Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen

Silly Season inför 05/06

Sv: Silly Season inför 05/06
Jaha, en finsk tränare låter väl bra. Dock vet jag inget om killen. Men vi kan nog förvänta oss några finska nyförvärv extra vilket inte är helt fel. Toni Lydman och Jere Karalahti kan han väl ta med från Helsingfors =)

DomarenOne: Jag tycker inte Bergqvist var en misslyckad värvning. Han gjorde mycket bra tillsammans med Pavlikovsky innan Pavlikovsky ställde sig i skuggan av Hossa den store. Sen dippade han en del när hela laget vek ner sig men det han visade före jul tycker jag gör att han ska få en chans till.

m o r a:

Kul o träffa på Jere Karalahti på Wasa :)

MrAce: Ungefär lika kul som att träffa Stig Töfting på Lilla Krogen =)

Nån som vet något om någon andratränare? Micke Andersson som ass? Eller dyker det upp någon mindre namnkunnig (läs billigare)?

m o r a:
oddsen är ungefär 1:1 att det blir en billigare (läs mindre namnkunnig) andratränare.

m o r a: Malte Steen brukar ju poppa upp med jämna mellanrum. Är det inte dags för honom nu snart igen.

Stigsson: Malte "Många-järn-i-elden" Steen är nog inte direkt aktuell. Han har väl fullt upp med hockeyskolan, hockeygymnasiet, diverse företag samt att han ska lansera ett eget märke hockeyklubbor. Finns viss risk att en del Moraspelare kommer att lira med såna i vinter för att få lite produktexponering misstänker jag.

m o r a: ta Theo Fleury också så kan han å Karalahti bo i hop

MrAce: varför står det inget om Sperrle på Miks hemsida?

Db_04:

Inte en aning om varför det inte står något, ang. Sperrle på hemsidan!

Stigsson: Eller varför inte Mats "kan inte ta timeout" Grötting?! =)

Stigsson:

...såg några gammla repriser på gångna sässongen...och får mig då en tankeställare igen....fan vilka lirare vi hade..Horcoff, Cleary, Hossa, Lilja..osv...hur skall dessa spelare kunna ersättas? Man längtar sannerligen tillbaka till det som varit.

Hört från flera olika håll att Örjan Lindmark skulle vara aktuell för mora. Vill ju helst inte tro detta men med tanke på de olika källorna kan jag inte släppa det. Nån som hört nåt?!

wille:
Örjan Lindmark i Leksand? Som vad?

wille: 1 april var igår. :)

Ola: Som spelare kanske?!

wille: Hur det än må vara så är det löjligt tyst om vilka spelare vi ska ha, ingen som hört något konkret? Vore kul med några etablerade namn, visst är det en bra strategi att värva billiga unga och hungriga killar, men de saknar rutin och dokumenterad kunskap. Hur många av alla unga värvningar kommer egentligen att blomma ut just när de är i Mora?!

Värva fler etablerade spelare som kan bära laget.

m o r a: haha...Jere Karalahti spelar inte mindre än att det står KOFF på matchtröjan hans. Visserligen finns det vissa gemensamma nämnare mellan knäckebröd och pilsner. Men där finns också en väsentlig skillnad. Den stavas: Volymprocent...:-)

Mikael Tisell till Nybro
Frans Nielsen till Timrå (8)
Rastislav Pavlikovski till Luleå (?)
Kalle Sahlstedt till SSK (?)

Frågorna är många, men huvudfrågan är:
Vem vill komma till Mora IK eller kanske borde frågan omformuleras till, Vem vill stanna kvar i Mora IK?

MrAce: Verkar inte vara många som vill komma till Mora, det är ju inte så att det svämmar över av rykten direkt.

Man kanske skulle ta och kandidera till styrelsen och ta och styra upp det här med spelarvärvningarna :-)

Nu är även Rasty på väg bort.

Men jaja, det är väl klart, vem vill spela i Mora, och vem vill egentligen Simons ha i laget, är det 9 spelare i truppen just nu?

Hoppas tränaren är jävligt bra så att han får ut allt av alla 9 hela säsongen!

Forzlund:

Känns faktiskt inte som någon större saknad om vi skulle tappa Rusty.
Hoppas dom erbjuder honom lika mkt som Skrbek fick, då gör dom ett rejält nerköp!

MrAce: "Känns faktiskt inte som någon större saknad om vi skulle tappa Rusty."

Motivera ditt påstående. Han var ju trots allt mycket bra okt-dec.

Fanns det andra anledningar till att han dippade efter jul? Är han svår att arbeta med? Var det humöret som svek och därmed intresset att spela när Hossa d ä lämnade klubben?

Jag fick intrycket att han inte längre var intresserad av att prestera när lekkamraten försvann.

Stigsson:

Tror det var så här, månaderna okt-dec så spelade han för kontrakt, när kontraktet var skrivet så var han inte lika motiverad.

MrAce: Hemligheten ligger alltså i att skriva kontrakt för en månad i taget. :-)

Stigsson:

Ja eller prestationskontrakt :)

Undrar varför det inte skrivs några prestationskontrakt i Sverige?

MrAce:

Prestationskontrakt? :-)

Då hade väl Mikkola fått se sig tvungen att leva på socialbidrag den här säsongen :-)

Nja, att sätta sån press på spelarna är nog ingen höjdare. Vi vet ju alla hur det går för spelare under hård yttre press. Titta på S(k)AIK.

Bättre då att från början inhandla lite vinnarskallar. Såna som inte presterar för att de måste, utan för att de vill.

Knogen: annars kan ni värva fyllskallar från saik ;)

Knogen:

Ett prestationskontrakt innebär väl att man har en grund med en viss del fast lön. Längre än den man egentligen skulle få, men mer med en bonus inriktad del. Spelarna i Finland går väl inte på socialbidrag? :-)

Eller kanske därför många finnar söker sig över gränsen..

MrAce: Frågan är då istället vilka spelare som skulle få prestationskontrakt, just nu är det 9 stycken som skulle kunna skriva på ett sådant.

Värva spelare från Venjan Devils snart eller?

Forzlund: Här om dan körde ja förbi en som var ute och joggade, är nästan säker (99%)på att de var Örjan Nilsson, de behöver iofs inte betyda nått, men kanske han dyker upp i mora dressen i år, vem vet??

warp7: Så Mora ska alltså värva varenda kille som tränar där ute? Hoppas ingen kör förbi min farsa bara då.

Stigsson:

Nu när kvalet är slut..

..varför inte lägga ett bud på Wernblom?

Anders 1972: han har 1 år kvar i laget som inte har nerver

Forzlund: Ge mej en klubba å ett par skridskor ska jag visa...

Db_04:
har dom inte nerver, SAIK?
jag trodde det var det enda de var uppbyggda av, från bortesta hälsenan och hålfotsinlägget, förbi svanskota, mjälte och solar plexus, ända upp till det bakre hjälmfästet.

Anders 1972: Då ger jag nog hellre Söderberg ett bud. Wernblom känns lite "over the hill".

Jaha. Leksand tillbaks igen igen igen igen. Stor som jag är så gratulerar jag våra grannar till detta och ser fram emot att få spöa dom några gånger i högsta serien nästa säsong.

Någon som vet något om Jimmy Eriksson i SAIK? Får vi se han här eller har han längre kontrakt?

m o r a: Har för mig att han rätt att bryta sitt kontrakt med Skellefteå för spel i elitserien.

Forzlund: Nä, nu var de ju inte riktigt så ja skrev, men de kan ju ha varit din farsa :)

Jahapp då sägs även Bergqist nu ha kontrakt inför nästa säsong.
Måtte han nappat på ett skambud.

DomarenOne: Roligt, en spelare som knappt var topp tio i laget förra året.

Då var vi elva stycken då, börjar ju likna Inters hemmaståläktare det här, medelmåttor och folktomt.

Forza Milan

Forzlund: Ytterligare en forward i 3:e eller 4:e kedjan. Det börjar bli en del såna nu =)

Undrar när Harri har kollat klart på alla videoband och samlat sig en egen uppfattning om de spelare som finns. Tror inte han har gjort det än. Spetskompetensen vill han nog själv bestämma och Mora får nog mer att säga till om vad gäller "utfyllnaden".

"Utfyllnad" = billigt
"Spetskompetens" = dyrt

m o r a: Summering av vad vi har så här långt.

MV1:
MV2: Daniel Sperrle
MV3: Marcus Ernlund

B1-B2
F1-C1-F2

B3-B4
F3-C2-F4

B5-Thomas Skogs
Kenneth Bergqvist-Magnus Sandberg-Anders Nilsson

B7-Pierre Johnsson
Martin Jansson-C4-Marcus Eriksson

Övriga:
Jonathan Granström (Granström kanske är C4?), Jonas Westerling, Mikael Simons.

Stigsson: Och om vi tittar på vad vi har så här långt och lägger till några "antagligen" samt några "med stor sannolikhet" så får vi:

MV1: Tero Leinonen
MV2: Daniel Sperrle
MV3: Marcus Ernlund

B1-B2
F1-C1-F2

B3-Marko Kauppinen
F3-C2-F4

Peter Nolander - Thomas Skogs
Kenneth Bergqvist-Magnus Sandberg-Anders Nilsson

Calle Bergström-Pierre Johnson
Martin Jansson-Håkan Bogg-Marcus Eriksson

Jonas Westerling - Jonathan Granström - Mikael Simons

Marco Tuokka plus en finne till är klara.

Step: Källa?

Step: Om det är sant så finns lite stats på länken.

m o r a: tror du verkligen Leinonen blir kvar? Nog för att ja inte är moring men ja tror faktiskt att Leinonen drar....Däremot har ja hört att Bjurling inte blir kvar i DIF

Db_04:

Pratade med Bjurling för någon dag sedan och då lät det som om han ev. skulle norrut, men det fanns ett par anbud att välja på också..

« · 530929 · »