1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530907 inlägg · 4122 ämnen

Västerås - Modo 2021-01-19

Sv: Västerås - Modo 2021-01-19
{297}: Det är inte riktigt alla som har märkt att vi har ett dåligt försvar.

Nucky: Detta är noll poäng !!

{297}: Säger bara att det är väldigt mycket mer frustrerande att möta en målvakt som upp alla puckar som en svamp. Att det blir mycket skott är inte _bara_ försvarets fel.

Peters är Mike Morrison 2.0 - rörlig och bra med klubban, men agerar ofta bollplank och lämnar femte hålet öppet för jämnan.

Robin Ztorken L: Ja det säger en del om
Modos problem på centersidan även om TN gör en bra match och har varit väldigt bra hittills.
Nä JVM säger inte hela sanningen, men att han som är så ung tar en 2:a center roll i jvm ,draftas väldigt högt säger väldigt mycket om hans kvalitet.

Dagens match är ett litet steg framåt i 45 minuter.

Smurfen: Sebbe är tillbaka till laget och reser med hem enligt Modo på Twitter !!!!

Tack för den !!!

Bad_Brett: Backar och forwards kryper ned i knä på Peters för att så ska vi spela enligt spelsystemet. Det är snarare så att Peters uppgift blir svårare av det, för han får svårt att se pucken när den passas och såklart när de skjuter.

Hans uppgift är oerhört svår, för han vet faktiskt inte när och hur skottat ska komma som i ett försvarsspel som fungerar.

{8225}: Nä inte jag heller och det gör jag inte i pojken hans heller. Jag antar och hoppas att styf jr vilas när boivin kliver in och när Viklund är tillbaks bör även även wallinder vilas.

{5647}: Tur vi har Piva nu då

{8225}: Tycker Piva såg riktigt uppgiven ut!
Välkommen till Modo!

{5647}: Jo, men det var ju inte problemet på 2:an, 3:an och 4:an idag.

Han gjorde en ok match, men har man för avsikt att nå SHL behövs en målvakt som kniper någon av de puckarna, oavsett hur kasst försvaret må vara.

Kolla på några matcher med MoDo säsongen 05/06 och kontrasten kommer bli uppenbar.

Eller: Tänka er Peters med lövens försvar ifjol, han hade nog om inte varit etta i målvaktsligan som sämst topp två. Sanna mina ord, har man ett uppstyrt försvar så kommer han inte behöva stå på huvudet varenda kväll då vi släpper mot oss ofantligt mycket skott, det sliter på honom!

Gavelo: Som att bli nyanställd rådgivare åt Trump i dessa dagar

{8225}: Sebbe har fått lämna lasaretten och åker med truppen hem

{8225}:
Kommer inte närvara på forumet imorrn skall storma Kapitolium.

{8225}: Jag hoppas att Trump lyckas med sin miltärkupp nu i dagarna, sen kan han styra upp MoDo. Verkar gilla sitt försvar och får saker att hända. Nog bara jag som gillar Trump.

Tarasov: Nu igen? Såg ju dej för nån vecka sen på stats-TV.

hompa90: Jo tjenare. Plats 14 i GAA, som är det som man använder som främsta måttstock i NHL.

Detta daltande börjar bli löjligt. Ingen påstår att det är Peters fel att vi ligger där vi ligger. Han är bättre än Hanses och Lundin, sämre än Cannata och Bartosak. En bra pjäs för ett mellanår i HA, ett mindre bra val för en klubb som har ambitionen att gå upp.

Menar folk seriöst att han hade legat topp 2-3 om vi haft en annan tränare än Styf?
Uppladdat:

500x0-screenshot20210119-225258.jpg

Costanza: Hmm, ännu fler jänkare med ovana vid stor rink. Du är ju ett orakel så kan ju inte säga emot dej. Men oss emellan, höll alltid på Nordstaterna i Macahan

Bad_Brett: inte vilken annan trnare som helst naturligtvis, men med en vettig spelide och sett över individuella spelares skicklighet över säsongen, inte alls omöjligt. Se på VIK, t ex, vilka spelare skulle du vilja se i modo? Men de har en spelide, kommer med fart in i anfallszon.

Bad_Brett: Han ligger också på ungefär samma räddningsprocent som Timrås målvakt som släpper 1.80 mål per match i snitt. Säger lite om hur ofantligt mycket skott och lägen vi släpper till vilket är ett betydligt större problem

{8225}: Jag får gå in på Cafét och lyssna på lite musik. Jag kan ändå inget om försvarsspel. Trodde bara att det handlade om att försvara målvakten och hindra anfallarna från att skjuta sönder stackarn. Styf verkar ha en annan strategi.....

Apelsin: Äsch, målvakter vill ha många skott. Tretjak fick knappt några skott på sej i CCCP o då var det oftast frilägen.

Apelsin: Min poäng är att med en målvakt som kniper puckarna istället för att släppa returer rätt ut, så går skotten ner. Motståndarna inser att det är lönlöst att droppa fladderpuckar mot mål och väntar istället på öppna lägen.

En målvakt som räddar 46 av 50 skott är inte nödvändigtvis bättre än en som "bara" räddar 18/20, då det högre antalet skott kan bero på att målvakten bidrar till längre anfall genom att släppa mycket returer. Det är därför man bryr sig föga om % i NHL och istället tittar på Wins och GAA.

Tarasov: Du lämnar en Modohalsduk va?

Bad_Brett: Jag är rätt säker att han legat 1:a om Han lirat i något av löven eller timrå. Ser Han som betydligt bättre än Jakob Johansson däremot är timrås försvarsspel betydligt bättre än MoDos.

Bad_Brett: Säger inget om det, håller med dig i sak! Däremot anser jag inte att det största problemet vi har är Peters, utan försöker visa att det kanske möjligen är så att försvaret är ett större problem

Jåkkinen:
Nej jag tar med min SJÖBO-piké ”Ett gott liv varje dag”

Costanza:
Enkelt du är mellan pucken och målet.

Bad_Brett: Min poäng är att med ett bra fungerande försvarsspel gör det lättare för målvakten att få den att fastna i plocken.

Kik förlora ju iallafall det är bra för oss

Bad_Brett:
Har faktiskt inte hört att GAA nämns som främsta måttstock, tycker själv det säger väldigt lite. I det extrema faller så blir en målvakt som släpper 1 mål på 2 skott Per bättre än en målvakt som släpper in 4 mål på 100 per match.

Dimitri Filipovic i PDO-cast har däremot nämnt att man inte hittat nåt bra sätt att utvärdera målvakter och att deras prestation ofta varierar mellan säsonger. Det flesta brukar tjata om räddningsprocent, själv tycker att man skall väga in var skott kommer ifrån i kombination med räddningsprocent. Är nöjd då Peters ger oss möjlighet att vinna lite matcher då och då, när det kan mixas med Karlas fina produktion så kan de bli poäng. 20 matcher kvar förhoppningsvis kan vi skrapa ihop 20 poäng på dem bör räcka

Bad_Brett: Jag vet vad jag tycker är rimligast att utkräva vad beträffar dessa alternativ:

1) Ett försvar som är OK
2) En målvakt som skall stå på huvudet i majoriteten av matcherna

Tarasov: Det faktum att GAA är default-alternativet när man kollar stats på NHL.com säger ju en del.
Uppladdat:

500x0-2021-01-19-234259-window.png

Bad_Brett:
Jag tycker av nämna anledningar att man får väga in annat men du får gärna tycka att det är bra mått.

Tarasov: Det finns lögn, förbannad, lögn och statistik. :)

Skämt och sido, detta är intressant. Själv satt jag precis och läste följande:

ingoalmag.com/analysis/shot-volume-affect-save-percentage/

Denna artikel visar att lag som släpper till mycket skott får målvakter med högre räddningsprocent (vilket stämmer perfekt överens med att Johansson, som får betydligt färre skott emot sig, inte har speciellt imponerande räddningsprocent, trots att han vinner betydligt fler matcher).

Jag håller överlag med om att % är bättre mått än GAA. Det jag kritiserar är den extrema post-purchase rationalization-effekt som vi ser här på forumet, där folk hittar på saker som "Om vi hade haft ett bättre försvar så hade Peters legat i toppen av målvaktsstatistiken", vilket helt enkelt inte är sant, eftersom det inte finns någon tydlig koppling mellan räddningsprocent på målvakterna och ligaposition.

Säsongen 17/18 slutade vi på 10:e plats i HA, Hanses slutade på 92,17% och GAA 2,13 - tvåa i målvaktsligan. Det blir liksom bisarrt när man då ska hävda att Peters, med 90,90% och GAA 3,25, är säsongens ljusglimt.

Som sagt, han är en helt okej målvakt i HA, men inget för ett topplag, vilket inte är speciellt förvånande om man ser till hans historik.

Bad_Brett:
Jag är enig med att det är helt ok allsvensk målvakt 😀, jag skulle vilja att han låg kring 92+ för att hålla honom högre.

Tarasov:

I slutändan handlar det om att vinna matcher. Jag anser att Peters är det lilla problemet och innan vi rättar till det stora problemet, det havererade försvarsspelet så finns det ingen målvakt som magiskt kan få oss att bli ett stabilt lag.

Att peka på Peters som ett problem som måste åtgärdas är ungefär som att fundera på att byta segel på båten för att det är solblekt, samtidigt som det är ett stort hål i skrovet och båten tar in vatten.

Hade kunnat förså resonemanget om vi låg i topp och hade målvakter som inte övertygat och vi vill stärka upp för att verkligen utmana i ett slutspel. Som vi gjorde ifjol när alla såg att hanses/Lundin inte var de vinnare vi behövde, då tog vi in klass i bartosak.

Det är så mycket annat att rätta till som brist på centrar och ett fungerande spelsystem och taktik innan vi kommer till att förändra målvaktssidan.

Rytter: Ja, man börjar seriöst undra om klubben MoDo ens idag förstår problemen som vi alla ser. Detta är ett välpolerat dyrt skepp utan kapten.

Costanza: Nu är det ju så att du är Hockeysnacks bästa influencer(hatar begreppet) , men du får aldrig misströsta. Du är ju supportrarnas näring. Skulle du sluta tro, måste vi återinstifta IcingOve, finns han ens, kan vara en myt, en legend , vem vet

{8225}: OK! Måste lyssna igen på California Dreamin' så jag blir lugn och tänker på roadtrip, bortavinst, en sur Loob, efterfest och tjejer i Karlstad i oktober.

Costanza: Now you are talking, haha. vi lunchar i Laxå

www.youtube.com/watch?v=qRKNw477o

{8225}: Varmkorv på Expressbutiken i Degerfors innan match? Ser att det är på vägen.
Uppladdat:

500x0-expressbutiken.png

Costanza: Jag o Hörnefors har anknytning till Degerfors, så där stannar jag gärna

Costanza:

Hur länge ska dårar få härja och förstöra matcher. Situationerna idag är så märkliga så man saknar ord.

Läs vad domarna säger till Zetterberg.

-Jag har som sagt pratat med domarna och de får inga reprisbilder och de måste ta ett beslut på vad som händer. Så när han ligger kvar skadad, i det fallet blir det matchstraff

Om dom inte ser situatuonen kan dom ju inte dömma matchstraff, dom får ju inte gissa och hitta på något för att det blir skada. Vi såg samma galenskap i Timrå matchen och i situationen med Hartman. Samtidigt ger man 2min på en vansinnig bentackling på åhström och timråspelaren blev sedan avstängd.

Har dom kompetens för det dom håller på med? Man kan ju lika gärna ersätta dem med en algoritm som slumpar fram beslut i situationerna.

Man blir ju inte förvånad ifall målet idag godkändes pga kompensation för felaktigt matchstraff. Kan dom gissa på en tackling och ge matchstraff finner jag det troligt att dom kan hitta på saker som kompensation också.

Hur länge ska detta få fortsätta? Det är ju inte bara i enstaka matcher utan nästan varje match man ser är det ju något stort misstag som inte ska få ske.

Rytter: Då är jag inte ensam om att bli mentalt dränerad varje år vad gäller svensk hockey och dess låga nivå. Då snackar jag inte ens MoDo. Det är något som är fel och nivån sjunker varje säsong. Sen har vi korruptionen på Hockeyförbundet som gör varje hockeyfan illamående. Har märkt genom åren att hockeyfolk inte anställs på grund av kompetens. Ser ut att gälla även domare.

Bad_Brett: Hur räknas dessa 3,25 ut?
Räknar man 73/802 x någonting?

Robin Ztorken L:
Mål/matcher

Tarasov: Måste in någon mer parameter för det blir ju 3,04, eller annan formel

Robin Ztorken L:
Tar hänsyn till om han blir utbytt om jag inte minns fel

« · 2131122 · »