Svenska Hockeyligan

Nationellt · 7508 inlägg · 377 ämnen
« · 602093 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Ej aktuellt med 14 lag längre
Salcin:

Ja, från och med nästa säsong. Därmed kommer spelar- och tränarlönerna att fortsätta att trissas upp. Allsvenska lag kommer att ha ännu mindre chans att hänga med. Elitserielagen kommer också att ha mer resurser att värva utländska spelare i konkurrens med utländska lag.

Däremot så kommer nog inteklubbarna att ha så mycket bättre ekonomi i slutändan, man shoppar nog upp stålarna...

Albert Hall: Kan vara så, visst var det från och med nästa säsong det skulle bli ca 15 mille per lag i TV-intäkter?

Snacka om dåligt läge för de ES-lag som hamnar i kvalserien denna säsong och veta att man kan riskera att gå miste om mycket stora summor.
Tillika lite av sista chansen för SAIK och MIF om dom inte går upp denna säsong blir det mycket svårt framöver.

Salcin:

Jag gissar att det nya TV-avtalet med C+ har en hel del att göra med att elitserieklubbarna ändrat åsikt. Varför ska man dela 200-230 miljoner på 14 istället för 12? Klubbarna känner ju också att den ekonomiska skillnaden ökar mellan de 12 och övriga, därmed är dom inte riktigt lika oroliga att åka ur längre.

Frisco: Givetvis menade jag 44 matcher.

svennis: Fast det skulle omöjligt gå att försvara ett sådant beslut eftersom man tidigare år sagt att system för upp/nedflyttning inte kan ändras under pågående seriespel.

I den Danska ligan i fotboll möts väl alla lag 3 ggr, kanske vore något annars, kan bli lite snedfördelat mellan hemma och bortamatcher kanske mot topplag, men det är väl isf ett problem för Hockeyligan.

Bullshit att det inte finns spelare för 14 lag, bullshit att det sänker kvalitén, bullshit allting! Sparka alla!

Sprid intresset! Mer hockey åt alla! Inga derbygrupper! Halleluja!

Va fan...

Dream Team:
Eftersom det inte enligt klubbarna är ekonomiskt försvarbart minska till 44 omg så återstår endast att utöka för att undslippa derbygrupperna.

Det är enbart därför jag vill ha 14 lag så det kan spelas en rak serie över 52 omg. Som det är nu där man möter samma lag flera ggr per vecka kommer det i längden bara att leda till ett minskat publikintresse.

Ta SSK som exempel dom ska snart spela 6 omg där dom kommer möta
LHC LHC FBK FBK FHC FHC.

knaskamilla:

Det finns flera fördelar. Den första är att man slipper de förhatliga derbygrupperna, den andra är väl att en utökad liga kommer innebära att fler spelare och kanske framför allt fler juniorer får chansen att spela med de stora. Visst, det kommer innebära en sänkning av kvaliteten till en början, men det kan i framtiden leda till att vi får fram fler spelare på alla nivåer.

Förutom dagens 12 lag i ES så ser jag också Malmö, Skellefteå och Rögle som tänkbara kandidater till spel i ES.

knaskamilla: För att dom vill få dit mer 08 lag så klart

Dream Team:

Jag tycker som dig. Jag förstår verkligen inte varför folk tycker att det är en bra idé att utöka elitserien med två lag i nuläget.

Dream Team: De har sagt att de inte har råd att gå ner till färre matcher så enda chansen att slippa de sportsligt orättvisa derbygrupperna är att utöka elitserien till 14 lag.Och det enda som talar för det är att DIF riskerar att hamna i hockeyallsvenskan.

Dream Team: 46 matcher? 11x4=44. Eller?

Salcin: Man gör nog helt rätt i att värna om kvaliten ändå. Antalet spelare med elitseriekvaliteer räcker väl knappt till de 12 lag vi har nu? Dock måste man försöka komma undan dessa meningslösa derbygrupper på annat sätt. Vad är så fel med att gå tillbaka till att spela 46 matcher?

Salcin: Skulle tro att det blir annat när det blir klart att Djurgården hamnar i kvalserien.De har ju mer eller mindre sagt att de ínte har råd att vara utan ett stockholmslag i elitserien.

Ej aktuellt med 14 lag längre
ISHOCKEY: Elitserien 25 oktober

Elitserien kommer inte utökas

Elitserieklubbarna säger nu nej till
att utöka serien till 14 lag. -Den
frågan är lagd på is och inte alls
aktuell längre, säger Hockeyligans vd
Peter Gudmundsson till Expressen.

-Jag förstår inte varför de tänkt om
helt plötsligt. Vi tycker det är rim-
ligt med 14 lag redan nästa säsong,
säger Skellefteås klubbdirektör Pea
Israelsson som även sitter med i
hockeyallsvenskans styrelse.

-Vi vill ha en högkvalitativ liga, om
vi skulle utöka till 14 lag så skulle
vi inte hålla den kvaliteten, säger
Hockeyligans Peter Gudmundsson.
svt.se/sport
skt.

Ser ut som vi inte kommer bli av med dom förhatliga derbygrupperna kommande år heller.

Sv: Något som jag funderat på en massa ggr
Dream Team: Okey , jag ger mig .
Du har helt rätt där , mitt minne som svek lite .

Alisandali: Du har helt rätt i att Leksand vann guld säsongen 1974/75, men detta var ju säsongen alldeles innan elitserien startade (1975/76 körde ju den igång). Leksand har således bara spelat en final under elitserietiden och förlorat densamma, och fortsatt 0%. (mot DIF säsongen 1988/89)

För övrigt kommer jag ihåg att Djurgården under den finalserien avgjorde nåt av mötena i Leksand på nån helknepig sargstuds...?

87bth01:

Nu ser ju jag till den relevanta procentuella faktan, sen att FBK spelat många finaler ska dom väl inte skämmas för?

Sibbe:

Öhh det är dom väl visst det dom har ju förlorat 10 finaler.

Dream Team: ,Måste nog gå in och rätta dig ännu en gång :) .
Leksand ska ha två finaler och ett guld (1975) , och 50% .).

Dream Team:

Skönt att få det på pränt att FBK inte är största finalförloraren, bara en tillfällig dipp som råder ;)

Danne_l: Jag roade mig med att titta på samtliga SM-finallag sedan elitserien startade 1975 och räkna samman det totala antalet finaler och vinster/förluster för respektive lag (vinstprocent inom parentes):

Färjestads BK - 16 finaler, 6 guld (37.5%)
Djurgårdens IF - 11 finaler, 6 guld (54.5%)
Brynäs IF - 6 finaler, 5 guld (83.3%)
MoDo - 5 finaler, 1 guld (20%)
AIK - 4 finaler, 2 guld (50%)
Frölunda HC - 4 finaler, 2 guld (50%)
Luleå - 3 finaler, 1 guld (33%)
HV 71 - 2 finaler, 2 guld (100%)
Malmö IF - 2 finaler, 2 guld (100%)
IF Björklöven - 3 finaler, 1 guld (33%)
Skellefteå AIK - 1 final, 1 guld (100%)
Leksands IF - 1 final, 0 guld (0%)

Danne_l: Jo jag vet ju de att vi blivit bra på att förlora guldet men du vet väll oxå de att skam den som ger sig.

Men tycker de ändå är lite synd tat det inte finns upplagt på svenska hockeyförbundets hemsida kan man ha histora under hela tiden det har hetat elitserien så kan man väll ha längre tillbaka oxå tycker jag.

Sinuhe:

Var inte lessen. FBK är ju rätt duktiga på att ta silver nu för tiden. Mesta förlorarna? (Sorry, kunde inte låta bli)

Sinuhe: Typ 16 stycken, om jag inte missminner mig helt. En stor del av dessa tog man på -50 och -60-talen där man var obesegrade flera på rad och också följdaktligen tog guld rätt så ofta. Sex säsonger på rad vann man SM-guld, faktiskt.

För övrigt var det Brynäs som bröt den trenden och startade en annan när man vann SM-serien säsongen 1964/65. 7 SM-tecken på 9 säsonger mellan 1964/65-72/73 var rätt hyfsat det med.

Sinuhe:

Här:

1922 IK Göta, Stockholm
1923 IK Göta, Stockholm
1924 IK Göta, Stockholm
1925 Södertälje SK
1926 Djurgårdens IF, Stockholm
1927 IK Göta, Stockholm
1928 IK Göta, Stockholm
1929 IK Göta, Stockholm
1930 IK Göta, Stockholm
1931 Södertälje SK
1932 Hammarby IF, Stockholm
1933 Hammarby IF, Stockholm
1934 AIK, Stockholm
1935 AIK, Stockholm
1936 Hammarby IF, Stockholm
1937 Hammarby IF, Stockholm
1938 AIK, Solna/Stockholm
1939 Tävlingen avbröts p.g.a. dåligt väder; endast en match, Heffners IF, Sundsvall–IK Sture, Stockholm, (0–2), spelades
1940 IK Göta, Stockholm
1941 Södertälje SK
1942 Hammarby IF, Stockholm
1943 Hammarby IF, Stockholm
1944 Södertälje SK
1945 Hammarby IF, Stockholm
1946 AIK, Solna/Stockholm
1947 AIK, Solna/Stockholm
1948 IK Göta, Stockholm
1949 Tävlingen inställd p.g.a. dåligt väder.
1950 Djurgårdens IF, Stockholm
1951 Hammarby IF, Stockholm
1952 Tävlingen inställd efter årsmötesbeslut.
1953 Södertälje SK
1954 Djurgårdens IF, Stockholm
1955 Djurgårdens IF, Stockholm
1956 Södertälje SK
1957 Gävle Godtemplares IK
1958 Djurgårdens IF, Stockholm
1959 Djurgårdens IF, Stockholm
1960 Djurgårdens IF, Stockholm
1961 Djurgårdens IF, Stockholm
1962 Djurgårdens IF, Stockholm
1963 Djurgårdens IF, Stockholm
1964 Brynäs IF, Gävle
1965 Västra Frölunda IF, Göteborg
1966 Brynäs IF, Gävle
1967 Brynäs IF, Gävle
1968 Brynäs IF, Gävle
1969 Leksands IF
1970 Brynäs IF, Gävle
1971 Brynäs IF, Gävle
1972 Brynäs IF, Gävle
1973 Leksands IF
1974 Leksands IF
1975 Leksands IF
1976 Brynäs IF, Gävle
1977 Brynäs IF, Gävle
1978 Skellefteå AIK
1979 MoDo AIK, Örnsköldsvik
1980 Brynäs IF, Gävle
1981 Färjestads BK, Karlstad
1982 AIK, Solna/Stockholm
1983 Djurgårdens IF, Stockholm
1984 AIK, Solna/Stockholm
1985 Södertälje SK
1986 Färjestads BK, Karlstad
1987 Ishockeyföreningen Björklöven, Umeå
1988 Färjestads BK, Karlstad
1989 Djurgårdens IF, Stockholm
1990 Djurgårdens IF, Stockholm
1991 Djurgårdens IF, Stockholm
1992 Malmö Ishockeyförening
1993 Brynäs IF, Gävle
1994 Malmö Ishockeyförening
1995 HV (Huskvarna/Vätterstad) 71, Jönköping
1996 Luleå HF
1997 Färjestads BK, Karlstad
1998 Färjestads BK, Karlstad
1999 Brynäs IF, Gävle
2000 Djurgårdens IF, Stockholm
2001 Djurgårdens IF, Stockholm
2002 Färjestads BK, Karlstad
2003 Västra Frölunda HC, Göteborg
2004 HV (Huskvarna/Vätterstad) 71, Jönköping
2005 Västra Frölunda HC, Göteborg

Metal Guru: Å vart kan man se de?

Sinuhe:
kanske flest sm-guld i hockey?

Något som jag funderat på en massa ggr
Ja kalla mig dum om ni så vill men har dock lärt mig en sak och den är frågar man inte så får man inget veta.
Varför kallas DIF för Mesta mästarna?
Så vitt jag vet så är elitserien 30 år och av dessa 30 år så har DIF vunnit smguld 6 ggr och lika så FBK, sedan har vi Brynäs på 5 å sedan går de neråt.
Kan någon vilja vara så snäll at dom förklarar för mig vad mesta mästarna kommer i från?

Sv: Transferfönstrena
svennis:
i truppen får han väl vara, men spela får han inte.
om nu inte papprena blev klara innan transferfönster-midnatten.

Metal Guru: Jo om han tas upp i truppen innan den 7 om han blev klar efter den 19 så är det märkligt.

svennis:
jäpp. inget konstigt alls med detta. eller..?

Transferfönstrena
Såg att Djurgården har värvat Nykpings andremålvakt.Jag har för mig att transferfönstret stängde i onsdags den 19 okt kl 24.00.Förmodligen blev det nyförvärvet klart fem i tolv som sagt men jag tycker det är konstigt att det inte har kommit till allmänhetens kännedom först igår.Är värvningen efter onsdag 19/10 kl 24.00 så får han ju inte spela för Djurgården förrän den 7 november då nästa transferfönster öppnar.

Sv: Säsongens Flopp och topp!!!
westerlind:
fara som en sjunkbomb genom tabellen?
de är snarare väldigt nära rock bottom.

westerlind: Va kul och se att du kallar MoDo för mirakel i sista meningen. Ditt rätta jag visar sig som vanligt. :-)

Frella:
Att Frölunda skulle klara sig bra i årets Elitserie är väl ingen större överraskning, men efter floppen mot MoDo i premiären har de övertygat och tuffat på stadigt. Den senaste tiden vill jag påstå att Frölunda är i en klass för sig i svensk hockey - Ikväll trodde jag de skulle få det tufft mot hittills obesegrade Linköping, men istället kör Frölunda skoningslöst över dem med 6-2! Makalöst.

Angående flopp så är väl Leksand ganska givna, inte heller så överraskande, även om jag trott de skulle befinna sig lite högre upp i tabellen.

Jag har som flera andra hävdat att Djurgården alltid börjar svagt, men på något sätt alltid tar sig till slutserien, men ikväll tappade jag definitivt den sista lilla respekt jag hade för dem: När Djurgården hemma blir utklassade av Mora är det bara att inse - endast ett mirakel räddar Djurgården från att fortsätta som en sjunkbomb genom tabellen.

Sv: Elitserien
Dysso: Ja det vet jag väl.....Men det är kul ändå ju

gud: Inte bara det, han är en hon också!

Dysso:
Tror han vet att du vet det inte han vet..;)

Dj_Pooh81:

"kul när det händer att det kan bli derby" ?

Du vet att alla lag möts 4 gånger även utan derbygrupper va?

westerlind:
se'n kan man ju fråga sig hur hot det är för en Gävlebo att ladda till bortaderbyt mot Luleå. Är det 80 mil? Enkel resa, alltså...

Dj_Pooh81:
Just det. Det är på grund av det jag är så glad att inte Leksand är i vår derbygrupp. När Brynäs och Leksand möts är det därför ett otroligt intresse och ett sanslöst tryck på matcherna. Skulle vi däremot mötas varannan vecka skulle inte många orka bry sig.

Dysso: Va är det för fel med derbyn......Det ska ju vara så....Det är ju kul när det händer att det kan bli derby.....

westerlind: Att det råkar vara tämligen jämt mellan lagen i respektive derbygrupp i det här läget beror väl mest på att det spelats så få matcher. Att det skulle vara jämt när det spelats ett större antal omgångar är tvärtom väldigt osannolikt. Tabellerna sedan säsongen 2002/03 har väl om något visat hur topplagen har kunnat dra fördel, respektive bottenlagen har förlorat p.g.a gruppindelningen.

Säsongen 2002/03: I den norra gruppen var Timrå ett topplag detta år. Överraskande så det stod härliga till, p.g.a att laget tvingades till kvalspel säsongen innan. Luleå var ett lag som låg i mitten av tabellen genomgående och MoDo tog sig som sjunde lag säkert till slutspel. Det sista laget i den här gruppen, Brynäs, hade det rätt så tungt. Näst sist i elitserien och blott 13 poäng och sista plats i gruppen. Talande, eller?

Mellersta: Ganska så jämnt skägg mellan två topplag, FBK och DIF. Leksand och SSK gjorde sig icke besvär, vare sig i gruppen eller i elitserietabellen. Även här stämmer ordningen i derbygruppen helt överens med hur tabellen slutade.

Södra: Elitseriesuveränen detta år, Frölunda, gjorde i stort sett rent hus med sina konkurrenter i sin grupp. Den enda "snedfördelning" vad gäller poäng finner man mellan HV 71 och MIF. Jönköpingslaget säkert till slutspel som sjätte lag, medan MIF missar playoff som tionde lag. Likväl tar skånelaget fler poäng i sin grupp än smålänningarna.

Raskt över till nästa säsong, 2003/04:

Den norra gruppen hade detta år återigen Timrå i topp. Men det var väldigt jämnt mellan alla fyra lag. Blott 10 poäng skilde toppen från botten. Likheten i huvudtabellen är slående. Mellan Timrå på sjätte och tionde plats skiljer det tretton poäng, efter 50 omgångar - att det är jämnt mellan lagen även i de inbördes mötena är väl talande om något?

Mellersta: Här går det inte att finna något mönster alls. DIF och FBK bäst i tabellen, även så i derbygruppen. Fördelningen mellan lagen i de inbördes mötena stämmer dock inte alls. Bottenlaget i elitserien även detta år Leksand hade i vilket fall ingen som helst nytta av att man plockade mer poäng i de inbördes mötena mot SSK - 7 kontra 5 - det blev respass till allsvenskan i vilket fall.

Södra: Här är viktfördelningen överensstämmande igen. HV, Indianderna och LHC i topp, Malmö i botten, i "båda tabellerna".

Förra säsongen, 2004/05:

Norra gruppen: Jämt så det förslår i derbygruppen, men knappast så i tabellen. Timrå ännu en gång bäst av de fyra, hela 46 poäng före Brynäs. I derbygruppen skilde det blott 10 poäng de båda emellan. Timrå plockade sina poäng mot annat motstånd detta år, alltså.

Mellersta: Färjestad suveräna, Mora inte lika lyckade. På båda "fronter".

Södra: MIF tog sammanlagt 1 poäng, en pinne (!) mot de båda topplagen Frölunda och LHC ifjol. Man knåpade blott ihop 9 poäng i sin derbygrupp. En nackdel att man just låg i den gruppen? Välj själv. Mellan topplagen var det annars jämt. Det skilde blott 2 poäng mellan göteborgarna öch östgötarna i derbygruppen. I tabellen var det inte lika jämt - Frölunda hela 15 poäng före.

Jag skullem alltså säga att det mycket väl avgör vilken grupp amn tillhör, ja, om man nu har ett bra lag eller inte. Ett bra lag drar fördel utav det, medan ett sämre lag direkt tappar på föredelningen av lag. Sett över 50 matcher, eller 18 som det blir i respektive grupp torde göra ett rätt trovärdigt utslag över vilka som vinner på detta och inte.

westerlind:

Säger som så många sagt förut; bort med derbygrupperna! Om man nu måste ha ~50 matcher får man väl ta in två lag till då...

Dream Team:
Jaja, + - hit och dit, är vi klar med det där nu? Låt inte grundfrågan skymmas av detaljer - du ser inte skogen för alla tallar.

Alisandali: Du har ju helt rätt. Brynäs har spelat tre matcher och inte en som jag skrev tidigare. Och Färjestad ska ha sju pinnar, inget annat. Bra observerat! ;-)

Dream Team: Såg vid en närmare koll att det lilla felet i norra guppen var bara att Brynäs ska ha spelat tre matcher , inte en .
Och då stämmer den .
Men FBK ska nog ha 7 pinnar .
Ursäkta att jag la mig i , din uträkning .
Men den såg lite konstig ut vid första anblicken , hade jag kollat lite mera hade jag inte skrivit förra inlägget .

Alisandali: Kan inte felen bero på att några av "derbymatcherna" som spelats varit "seriematcher" om du fattar vad jag menar.

« · 602093 · »