Svenska Hockeyligan

7507 inlägg · 377 ämnen

Årets poängkung i ES?

« · 740221 · » Till forumet


Sv: Årets poängkung i ES?
Metal Guru: Tja, det är väl ganska självklart att en utlänning skiter i vad det står på bröstet när han ska välja ett svenskt lag...
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Uddan: Eller så kanske backen gör en Knudsen. Missar tacklingen på ultrarapide skridskoåkaren Kariya och dunkar sig själv i sargen och vips kanske inte han spelar mer i den matchen ialla fall.
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Uddan: Det var säkert ingen som tänkte på det i finskaligan eller vad tror du...
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Ambroo:
Inte råkar du ha en länk till den vetenskapliga utredning som bevisar att just Svenskar inte har en mentalitet att tjäna pengar?
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Kapten Lindow: Jojo men tackla får man...Sen om de är riktigt hård tackling tveksamt om han spelar mer den matchen ialla fall..
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Uddan: + för Kariya, Ytorna, hårdare bedömning på spelförstörande moment samt snabbheten.

Fast jag som Timråit skulle ju inte klaga om det blev ngn i TIK!
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Ambroo: Många kloka ord.. =)
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
LL: Nu är det utlänningarna jag sätter störst frågetecken efter. Jag inbillar mig att 14-15 icke svenskar inte är bra i längden. I medgång kan det säkert vara spännande, men i motgång lär det inte bli lika skojigt. De besitter en annan mentalitet helt enkelt och är här för att i första hand tjäna pengar. Hjärtat sitter förmodligen inte heller på rätt ställe när det börjar hetta till...
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
MorganaLefaey: Om jag svarar för mig personligen så är det inget jag tar för givet. Dock skulle jag vilja säga att en sån som Pärssinen har allt för att lyckas och att han i rätt omgivning förmodligen lär göra det också. De senaste säsongerna har som du skriver inte varit särskilt spännnande om man kollar till hans statistik, men det är många faktorer som ska spela in för att man sak kunna producera. Trivsel är en av dessa och speltid och förtroende är en annan. Ifjol hamnade han i tredjelinen och fick nästintill obefintligt med tid i pp, vilket inte är optimalt för en spelare som har sina styrkor i offensiven. Att han inte trivdes är också ett faktum då han redan innan jul var på väg till TIK och själv ville hit. Jag vill se minst 40 poäng från hans sida, varav minst 20 mål...annars är han en besvikelse.

När det sen gäller Warg så är det bara för er MoDoiter att inse att han tagit ett par riktigt stora kliv sen han kom till Timrå. Jag är övertygad om att han kommer att växa ytterligare den kommande säsongen och runt 30 poäng är ingen omöjlighet från hans sida när vi sen summerar det hela.

Vad i det ovan är övertro?
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
LL: I nedanstående länk så kan du ju få räkna lite själv.....
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Ambroo: men har verkligen Mora bytt så hemskt många spelare mer än vad andra lag har gjort? Minns jag rätt så är det sex eller sju spelare man har bytt och flera av de bärande spelarna, framför allt på forwardssidan, från förra säsongen är kvar. Det är inte så mycket mer än andra lag. Ni har ju själva rätt många nya även om man inte räknar Hedström som ny. Är det något lag som inte har åtminstone fem nya spelare?
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Dragan 2k: Ja tror nog kommer att plocka ner han på jorden. Men men han är juh riktigt snabb å..kan bli tufft
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Uddan: Killen är vindsnabb. Jag såg hur LHC försökte med stora spelare plocka bort honom. De lyckades inte vidare värst bra.
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Kapten Lindow: mm men han har inte storleken me sig ialla fall.Kanske en stor back plockar bort han under vintern här!
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Metal Guru: Lockout-säsongen var en plojsäsong.

Jag förstår att du som Morait hoppas på det, men man måste vara realist. Det Mora gör är unikt, men det är inte ett sunt lagbygge i längden. Jag skulle bli otroligt förvånad om MIK klarar en slutsspelsplats.
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Tror Steve Kariya har alla möjligheter att bli årets poängkung. Gjorde väl nästan löjligt mycket poäng i finland?! Borde vara pluss med större rinkar här samt att han har väl skaplig omgivning i frölunda.
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
MorganaLefaey: O.K,, själv tycker jag dock att Warg har överraskat oerhört positivt sedan han kom till Tik. Tycker han har bra stabilitet i sitt spel o en riktigt bra energi..
Är inte förvånad över hans landslagsplats nu, men kanske inte när de allra bästa är till gängliga.
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?

Ambroo:
"Mora har återigen haft mycket stor omsättning och innehar flest antal utlänningar... Det går inte att bygga ett lag på sikt på det viset. Man gjorde det bra ifjol, men att upprepa det ser jag som en omöjlighet. Det går inte att lyckas med chansvärvningar säsong efter säsong."

Och ändå så upprepade man det konceptet, för vad annars än "mycket stor omsättning och flest antal utlänningar" genomsyrades Moras första ES-säsong, den s.k. lockout-säsongen?
Och om man nu har genomfört omöjligheten en gång, så är det väl nästan sannolikt att man gör det igen..?

Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?

htikare: Självklart är det så att många får större tro till sina egna spelare än till andras. Nu kanske jag är extremt mycket åt den andra sidan då jag nästan alltid tycker de andra klubbarna verkar ha bättre uppställning än Modo. Jag har flertalet gånger påpekat att man kanske inte skall tro att alla småglin i modo kommer få en positiv utvecklingskurva och bli bättre än ifjol. Vilket gör backsidan till ett orosmoment.

När det gäller Warg så trodde man att han var på G den näst sista säsongen i modo men inget hände. Nu fick han aldrig riktigt chansen då han allt som oftast fick husera i de sämre formationerna så kanske är det bara mer speltid som genererat mer poäng eller så kanske han är på väg att få ett genombrott. Nu kan man aldrig vara säker på att det beror på det ena eller andra innan de bevisat motsatsen. Men i mina ögon så även fast jag känner personen i fråga så har jag svårt att se han som en landslagsman.

Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Chippen: Oscar Sundh kanske?
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Bissett19: Tack! ..
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
MorganaLefaey: Har du inte märkt att det här med att ha stor tro på egna spelare inte har med klubb att göra utan har med supportrandet att göra.
Det är absolut ingen skillnad på Modos el. Timrås supportrar i det fallet
hur många på Modos forum har inte redan uttryckt att med den fantastiska trupp man har i år bör man vara långt före Tik i tabellen...
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
htikare: Använd scrollern så får du Lasses tips:)
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
GävleLasse: Vem tror Du blir poängkung??
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
htikare: Precis sen Warg kom till Timrå så har han blivit mycket bättre i fysiken,snabbheten,tyngden.

Helt enkelt bättre tränad nu än han var i modo!
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
MorganaLefaey: Ja men Warg spelar ju för timrå nu o är då naturligtvis bättre än han var i förra klubben...
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
MorganaLefaey: Det enda med stats som många verkar följa stenhårt är att det talar om vad spelaren har gjort, inte det basolut viktigaste. VAD han kommer att prestera för resultat.

Att samtliga spelare som värvats till något lag skulle bli markant bättre är inget annat än önsketänkade.

Sedan återstår bara undanflyter och böner till sportchefer att de måste agera ;)
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?

Ambroo: Inget ont om nyförvärven Timrå gjort, helt klart är dessa bra. Men något som jag märkt hos Timråiter i allmänhet är att väldigt många tar för givet att fleras negativa trender självklart kommer vända inför denna säsong. Om man tar några exempel på spelare som enligt tikare kommer dominera så har vi.

Pärssinen som 2 säsonger i rad gjort halvdana resultat som 25p/43m i NLA och 18p/34m i SM-Ligan.

Warg som självklart kommer vara bättre än han visade förra säsongen även fast han säsongerna innan hade 4p/41m, 15p/41m samt 8p/46m. Det skulle lika gärna kunna vara så att han återgår till sin vanliga poängskörd.

Ja man kan ta upp fler som enligt eniga tikare kommer göra sin bästa säsong i sin karriär. Det känns som lite övertro till sina egna spelare. Visst är det möjligt att det slutar som ni tror, men dessvärre så kan det bli ett år med siffror som följer trender ni inte vill.

Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
RQT:
Det är rätt tänkt. Så tänker jag också, men ändå, risken finns ju alltid. Är ju egentligen bara på backsidan vi har stuvat om rejält, kanske inte är så bara, men ja, kedjespelarna borde gå ihop utan större problem.

Och nu känner jag att vi är väldigt off-topic, och sånt gillas inte av lagen (moderatorerna, that is).
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Mike Skinner: Jo, jag vet. Men jag ser snarare att Simons/Rindell "har lyckats förr, varför inte göra det igen" än "De har lyckats förr, och kommer aldrig göra det igen". Jag börjar däremot bli lite smått orolig när det går såpass bra på försäsongen. Det är inte nu vi ska vara bra.

Ambroo: Jag ÄR löjlig :)
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Mike Skinner: Tack själv:-)
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
RQT: Nu var du bra fjantig...
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Ambroo:
Tack för ett bra svar. Den som lever får helt enkelt se :)

RQT:
Nu var det ju inte riktigt det han sa. Till och med du som Moraitbroder måste ju också känna att Moras framgång hänger på att vi får ihop kemin mellan spelarna. Visserligen har jag inte lika mycket tvivel som andra på att det ska gå, men det är fortfarande inte givet.
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
RQT: Tror inte ens att dessa kommer att placeras i samma line. Men på var sitt håll lär de ändå bidra till guldfesten;-) Skämtåsido så är inte det här laget moget för en SM-final utan här byggs det för framtiden. Signalerna man ger när man skriver långa kontrakt med nyckelspelare är att man är på väg mot nåt riktigt stort. Iom att stommen är så gott som klar redan till nästa säsong så behöver man inte leta med ljus och lykta efter kvalitetsspelare utan kan söka den spets som saknas och man har då också större chans att locka hem killar som Modin och Nordgren...
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Ambroo: Ja, du har rätt. Vi åker nog ur i år. Och Timrå vinner Sm-guld :(
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Mike Skinner: För att göra det så kortfattat som möjligt;

Mora har återigen haft mycket stor omsättning och innehar flest antal utlänningar... Det går inte att bygga ett lag på sikt på det viset. Man gjorde det bra ifjol, men att upprepa det ser jag som en omöjlighet. Det går inte att lyckas med chansvärvningar säsong efter säsong.

TIK har i år förstärkt på alla positioner och har i iom det de toppar man saknade under fjolåret (Pärssinen, Hahl, Hedström, Lotvonen, Kokko...). Man har dessutom fått in en utav Sveriges mest lovande målvakter i Backlund. En topp 5 placering är ingen vågad gissning.
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Mike Skinner: Du vet, timrå har ju värsta super-duperkedjan HedströmHahlPärssinen som ska göra allt åt timrå i år. Bara den kedjan kommer vinna Sm-guld åt timrå i år ;)
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Ambroo:
Om du ser Mora som ett bottenlag, var placerar du Timrå nånstans i serien då? Ser man till målskillnaden från förra säsongen lagen emellan borde de placeras i någon lägre division. Nu vet jag ju mycket väl att man inte ska tänka så, men ändå. Du får gärna motivera :)
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Dragan 2k: "Samtidigt har Plüss tillsammans med Fabricius och Kariya imponerat."

Fabricius har dock alltid varit en försäsongskung som sedan försvinner långa stunder när det blir allvar. Hans stora problem är att han är alldeles för ojämn Han kan vara fullständigt briljant två-tre matcher i rad men helt off de följande fem-sex. Nu är han ju inte så hemskt gammal ännu så det är inte alls omöjligt att han hittar en högre stabil nivå, men var beredd på en ojämn spelare. Vem vet, det kanske är ett miljöbyte som behövs för hans del?
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
GävleLasse: Haha nejnej..
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Uddan: Ja det är allt vi kan göra... och i ditt fall även be en hel del ;)
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
GävleLasse: Vänta å se =)
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Bissett19: Ja han kommer nog att göra en hel del. OM han håller, han är ju ingen ungtupp längre men kan han hålla sig borta från sjukstugan så är han helt klart en spelare för topp 10. Det är lite så jag har tänkt, han gör en del mål men kommer att servera Mattson en hel del med.
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
GävleLasse: Okej jag kanske överskattar Spetsen "lite":).......jag tror på en annan FBK lirare nämligen Hoforspojken Andreas Johansson!!
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Uddan: Kanske får han en nytändning men räcker det? Jag har svårt att tro att Kenta kommer att lägga alla ägg i samma korg och köra med Hedström, Pärssinen och Hahl som många spekulerar i. Pärssinen kan inte göra allt själv, hur gärna du än vill tro det. Pärssinen kommer att mäkta med max 40 poäng, och det räcker inte för att bli poängkung i ES.
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
GävleLasse: mm Men tror att pärssinen får en nytänding i år.Samma som han hade när han spela i Finland!
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Bissett19: Hade det varit varpa så kanske han haft en chans *skratt*
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Uddan: Jag slänger in en högoddsare. Jesper Mattson. Som det verkar så blir det snäppet hårdare hårdare tolkningar och följdakligen fler utvisningar där Mattson är en duktig skytt. FBK har ju tagit in ett par spelare som kommer att höja nivån på laget men framför allt andra formationen. Esa Pines och Andreas Johansson för att nämna två.

Det bär emot...

För att lätta mitt sinne efter denna något obekväma insikt så måste jag även flagga för Jiri Bicek som tillsammans med Bäckström och Månsson verkligen visat tendenser till att bli en giftig formation.
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Uddan: Lars Erik Spets:)
Kommentera

Sv: Årets poängkung i ES?
Chippen: Timo Pärssinen!
Kommentera

« · 740221 · »