Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen
« · 1897298 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
{7804}:

Tror nog alla vet vad som smäller högre, och alla vet att modo i många år varit en klubb i kris, våra förhoppningar är att vi nått botten och nu kommer att i första hand bygga en grund och försöka att etablera oss i toppen av HA för att senare kunna utmana uppåt, ekonomin verkar ju vara under kontroll nu iaf med plusresultat förra året och även denna, inte illa för en klubb som underpresterat.

Men det som är intressant för hockey intresserade att veta mer om och diskuteras här är ju bland annat.

-Har SAIK ekonomiska problem, hur är det med likviditeten? Ligger det något i dessa rykten?
-Varför väljer återvändare bort SAIK, varför drar de unga lovande spelare som skulle kunna bli en ny stomme?
-Har Bert problem med spelarnas förtroende?
-Ska SAIK fortsätta köpa in spelare eller är det bara att fylla på med juniorer?

Men visst sitt du på din höga häst och prata om köpelag, 2 guld på 7 försök, dynastier och klapp klapp spel osv och undvik de frågor som borde vara av intresse för en riktigt supporter till ett hockeylag.

{7804}:
Det var rätt många klubbar som åkte på extra skatt i början på 2000-talet. Filters podcast har tagit upp Frölunda i ett avsnitt.

Rytter:

Nej,

Man kan tycka olika om vad som smäller högre: 7 st SM-finalen på 8 år vs degradering och harva i botten av allsvenskan. Smaken är som baken!

{7804}:

Vill du diskutera Modo rekommenderar jag dig att ta det i Modoboken, här pratar vi väl SAIK och det som rör den klubben.

Fast det är ju lite svårt, dina inlägg i modoboken har ju en tendens att försvinna eftersom de inte tillför så mycket, så förstår att du tar det här istället.

Du nämner Royer, har du något bevis för att han blev värvad till modo, visa gärna att han var en registrerad spelare, eller var det bara en polare till Brasherar som följde med över? Brasherar som för övrigt var en cool PR-värvning, så mycket som det skrevs om modo då har nog SAIK aldrig varit i närheten av, sponsorerna måste ha njutit. Inte som i SAIK där sponsorerna blir kallade till krismöte med ledningen pga ekonomiska problem med likviditeten och kassaflödet. Analysera gärna detta istället så man får höra hur det står till egentligen.

Sedan ska nog inte SAIK vara så stolta över sin värvningsstrategi, öser pengar över skadade spelare eller spelare som får kicken, Ellis, Cumiskey, Andersson är några exempel som kostat sjukt mycket mer än de smakat.

M.Lemiux:

Vet du om att Percy Nilegård fick en fängelsedom för ekonomiska oegentligheter i efterhand när han styrde Malmö? Det var det jag syftade till, ej köpmanin. Det är lagligt om än sorgligt att lida av köpmani.

Rytter:

Näe.

Men ni vann i alla fall budgivningen om Gaetan Royer innan degraderingen.

M.Lemiux:

Blir spännande veckor för SAIK i väntan på årsredovisningen. Stämmer ryktena så kan man få en förklaring varför man inte kan konkurrera och vinna en budgivning om Burström.

{7804}: "Nu har jag redovisat varför jag inte gillar Växköp, men det är ett fritt land och man får tycka olika. Lite konstigt att du som MoDoit ställer dig på Växköps sida måste jag säga? När köpe-Malmö köpte sig ett guld mot er i finalen, då satt då jag och höll på MoDo utav helvete. Percy fick ju en fängelsedom där sen för ekonomiska oegentligheter, så han köpte sig guld och bröt mot lagen. Hoppas vi får en liknande granskning på Växköp sen. Men synd för er att han lurade systemet"

Lite lustigt att du tycker så, för då borde SKAIK granskas efter säsongen 2005-2006 då ni tog er upp till Eliten igen då SKAIK köpte till sig den platsen då t.om bänknötarna var inköpta. Kanske ni blir av med två SM-guld och Elitserieplatsen i efterskott ;-)
www.eliteprospects.com/team.php?team=22&year0=2006

bisterfinnen:

den här är för övrigt mer lik! :-)
Uppladdat:

500x0-bistertjpg.jpg

bisterfinnen:

Näe.

jag får be om ursäkt, han är bara 42. Ni kan nog krama ut ett år till ur honom, bara att slå till! hihihihihi!

{7804}: Vet du vad det sjuka är. Än fast Gaetan bara är ett sådär roligt skämt så har han ändå spelat fler NHL-matcher än de flesta i ert skitgäng, hahah. Helt jävvla otroligt. Till och med fler än demontränaren, lille Joe Dalton :)))))

Det ska bli roligt att se faktiskt. Joe Dalton och småstjärnorna :D

Rytter:

Näe.

Ska ni köpa in Geatan Royer igen, tror han är sugen att komma in som 43-åring faktiskt?

{7804}:

Spelar Enström i SHL? Vilken Enström menar du?

Att ni trots TV-pengar inte fick hem Burström, rykten säger att han inte tog det högsta budet ens. Var det ni som hade det högsta budet? Varför nobbade han er? Vill inte alla spela i dynastiernas dynasti förening?

Rytter:

Näe.

Men MoDo är jätte jätte jätte dåliga. Nu äre mer TV-pengar också, tror inte Enström lämnar SHL för fismolnet, tror du?

{7804}:

Ok att köpa sig till SHL är ok, men när Växjö värvar en trupp för att ta sm-guld är det fel. Härligt resonemang Yoda!

Vi får nog införa reglerna jag skrev om tidigare.

-Alla lag måste ha 10m mindre lönebudget än SAIK.
-Hemvändare får inte välja andra klubbar än saik, hemvändare till andra klubbar får SAIK bjuda på
-Juniorerna saik vill ha är tvingade att stanna om saik vill ha kvar dom, oavsett lön
-Ingen klubb får besöka tv-pucken och scouta spelare under 16, utom SAIK.
-Sm-guld delas ut till laget som i grunden är det bästa, barbro är ensam jury

DansbandsWolf:

det är lugnt, vi trycker bara på knappen och så spottar talangfabriken ut ett halvdussin storstjärnor som vanligt.

{7804}: Ja du Yoda, ser man på eran roster och alla som skyndat sig att lämna så sluter nog Tommy cirkeln och tränar ner er till Allsvenskan.
En våt dröm för många här på HS :)

Från det ena till det andra....läser på NP att det ryktas att Schtaaans AIK har klent med pengar efter dyra ombyggnader i ishallen. Är det därför ni har spelarflykt?

{7804}:

Nu var det ju inte Tommy som tog upp er utan en hel arme av inköpta spelare. Tänk vad patetiskt ifall era motståndare i kvalserien hade klagat på köpelag och att ni betalade sjuka löner till t.ex Wernblom.

Med ditt sätt att resonera är det väl lika fel som att Växjö köper in spelare eller?

DansbandsWolf:

Ett tryggt val, och Tommy har en plats i våra hjärtan för evigt eftersom han tog upp oss i finrummet och la grunden för dynastin. Nu får han belöningen och äran att träna dynastilaget.

{7804}: Tommy Samuelsson....ännu en köpetränare till schtaaans AIK, men så har det ju alltid varit för någon tränare från egna led är inte eran grej.
Nej den kompetensen har ni aldrig lyckats få fram utan alltid köpt in.
Tommy Samuelsson....hmmmm....känns lika fräscht som att ställa PorkaBoork i båset, grattis!

Rytter:

Jag trodde att Joakim Lindström är från Skellefteå, har dynastierna som moderklubb, spelade i juniorlandslaget när han lämnade för MoDo och har en pappa som var lagledare när vi vann guld 1978? Och trodde att Reddox är från Kanada? Men kan ha fel där.

Tommy Samuelsson klar för en återkomst. Mannen som tog upp oss efter vår ökenvandring, just innan vi blev en dynasti av sällan skådat slag. Mäktigt! Välkommen tillbax Tommy! Verkar vara en härlig ledare, och sådana passar bra in i härliga lag!

Rytter, hur går MoDos silly? Kanske Enström kommer tillbaka och styr upp allt? hihihihihi!

{7804}:

Det är inte jag som grinar över inköp av spelare och att bli utskåpad i finalen. Att värva spelare hör sporten till och är ingen garanti för framgång.

Förresten Lindström den "egna" produkten som har en säsong mindre i SAIK:s A-lag (6 säsonger, eller 5.5) jämfört med Reddox som har 7 säsonger i Växjö.

Samma Reddox som du kallar för köpespelare.

Rykten angående Burström är att han tackade nej till högsta budet och valde Växjö (om det nu är sant), så det kan betyda att dom hade något mer intressant att erbjuda än lön.

Du inser själv inte hur bitter du låter, men det är ganska tydligt för alla som följer detta.

Spännande silly season för er, just ju är det 2-0 i inköpta spelare kontra egna produkter.

bisterfinnen:

MoDo har också värvat in många duktiga spelare genom åren. Det jag tycker ni framför allt ska vara stolta över är alla dessa storspelare ni fostrat genom åren, och förutom på slutet i SHL hade ni alltid en fantastisk lokal förankring i laget. Det var inte samma sak med Malmö som var helt inköpta. Dåtidens Växköp, men det blev som sdagt finkan där och de borde radioaktivt gett er guldet efter fusket.

Man får tycka olika. Jag är som sagt inte den enda som tycker så här bland idrottsfans i Europa, det är ganska utbrett.

bisterfinnen:

Samma med MoDo, Susse drog till Italien, Salle till Djurgården, Samme till Frölunda och Werna och Antos till er. Money talks, bullshit walks.

bisterfinnen: Ett tips, låt barnen få lära sig spela hockey i sina moderklubbar så har ni mer färdiga produkter när ni stjäl dem senare. Ni förlorar själva på att rensa barnkammarn och det ger negativ effekt, se bara på ert J20.

Vänta till dom ska in på hockeygym så ska du se att era juniorsatsningar går bättre.

{7804}:

Du slåss mot väderkvarnar. Alla lag i SHL bärs fram av starkt kapital. Punkt.

{7804}:

Växjös J20 har väl varit bättre än era de senaste åren? Detta trots att ni lockar 12-13 åringar från hela norden med ert komsi komsi.

Ni skiter hänsynslöst i överenskommelsen i hockeysverige om att ge fan i det tills det är dags för hockeygym.

{7804}: Jocke Lindström är sett till prestationen i finalspelet extremt överbetald. Dessutom så drog han ju till ännu kallare Ryssland när ni skambjöd, hahaha.

I övrigt snackar mytomanen i dig så mycket goja att det inte ens är värt att bemöta.

bisterfinnen:

det stämmer inte att dagens elitidrott UTAN UNDANTAG handlar om att ha ett starkt kapital.

Det finns traditioner, stolthet, historia, talangutveckling. Faktiskt.

Nog skulle Jocke Lindström ha tjänat betydligt mer hos ett annat lag än hos oss. Vi hyrde ut honom till KHL så han fick tjäna sig en hacka, och sen flyttade han tillbax. Han hade kunnat spela i Dnepr Dposkjy och fått mer pengar, men han ville spela för moderföreningen.

Det vi i dynastiernas känner stolthet över, det är att fostra och utbilda ungdomar. Det är roligare än att köpa in dyra spelare till alla femmor som Växköp gör. Det gör också att man får lite pengar över att lägga på etablerade värvningar om man nu inte skiter pengar.

Jag gillar inte Växköp, för de har ingen av punkterna jag nämnde. De verkar dessutom ha snöat in på att köpa in våra spelare vilket gör att jag hatar dem än mer.

Det är ingenting konstigt att andra lags fans inte gillar Växköp. Så är det inom alla idrotter i Europa. I England gillar de inte Chelski och Man City, men lag som Southampton, Everton, Liverpool etc inte är lika hatade. I Tyskland gillar de inte Red Bull Leipzig. I Frankrike gillar de inte PSG.

Det är köpelag som har några rika snubbar bakom som inte följer de ekonomiska reglerna. UEFA försöker jämna ut detta och har haft flera sanktioner som jag hoppas ska växa än mer. Där får man inte spendera hur mycket kapital som helst i förhållande till intäkterna, för de vill stoppa utvecklingen och få in mer idrott i idrotten. Det tycker jag är positivt. I Sverige haffade de nu Östersunds ordförande.

Nu har jag redovisat varför jag inte gillar Växköp, men det är ett fritt land och man får tycka olika. Lite konstigt att du som MoDoit ställer dig på Växköps sida måste jag säga? När köpe-Malmö köpte sig ett guld mot er i finalen, då satt då jag och höll på MoDo utav helvete. Percy fick ju en fängelsedom där sen för ekonomiska oegentligheter, så han köpte sig guld och bröt mot lagen. Hoppas vi får en liknande granskning på Växköp sen. Men synd för er att han lurade systemet.

bisterfinnen:
Lite anständighet vore klädsamt Bisterfinnen.
Svamla och sprida lögner och allmänt sjuka åsikter är du bra på.

Modo skulle må bra av att ta rygg på Skellefteå AIK, inte fortsätta famla i mörkret utan ramar och riktlinjer.
Är det meningen nya tränarn ska göra allt igen? Björn Hellkvist är bra så länge hoppet finns men vid minsta motgång blir han syndabock.

Som modoit borde du hylla vår verksamhet, åtminstone respektera och känna igen den från tiden ni var framgångsrika. Nu är du bara en i raden av avundsjuka som försöker förminska, förlöjliga och förvränga.

Pengar är viktigt men inte allt dessutom ska ekonomin skötas lagenligt.
I Östersund är stämningen inte lika hög längre och vi får se om allt står rätt till i Växköp.
Ja nu kör jag också med Växköp för det är viktigt belysa vad de är.

Rytter:

du missar några grejer, eller skulle jag säga att du saknar kunskap om en del grejer.

Alm - egen produkt.
Katic - värvad från Kroatien från ett lag som läggs ner
Pudas - fostrad i juniorlaget, spelade i tredje backpar i Brynäs
Ericsson - var tidigare UTHYRD till KHL, comeback som 38-åring i Lejonström
Lindström - egen produkt, var tidigare UTHYRD till KHL
Möller - var tidigare UTHYRD till KHL
Holloway - sparken från KHL och 2 månader utan lag, tidigare i klubben
Hetta - från fjärdefemman i Malmö
Djuse - värvad från nedflyttade MoDo där många ville bli av med honom
Olofsson - från Karlskrona!

Men du kanske menar att ovan nämnda, utom Jocke, Möller och Holloway, är lika etablerade spelare och har samma lön som:

Fasth
Kiiskinen
Rosén
Rahimi
Martin Lundberg
Rasmussen
Pesonen
Miele

Ok. Du är allsvensk i din kunskap.

{7804}: Det är ju sen gammalt att alla i SkAiK spelar utan ersättning för att det är sån ära att representera Gruvan IK. Att ni skulle vara nå annorlunda med era "egna produkter" är ju precis som allt annat bara munläder och skitsnack, och det vet du.

En kall jävla skithålla mitt i ingenstans med inget att göra på kvällarna, med vinter 8 månader om året känns ju som himmelriket på jorden. Klart som fan det kostar grus att få dem att lägga några av sina bästa år i en sån jävla håla.

Diskussionerna har år efter år varit att man inte kan köpa sig framgång och det har hånskrattats åt diverse "köpelags" misslyckanden.

Dagens elitidrott handlar UTAN UNDANTAG om att ha starkt kapital bakom sig och värva ihop tränare, spelare, materialare, lagläkare och fan och hans moster. Att med gråten i halsen hävda att motståndaren fuskar för dom har mer pengar än oss är ju för fan helt jävla patetiskt. Ni har Boliden och Skellefteåkraft i ryggen och försök inte luras att ni skulle göra nå mindre fulaffärer än någon annan. Ni har ju gjort både stort och smått, bland annat tagit in hyra för fastigheter som inte ens är era så ta och knip igen limpsaxen.

De enda som tjänar några pengar är de giriga spelarna och deras ännu girigare agenter. Det lustiga i kråksången är att det bara är spelarna som hyllas, de svinen.

{7804}:

Man undrar ju vem som är korkad med tanke på hur du resonerar.

Svara på frågan istället, varför ska Växjö inte få köpa in spelare när alla andra gör det. Såg inte dig klaga när ni köpte in riktigt dyra toppar i Möller, Holloway, Katic, Ellis, Kostka, Ortio osv.

Sedan måste du ju kolla på spelarna man köpt och när, Reddox gör sin åttonde säsong I Växjö, han är mer Växjö än vad Bellemare och många andra i SAIK som du kallar för "egna produkter" är.

Miele fick kicken från Malmö, men Växjö fick ordning på honom och hittade en roll i laget.

Rasmussen är en återvändare och ville nog till Växjö där han vet vad han får.

Även Fasth och Rosen har ju förflutet i Växjö så inte säkert att lönen var nr1 där.

Gör samma jämförelse på SAIK med dina egna kriterier så får du följande resultat.

Ortio - NHL/AHL
Alm - AHL
Ellis - AHL
Katic - KHL
Kostka - AHL
Pudas - SHL (Topplaget Brynäs)
Andersson - SHL (Topplaget DIF)
Ericsson - KHL
Lindström - KHL
Möller - KHL
Holloway - KHL/AHL
Hetta - SHL
Djuse - SHL
Olofsson - SHL

Med dina kriterier för att försöka ta ära från Växjö så är ni själv alltså uppe i 14 spelare från KHL/NHL/AHL/SHL.

Nog tycker jag ni med dessa toppspelare borde klarat det bättre än 0-4 och 1-20?

Vi kan nog enas i att Växjö får ut betydligt mer av sina spelare än SAIK.

Blir intressant och se när ni fyller er trupp med spelare från egna led till nästa år, har ju börjat bra med värvningarna av Hedberg och Noren.

Tarasov:

du har rätt i att Arvid Lundberg inte var någon doldis. Han var helt ordinarie i ett lag som slutade i toppen och sen gick till SM-final. Vi försökte även få hem honom nu men Växköp bjöd över, och det var en lön för första backpar hos oss. Samma med Burström. Sen kan man ju undra över vad en sån som Rahimi har i lön efter de köpte honom från Davos?

En sak är dock säker, de skiter pengar i Växköp.

{7804}:

{7804}:
De har rätt höga personalkostnader med tanke på att de har relativt få anställda jämfört med andra klubbar. Sen hur mkt mer blir spekulationer men någonstans kring 5mille mer än tvåan skulle jag gissa. Vilket räcker till Rasmusson/Miele i 3 mån och Shinnimin i 7, mer än väl.

Tarasov:

jag vidhåller att de är väldigt duktiga på att "få pengarna att räcka till" samt på att "hitta en liten lucka i spelarbudgeten". Helt otroligt duktiga med tanke på att de inte har högre redovisade löner än någon annan förening.

Jag tror faktiskt inte att de lyckades reaköpa in dessa 15 spelare nedan, och att de gjorde allt för att lämna NLA, NHL, KHL och topplagen i SHL för att få äran att spela i Växköp med deras plastklubb med STORT HJÄRTA... det är vad jag tror. Jag tror på devisen, om något är för bra för att vara sant, då är det för att det inte är sant. Jag tror inte de har lika låga löner som andra lag eftersom det är omöjligt.

Rytter:
Du verkar iaf ha ändrat uppfattning om att han var medioker när han köptes in, då är jag beredd att hålla med. I övrigt så delar jag din uppfattning gällande att Evert/ Hallam är kompetenta.

Växjö hade en imponerande bredd utan tvekan men vidhåller att utan Elias P som grädde på moset hade finalserien blivit mkt jämnare.

Rytter:

från KHL:

Fasth
Kiiskinen
Shiminin
(och nu Burström också)

Från NLA:

Rahimi
Pesonen

Från AHL/NHL:

M Lundberg
Rasmussen
Reddox

Från topplagen i SHL:

Welch
Miele
A Lundberg
Calof

Sen Rosén för 5 miljoner från AIK IF, och Elias Pettersson draftad som nummer 5 totalt med huggsexan runt honom.

Spelar du dum eller är du verkligen så blåst?

Tarasov:

Visst. Men inte färdig toppspelare då han köptes in, där har växjö gjort det bra och fått utveckling på honom. Lundberg och växjö lär ju bägge vara nöjda med utvecklingen och han kan nog nosa på nhl snart.

Yoda vill ju få det till att dom köpt ihop ett lag med färdiga toppspelare och därför krossade saik.

Sanningen är att dom värvat smart och utvecklat spelare och byggt ett lag och sedan kryddat med spets. Hatten av till tränare och sportchef.

Rytter:
Arvid Lundberg är en iaf :p

{7804}:

Vilka 20 st har dom köpt in från topplagen i khl, shl och nla?

Eller är detta återigen en lögn från dig?

{7804}:
Nästa år har de inte Elias P, vilket de inte hade förra året och då blev det respass i kvarten. Dessutom försvinner RR, Växjö kommer säkerligen vara bra ändå men inte lika överlägsna.

Embryot till er backsida ser bra ut, frågan är vilka sim det skall kompletteras med? Fw-sidan kan bli bra bra även den, dags för Linus L att ta ett steg tkr jag. Han har spelet i sig men måste upp ett snäpp. Zakrisson kanske?

{7804}: Jag tror du smånarras 😂

bisterfinnen:

därför att de är EXTREMT bra på att "få pengarna att räcka" och att "hitta en liten lucka i spelarbudgeten"... så bra att de kan köpa in 20 st från topplagen i SHL, KHL och NLA.

Skillnaden mellan oss och dem är att även om vi hade pengarna skulle vi försöka satsa på att ha en majoritet ur egna led.

Rytter:

jag tycker inte att vi var bättre än Växköp och har aldrig skrivit det. Jag var hela tiden rätt övertygad att Växköp skulle vinna enkelt. Vet inte riktigt var du får allting ifrån?

Men som sagt... Albaniens fans ska gå och håna Argentina för att de torskade finalen mot Tyskland... det är jätte jätte jätte patetiskt. Inte helt friskt.

Jag tycker du ska sluta skriva här och hålla dig till MoDos sida, i de lägre serierna där DU hör hemma. Tror bara inte de vill ha dig där, så du kanske får skapa en egen sida?

Rytter:

jag menade guldhjälmen, skrev fel. Enligt spelarna själva är det SHLs finaste pris.

Vilka priser vann MoDo i år? Ni kommer inte att vinna något pris i år, bara så du vet. Eller ni kan få Yodas lilla specialpris: årets kalkonlag!

{7804}:

Du har inte svarat än ifall jocke vann guldpucken i år? Tycker bara det är lite märkligt då den inte delats ut än.

Han kommer inte att vinna den i år så du vet.

« · 1897298 · »