M.Lemiux: Helt klart var det 6 FBKare på plan.. Lite av ödets ironi där att det skulle hända prexis i den här matchen, finns inget lag som har så snabba byten som SAIK.. Ibland på rätt sida och ibland bra mycket för tidigt.. Ifjol minns jag en match där en SAIK spelare kom in från båset, fri från blå där man tydligt ser att den som ska byta med honom är ca 3m från båset.. Rätt eller fel? Fusk eller inte? Det brukar jämna ut sig tillslut och som någon sagt "utan olydnad så lever vi i en diktatur" men visst faen är det surt när det händer ens egna lag och dessutom visas i TV!!
Vad som är fel med SAIK spel måste jag säga att Yoda är rätt klockren i sin analys och kan sammanfattas med ett ord!! Ödmjukhet.. Visst har SAIK vart ledande i många år, tar emot att erkänna detta.. Men som inom alla sporter så gäller det att utvecklas och sträva uppåt, andra lag blir bättre och läser sönder det ledande laget..
Sedan detta med KHL, hur många är det som har blivit bättre hockeyspelare av ett år där kan man fråga sig? Mer dollar på banken som jag självklart unnar dem.. Men inse att det är vad jag hört endast två spelare som vart över och spelat där som KHL laget var riktigt måna av att ha kvar och det var de från LHC som "lånades" ut dit.. Ska vara Karlsson som står i Jokerit då, som jag tycker har höjt sig.. Svårt att tro att Svensson ska komma tillbaka och vara den "vägg" han var med sin räddningsprocent som han har nu.. Ska man utvecklas ska man till världens bästa liga, NHL, kämpa och stanna där tills man tar en plats och inte komma hem efter ett halvår och nöja sig med att som i detta land kallas för NHL stjärna bara för att man deltagit i en träningscamp.. Det sista är min högst personliga åsikt, rätt eller fel vette faen men jag tror i vart fall det..
om jag skulle försöka mig på en liten analys av vad jag tror gått snett och vad som jag tycker tränarna bör trycka på.
1) Passningsspelet
Våra killar åker minst lika fort som innan, och de har minst lika högt tempo i kroppen. Det som skiljer mot tidigare år är att passen ur egen zon är helt jävla bedrövliga. Vilka backar har vi tappat? Anton Lindholm, Urbom, Arvid Lundberg...inga direkta passningsgiganter. Inte fan är det väl så att Heed var den som slog alla pass ifjol? Bedrövliga uppspel från backarna och nästan aldrig pass på bladet till en forward i fart, och väldigt sällan vi kommer i flytande anfall med pucken under kontroll. Vårt signum, passningsspelet, som är grunden till vårt högre tempo. Den enda backen som konstant levererar bra pass är Aho, men då har han inte direkt imponerat i andra riktningen om man säger så. Burström har inte gått att känna igen, ömsom ett glas vin ömsom vatten istället för en stabil dunk vin som man alltid kunnat lita på. Här krävs att forwards rör på fötterna och visar sig, och att backarna släpper pucken i rätt läge till rätt spelare. Utan puckinnehav har vi en väldigt medioker backlinje, och det har märkts under inledningen. Forwards har inte heller imponerat med något passningsspel heller.
2) Spelet framför bägge kassarna
Vi har många lätta mobila backar som inte har sin styrka framför egen kasse i BP i det statiska spelet. Men det betyder inte att man kan stå där och glo på pucken, eller bara vänta på att få vittja nätet i egen kasse, De måste visa sin närvaro, vara där och hugga och störa. Bästa sättet att vinna en närkamp är att peta bort pucken från farligt område! Framåt så har vi snabba Schellefteforwards som dribblar, skjuter och kör på i full fart... men hur många skott av hundra går in långt utifrån med fri sikt för keepern? De som driver på kassen och krigar har vart guld-Jimmie, Pär Lindholm och Möller igår. Möller är en liten kille, men han har då modet. Lindholm verkar tyvärr ha lånat klubbtekniken av Fredrik Lindgren i inledningen, men han försöker i alla fall. Resten kör en massa Broadhurstmanövrar då magneten drar dem ned mot sraghörnet där det ska snirklas och passa bak till backen som skjuter när alla forwards fortfarande står nere i sarghörnet. Forwards ska åka emot mål för att dra isär motståndaren och inget jävla skott ska avlossas från offensiv blå när det är fri sikt såvida det inte är Brett Hull som har pucken. Det har ingenting med storlek eller kilon att göra, utan det är mod och inställning. Det räcker med att en forward åker mellan skytten och mål så ser målisen nada och då kan den gå in eller bli en farlig retur som man kan hugga på. Inga jävla alibiskott någe mer tack!
3) Självförtroendet
Vi spelade riktigt bra första perioden mot Färjestad. Bästa perioden i år av det jag sett, och vi förtjänade att vara i ledning med ett par mål. Men Färjestad gör 0-1 efter ett dåligt ingripande av Ortio, sen kommer 2-0 och det börjar se risigare ut. 0-3 efter ett dundermisstag av Emil med halva jävla matchen kvar ... ja då hänger de allihopa med huvuderna. Ingen geist. Trodde aldrig jag skulle uppleva Skellefteå AIK med Harju-gamnacke men nu har jag det och det är inget jag vill uppleva igen. I den här föreningen ger man aldrig upp utan man krigar till sista blodsdroppe. Det har såklart med ett dåligt självförtroende att göra, något som alla Qatarhjon som snörar på sig ett par skridskor tvingas brottas med genom hela livet.
Näe, när vi vinner någon match så tror och hoppas jag att de mentala knutarna släpper. Vi har ett väldigt bra lag, bra spets, bra i alla lagdelar... det enda som saknas är att de spelar bra! Nu börjar storstjärnorna komma tillbaka och tror och hoppas att det vänder, men då måste ovan punkter rätas ut.
"Det är en stor skam för hockeyrörelsen att ingen på allvar vågar ta i sådana frågor."
Jag är benägen att hålla med. Rasistattacker ska inte sopas under mattan, utan de som står och skriker SVIIIIIINJEEEFLA REEEEEEGEEEL emot mörkhyade när de är knallröda i ansiktet och står där och hytter med näven... jag tycker då inte att det är ett acceptabelt beteende. Sådant ska bestraffas av alla inblandade.
{7804}: Haha, jag såg den situationen när spelaren från båset "räddade" upp det hela...tyckte det såg lite märkligt ut och visst var det väl 6 FBKare på plan då enligt regelboken.
Nä nu blir det bara terapiskrivande. Alltså Ortios första tycker jag är skum. Emil Ps miss i början på 3e är skum. Frilägena,alibiavsluten,onödiga utvisningar ( Calof ) Alms totala brist på allt. Jocke kan mycket bättre. Pär L osynlig. Adam P likaså. I princip alla började bra men la av.
Egentligen ser det ut som de vill ha bort en tränare och fiser och skiter i allt. Alternativt gruppen helt saknar kemi. Får inte den tanken gå ihop ändå,isf ska Öberg ha börjat urdåligt och varit en katastrof. Enda räddningen är att få spelare tillbaka för de verkar ju inte vilja vinna ens. Kanske blir det knas med så många givna på läktarn och laget på isen hämmas och allt låser sig.
Ja frilägena var så många det var mysko. Någonstans i allt elände så förlorar vi ju inte efter toppinsatser utan vi är så dåliga något är fel. Det som är fel måste gå rätta till tycker man ju.
Känslan nu är den här gruppen kommer inte ta sig upp till ytan. Tycker de yngre gör vad de kan även om de börjar mattas också helt förklarligt.
Nämen alla äldre än 97 visar ju noll moral och ryggrad. Tror inte det handlar om Öberg,en person som är testad i egna led kan väl inte skapa kaos själv. Ta en som Alm är ju katastrof. Mitt hopp handlar bara om att ta någon poäng i väntan på skadade men gärna en forwardsförstärkning också.
{7804}: Näe detta är katastrof. Tvivlar på Öberg är rätt man. Håller med det som sägs i NP forum. De lätta backarnas tid är förbi. Förutom att vi själva spelar som krattor och yra höns så är vi sönderlästa och söndercheckade. Hur kan man bjuda på sånna frilägen match efter match? Jag gillade kommentaren i NP : "i morrn rapporterar norran om vilken enorm träning de gjorde.". Vi är kassa så är det? Finns det hopp? Ja, men då måste ledningen göra nått. Men jag tror de har hybris och Öberg ser mest trött ut i båset. Näe, fy satan.
Fiiii faaan vilket dåligt försvarsspel! Hur många frilägen har vi bjudit på? Katastrofinsatser av backarna, som lämnar stackars Ortio helt ensammes, förutom första kassen ska han inte klandras. Framåt verkar de ha sneglat på Broadhurst. Åk hjärnet ned till sarghörnet och skjut ett alibiskott på benskyddet med fri sikt alternativt knalla ut den i rundeln. Noll fantasi.
Såg bra ut i första men sen undrar man om de fått order skapa hönsgård över hela banan i pausen. Vet inte vad jag ska tro. Visst saknas spelare men de som är på isen är ju helt uppgivna och vimsiga.
18-6 i skott och total jäkla dominans. Men 0-1 efter att Ortio kastar in pucken i egen kasse. 2-2 i utvisningar... lite komiskt när Olsson kommer i friläge... så hoppar en 6e gubbe in från båset och reder upp det.
Helt jävla otroligt!
Bara att fortsätta att trycka högerdojjan på gaspedalen på den sovjetiska traktorn. Någon jävla gång måste pucken bara gå in i mål?
Ja 2 ass (varav en var snedstuds i sargen) på 6 matcher var ju verkligen imponerande av Gunde... speciellt med tanke på att ni har gjort 21 mål och snubben lirar non-stop i PP...
”Varför har Clemens inga spelare? Ja, vars fan ska de komma ifrån? En granskning visar att Apan ockuperat all tillgänglig is i alla tillgängliga hallar alla tillgängliga tider i Apschtaan, Damerna får inte spela, inte träna, ja inte ens lära sig åka skridskor någonstans.”
Ja… Skellefteå AIK ockuperar all isyta 24 timmar om dygnet i Kopparhallen i Clemensnäs där Clemens har sin bas och omklädningsrum!
då får vi se efter säsongen då vem som hade rätt, jag eller dig + expertisen. Just nu har Aho dubbelt så många poäng. Burström har blandat 5+ insatser med 1+ insatser så han har väl snittat 2.5 vilket är under hans normala på 4.5+ i snitt. Alm har vart 3+ men har just kommit igång efter en lång skadefrånvaro, tror han kommer att växa. Cumiskey är fortfarande skadad och har ej debuterat. Vidhåller som sagt att alla dessa är bättre än Gunde, men säger inte emot dig att Gunde är en jätteduktig back.
11 mål på 6 matcher är inte godkänt för att vara dynastiernas dynastiförening. Detta tror jag till stor del kan förklaras genom storspelarna som saknats i vår laguppställning. Vi får se när våra stjärnor kan gå för fullt, motståndarna kan komma att behöva en 4-5 snedstuds i sargen till friläge + kasta klubban på pucken vid öppet mål en 2-3 gånger utan att domarn blåser per match för att hänga med tror jag faktiskt.
Min profetia säger att vi kommer att vara here på täppan efter 52 omgångar, och att Aho kommer före Gunde i backarnas poängliga.
{7804}: Elva mål på sex matcher är ju grymt bra...
Tycker det du skriver tyder på en enda sak...att du är rätt så hemmablind och inte har så bra koll. Expertisen är ju ganska överens om att Gunderson är en av seriens bästa backar, kanske den allra bäste. Säger en del när du tycker att han skulle vara fjärde bästa offensiva back :-)
jag tycker att Gunde är en duktig back. Inte så spektakulär som sagt, men bidrar med mycket bra grejer för sitt lag.
Men jag stack ju ut hakan inför säsongen och drog till med att Sebbe Aho skulle producera mer poäng under årets säsong. Sebbe har startat okej och har 4 poäng på 6 matcher, det är en ung pajk som har kvar mycket utveckling i kroppen. Vi får utvärdera efter säsongen.
I årets lag skulle jag hellre välja Aho, Burström, Cumiskey och Alm före Gunde, även om Alm har en annan spelstil. Enligt mitt sätt att se det skulle Gunde vara 4e bästa offensiva back hos oss, och femte bästa back totalt sett. Nu har ju vi ett överflöd att grymma offensiva backar så troligtvis skulle han hamna utanför PP i tredje backpar alltså.
{7804}: Lätt att ta till överord och superlativ emellanåt
Faktum är ju ändå att Gunde har varit riktigt vass de åren han spelat i SHL tidigare.
Att historiska prestationer per definition ger nutida framgångar är dock en helt annan sak som ofta fans glömmer. Men är till stor fördel för spelare som vill krama ut extra sekiner eller extra år på ett kontrakt
Så ja det återstår väl att se om det är Guds Gåva som signat, eller poängligevinnare som något Brynäsfan skrev med versaler.
Eller om det helt enkelt är så att han gjort sina bästa säsonger redan. Än är säsongen ung och han kan troligen höja sig
Men tror inte det blir en 30målsskytt som en kollega på jobbet sturskt uttalade sig när kontraktet var klart
{7804}: Personligen har jag aldrig pratat om dominant eller spektakulär. Jag har sagt att han är en offensiv klassback, kanske den bästa vi haft på många år i shl. Bara att titta på hans snitt i SHL de tre säsonger han lirade i Brynäs:
170 matcher och 113 poäng.
Skulle inte byta honom mot en endaste back som saik haft de senaste åren
Måste få dela med mig av min bedömning för jag vet att du längtat efter den, jag bjuder på den:
Gunde är inte och kommer aldrig att bli en dominant eller spektakulär spelare. Snarare är det en smart back som med små medel gör bra saker för laget. Duktig på point i PP och mästerlig på att få igenom fjösarna på mål. Sen har han ju även spetskompetens i att få turliga matchvinnande snedstudsar i sargen.
Amnér... inte så smart av honom att gå till Qatar. Där handlar det inte om att passa, skjuta och finta, utan mer om sargutdunkarmedley och fula överfall.
Zappaholic: Ja man måste få tycka saker här inne. Viktor Amner var väl poängbäst i HA ifjol och nu platsar han inte i Qatar så HA-meriter säger inte så mycket.
Ibland verkar det som KHL påverkar negativt. Bergfors ser då sliten ut.
Kanske är det så enkelt han gjort sämre matcher mot AIK?
Men du kanske har helt rätt det är en gigant som bara inlett svagt och snart börjar dominera,vi får se.
Nu när jag liks håller på måste jag nämna Näkyvä också. Såg han en match i höst och jag har aldrig sett hans storhet. Naturligtvis hyfsad SHL-nivå men absolut överskattad enligt min mening. Gör poäng när läget är lugnt men när det hettar till faller han bort.
Perfekt resultat igår i CHL tycker jag.Första matchen jag missar i år och Jocke och Burström bra tydligen. De yngre verkar ha kämpat på bra också men mellanregistret läser jag får kritik. Är inne på den linjen att visst kommer Möller m.fl påverka laget men det räcker inte. Det jag hoppas händer är att många halvrutinerade växlar upp om säg Möller Jimmie återkommer och ännu mer när Hetta ,Cumiskey och Axel dyker upp.
{7603}: Jag har påtalat detta med Gunde förut härinne. Det är alltså en back som vann poängligan för backar i allsvenskan, vann poängligan för backar två ggr i shl, tredje gången var han tvåa. Sen dess har han gjort fina säsonger i khl.
Du har kallat honom överskattad. Hur i helvete tänker du då?
Att han sedan inlett lite sisådär är en helt annan diskussion.
Brynäsgubbe: haha såg nu det var han som låg bakom snestudsen i sargen,ja då var han inte inblandad i nåt framåt egentligen. Nämen jag läste i er bok det fanns ett missnöje och återkom gärna om han börjar dominera. Har inga problem acceptera det.
Ja Brynäs lyckades med sextonde gången gillt. Bara att gratulera.
Om de fortsätter i det här rasande tempot, och vi inte möts i slutspel, så har de vunnit 16 matcher mot oss år 2080...
Jag tycker att det är fusk att Bulan Bob blev skadad i båset och att Mannberg redan var det. Sen gjorde vår egen spelare Pudas ett snyggt mål. Fusk! Annars hade vi såklart vunnit 16e raka.
{7603}: Ganska mycket humor när du säger att Gundersson är mest överskattade spelaren. Tidigare har du gnällt på Bulan och Granström .m.m. Vad anser du då om hela SKE, som är tippade i topp men endast lyckats få en trepoängare och den med tveksamma metoder och avstängningar som efterspel. Snacka om att "kasta skit i stenhus" som en SKEtränare sa en gång. . Växjö vann SM ifjol utan att deras fans fick hybris. Samma med Frölunda i år. Något att lära sig av!!! Ni har inte vunnit en titel på två år men ni är ändå Sveriges stöddigaste fans eller vad man nu ska kalla dig o Yååda. Väx upp och kamma dig för fanken o lär dig lite ödmjukhet