LA Kings: Vi skulle väl ha lite bredare trupp nästa år så vi får väl se vad vi hittar för spelare kanske han får plats om det ser tunt ut till hösten,kul med Mora hjärtan i klubben.Skulle kunna tänka mig Calle Bergström kvar åxå om det blir dåligt med backar tycker han har haft ett riktigt Morahjärta fast han ej är härifrån.
Nr19: lite lustigare är att Pasi Petriläinen är klar.....han har spelat flertalet säsonger för ärkerivalen Tappara vilket säkert inte är så populärt :)
Även 42år unga Raimo Helminen är klar för 1 år till där :)
LA Kings: Nog tycker jag att Back borde kunna ta en platts i truppen. Han gjorde riktigt bra ifrån sig när han kom tillbaka i våras. Visst kan det vara bra med hjärta i klubben. Det blev platts för en "gamling" när Sandberg lämnade.
Nogån som vet hur det har gått för honom i Nyköping???
MIK 7-1: tycker varken Back eller Calle B bör få stanna inte heller Mackan Eriksson...
visst dom har alla 3 vart bidragande till att klubben tog sig upp för några år sedan men Mackan bidrar inte med mycke längre , han är för de mesta bänkad/skadad , Calle är väll ingen toppback men spelar med stort hjärta för klubben.... men ja vill se nytt folk ..spelar ingen roll om de är finnar
Nr19: Det får inte bli för mkt nytt heller, lite kontinutet är bara bra, vill gärna att man fyller på med lite riktiga spjutspetsar. En ny målskytt är ett måste!
Nr19: Håller definitivt med RQT. Kontinuitet måste vara en ambition inom varje klubb. Därför skulle jag vilja se alla tre skriva på ögona krök!
Nu verkar dock Mackan försvinna, och Calle ser ut att pysa till Tyskland så det är väl inte mycket att orda om längre. Bara att hoppas Back lyckas ta en plats, och skriver på.
Jag är inte alls förtjust i stor spelaromsättning, och ska det in nåt nytt får det gärna vara nåt nygammalt. Då får man hjärtat i alla fall.
Nr19: Med så många trogna förluster behövs det nygamla tillskott. Det är bara att titta över Siljan så ser man hur det kan gå:) Ska bli intressant att se vem/vilka det blir. Så behövs en rejäl topp förstårs.
Knogen: Håller med om att kontinuitet är viktigt. Men om äldre spelare börjar hamna på bänken brukar det samtidigt vara läge att släppa dem. Kan vara farligt att vara för blödig när det gäller trotjänare.
Fast sedan kan det ju finnas speciella anledningar också. Mackan har ju varit skadad och eftersom laget spelade bra var det svårt att ta tillbaka platsen i laget när han väl kom tillbaka.
Sedan är det alltid speciellt med en ny tränare. Tidigare ordinarie spelare kan hamna utanför laget utan att det för den skull är dåliga och slut. Och utan istid är det svårt att prestera bra. Så jag skulle inte säga att Calle B bara kommer att bli sämre för att han är lite äldre. Och, som sagt, så var han bättre på slutet.
MIK 7-1: Men du har ju förstås rätt i sak. Kan inte ta hem alla gamla hjältar och låta dem avsluta i klubben. Siktar man uppåt måste hjältarna komma direkt från NHL i så fall.
LA Kings: "Kan inte ta hem alla gamla hjältar och låta dem avsluta i klubben. Siktar man uppåt måste hjältarna komma direkt från NHL i så fall."
Jag tror inte att det ena behöver utesluta det andra. Om man nu tar Daniel Back som exempel så tror jag inte att man ger honom chansen (om han nu får chansen) för att klubben siktar uppåt. Istället tror jag man plockar hem honom för att han ska ingå i den s.k. kärntruppen. Jag tror Mora har hittat en modell där som är ganska vinnande: Att ha en stomme med hjärta som vägvisare, såväl på isen som vid sidan av.
Knogen: Jag håller med dig. Jag tycker Moras modell verkar mycket bra. Och jag tycker alls inte att det är fel att ta hem Back (skrev det i något inlägg tidigare har jag för mig).
Det jag menar är att de inte får bli för många och inte för dåliga rent spelmässigt. Jag tror att blandingen som Mora fått till är just nyckeln.
LA Kings: Jepp, det har du alldeles rätt i. Men risken ligger väl just nu främst i att det är för få i kärntruppen. De droppar ju av en efter en, tyvärr, och det behövs fyllas på. Där har nog Daniel sin största, och viktigaste funktion i laget tror jag.
Sedan är det väl, hoppas jag, meningen att rookies som Granström, Hult, Jacobs, Jones m. fl. ska axla Boggs, Janssons, Simons och de övriga i kärntruppens mantlar när det så blir dags. Kontinuitet, som sagt, och stegvis inskolning :-)
Knogen: Nej Daniel Back kanske inte skule vara helt fel med tanke på att han har ett så enormt morahjärta. Om han ska vara aktuell tycker jag dock han borde få visa upp sig ca en månad när isträningen börjar vad han kan, Harri har ju trots allt inte sett honom spela ishockey.
norm: Att Daniel har ett stort Morahjärta kan väl ingen betvivla. Vi minns väl när han "täckte" skott i mittzon senast han var här och tog pucken med tänderna:-)
Daniel kan nog tillföra lite vilja och MIK-hjärta. Men låt Harri se om det passar. Förutom det skulle det vara kul att se lite nytt blod i MIK-dressen och att en hel del av den gågna säsongens lirare skriver under på ett eller två år till. Allt för stadgan i laget, samtidigt nykomligar säkert ger lite bett och dynamik i lagbygget.
RQT: Marc säger även att Daniel Wessner varit på besök i Mora. Månne är det hans utvisningsstatistik som lockar (ifall vi tappar Lupashuk). Se länken. Verkar vara en Mora-typ-av-spelare i alla fall. Boorken är väl oxå ute efter honom...
Tången: Självklart! Du ska nog ta mitt inlägg med ett par skopor salt. Men det har väl varit mkt så ändå, man har satsat på storväxta spelare, vilket är bra, tycker jag.
RQT: Calle Bergström till Duisburg i Tyskland...90% av truppen skulle vara kvar å vi är nere på 78% nu och 7 spelare från förra sesongen har inte kontrakt än..Det verkar ha blivit kärvt i förhandlingarna, då truppen skulle vara klar när träningen börjar på måndag. Sen ska det till några toppar efter Kerman och ev. Lupaschuk och Smrek... Boggen å Simons MÅSTE skriva på.