Svenska Hockeyligan

Nationellt · 7508 inlägg · 377 ämnen
« · 453140 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Omröstningstråd: nya lockoutvärvningar
Poffa:

Jag bytte till mig en extraröst genom att inte rösta i Modos gb. Jag har idiotförklarad mig själv tillräckligt många gånger där.

Sv: canadianpress
Hodde:

Det man inte ska glömma bort är den positiva effekt som detta har på de elitseriespelare som trots allt får chansen att spela i denna upphottade variant (man kanske skulle byta namn på den till SHL bara i år! ;-).

När NHL-proffsen försvinner så har ju dessa vant sig vid att spela i ett högre tempo mm. Jag tror att detta kan vara bra för elitserien även på lång sikt. I snitt handlar det väl om 5-6 spelare per lag som får finna sig i att bli petade eller utlånade till lägre divisioner. Det borde innebära att ca 15-20 spelare per lag får chansen att spela med (och mot) dessa "superstjärnor" som rankas bland de bästa i världen. Kan inte vara enbart negativt!

Sen tycker jag att det är kul att se att de bästa av våra inhemska spelare står sig väldigt bra i konkurrensen! :-)

Albert Hall:

Röstade du på två alternativ? Röstfusk...

knaskamilla:

Det här håller på att urarta. Det var bättre förr.

Omröstningstråd: nya lockoutvärvningar
Ja, vad säger ni?

Metal Guru:

Asså saken är den att några NHL-killar är ju alltid trevligt men om det kommer väldigt många så kommer det att komma ett tron-byte i svensk hockey, lag som Växjö och Oskarshamn får spelare från Malmö, HV71 och Linköping som just denna säsongen inte platsar, och om de får behålla de spelarna i några säsonger så kommer de lagen att ta över platserna som Malmö, Brynäs och Södertälje har. Kanske även att Luleå åker på en rejäl baksmäll!

Hodde:
Tror precis som du att denna säsong i det långa loppet är en förlorad säsong för svensk hockey. Ungefär som att ha kissat på sig.

Just nu är det varmt och skönt, och Marian Hossa har skrivit på hos oss, och ni har jänkarn på G, och Miffo plockar hem han, och dom har signat den...

Baksmällan kommer att komma, men just nu är vi glada och mysiga och lyckligt luddiga i konturerna och skiter i morgondagens pulserande smedjehammare...

Metal Guru: Mycket intressant :D
Fast frågan är om det är positivt för svensk hockey att alla proffsen kommer!?

Finns många ES spelare vars vardag förändrats kraftigt under denna säsongen, jag tror inte att det är positivt för deras utveckling.

Metal Guru: Intressant artikel.

canadianpress
En artikel från en Kanadensisk nättidning (?) om NHL-spelare i ES.

Sv: Derby
64Waern:

Tycker jag med..tror på att det skulle hända mer i elitserien då, nya motstånader å så..å så skulle det vara jämnt fördelat med matcherna. (Att man möter alla lika många gånger).

difzi: Håller med dig helt och hållet - Upp med två lag och slopa Derbyskiten så att alla möter alla lika många ggr. Jag tycker att det vore mest rätt.

Ahlbom:

Det skulle vara mer spänande eller hur man kan uttrycka sig med 14lag..varför ha derbygrupper egentligen? Bort med skiten! ;P

Hodde: nej behåll det som det är räcker med 12 lag :)

65selander:
Hoppsan. Här har vi förklaringen varför Mora gått bättre än vad Väsby gjorde ;0)

65selander: Usch... skrota dessa grupper och upp med 2 lag till!

Metal Guru:

Norra zonen:
Brynäs IF
Luleå HF
MODO Hockey
Timrå IK

Mellanzonen:
Djurgårdens IF Hockey
Färjestads BK
Mora IK
Södertälje SK

Södra zonen:
Frölunda Indians
HV71
Linköpings HC
Malmö Redhawks

Derby
Nån som har en rapp koll på hur derbygrupperna ser ut?

Sv: Publikkapacitet i ES
Ambroo:
Jag trodde bara att du hade hakat upp dig, eftersom du svarade samma sak på allt. Men nu har du ju bootat om, så då kan vi kanske fortsätta där vi slutade.

Jag frågade, på lite olika sätt följande:
"Då håller du också med om att KOMMUNGRÄNSEN I SIG inte spelar nån större roll, för om man verkligen går på hockey eller inte..?"

Du svarade med ditt mantra "inte i det stora hela, men mycket av den gör det", och jag hade svårt att tolka det.

Menar du då att kommungränsen mellan Sundsvall och Timrå är ett stort hinder för sundsvallsborna att passera för att kunna kika på elitseriehockey, eller

Menar du då att kommungränsen mellan Sundsvall och Timrå är ett ordinärt hinder för sundsvallsborna att passera för att kunna kika på elitseriehockey, eller

Menar du då att kommungränsen mellan Sundsvall och Timrå är ett litet hinder för sundsvallsborna att passera för att kunna kika på elitseriehockey?

Metal Guru: Det saknas en eminent avrundning.. Vad är det du inte förstår i mitt makalöst långa och otroligt svårtolkade inlägg som jag förövrigt endast skrivit ner 3 gånger?

Och med dessa väl valda ord låter vi Ambroo avsluta debatten om befolkningsunderlaget till årets elitseriepublik, ett ämne som engagerat fans i flera säsonger.
Nästa vecka kommer vi gå hårt åt varmkorven i de olika hallarna, och även kaffet kommer få sig en bröstvärmare. Väl mött då, och tack från oss i studion.

Metal Guru: Inte i det stora hela, men mycket av den gör det..

Ambroo:
Nu är vi två Metal som skriver, så nu blir det jobbigt, gissar jag.

Metal Guru:
O.k. Metal min vän, jag förlåter dig.

Sorry Metal Guru:
Det där var riktat till Ambroo.

Metal Guru:
Menar du att mer eller minde eller lika med 50 procent av kommungränsen hindrar sundsvallsborna att titta på Timrå i Elitserien?

Ambroo:
Nu ekar det härinne.

Ambroo:
Nu är vi tillbaka till ruta ett.

"Sannolikheten att man går verkligen går på hockey är mycket större om man bara behöver gå utanför dörren för att befinna sig vid hallen, och slippa alla slippa bensin-, buss- och parkeringspengar - än om man bor 35 mil bort och enda transportmedlet är taxi."

...har du redan sagt ja till.
Klart att det är fler som går på hockey i Timrå, även om inte alla har krypavstånd, så är säkert många cykla, medan andra planerar sin bilfärd ungefär som att åka till Konsum.
Det finns säkert folk i Timrå som kan vara lite otrogna och tjyvkikar på Selånger och Giffarna också...

Jag förtydligar mig:
"Då håller du också med om att KOMMUNGRÄNSEN I SIG inte spelar nån större roll, för om man verkligen går på hockey eller inte..?"

(skriker inte, förtydligar bara var jag förtydligar)

Metal Guru: Det skrev jag inte.. Konstaterar bara att det är fler i Timrå än i S-vall som kollar på TIK:s matcher.. I Sundsvall finns förutom de du nämde (S-vall Hockey) även Giffarna, Dragons, Selånger mfl och det spelar förstås in..

Ok, Ambroo:
Så många sundsvallsbor åker inte och tittar på hockey i Timrå, för att det är en kommungräns i vägen. Går det lättare att komma in i Timrå norrifrån då?

Jag vet att det finns orsabor som åker till Mora för att se
elitseriematcher, så i Dalarna är det lättare att passera checkpointarna.

Ambroo:
Då håller du också med om att kommungränser hit och dit inte spelar nån större roll, för om man verkligen går på hockey eller inte..?

Metal Guru: Jo..

Ambroo:
En vanlig åsikt bland folk i liknande diskussioner är att göra det väldigt enkelt för sig, och mena på att kommungränsen för den kommunen som hallen/föreningen finns i, är den gräns som avgör vad befolkningsunderlaget för publiken är. Helt felaktigt, är min tes.

Jag tror istället att det är viljan att gå på hockey är omvänt proportionellt mot hur besvärligt och dyrt det är att se respektive match.

Alltså (och nu pratar vi ytterligheter):
Sannolikheten att man går verkligen går på hockey är mycket större om man bara behöver gå utanför dörren för att befinna sig vid hallen, och slippa alla slippa bensin-, buss- och parkeringspengar - än om man bor 35 mil bort och enda transportmedlet är taxi.

Ovanstående mening håller du med om i varje fall?

Metal Guru: Det påstår jag inte heller, men merparten gör det.. Som exempel kan nämnas att när TIK hade hemmamatch mot MIF och Giffarna mötte Blåvitt var det ca 13000 på dessa både matcher..

Ambroo:
Jag tänker mig mer en ring runt varje ishall, med en radie på fem mil eller sju mil eller nåt för att beräkna befolkningsunderlaget.

Kom inte att påstå att Timrås publik kommer från Timrå allena. Då borde ju alla Sundsvallsbor glo på Sundsvall Hockey's matcher.

Metal Guru: Och? Timrå är Timrå och S-vall är S-vall.. Isåfall kan man räkna in Mora som hela Dalarnas lag nu när Leksand inte är på kartan längre..

Ambroo:
nej du - tror jag inte ett dugg på.
finns en alldeles för stor tätort på nära håll till Sydkraft Arena.

Metal Guru: Där är TIK överlägset..

Sv: Nya Regler.
Linda87:
Att regelverket ursprung är från västafrikanska Burkina Faso är inte så knepigt som det låter. Följ länken till en artikel jag gjorde om hockeyintresset i närliggande Gambia - från februari.
Det är mycket större än vad vi kan ana.

Kickan:
Detta skoj är säkert gammat, och min 'källa' har ingenting med sidan att göra. Förmodligen snubblade han över den vid slentriansurfande. Men lite kul var den, även om den inte riktigt var trovärdig fullt ut...

Jag gillar iofs den sista regeln förutsatt att inte vi ligger topp fem vid jul. Ligger vi topp 5 anser jag att det är en idiotisk regel.

Linda87: eller så är de sarkastiska, som jag var i början..

Metal Guru: De där reglerna såg jag på MAIF Hockeys hemsida för minst ett år sedan, kanske två. Är det där han hittade dem?

difzi: jaha oki... är alla så dumma så att dom går på det eller har dom gått ihop för att lura oss andra tror du? :p

Linda87: Det är inte ens telia, någon hem gjord sida på telias server, eller vad det heter.

difzi: jo jag tänkte faktist på det... konstigt att det står om en sådan sak hos telia.. måste vara nå påhitt :)

Linda87: Hoppas jag i alla fall. Men ishockey förbundet skulle inte lägga ut det på en sådan sida..källkritik lilla vänen ;D

difzi: tack :)

« · 453140 · »