Stigsson: Jo men jag tror ju att domarna likt spelarna behöver lite tid på sig för att komma in i det hela...Du ska nog se att det blir bra när det är klart.....
jalla_: Jo visst håller jag med er om att tanken är rätt men är domarna kompetenta att genomföra detta i praktiken.
Läs följande stycke igen: "Ishockey måste få innehålla kampmomentet. Annars kommer inte hockey att vara en särskilt attraktiv sport att titta på längre. Det är skillnad på att hålla fast sin motståndare och att ligga nära sin motståndare. Det är skillnad på att haka sin motståndare och att duellera om pucken."
Detta fungerade inte alls igår kväll och jag är rädd för att man nu i ett försök att visa vem som bestämmer överdriver detta å det grövsta. Förhoppningsvis är det bara under en övergångsperiod när också domarna måste kalibrera sitt tänkande likväl som spelarna måste ställa om sitt spel.
Frella: Jo det är ju meningen att hakningar och interferens ska försvinna..Och frågar du mej så är det bra...Sedan så är det ju ändå bätre att man äntligen får tacklas i Svensk ishockey..Då kanske vi inte hamnar lika långt efter där internationellt...man kan ju hoppas på det iallafall....
Stigsson: Domarnivån som den är nu är alldeles för hård, man tar ut för minsta lilla. Däremot av det jag sett så får man istället tacklas nu vilket var förbjudet förut i stort sett. Nu tror jag ändå att detta är rätt väg att gå, så småningom lär sig spelarna den nya nivån samt att domarna förmodligen kommer hitta nån form av medelväg. Men det kommer nog ta upp emot 10 omgångar innan så sker.
Kan inte låta bli att delge er dom tankar som den gode Knogen skrivit angående den uppblossade domardebatten. Texten är hämtad från gästboken på www.mik.se med Knogens tillstånd.
"Sådär ja gott folk. Får jag lov att presentera en ny vintersport i Sverige; Bandy på hockeyrink.
Hockeyn är död! Jag såg det med egna ögon i Smidjegrav igår kväll. Allvarligt talat, vad är det här för jönseri de håller på med?
Jag tillhör själv den kategori hockeyälskare som applåderade beslutet att bli hårdare vad gäller fasthållningar och hakningar. Jag har tyckt att det tillåtits allt för mycket, allt för länge. Det var som den gamle legenden Rolle Stoltz en gång sa (ung.); "Jag fattar inte vad som händer med min sport. Det ser mer och mer ut som konståkning där spelarna åker i par över isen". Den enda gång som det kunde bli utvisning då var när "ryggsäcken" blev FÖR tung så den andre ramlade. Det var inget annat än spelförstörande och tråkigt. Överstegrisar som inte behövde ha särskilt bra spelsinne fick fördelar gentemot eleganter.
Men behöver man verkligen gå hela vägen från ytterlighet till ytterlighet? Från gråskalans allra svartaste del till kritvitt? Finns det inte något som kallas "den gyllene medelvägen"? Ishockey måste få innehålla kampmomentet. Annars kommer inte hockey att vara en särskilt attraktiv sport att titta på längre.
Det är skillnad på att hålla fast sin motståndare och att ligga nära sin motståndare. Det är skillnad på att haka sin motståndare och att duellera om pucken.
Inget av ovanstående tilläts igår, vare sig vad gällde Mora eller HV. Dessutom, som jag var inne på efter MoDo-matchen, har vi sett en annan rutten frukt av de nya bedömningsnivåerna; filmningarna. Där var faktiskt HV klart överlägsna, och det glädjer mig att MIK inte föll så långt ned att de ens försökte (vad jag kunde se iaf). Per Mårts måste känna sig stolt över sina Hollywood-wannabees.
Att döma av snacket från publik som gick ut ur Smidjegrav igår kväll och reaktioner från tränarna är Johan Tornberg på svt:s hockeykväll den ende som tycker att bedömningsnivåerna är bra, vilket förvånar mig. Det är ju faktiskt inte mycket hockey längre.
Så fort någon ramlade på isen igår, oavsett orsak, tittade alla spelare bort mot domaren, vars arm under kvällen åkte upp och ner med en frekvens som skulle få en 100-meterslöpares stegfrekvens att framstå som högst medioker. Under stora delar av matchen kändes det som spelarna på isen, både i HV och Mora, kände sig väldigt vilsna därute. Det såg ut som om de inte riktigt kände sig hemma. Som om de råkat snubbla in på Nobelfesten när de egentligen skulle på efterfest i nån lya i förorten. Som om de köpt en CD med Rage Against the Machine, men istället får Mozarts requiem i freestylelurarna."
Nubben: Kanske inte ett måste men det finns både utrymme och intresse för det i landet. Mora bevisar väl med all tydlighet att även Allsvenska spelare kan hävda sig i Eliten på ett bra sätt. Samtidigt måste derbygrupperna bort. Idiotisk idé från början.
Nu har hockeygurun (min anm.)Wennerholm bestämt sig.
Han vill ha 14 lag i ES. Detta pga av att han såg Skellefteå som enligt W är "ett allsvenskt lag i elitseriekostym". Detta i en match där dom förlorade mor Löven med 1-4...
Sen är väl det citerade lite bakofram. Skall det inte vara ett "elitserielag i allsvensk kostym" för att det skall stämma då ju dom faktiskt spelar i allsvenskan men enl W är ett ES-lag spelar- och organisationsmässigt???
Wennerholm förespråkar att 2 ES-lag åker ner i kvalserien och att 4 lag därifrån går upp till ES nästa säsong. Dock så säger nuvarande avtal "bara" 12 lag i ES även nästa säsong.
LL: Ja, det är därför Plannja har spelat träningsmatcher i Danmark samt haft någon amerikan boende i Torneå. Då kommer man undan Den Stora Skattesmällen.
knaskamilla: Äckspärrrterna är ju idioter ändå. Hittills har de aldrig haft rätt när det gäller LHF, så deras korkade slutsats får mig bara att känna mig lugn.
De är så Floppakåta att de inte har förmåga att se klart.
Metal Guru: Våra killar har ju pendlat till Älvdalen under försäsongen för att träna så dom bör ju vara vana. Varför inte skicka dom till Lillehammer under några perioder det är ju ingen större skillnad mot vad dom är van vid. :-)
Är det inte också så att det som räknas är antalet dagar i Sverige under de senaste 365? I så fall är det ju bara att skicka ut alla spelare som har artistkontrakt ur landet under ett par dagar när det är landslagsuppehåll samt juluppehåll - där kan man säkert vinna 15 dagar utan problem och kan då behålla dem på artistkontrakt lite längre, tex över en kvalserie eller i de sista matcherna i ett slutspel.
Dragan 2k: Och för det andra så spelar inte Pavlikovsky på något artistkontrakt utan är signad på ett fullt normalt kontrakt till och med 15 maj. Se länk.
Frella: Exakt, och ska vi prata Timrå så tror jag knappast Kiprusoff och Berg är med fram tills det roliga börjar och sen tackar för sej, näe de är häf för att finna något och inte för att ha semester.. Jag räknar med att deras kontrakt förlängs då det är föga troligt att Kapanen spelar nåt den här säsongen och detsamma gäller Koskinen, det är bättre att skynda långsamt med de båda och satsa fullt ut på dem nästa säsong då man har garantier på att de är 100 % skadefria och spelklara..
När det gäller Manderville är jag inte insatt i hans kontrakt, men det skulle vara märkligt om han inte spelar säsongen ut..
Ambroo: Precis, för de klubbar som tar sig till slutspel så kan man nog ta den kostnaden, även om det då blir en plus/minus noll säsong i budgeten. Så jag antar att de ännu en gång gjort en helt meningslös undersökning.
Manderville spelar han ens på artistkontrakt tex? Han var väl inte ute ur landet i 6 mån?
Dragan 2k: Inte mycket att bry sej i det där inte.. De klubbar som går så pass längt att man blir lidande av artistskatten kommer att punga ut det som krävs.. När det gäller Mora så har de knappast budgeterat med slutspel och går de dit så dyker de in sköna slantar som mer än väl täcker upp för proffsen..
Det är ju jättekul! Satt precis och funderade på att starta en tråd om det, men du hann före...
De verkar lite osäkra på SSK, dock: "Södertälje: Chris Ferraro: 17 september–lämnar 17 mars, dagen efter sjunde kvartsfinalen, samma dag som kvalserien inleds, Peter Ferraro: 17 september–17 mars, dagen efter sjunde kvartsfinalen, Olli Jokinen: 8 november–slutspelet ut."
Stensäkra på Luleå, däremot: "Luleå: Justin Williams: 20 september–20 mars, efter första matchen i kvalserien."
"Mora tvingas därmed spela kvalserien utan Marcel Hossa, Shawn Horcoff, Rastislav Pavlikovsky och Daniel Clearly." Detta skrivs med tanke på att de spelar på artistkontrakt.
Har man redan bestämt vilka som får vara kvar i ES eller inte.
"Mora: Rastislav Pavlikovsky: 24 september–8 november, Marcel Hossa 24 september–24 mars, efter andra matchen i kvalserien, Shawn Horcoff: 20 september–20 mars, efter första matchen i kvalserien, Daniel Clearly: 20 september–lämnar 20 mars, efter första matchen i kvalserien."
Ambroo: håller med. De allsvenska lagen har inte förstärkt lika bra som ES-lagen. Det är visserligen inte omöjligt att ngt lag går upp då NHL-spelare inte gör lag men svårt blir det. Skellefteå är min starkaste kandidat isf. Fast det har de ju varit ett par år =)
65selander: Statistikt sett så är det vanligare att ett lag går upp från AS, än att båda ES-lagen stannar. Men 'favoriter' i AS brukar också falla lika ofta som de når ända fram. Och sällan har väl två Allsvenska lag som Leksand (jisses vad det där kändes skönt att skriva) och Skellefteå stuckit ut hakan så långt som iår. Bara utav den anledningen tror jag att minst en av dem inte ens når kvalserien.
El Aka Ali: Var det inte redan förra året "en alldeles för stor skillnad mellan ES och AS, så att egentligen behövde man inte ens spela kvalserien, så att man kunde ju lika gärna stänga ES, eftersom nån ändå aldrig skulle kunna gå upp."
Jag tror att Hockeyförbundets papperskvarnar mal lite åt landstingshållet till i hastighet och effektivitet, och att faktiskt Jonas Bergqvists snyftbrev är precis i sluttampen på processandet. Lagom till månadsskiftet feb/mrs kommer bomben släppas; "På begäran av J.Bergqvist och Leksand kommer Elitserien att stängas fr.o.m nu."
Metal Guru:Ganska så säker på att det fortsatt blir 12 lag. Dessutom säker på att max, absolut max 1 nytt lag i ES nästa säsong. Det fordras mycket för att kunna matcha de 2 ES-lag som hamnar i kvalserien. Vilka det nu kan bli!
Förrsten mattias - 74: Varför ökar Elitserielagens chanser med tanke på den pågående nhl konflikten? Får inte allsvenska lag knyta lockoutisar till sig?
Dysso: HV har så bra lag så för dom är det nog inte så besvärligt. Även om de ligger risigt till just nu. Men kommer inte vändningen inom 5-6 omgångar så får även dom problem. Men okey, dom är ju stadd vid kassa så när fönstret öppnar nästa gång, så passar de nog på.
bobbe: Reaktionen lär ju komma när ni spelar i Karlstad nästa gång. Då kan det bli en riktig holmgång. Lika bra att ställa in sig för det , redan nu. Vinner ni där, då kan man prata om prestation.
bobbe: De borde ju liksom ha lärt sig nu. Är det 4:e raka mot FBK nu? Men det svider förmodligen i skinnet att ständigt förlora. Trots att man på papperet har ett våldsamt bra lag.
Dream Team: Oerhört frustrerande, jag som hade planerat att avancera två platser till i DreamTeam ikväll och stanna kvar där resten av tävlingsperioden... Fast, jag kan nog vänta en omgång till på det avancemanget...