett kanonjobb och jag var i alla fall imponerad av hans värvningar i höst.

Det är inte heller bara Fredrik som beslutar, det är ett MoDo-team som godkänner lirarna, sen kanske Ville hade starka önskemål, men jag har inte haft sånt här förtroende för MoDo Hockey på länge.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Rytter: Jag håller Kaut som förmodligen den bästa spelaren i HA tillsammans med Sörensen.
När han går för fullt är han överlägsen i de flesta situationer, speciellt närkampsspelet.(vilket han gjorde i början)
Han har dock inte kommit upp på i närheten av samma nivå efter förkylningen, och han ser loj och oinspirerad ut.
Hade velat se en ersättare till honom som stannar hela säsongen, för såsom han spelade igår tillför han väldigt lite och han avväpnar därigenom också vår leading line.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Gusse: JJ gör precis sitt 4:e mål för säsongen efter en delikat passning från Möller i hemmamatchen mot pölsan.
4+4 hittills i shl från Allsvenskans förra poängkung.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Gavelo: Kaut ser trött ut, det kan va så att han kör hårt med extraträning för att va i toppform när camperna drar igång.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Värvar vi en center så hoppas jag han vågar gå in i tung trafik. Många spelare åker hellre runt runt på utsidan än att gå raka vägen på mål.Trodde Hedberg skulle ta för sig mer efter sin fina match hemma mot Västerås. Efter det har han sett lika blek ut igen. Vi får nog vänja oss med att årets lag kommer ha höga berg och djupa dalar. Tar vi oss till slutspel så kan vi mycket väl överraska.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Gavelo: Frölunda rycker där enligt prat på forumet. Emil Molin tar jag gärna tillbaka, men där är nog lönen ett problem.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Nesse: Sigalet är utanför Brynäs trupp och Sundlöv säger att så länge ingen blir skadad eller petad så är han utanför laget.
Bara för något år sedan tyckte jag att Sigalet var en av Shl’s mest kompletta backar.
Utlån till Modo?!
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Gavelo: var väl lite jag som drog igång kritiken mot kaut här och jag är väl färgad av hur det sett ut efter han frisknade till. Tycker bara det känns som han för tillfället inte lyckas offensivt och därav var lite skeptisk till alla hyllningar. Han spelar ju trots allt i 1a kedjan, första pp och man hörde mkt om hans vassa skott innan han kom.

Man skulle fått in en playmaker-center istället för heppo, sen bytt svenningson mot heppo i andra line. Aagard och Hedbergs hårda arbete borde lyfta fram en del luckor för heppo att utnyttja.

Alternativt flyttat heppo till kauts plats och kaut ersätter svenningson i andra line vid intåg av eventuell första center.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Gavelo: Kaut gjorde inte mycket hemma i Tjeck å Slovakien heller. Ung lovande kille, inget annat. In med Räty nu också, grannlandets grabb.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Rytter: Ja nä jag håller som sagt med, Kaut är trots lite sämre form för tillfället ändå en av våra bästa forwards.
Jag tror att många förväntade sig att han skulle skjuta mål i varenda match, möjligen i ett topplag där allting kuggar i så skulle det vara en realitet men i ett hackande Modo så skulle självaste Steven Stamkos ha vissa svårigheter med den bedriften.

Jag trodde inte jag skulle säga detta för en månad sedan men den spelare som jag håller högst i dagsläget är Heponiemi, sällan jag sett en sådan smart spelare, jag drar direkt paralleller med Niklas Sundström i hans sätt att spela och utnyttja motståndarnas svagheter till sin fördel.

Mot Ssk snodde han pucken av motståndarna i offensiv zon vid ett flertalet tillfällen bara genom att läsa spelarens rörelsemönster, lyfta klubban och sno pucken och skapa chanser för laget, Kaut hade ju några lägen som absolut kunde ha renderat i mål just tack vare Heppos fina förarbete.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Gavelo:

Förstår inte kritiken mot Kaut. Son han spelade fram till sjukdomen så var han helt överlägsen, dominerade i matcherna och var grymt komplett.

Efter sjukdomen har han tappat och tror att det har att göra med orken. En annan anledning kan vara ändringen i träningsupplägget, han var inte i matchform när han kom och detta kan inverka negativt i korta loppet.

Är han fulltränad och pigg är det vår överlägset bästa forward och en av de bästa i serien, visst Sörensen gör mer på egen hand och dominerar med puck, Kaut är mer en powerforward med bra skott så svårare att sticka ut då, men han är bra i alla delar av banan.

Att man skriver att han är mellanmjölk är för mig obegripligt, även om senaste matcherna varit sämre än de inledande. Men tror han kommer tillbaka när han tränat ikapp.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Robin Ztorken L:
I anfallszon tycker jag Karlkvist varit bäst, händer saker hela tiden. Heponiemi kan också göra poäng själv men Karlkvist har styrkan på ett annat sätt. Kaut tror jag kan lossna om en 4-5 matcher.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Robin Ztorken L: Vad har Kaut gjort som borde som gör att han borde vara så dominant?!
Han är inte helt given eller etablerad i Nhl än, han är nog att jämföra med Grundström i löven eller båda Timrås tidigare lån tex och visst är det riktigt bra spelare men det var ju inte så att dom åkte runt och dominerade heller.
Dom enda NHl lånen som jag tycker riktigt dominerat i allsvenskan är Sörensen och Lavoie i Väsby.

Såklart hoppas vi att Kaut får ut mer i sitt spel för det tror jag han har i sig men man måste även ha i åtanke att hela modo har haft svårt att prestera och en spelare gör sällan ett lag.

Med det sagt så hoppas jag att det lossnar för Kaut och att Galder hittar en tekningssäker center så vi får ner lite mer kvalite i 3:e linan
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Gavelo: Ja det kan du ha rätt i, några av dem du nämner har vuxit på senare tid, absolut men Kaut tycker jag borde vara en dominant i vår liga.
Däremot så tycker jag det hände för lite kring många, som jag förväntat mig betydligt mer utav.
Karla är den man ständigt kan lita på, de övriga känns lite ojämna över tid, det är både upp och ner på för många händer
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
jonsson: Alternativet är att man letar center, men vill slippa pressen. Det är oerhört uppenbart att vi verkligen behöver en riktigt bra center. Jag tycker att laget verkligen skulle tjäna på att slippa ha Hepo som center. Med en bättre center så skulle den kedjan slippa spendera så mycket tid i egen zon och vi skulle få Hepo högre upp i banan.

Dessutom får vi kanske igång någon eller några andra spelare om Kaut kan driva igång en annan kedja.

Förstakedjan utnyttjar inte den potential de spelarna har. Långt därifrån.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Gavelo:

Tycker det är ganska tydligt att man svängt i centerfrågan, man hade namn på bordet men valde att avvakta.
Hur länge kan man vänta frågar jag mig?
Om det finns sånt stort smörgåsbord med spelare borde vi ha huggit på nån center därute anser jag
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Nesse:
Ser gärna en eller två förstärkningar, men gissar att man väger det mot ekonomin.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Harry Luras: Att slasha mot klubban är ju mest effektivt mot skickliga spelare som driver puck långt och behöver finkänsligheten.

Förra säsongen högg Almtuna på klubbor i sällan skådad utsträckning och vi vet ju hur effektivt det var mot skickliga lag. Bortse från Timrås rekordseger.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Gavelo: Borde man inte ha bra läge att stärka upp med en första center på två år nu? Tänker att man utnyttjar marknadens osäkra läge för att få mer spelare för pengarna.


Sen angående Kaut som hyllas hela tiden, jag är inte riktigt övertygad. Syns att det är en spelare av en annan kaliber i närkamper och hemjobb, men tycker inte han utmärker sig offensivt som man hoppats. Sen så gör han ofta så att han cirkulerar i offensiv zon bakåt mot blå, blir låst av motståndarens forward och tappar puck i helt fel läge. Tror inte det gett någon baklängesmål, men ser onödigt farligt ut.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
S-vikaren: Nu har jag inte uppdaterat mig så dom som har får gärna flika in..
Man gick tidigt ut och meddelade att man skulle ersätta Gagnon, man hade några namn på bordet och det lät som att man hoppades att något skulle bli klart relativt snart.

Sen har man svängt och vad jag hört så vill man avvakta och då undrar jag vad man kan tänkas ha för taktik?

Jag misstänker att Modo inte lägger så stor vikt vid grundserien utan vill vänta ut marknaden och toppa inför slutspelet vilket sportsligt är en väg att gå, personligen är jag lite emot detta då jag tycker att man faktiskt inte tar någon hänsyn till dom som faktiskt ser till att man kan bedriva en verksamhet dvs fansen.
Vi fans vill såklart se avancemanget i slutändan men för att vi skall stanna kvar och stötta vårat lag så vill vi även se vinster under säsongen, vi vill se bra spel och hopp, gärna en topplacering vilket skapar ännu större intresse och stöd för laget.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Robin Ztorken L: Jag är inte beredd att helt hålla med dig där, tycker även att Heponiemi bevisat att han är en poängstjärna i allsvenskan, Kaut är också vass, Aagard och Hedberg har bra potential men i övrigt har det varit mellanmjölk.
Det anmärkningsvärda är att dessa spelare lirar i det 2 första formationerna vilket innebär att i dagsläget har Modo 2 formationer som inte levererar.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Modo har tagit 1,33 poäng i snitt per match över 18 omgångar. Man har -8 i målskillnad.
Dom sista 10 omgångarna har man tagit 1,7 poäng per match. Målskillnaden är +1. Trenden pekar uppåt. 1,7 poäng per match över 18 omgångar hade gett oss 30 poäng och en sjätte placering. Jag tycker att poängsnittet bör kunna förbättras ytterligare, inte lika högt som Timrå på 2,56 men närmare 2 poäng per match.
Nu väntar 10 tuffa utmaningar mot AIK (H), TIK (H), KIK (B), TAIF (B), AIK (B), Västervik (H), TAIF (B), TIK (H), TIK (B), Väsby (B). Bara 4 hemmamatcher ser inte lovande ut, då vi är seriens näst sämsta bortalag.

Jag är nöjd i dagsläget, då säsongsstarten var tung. Idag saknar vi huvudtränare, förstacenter och en topp 2-försvarare. Ändå presterar vi bättre nu än under inledningen. Med en skadefri trupp och en ersättare åt Gagnon ska vi avancera ytterligare.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Gavelo: Våra spetsar är lätträknade i den offensiva delen, vi har en spets Karla,
Resten känns som mellanmjölk, tyvärr
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
jonsson: Mora har 3 matcher mindre spelade så vi får nog acceptera att bli omsprungna av dom.
Ang Västerås så var Västerås bättre lika mycket som vi var bättre i första mötet.

Modo behöver ha fler spelare som gör mål i täta matcher och av den anledningen hoppas jag man tittar på en ersättare till Gagnon, i mitt tycke är truppen idag bred men inte tillräckligt spetsig.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Gavelo: ” Gavelo 20x20-logo-modo-hockey.gif · 25 minuter sedan
Tom Topp: Klart man ska lyfta Eje, bara för att det var längesedan så gör det (iaf inte i mitt tycke) INTE hans prestation mindre.”
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Lite surt ändå att inte få med sig nått från Västerås, nu spelar vi inte förrän onsdag.
Moravinst idag och vi åker ned ett hack.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Tom Topp: Klart man ska lyfta Eje, bara för att det var längesedan så gör det (iaf inte i mitt tycke) hans prestation mindre.
På den tiden det begav sig så var Ejs världsmästartitel lika stor som den skulle varit idag.

:)
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
JonteD:
Tycker det är väldigt fint gjort av dig att komma in här och peppa oss👍👍👍
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Tom Topp: Eje var väl 57 och Nicke Johansson 62...

Misstänker att vi vinner i antal...
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Gavelo: Nånting som vi var tidig med var världsmästare från Timrå, tänker på Eje Lindström. Men det är ingenting vi skryter med direkt!
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
puffe: Vill inte va dum på någe sätt men de är zebrornas säsong dom e lika dåliga mot alla lag! Jag tyckte faktiskt synd om er ikväll iaf.😇 Jag möter ingen med förakt när dom skriver som folk i vår bok men klagar dom på Jonte då blir jag lite irriterad 😇😇
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Modoit i Umeå: Kanon! Vi kan behöva en finsk Foppa för att skaka liv i några trötta ytterforwards. Mejla Glader.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Costanza: Jajamen, centern Aatu Räty 18år Kärpäts och Finlands största talang på år och dag. Spåddes gå bland dom tre första i NHL draften nästa år. Platsar inte i Kärpäts ligalag just nu, har bara spelat sex matcher. Kärpät har skickat ned honom i U20laget, en stor skandal, han utvecklas inte där. Kärpät borde låna ut honom till ett annat ligalag eller till Sverige, han spelade J20-VM förra året, honom borde Modo försöka låna ! Idag togs Finlands J20 VM-Lag ut och han var inte med, han lär sjunka i draften.
Kommentera


Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
hompa90: Har för mig att det skrivits om i allehanda i början av säsongen.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Monno: Någon som la märke till att Aagard kör med omvänt grepp vid tekningar, såg det vid ett tillfälle i defensiv zon och då vann han, kanske smart att göra då det går troll i grejerna?
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Tom Topp: Alla lag tittar framåt, vissa kan även titta bakåt med stolthet av vad man som klubb och förening åstadkommit och vad man haft för inverkan på svensk hockey.

Arvet är något varje förening skall vara stolt över.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
JonteD: Det är inte riktigt så enkelt!
Vi tappade större delen av ett inarbetat lag, ett lag som innehöll fler stjärnor och talangfulla juniorer än på många år i allsvenskan, att bara plocka ihop ett nytt lag och förvänta sig samma resultat som det tidigare tagit flera år att bygga upp är att hoppas på för mycket.

Därtill har vi värvat och även tappat 2 tränare mellan säsongerna så även på den fronten har vi tappat all kontinuitet som vi byggt upp.

Modo är bättre än såhär men man heller inget att ”köpa sig ur” laget är liksom inte sist eller spelar dåligt utan man är ungefär där man bör vara under dom förutsättningar man fått efter förra säsongen.

Visst kan och ska vi stärka upp, vi har trots allt tappat våran första Center men som det verkar så avvaktar modo lite med den pucken.

Övrigt så får man inga spelare att lira för klubbmärket första säsongen, det är som sagt en process som kräver tid och kontinuitet.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Tarasov: Att skriva i Timråboken med MoDo-emblem: man möts av förakt

Att skriva i Modoboken med Timrå-emblem: man möts av kärlek

Vad händer med attityd när man passerat Härnösand söderut?
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Modoit i Umeå: Du har en finsk center åt oss hörde jag?
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Costanza: symboliserar Timrå, vi ser inte bakåt bara framot!
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Gäsp: Kan man verkligen sakna Sundlöv ? Gubbarna i Brynäs är kvar, har dyra kontrakt och är helt under isen !
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Costanza: Luftigt skåp med fräsch design. Ett skåp som räcker i evinnerliga tider.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
JonteD:
Tack bror skönt att du kommer in och peppslar!😍😍😍
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
JonteD: Prisskåpet TIMRÅ...
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
JonteD: Ojdå, nu har väl inte jag klagat på domarna sedan , Kuben o Börje slutade döma, men det är många år sen. Tycker oftast domarna håller samma nivå som serien kräver. Vi spelar inte i NHL o då får vi domare vi förtjänar.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Silly: Enda skillnaden mot ifjol är väl just det att Heppo är sämre än JJ på offensiva tekningar.
Men i övrigt är det mest Jellvert som tekar dåligt i egen zon. Sylle och Åström vinner över hälften.

I offensiv zon är det bara Aagard som tekar under 50%. Han är riktigt dålig dock 38%. (Av ordinarie tekare)

Summa summarum, jag har hellre en spelskicklig center än en supertekare. Men råkar det vara en bra tekare så är det knappast en nackdel. :-)
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
puffe: Men som de här blev då!! O de va zebrornas fel meeen ni e ju inte bättre än så här bara att inse fakta o de går inte att köpa sig ur detta när laget inte vill spela för märket på bröstet!!😂😂😂😁👏👏
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
Gäsp: Precis, han lämnade Karlskrona(tror jag det var) för MoDo, eftersom han ville vara närmre familjen. Sedan blev hemlängtan ännu större när Brynäs gav han kontrakt.

Inget ont med att sakna familjen, men skriver man ett kontrakt och är 'proffs' ska man väl fullfölja sina åtaganden om inte extrema saker inträffar.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2020-12-04
puffe: Nja att han led av kronisk hemlängtan tror jag vad jag vill på. Hade inte brynäs flörtat med han hade han stannat kvar.
Kommentera

2108204 · »