1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 612793 inlägg · 6214 ämnen

« · 1935789 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Apropå nånting...
Woody Jokinen: Enligt en snabb koll på EP har han gjort 18 poäng på 35 matcher . Kan ju inte vara jättelångt borta från Canucks ?

Sv: Apropå nånting...
Eugen Sandberg: Utica Comets har spelat tre matcher hittills i år och han har gått poänglös från alla tre. Det är allt jag vet.

Sv: Apropå nånting...
Det är total tystnad runt Dahlén? Är det någon som hört eller läst något?

Sv: Apropå nånting...
NDR: Nja, bättre och bättre. Sannolikheten att vi släpper till skott i fem mot fem är något mindre med Madsen och Blomberg på isen helt enkelt. Det är ju vad det handlar om, den stora bilden. Kunde vi bara hantera den delen av spelet bättre så hade vi haft betydligt större glädje av vår minst sagt förvånande och imponerande PP-statistik.

Sv: Apropå nånting...
Knylan: Både Madsen och Blomberg med flera har bättre Corsi % än Wedin, innebär det att dom är bättre spelare då? Statisk är bra och väldigt intressant, men speciellt i ett bottenlag kan det bli väldigt missvisande. Samma med +/-, många spelare har ett antal minus från det man tagit ut målvakten och mål i tom bur.

Sv: Apropå nånting...
Backhandflipp: Expertens analys, "Timrås största problem är att man har svårt att transportera pucken från defensiv zon till offensiv zon". No Shit Sherlock..

Sv: Apropå nånting...
Backhandflipp: Väldigt, väldigt bra artikel. Jag har försökt sätta mig in i hela den där begreppsvärlden först nu under den här säsongen och man blir ju lite nedslagen av det Carnbro säger att våra stigande siffror på senare tid (vi ligger på elfte plats med 48,17% över de senaste 15 matcherna, från att ha legat dyngsist i början av serien) mer lär ha att göra med att vi behövt jaga så mycket i matcherna än något annat. Själv hade jag hoppats på att det nästintill entydigt pekade emot att vi blir 'bättre'.

Men gällande "hur stor roll" det spelar så är det ju hyfsat tydligt vilka som verkligen mönstrar in på den här nivån när det kommer till spelet över hela banan, det är ju samma spelare som majoriteten här inne tenderar att tala gott om. Det ska bli väldigt intressant att se vilka siffror Johan Persson landar i när grundserien avslutats.

Sv: Apropå nånting...
Vet inte hur mycket kraft jag orkar lägga på det här - hur stor roll spelar det egentligen. Vi vann ju matcher när vi hade sämre siffror. Men någon roar det väl... Experten om Timrås mörka siffror: "Det är Timrås största problem" www.st.nu/artikel/shl/experten-om-timras-morka-siffror-det-ar-timras-storsta-problem (Plus krävs btw)

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2019-01-05
Synct: Ja samma här. Hittar inte mitt inlägg men tror jag avslutade meningen med ett frågetecken. Känns bara som nåt påklistar fotbollspatrask hela CHL grejen.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2019-01-05
Öndulat: Jag hade verkligen inte brytt mig om Timrå spelade i CHL, jag hade bara hoppats att alla spelare skulle komma därifrån skadefria.

Sv: Apropå nånting...
Smokey: Självklart. Men tycker spelschemat börjar påminna om fotbollsallsvenskans, en match i veckan och om man har tur är det två... 😂

Sv: Apropå nånting...
Smokey: Det är ju sant! En liten ljusglimt i mörkret!

Sv: Apropå nånting...
Öndulat: Vänd på steken. Kanonbra för oss med det spelschemat!

Wedin beräknas köra rehab månaden ut. SHL:s poängkung missar alltså minimalt med matcher.

Kan ju ändå i slutänden vara bra för oss...

Kommer därimot att köra alla jinx som finns framför C-More för att ge både Mora och Örebro uppförsbacke.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2019-01-05
TIK-Lund:

Ja alltså Collberg är ju den spelare man känner mest osäkerhet kring, inte bara för de nya skadan, utan även för den tillbakadragna spelaren han varit sedan han kom tillbaka från höstens skada.

Om det skulle komma in en spelskicklig center så är jag faktiskt lite lur på att testa spela in honom tillsammans med just Collberg som trots allt är en målskytt. Om det skulle ge effekt är ju svårt att förutse. Därav skulle Rensfeldt flyttas på och istället vara en av dem som slåss för en plats i laget, kanske som ytter... Han kommer ju inte att petas med A:et på bröstet och dessutom ett ganska fint lönekuvert.

Många kanske tycker det är dumt att inte sätta ett sannolikt spetsförvärv med Wedin. Men som jag ser det så är det ganska tydligt att Freddan inte coachar laget så hårt att det skulle innebära någon jätteskillnad i speltid att inte spela i förstakedjan. Och PP kan man ju lira i vilket fall. Dessutom är jag inte så mycket för att direkt sätta helt nyinkomna spelare i en miljö som andra förtjänat att vara i, speciellt inte om grabbarna fortsätter på den inslagna vägen nu efter Frölundamatchen där man gjorde en kollektiv höjdarinsats. Jag tycker som sagt Palmberg ska spela med Wedin och Törnqvist. Vore bättre att få igång tilltänkta produktiva spelare såsom Collberg och kanske Ohlsson.

Men men, det är här är ju långt ifrån verkligheten, just nu i alla fall.

Sv: Apropå nånting...
Heisenberg: Och det ska vi betala 500kr i månaden till cmore för. Jag tycker SHL har ett ansvar att göra det värt pengarna faktiskt, skandal då det nästan är lika dyrt att gå på varje match (ståplats då såklart) som ett cmore abonnemang. Man får ju såklart annat på cmore också, men utbudet av filmer och serier är värdelöst och jag kollar inte på någon annan sport än hockey.

Sv: Apropå nånting...
Heisenberg: Jaa död åt alla Karjala cuper å CHL

Sv: Apropå nånting...
Suck.. Vi spelar nu den 10/1, sedan den 12/1 för att sedan återigen inte spela på en vecka fram till den 19/1..efter det ska det gå ytterligare fem dagar till matchen den 24/1.. Vem fan har satt detta skitschema?

Sv: Apropå nånting...
ante08: Du är medveten om att det är ett bottenmöte va?

Den här kan du kika på i bussen på väg ner.

Sv: Apropå nånting...
sargad: "merparten av de återstående matcherna i Januari"

Sv: Apropå nånting...
Smokey: Vad är status o prognos på Wedin? (har inte läsrättigheter på ST)

Sv: Apropå nånting...
Nubben håller tydligen alltså lite koll på typ Hockeysnack ändå;)

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2019-01-05
Öndulat: Frölunda-Pilzen 6-3...hela hockey-Sverige jublar ???

Heja Timrå...Heja SHL......

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2019-01-05
PontusPilatus: Spännande! Jag har själv haft funderingar på Hållander som center, och kanske något som hade varit värt att testa om vi hade haft centerbrist!

Kul att du också satt Palmberg i första som center!

I övrigt ser det hyffsat lika ut med mitt lag, inte jättemycket som skiljer.
Laxen - Persson försökte jag sära på, inte för att de inte är bra tillsammans utan för att jag känner att de blir lite kaka på kaka, framförallt deras tunga hårda sargspel vill jag sprida ut. JP är lite vassare än Laxen men Laxen är bättre på att hålla puck.

Sedan är Collberg utanför mitt lag, får han inte plats i de två första formationerna är han pengar i sjön enl. mitt tycke.

På backsidan är det väl Molinder som skiljer, men om man prompt skall spela honom så hade jag iallafall särat på honom och Ohårdegård som i mitt tycke är det sämst formerade backparet i Timrå för stunden, där skiljer vi nog oss åt mest!

Kul att läsa dina tankar och motiveringar, snabb fråga bara, hur skulle du formera laget om det kom in en ny tilltänkt förstacenter?

Sv: Apropå nånting...
ante08: LHC-mentalitet på dig. Kommer in och slår dig för bröstet för att ni gör en resa per säsong bortsett från Luleå.

3100 sålda 4 dagar innan match är för övrigt bra sålt av oss då det oftast köps mest dagen innan och på matchdag. Blir minst 4500 på lördag men tippar på 5000.

Förövrigt är väl knappast Skellefteå ett lag som lockar i Timrå. Snarare vetskapen att ni kommer med flera bussar som lockar lite extra folk då det är roligt med en kamp på läktaren.

Hoppas dom delat upp arenan på mitten så ni får plats med era 2000-2500 personer.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2019-01-05
PontusPilatus: 99,5 %, jag håller med dig till fullo vad gäller Falk. En spelare som vad jag förstått ville ha mer speltid i DIF och valde att gå till TIK, i mina ögon en spelare som inte alls förstått vad hans styrkor är och vill ha en mer offensiv roll.
Ganska vanligt att spelare inte inser sin begränsning och vad man är bra på, i Falks fall så skulle han tagit klivet ner i HA om han ville utveckla sin offensiva sida.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2019-01-05
NDR: Jag kan till viss del hålla med dig, faktiskt. Det är bara det att jag har väldigt svårt för Falks slarviga spel med puck i kombination med hans många gånger dumdristiga spel i egen zon. Men samtidigt har ju Molinder har problem med tempot... Det är väl Molinders rutin som jag lutar mig emot.
I grund och botten är ju inte Molle någon back. Tror faktiskt han hade klarat av rollen som fjärdecenter/avlastande forward, typ. Men men...
Kul att vi är 99% överens ändå!!

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2019-01-05
PontusPilatus: Den enda synpunkten jag har är Molinder, i min bok platsar han inte på 6 backar.

Sv: Apropå nånting...
ante08: Ok 👍

Sv: Apropå nånting...
Olli Nomadinen : Har köpt sittplats åker privatbil ner redan under fredagen! Håller dock med om att bojkotten är jättelöjligt!

Sv: Apropå nånting...
ante08: Då behöver ni bara trycka in 4-500 pers / buss för att bli ca lika många som Timråsupportrarna :)

Sv: Apropå nånting...
ante08: Törs ni stå på bortaläktaren den här gången eller fortsätter er extremt löjliga bojkott?

Sv: Apropå nånting...
Jåkkinen: Vet att det kommer 4 busslaster ifrån Skellefteå i alla fall. 3 supporterbussar och minst en privatbuss om inte fler med folk som inte går på varje hemmatch. En skön hotellweekend i Sundsvall helt enkelt!

Sv: Apropå nånting...
Jåkkinen: 😂

Sv: Apropå nånting...
ante08: 4543 är erat hemmasnitt, tror du att mer än hälften av dom besöker NHK på lördag?

Sv: Apropå nånting...
ante08: Slutsålt mot Saik? Knappast. Budgeterat snitt är 3500 och utan att ha några verifierade siffror skulle jag tippa att vi ligger några hundra över det. 3100 sålda nu borgar för ca 4000 till slut vilket får ses som ok med tanke på publiktillströmningen hittills.

Sv: Apropå nånting...
ante08: folk i Timrå och Sundsvall är dålig på att köpa biljetter i god tid. Kolla på morgonen matchdag hur det ser ut.

Sv: Apropå nånting...
Ärligt talat trodde det skulle vara näst intill slutsålt i eran hemmaborg på lördag. Gissar att det kommer att vara nästan lika mycket Skelleftebor som Timråiter i eran hemmaborg. Väl mött på lördag!

Sv: Apropå nånting...
EArk: Då ångrar jag genast mitt senaste inlägg, kör CHL uppehåll i några veckor, VILKEN HÖJDARTURNERING!

Sv: Apropå nånting...
EArk: Mer än surt det där.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2019-01-05
Synct: Håller fullständigt med dig.....CHL vilket skämt....man upplever att det bara är uppehåll i SHL hela tiden så man tappar den där riktiga hockeykänslan. Det enda som är bra med HA är att där spelar dom varannan dag känns det som......

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2019-01-05
TIK-Lund:

Spännande!
Så här skulle jag, som läktarexpert, ställa upp laget förutsatt att alla är friska och hela:

Törnqvist - Palmberg - Wedin
Salomonsson - Hållander - Persson
Ohlsson - Rensfeldt - Collberg
Gallo - Madsen - Boyce

Extraforwards: Berglund, Blomberg
Utlåning: Olofsson

Kinnvall - Larsson
Hardegård - Molinder
Jalasvaara - Drugge

Sjundeback: Falk
Utanför laget: Printz, Carlsson
Utlåning: Söderberg

Kommentar forwards:
Ovan uppställning baseras på hur jag tycker att spelarna presterat sett över hela säsongen. Har även försökt behålla vissa konstellationer som jag tycker sett bra ihop, exempelvis duo Salomonsson/Persson. Emellan dem skulle jag faktiskt vilja se Hållander som center. Tycker nämligen han är mogen nog i sitt spel för att axla en centerroll och dessutom han har kvaliteter som gör sig bra centralt i banan.
Palmberg förtjänar verkligen en plats bredvid produktiva spelare, därav center i första line där även Törnqvist visat att han ska vara med nuvarande form.
Rensfeldt är enligt mig ingen topp 6-forward och därför sätter jag honom i tredje där han får sällskap av Collberg, två spelare som spelat ihop många gånger förr. Dessa två är behöver dock speed och där kommer Olsson in i bilden, som som sagt sett pigg ut på sistone. Förhoppningsvis kan Collberg komma igång med målskyttet igen...
Gallo och Boyce är enligt mig givna gnuggare och kulturbärare i laget, även om den sistnämnda varit lite blek många matcher. Madsen kan man lita på och så länge han är på planen ska det enligt mig vara som fjärdecenter.
I omklädningsrummet och båset har Berglund stor betydelse för laget, det vet vi. Därför ska han aldrig sitta på läktaren. Men han är dock inte given på fyra kedjor i mitt lag, i all fall inte med alla tillgängliga.
Blomberg är en spelare som jag tycker gjort det bra när han fått chansen men han verkar inte vara någon spelare som Freddan vill satsa på. I och med att jag vill se Hållander som center fanns heller ingen plats för Blomberg.
Blomberg och Berglund är dock två spelare som alltid gör jobbet och det är ju sällan man har full trupp, så dessa spelare är nyttiga i långa loppet.
När det gäller Olofsson skulle han nog må bäst av att göra lite poäng och få förtroende på Allsvensk nivå ytterligare en säsong. Ser ut att ha tappat allt självförtroende och är fortfarande lite för mjuk och tafatt i sitt spel, tycker jag.

Kommentar backar:
Kinnvall och Larsson ska lyfta mycket speltid tycker jag och bör funka ihop. Hardegård och Molander har alltid kompletterat varandra bra, tycker jag och jag tror de trivs ihop. Jalasvaara kan stå upp för Drugge som visade senast att han förtjänar en ärlig chans på tre backpar.
Falk har varit väldigt slarvig, både offensivt och defensivt enligt mitt tycker och inte har han heller bidragit mycket i spelet utan puck, snarare tvärtom. Statistiken säger en del... Lyfter säkert en stadig lön men han har helt enkelt inte levt upp till förväntningarna.
Printz kan göra det okej ibland men är i mitt tycker ingen SHL-back längre. Söderberg är, precis som Printz, för temposvag och känns inte redo för SHL ännu och en utlåning eller ny klubbadress känns sannolikt.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2019-01-05
Synct: är det ens någon som bryr sig om CHL? Kanske är intressant om ens eget lag spelar? Men i slutändan, vem fan bryr sig och vad är ens idén?

Sv: Apropå nånting...
Både Wedin och Collberg borta i "några veckor" enligt artikeln, som är fri att läsa fram tills 15.46

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2019-01-05
Sputnik: Uppehåll i SHL pga att några lag ska spela nån jävla pajasturnering ingen bryr sig om, DÖD ÅT CHL!

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2019-01-05
KniveN: Inte i den avancerade/underliggande statistiken, dvs corsi osv. Då är det bara fem mot fem som gäller.

Vill man försöka förstå mer kring detta så kan jag rekommendera Hockeylabbet som CMore producerar.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2019-01-05
TIK-Lund: Jävelberg missförstod totalt. till plus räknas BP mål framåt och i 5 mot 5 och minus det motsatta. Förstår inte hur jag kunde få detta till Special teams, även om det vid specifika tillfällen räknas in i totala +/- statistiken.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2019-01-05
OlliJanne: Håller mina tummar på Erik Karlsson! Wedda, Karlsson och Laxen. Där har vi en fin 1:a kedja. 🙂👍

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2019-01-05
josha840: Special teams = BP/PP

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2019-01-05
TIK-Lund: Gällande just Ohlsson så var det nog jag och några till som hade högt ställda förväntningar där att han skulle blomma ut till en poängmakare, mkt baserad på att han gjorde ett riktigt bra slutspel men vi såg nog bara det vi ville se. Ligger man sist i tabellen så blir det lätt så att ingen är helig och nya huvuden ska rulla efter varje match. Tycker precis som du att Ohlsson har sett lite bättre ut på senare tid men just nu så behöver vi nog värva in en riktig poängspruta på forwardssidan. GÄRNA en playmaker och center som dessutom får fart på de han har bredvid sig

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2019-01-05
TIK-Lund: Man räknar väl inte BP heller?

« · 1935789 · »