1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478893 inlägg · 4078 ämnen

Västerås - Modo 2021-01-19

2131391 · » Till forumet


Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Heyerdal: Angående avblåsning innan mål, om man tittar i efterhand på reprisen så går ljudet från visslan något efter pucken korsar mållinjen. Så det var det inget fel på, dock var ju det ju en tydlig goalie interference
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
digitalbath: ja jag håller med. Jag vet inte om det är gruffet framför mål eller svåra situationer som domaren vill undvika genom att blåsa så tidigt men domarna gör det väldigt enkelt för sig själv.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Olle: enkel lösning: avvakta liiiite till innan du sväljer pipan. Titta på NHL, där sprattlas det rejält i målgården utan avblåsning.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Sven Tuta: ser ut som att domaren blåser, åtminstone innan han ser att pucken är över linjen. Men låt säga att målet är enligt regelboken och avblåsningen är så nära målet att ingen kan påverka spelet. Ska det inte bli mål då? Tycker det är lite som matchen löven - ssk där målvakten flyttar målburen (fyra gånger). Pucken hade gått in även om målburen inte flyttats, det är nån millisekund där i mellan då ingen kan påverka puckbana osv. Där blir målet bortdömt men enligt moralens alla regler ska domaren blåsa mål där. Istället kommer han dragandes med ”pucken har inte riktigt lämnat klubbladet innan målburen flyttas”.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Sven Tuta: jag är helt säker på att han blåste innan sen kom armen upp strax efter, trodde han blåst av spelet
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Rytter: Rockwood tog en onödig utv i anfallszon som det sen blev 2-2 på går på minuskontot. Apropå Kik o Väsby ska man hoppas att de snyter lite poäng av mittenlagen för att ev vi ska kunna nå en top 10? Tror nog själv att jag föredrar så lite poäng som möjligt för dem, känns som vi har svårt att ta oss uppåt i nuläget, Widebro o Glader pratar om nya spelare men det måste ske relativt omgående annars rinner tiden iväg, Viklund lär behöva 3-4 veckor till sen vet man inget om Mikkelsen, Hägga o Tobias.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Sven Tuta: Jag vill inte skapa en djupare debatt om rätt eller fel, men jag ser inget jättestort fel med målet!
Tycker det är en kontakt med Peters men att pucken vallas in via benskyddet i ett ögonblick innan från en annan del.

Målet är i mina ögon korrekt.

Sen är det tråkigt att se hur frustrerad Peters var i sista perioden igår, trippa spelare och allmänt stökig runt egen kasse i något som såg ut som rena frustrationer.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Sven Tuta:

Jo det var ju en annan märklig sak, han han blåst på isen kan han ju inte döma mål eftersom det är visslan som gäller för att avgöra när spelet är stoppat. Efter detta går det inte att döma mål.

Det var totalt sett en värdelös kväll igen för de randiga med mängder av konstiga beslut som matchstraffet och målet.

Men egentligen borde man ju inte bli upprörd då det ser ut såhär kväll efter kväll och omgång efter omgång.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Rytter: Tyckte mig höra visselsignal innan pucken gled över mållinjen. Ingen annan som reagerade på det?
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Olle:

Eftersom man inte ens kan få det rätt med videobedömning föreslår jag att dom lägger ner skiten och sparar pengarna. Låt domaren ta beslut på isen och stå för detta istället för att skydda sig bakom ett situationsrum som inte verkar ha koll och inte får besluten enhetliga.

Tror inte det skulle bli mer orättvist ifall det är som back in the days när det var domarens beslut på isen som gällde, dessutom skulle statusen på en domare höjas då dom tar och står för besluten själva. Nu kan dom ju alltid skydda sig med "situationsrummet sa ..."
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Rytter: ja fast vet man det? Att det bara är att trycka in klubban där så är det ett ok mål? Återigen är det ju en bedömningsfråga som kan gå åt endera hållet eftersom det är den enskilda domaren som dömer från fall till fall. Olika domare kan döma situationen på två olika sätt, det finns inte en objektiv sanning. Regelboken är väl utformad så för att skydda domaren och alltid ge honom rätt. Det blir lite ”slump” över hela grejen.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Olle:

Fast i detta fall förklarade han ju i intervju i sändningen att han såg att pucken var över linjen (och dömde mål på isen, alltså såg han att pucken var över linjen) och han ringer för att kolla ifall målvakten störs och ifall hans förmåga att rädda sätts ur spel. Så det var ganska klart varför han ringde och vad han ville kolla på.

Sedan kommer hans märkligt resonemang att det inte var tillräcklig kontakt. Han ser att VIK spelaren är på Peters benskydd men på något sätt hittar han ett sätt att döma mål.

Nu vet man att vid lösa puckar under målvakten är det bara att sätta klubban i isen och trycka det man kan på målvaktens benskydd, man kan gärna trycka så pass att han flyttas lite bakåt också, går pucken in så ska det vara mål.

Själv trodde jag det var detta man försökte att skydda målvakterna ifrån, det står ju dessutom i regeln att det ska dömas till målvaktens fördel i dessa situationer.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Rytter: i vissa fall, vid videogranskning, förklarar domaren vad det är som granskas. Det tycker jag är bra. Situationen kan ju vara som igår att det är interference på målvakt men när dom ringer så kanske dom bara frågar: är pucken över linjen innan det är blåst?” Då missar man ju huvudskälet till att det ska dömas bort men man får iallafall en förklaring. Det skapar ju bara misstro när dom ringer på ett mål och sedan bara pekar på mittcirkeln när man själv tycker att det solklart ska dömas bort.

Nä jag tycker att det måste in nån slags ”challenge-regel”. Spelet går bevisligen för snabbt för att domarna ska kunna göra en korrekt bedömning och dom kan/får inte alltid kolla på video för att ta ett korrekt beslut.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Tarasov:

Visst han slarvar ibland då han försöker vara för kreativ, men han producerar iaf framåt. Han har verkligen på egen hand lyft vårt PP och hittat ett fint samspel med Öhman/Karla. Han är inte så vek i närkamperna heller, rätt fysisk och aggressiv i förhållande till storlek.

Jag skulle gärna se honom som vår andracenter från start nästa år. Tror han skulle kunna utvecklas rejält och bli en riktigt bra allsvenskspelare som producerar 30-40p som andracenter och tid i PP.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Olle:

Den stora frågan är ju hur man kan ta ett beslut på 5+GM om man inte har sett situationen eller fått repriser.

Det är ju tydligt att dom gissar i dessa situationer och dom verkar inte ens skämmas över detta.

Sedan det godkända målet trodde jag aldrig skulle bli mål. VIK spelaren trycker sin klubba på Peters benskydd så han flyttas bakåt och troligen rör pucken så han glider in. Wessner säger i intervjun att han ser att det är kontakt med målvaktens benskydd men det är inte tillräckligt.

Jag skulle vilja veta när det är tillräckligt, har sett mål tagits bort då målvakten tappat ett skott som stutsar ner och rullar in vid stolpen på motsatt sida, helt onåbar för målvakten, men då tar man bort målet för att en klubba råkar peta på honom.

Det finns ingen röd tråd i besluten och jag tror tyvärr att detta var ren kompensation för en felaktig 5+GM, precis som vi såg i Timråmatchen och Hartman situationen, där fick ju SSK göra vad dom ville efteråt.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Costanza: Planen är att han skiter i det för nu litar han på att Väsby och KIK är till och med sämre än oss.
Vi ska nog vara glada om vi kan hålla de två lagen bakom oss.

Skämt o sido, vi bör nog se till att börja vinna matcher nu och fixa detta för egen maskin hur illa det än har sett ut.
Måste till en kraftig vändning och det är nu, för nu väntar en rad riktigt tuffa matcher som dessutom kan bli en riktig vattendelare.
Det är nu vi får steppa upp och visa vad vi är gjorda av...
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Tarasov: Karlqvist ska ha rejäl löneförhöjning. Det är fortfarande en gåta att Modo inte lagt tunga stålar på två toppcentrar som kan lyfta sina femmor. Jag var nöjd med värvningarna i sommar och trodde det fanns en smart plan med att att låna lirare och sen bli starka under våren. Nu får Glader presentera sin plan....
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Rytter: Och domarkommentaren efteråt är att dom gjorde fel på isen och att det var tufft med 5+20 precis som i situationen med Hartmann. Wesner säger ju dock att dom inte får se reprisbilder där på isen vilket jag tycker är märkligt.

Utvisningarna blir så pass matchavgörande och bevisligen kan inte domarna ta ett genomtänkt beslut på isen trots att dom (tyvärr) har så lång tid på sig att diskutera eftersom skadorna gör ett uppehåll i spelet.

Med det sagt så vill jag bara säga: härligt att höra att det gick förhållandevis bra med Sebbe.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Robin Ztorken L:
Rockwood har gjort poäng i 6 raka matcher, delvis en produkt av Karlkvists nivå men vi bör försöka behålla honom. Karlkvist har 16 p på 10 matcher sedan Rockwood anslöt.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Tarasov: Tack, antal spelade minuter således.
Kommentera


Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Tarasov: Ok, då är det förmodligen antal spelade minuter/match
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Robin Ztorken L:
Tar hänsyn till om han blir utbytt om jag inte minns fel
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Tarasov: Måste in någon mer parameter för det blir ju 3,04, eller annan formel
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Robin Ztorken L:
Mål/matcher
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Bad_Brett: Hur räknas dessa 3,25 ut?
Räknar man 73/802 x någonting?
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Rytter: Då är jag inte ensam om att bli mentalt dränerad varje år vad gäller svensk hockey och dess låga nivå. Då snackar jag inte ens MoDo. Det är något som är fel och nivån sjunker varje säsong. Sen har vi korruptionen på Hockeyförbundet som gör varje hockeyfan illamående. Har märkt genom åren att hockeyfolk inte anställs på grund av kompetens. Ser ut att gälla även domare.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Costanza:

Hur länge ska dårar få härja och förstöra matcher. Situationerna idag är så märkliga så man saknar ord.

Läs vad domarna säger till Zetterberg.

-Jag har som sagt pratat med domarna och de får inga reprisbilder och de måste ta ett beslut på vad som händer. Så när han ligger kvar skadad, i det fallet blir det matchstraff

Om dom inte ser situatuonen kan dom ju inte dömma matchstraff, dom får ju inte gissa och hitta på något för att det blir skada. Vi såg samma galenskap i Timrå matchen och i situationen med Hartman. Samtidigt ger man 2min på en vansinnig bentackling på åhström och timråspelaren blev sedan avstängd.

Har dom kompetens för det dom håller på med? Man kan ju lika gärna ersätta dem med en algoritm som slumpar fram beslut i situationerna.

Man blir ju inte förvånad ifall målet idag godkändes pga kompensation för felaktigt matchstraff. Kan dom gissa på en tackling och ge matchstraff finner jag det troligt att dom kan hitta på saker som kompensation också.

Hur länge ska detta få fortsätta? Det är ju inte bara i enstaka matcher utan nästan varje match man ser är det ju något stort misstag som inte ska få ske.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Costanza: Jag o Hörnefors har anknytning till Degerfors, så där stannar jag gärna
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
puffe: Varmkorv på Expressbutiken i Degerfors innan match? Ser att det är på vägen.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Costanza: Now you are talking, haha. vi lunchar i Laxå

www.youtube.com/watch?v=qRKNw477o
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
puffe: OK! Måste lyssna igen på California Dreamin' så jag blir lugn och tänker på roadtrip, bortavinst, en sur Loob, efterfest och tjejer i Karlstad i oktober.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Costanza: Nu är det ju så att du är Hockeysnacks bästa influencer(hatar begreppet) , men du får aldrig misströsta. Du är ju supportrarnas näring. Skulle du sluta tro, måste vi återinstifta IcingOve, finns han ens, kan vara en myt, en legend , vem vet
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Rytter: Ja, man börjar seriöst undra om klubben MoDo ens idag förstår problemen som vi alla ser. Detta är ett välpolerat dyrt skepp utan kapten.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Tarasov:

I slutändan handlar det om att vinna matcher. Jag anser att Peters är det lilla problemet och innan vi rättar till det stora problemet, det havererade försvarsspelet så finns det ingen målvakt som magiskt kan få oss att bli ett stabilt lag.

Att peka på Peters som ett problem som måste åtgärdas är ungefär som att fundera på att byta segel på båten för att det är solblekt, samtidigt som det är ett stort hål i skrovet och båten tar in vatten.

Hade kunnat förså resonemanget om vi låg i topp och hade målvakter som inte övertygat och vi vill stärka upp för att verkligen utmana i ett slutspel. Som vi gjorde ifjol när alla såg att hanses/Lundin inte var de vinnare vi behövde, då tog vi in klass i bartosak.

Det är så mycket annat att rätta till som brist på centrar och ett fungerande spelsystem och taktik innan vi kommer till att förändra målvaktssidan.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Bad_Brett:
Jag är enig med att det är helt ok allsvensk målvakt 😀, jag skulle vilja att han låg kring 92+ för att hålla honom högre.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Tarasov: Det finns lögn, förbannad, lögn och statistik. :)

Skämt och sido, detta är intressant. Själv satt jag precis och läste följande:

ingoalmag.com/analysis/shot-volume-affect-save-percentage/

Denna artikel visar att lag som släpper till mycket skott får målvakter med högre räddningsprocent (vilket stämmer perfekt överens med att Johansson, som får betydligt färre skott emot sig, inte har speciellt imponerande räddningsprocent, trots att han vinner betydligt fler matcher).

Jag håller överlag med om att % är bättre mått än GAA. Det jag kritiserar är den extrema post-purchase rationalization-effekt som vi ser här på forumet, där folk hittar på saker som "Om vi hade haft ett bättre försvar så hade Peters legat i toppen av målvaktsstatistiken", vilket helt enkelt inte är sant, eftersom det inte finns någon tydlig koppling mellan räddningsprocent på målvakterna och ligaposition.

Säsongen 17/18 slutade vi på 10:e plats i HA, Hanses slutade på 92,17% och GAA 2,13 - tvåa i målvaktsligan. Det blir liksom bisarrt när man då ska hävda att Peters, med 90,90% och GAA 3,25, är säsongens ljusglimt.

Som sagt, han är en helt okej målvakt i HA, men inget för ett topplag, vilket inte är speciellt förvånande om man ser till hans historik.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Bad_Brett:
Jag tycker av nämna anledningar att man får väga in annat men du får gärna tycka att det är bra mått.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Tarasov: Det faktum att GAA är default-alternativet när man kollar stats på NHL.com säger ju en del.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Bad_Brett: Jag vet vad jag tycker är rimligast att utkräva vad beträffar dessa alternativ:

1) Ett försvar som är OK
2) En målvakt som skall stå på huvudet i majoriteten av matcherna
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Bad_Brett:
Har faktiskt inte hört att GAA nämns som främsta måttstock, tycker själv det säger väldigt lite. I det extrema faller så blir en målvakt som släpper 1 mål på 2 skott Per bättre än en målvakt som släpper in 4 mål på 100 per match.

Dimitri Filipovic i PDO-cast har däremot nämnt att man inte hittat nåt bra sätt att utvärdera målvakter och att deras prestation ofta varierar mellan säsonger. Det flesta brukar tjata om räddningsprocent, själv tycker att man skall väga in var skott kommer ifrån i kombination med räddningsprocent. Är nöjd då Peters ger oss möjlighet att vinna lite matcher då och då, när det kan mixas med Karlas fina produktion så kan de bli poäng. 20 matcher kvar förhoppningsvis kan vi skrapa ihop 20 poäng på dem bör räcka
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Kik förlora ju iallafall det är bra för oss
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Bad_Brett: Min poäng är att med ett bra fungerande försvarsspel gör det lättare för målvakten att få den att fastna i plocken.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Costanza:
Enkelt du är mellan pucken och målet.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
jå1:
Nej jag tar med min SJÖBO-piké ”Ett gott liv varje dag”
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Bad_Brett: Säger inget om det, håller med dig i sak! Däremot anser jag inte att det största problemet vi har är Peters, utan försöker visa att det kanske möjligen är så att försvaret är ett större problem
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Bad_Brett: Jag är rätt säker att han legat 1:a om Han lirat i något av löven eller timrå. Ser Han som betydligt bättre än Jakob Johansson däremot är timrås försvarsspel betydligt bättre än MoDos.
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Tarasov: Du lämnar en Modohalsduk va?
Kommentera

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
Apelsin: Min poäng är att med en målvakt som kniper puckarna istället för att släppa returer rätt ut, så går skotten ner. Motståndarna inser att det är lönlöst att droppa fladderpuckar mot mål och väntar istället på öppna lägen.

En målvakt som räddar 46 av 50 skott är inte nödvändigtvis bättre än en som "bara" räddar 18/20, då det högre antalet skott kan bero på att målvakten bidrar till längre anfall genom att släppa mycket returer. Det är därför man bryr sig föga om % i NHL och istället tittar på Wins och GAA.
Kommentera


2131391 · »