1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 596960 inlägg · 6213 ämnen

Apropå inget

Sv: Apropå inget
... så såg jag just en länk på hemsidan som det stod "Timrå-TV" på. Ett steg i rätt riktning på hemsidan iallafall! På tal om just hemsidan, någon som vet något om hur det går med den?

Helg Ernest: Måndagen den 15:e oktober raderas det inte ett enda inlägg. Hade du något särskilt i åtanke som du tycker saknas?

Att kalla vuxna människor för barn är dock inget du vinner några poäng på.

El Maco: Jag blir bara så förbannad att det raderas helt utan anledning.
Jag tycker det borde ställas några kompetenskrav på våra moderatorer.
Dom har ingen rätt att radera några inlägg om dom inte bryter mot varken svensk lag eller de regler som är uppsatta för vår gästbok.
Då är det faktist dom som bryter mot svensk grundlag.

Ok det är bara barn, men sätt dom på skolbänken först då, så dom vet vad som igentligen gäller.
Man måste ju faktist kunna kräva att det finns viss komputens.

Helg Ernest: jag bara undrar. Vad snackar du om nu din gamla gnällspik?

orion: Aktarej! Tänk på att Du gamla du fria skrevs på Smokeys gräsmatta i Köping!

Hahl Bundy: Dom som inte förstår detta
1 kap. Grundläggande bestämmelser

1 § Varje svensk medborgare är gentemot det allmänna
tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio,
television och vissa liknande överföringar samt filmer,
videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar
offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt
lämna uppgifter i vilket ämne som helst.

Yttrandefriheten enligt denna grundlag har till ändamål att
säkra ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning
och ett fritt konstnärligt skapande. I den får inga andra
begränsningar göras än de som följer av denna grundlag.

Eftersom vi också går under denna lag.

orion: Ypperligt. Segt tuggmotstånd! I like it!

Uno Gordon: Wikegaard är al Dente, därmed Pasta!

JimmyH: Du kanske skulle sitta där. Med dina psykologiska utläggningar om varför det är si eller så. En annan gläfser ju bara i rutan om man skulle få ett sådant erbjudande ;)

oraklet: Wikegaard är söt!
Men han är ju trots allt bara en bro mellan sina egna fötter!

orion: Wikegård är underbar. Därmed basta.

Det som Wikegård m.fl tydligtvis ofta glömmer är att ishockey på elitserienivå är en underhållning och ej en "egen verkstad". Det är alltid en underhållning och den dag det inte är det så har man misslyckats. Därför är det såklart helt rätt att låta de bästa spelarna lita i förstakedjan.. Även om exmpelvis Regin snart är lika bra.

orion: Wikegård känns såå 05/06.

Plocka in någon "Sladjan" istället. Det vill säga nån hockeynörd från internet. Från typ hockeysverige.se.

Skarin: Jag har ett förslag: Inför en ny vana! Sjung Finlands nationalsång vid Line-up! Då får väl Wikegaard tiga!
Dessutom är ju den nationalsången totalt jävvla överlägsen våran töntiga!!! Och texten är skriven av en svensktalare..!
"Vårt land, vårt land..."

orion: Ajameja. Jag har redan finska flaggan på väggen ;)

"Finnair", "Finska föreningen" och allt vad vi heter =)

henrik: håller med! Bort med "du gamla" och därmed bort med Wikegårds kritik! Fler finnar i Line up! 

mrchong: Wikegård får väl ta och skriva ett brev till Detroit också. Att de väljer att ha tre svenska spelare i samma kedja och att lagkapten också är svensk måste väl vara ett stort minus. NHLs främsta syfte är ju inte att i första hand underhålla publiken, de skall ju ta fram och fostra nya lovande talanger åt Elitserieklubbarna i Sverige...

henrik: Vi kunde ju alla sjunga nån Timrå sång i stället! ;-)
Skämt å sido så tar vi inte efter nästan allt som kommer från Nhl?
tex amerkaniserade namn som red eagles,redhawks osv.

Dream Team: Låter ju lovande. Bara hoppas att det blir en permanent lösning genom alla seriesystem.

Uno Gordon: Den är väl borttagen en serie ner i systemet. Säkerligen är det på prov. Förhoppningsvis inser man det meningslösa med att ha den med i nationella matcher så att den försvinner även i elitserien.

henrik: Kan inte annat än instämma även på den punkten. Bort med nationalsången vid vanliga Elitseriematcher. Finns ingen logik bakom detta fenomen längre.

mrchong: Jag är förmodligen inte ett dugg bättre själv ;-) Budskapet gick inte att missförstå. Gott så.

När det gäller Wikegård så anser jag att det inte är första femman som skall diskuteras. Jag tycker att diskutionen borde handla om nationalsången. Varför ska vi hålla på med nationalsången vid en hockey match. Fotboll och all annan förenings idrott anväder sig inte av nationalsången. Jag anser att det är ett missbruk av nationalsången.
Vi står och sjunger bara för att vi har tagit efter NHL. Nationalsången skall tillämpas vid nationella händelser.

Uno Gordon: kan ha varit Arsenal ett engelskt lag vet jag med säkerhet att det var.

Dream Team: splar?? jag ber om ursäkt för den usla stavningen. :-D

mrchong: Du menar väl ändå Arsenal. För Chelsea har ju en drös med engelsmän i truppen såsom John Terry, Frank Lampard etc.

mikenomad: Instämmer till fullo i det resonemanget. Det var ju det jag skrev om också. Så länge man värvar utländska spelare som spetsar till laget och producerar så skiter jag blankt i Wikegårds "kritik". Men det finns ju andra lag som inte följder riktlinjerna utan bara värvar på chans mest hela tiden.

För övrigt anser jag att vi skall känna oss hedrade över Wikegårds val att visa Timrå i rutan när spottade ut i etern. Det om något är väl ett bildbevis på att Timrås färger och spelare gör sig jävligt bra i televisionen och på bild ;)

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)

mrchong: "bättre en hel första femma med riktigt bra finnar än en massa medelmåttiga utlänningar som splar i tredjefemman."

Precis och exakt så är det. Jag ger ett par exempel:

HV71 är ett av topplagen den här säsongen och i laguppställningen syns en och annan spelare med bl.a finsk och tjeckisk härkomst. Mest är det toppspelare som syns, bl.a i 1:a-femman, med spelare som Puistola och Vuotilainen. Gott så. I lagets tredjefemma finner vi tre icke-svenskar: Ward, Niskanen och Kauppila. Jag tvivlar starkt på att en femma med Lance Ward har någon annan uppgift än att vara brunkare. Medelmåttor är det såklart inte, men visst borde det finnas svenska spelare som fixar den uppgiften lika bra.

Wikegård är i vanlig ordning uppmärksam på vad som händer i ES. Nu i lördags ställde vi upp med den rena finska förstafemman. En femma som är värvad i ett bestämt syfte - för att producera mål och poäng. Och visst gör man mål. Jag har inte koll på hur många av matcherna de på något sätt har varit inblandade i avgörande mål, men det är ett par stycken. Det tycker jag ska kosta lite att ha såna spelare i laget. Spelare som man alltid kan räkna med att de lyfter laget och faktiskt kan stänka dit ett par puckar då det behövs.

Våra tredje- och fjärdefemmor var, i motsats till detta, helsvenska nu i lördags:

Timrå
3rd Line

36. STYF, Pär

3. ERIXON, Sebastian

19. SVENSSON, Björn

17. ANDERSSON, Johan

12. CARLSSON, Robert

4th Line

4. JONSSON, Robin

26. SVENSSON-PÄÄJÄRVI, Magnus

11. ANDERSSON, Erik

24. LANDER, Anton

I brunkarrollerna känns det rätt så överdrivet att ha utländska rollspelare vars jobb görs kanske lika bra som svenska sarggnuggare. Nu påverkar förstås skadeläget hur spelartrupperna ser ut. Måste man värva och då utifrån, för att täcka upp och litegrann vara på den "säkra sidan", i jakten på bra placering eller slutspel, t.ex, så ska väl det vara ok.

Uno Gordon: Bara det inte blir som i fotbollen i europa.. Tror det var Chelsea som i en ligamatch för ett par år sen ställde upp med ett lag helt utan Engelsmän! kanske fanns det möjligtvis nån på bänken?

timrå_ik: Nu får du se till att inte skolka mer från svenska-lektionerna!

Uno Gordon: Challe o co ska matcha laget på bästa möjliga sätt för att ta så många poäng som möjligt. Om det innebär en helfinsk 1:a femma så är det så, i nuläget finns det väl ingen som kan ha några sportsliga invändningar mot den uppställningen? Hur det kompar tillsammans med Svenska nationalsången vid line-up skiter jag fullständigt i, den kan dom f.ö. skippa om jag får bestämma. Det är inga landskamper som spelas och fosterlandet i all ära men gäller det ishockey är Timrå prioritet nr 1.

Alltid!

Uno Gordon: bra sakt bra skrivet :),, var vell lite upphetsad kanske hehe.

timrå_ik: I sak håller jag faktiskt med Wikegård. Han berömde ju att våran finska line var bra. Men att han ville se fler inhemska spelare i lagen. Det kan givetvis ses som en direkt pik mot Timrå IK. Men jag tycker inte vi behöver ta åt oss faktiskt. För Hahl, Pärssinen och Pyörälä spetsar faktiskt till den svenska Elitserien och då ser jag inget fel med att man låter dessa herrar kampera ihop. Det är klart att det hade varit bättre om ovan nämnda spelare hade varit svenska medborgare (ett önsketänkande). Men så länge vi kan undvika dussinlirarna i våra klubbar bland de utländska importerna är jag nöjd.

Givetvis kommer även vi att stöta på bakslag någon gång och har så även gjort genom åren när det gäller rekryteringen. Men om man gör som Nubben nu har gjort de senaste säsongerna och verkligen lägger ner ett minutiöst arbete på att hitta guldkornen runt om i Europa och har lite is i magen och inte panikköper spelare hela tiden (undantaget fjolåret som var extremt) så är det grönt ljus från min sida.

Jag tog upp det i ett tidigare inlägg ikväll vad jag anser om många sportchefers agerande på transfermarknaden. Tror nog Håkan Loob kallsvettades en aning ikväll och slet sitt hår över Juuso Riksmans debut i FBK.

Man har blivit bekväma i Karlstad tack vare alla miljonerna. Visst har man fortfarande en relativt bra produkt som fyller läktarna med folk. Men jag tror ändå att Färjestad kommer stöta på patrull den dagen Jönsson-ligan lägger av om man inte inför en nyordning vad beträffar rekryteringarna.

Håkan Loob har en alltför för stor tilltro till siffror och namn och sitter bekvämt på en stoppad sittplats i LLA iförd kostym och vattenkammat hår med mobilen greppandes i handen. Det kommer vankas andra bullar i Karlstad om man inte vaknar upp ur sin fantasivärld illa kvickt!

Och i övrigt håller jag med om Wikegårds känga mot Wennerholm. Kanske inte just det där om Boorken då, men i stora drag. För Wennerholm lever i dåtid och glorifierar Peter Forsberg och har ingen större koll egentligen. Har aldrig riktigt greppat den där karln.

Det är inte många utav de äldre uvarna som håller måttet idag faktiskt. Möjligtvis att Roland Engström på ST och Jan Hansson på Borås Tidning kan få ett plus i kanten. I övrigt är det slätstruket.

Men annars är det den yngre generationen som växer sig starkare och bereder vingar. Tack gode gud för det!

Så i slutändan är mitt förtroende egentligen orubbat för Wikegård. Visst kan även han spåra ur ibland precis som jag, men i mångt och mycket har han raka ståndpunkter och värderingar som faller mig i smaken.

Det är alldeles för mycket "stryka medhårs-mentalitet" i det här landet. Är det inte befogat skall man ge fan i det tycker jag.

mrchong: tack så tycker jag åxo, då ska inte han komma och säga att han vill se mer svenskar i line up, denna funkar ska man sprida ut den då för att det ska stå svenskar på Nationalsången "ironiskt"

Röda Tallen: bättre en hel första femma med riktigt bra finnar än en massa medelmåttiga utlänningar som splar i tredjefemman.

timrå_ik: Det han mest menade var att han inte gillade att vi har en hel femma med bara finnar och framför allt att det är lineup femman. 5 finska selare på isen under Svenska nationalsången.

Så kan han väl få tycka om han nu vill det. Han är ju anställd för att tycka.
Själv bryr jag mig inte.

Uno Gordon: måste säga att jag är RIKTIGT less på Wikegård, Nu börjar det bli för mycket börja lesna innan, men nu sprack det när han säger att timrå har för mycket finnar och att han vill se mer svenskar, men hans älskade jävla brynäs har vell bara en mindre finne? och så börjar han skydda borken med att kalla tidningarna's skriverier för pissblasker , allt skade skrivade om timrå förra säsongen då var inte de nåt, näe nu får Karln lunga ner sig om vad han säger PUNKT slut

The Palm: Han är rutinerad Henning. En vaken värmlänning som färgar in i Medelpad. Men så har flackat omkring också genom åren och sugit åt sig erfarenheter.

Om vi glömmer Giffarna för en sekund så måste jag få säga att ST - tv är kanonbra! H Johannesson gör kanonintervjuer och det känns inte alls så där "lokal-tv-pinsamt". Hög klass!
FORZA TIMRÅ
FORZA ST - TV

Herminator: Det kan bli nervigt som tusan mot Degerfors. Men nog talar Giffarnas hemmastatistik en del för att det blir seger. Man har vunnit alla matcher utom tre och har inte förlorat någon alls. 27-1 i målskillnad totalt och de senaste fem hemmamatcherna har slutat med fem vinster och 11-0 i målskillnad. Visst kan detta bli en börda att bära om man inte gör mål, men jag tror och hoppas att man fixar det.

Essvikare: Jag är inte ett dugg förvånad. Det finns en helt annan harmoni i Jönköping och Timrå numera än på de flesta övriga platserna i landet. Stillman är en vaken sportchef precis som Nubben. Det är idiotiskt att lyssna på alla förbannade agenter som försöker sälja in vilken skit som helst nuförtiden till ockerpriser. Det måste få bli ett slut på den här övertron som vissa sportchefer verkar besitta för siffror och statistik och hörsägen från allt för många rötägg.

Klart att statistiken kan ge en fingervisning om vad det är för spelartyp, men sedan måste klubbarna sätta sig ner och utvärdera det egna lagets styrkor respektive svagheter och gemensamt komma överens om vad det för rollspelare man behöver förstärka med och måla upp en strategi man inte tummar på. Därefter måste sportcheferna lägga ner ett minutiöst arbete på att boka flyg och tågresor runt om i Europa samt även till andra sidan Atlanten och med egna ögon studera den aktuella spelaren ifråga innan man bestämmer sig för att detta är någonting att ha. Förlegat är tiderna då man roffade åt sig ihopklippta DVD-sekvenser och videotejper med filmsnuttar på spelarna. Det är ett attraktivt sätt för oseriösa agenter att trissa upp lönerna på "skitspelare" som inte passar in i den svenska Elitserien. Alltför många klubbar låter sig frestas av namnhysterin och slänger pengarna i sjön för att framställas som duktiga bland sponsorerna därför att man agerar.

Klubbarna måste sätta ordentliga riktlinjer för vad som skall gälla och smiska fansen och sponsorerna på fingrarna bara därför att de skriker efter förstärkningar i tid och otid.

Självklart kan det uppstå oväntade situationer såsom det vi drabbades av ifjol och knappt en spelare fick vara skadefri eller det dyker upp en exceptionellt bra hockeyspelare på marknaden.

Men då skall det vara just en exceptionellt bra spelare också som är van vid de europeiska rinkarna som är flexibel och anpassningsbar, som inte ställer krav på visst mycket istid och gnäller över en petning och som sätter JAGET FÖRE LAGET. Sådant går fetbort. Finns ingen anledning att punga ut med 200-300.000kr i månaden för en spelare som inte harmoniserar med det övriga laget och inte är beredd att göra ett hårt och hänsynlöst offra sig för lagets bästa. Glidare som bara åker omkring på en skridsko och lyfter lön är jag jävligt allergisk emot. Dessvärre är hysterin hos många lag alltför påtaglig och man går i den berömda fällan Det är aarmerande gott folk!

Tummen upp för artisterna, en tistel för alla beiga vagabonder som likt albatrosser åker kors och tvärs igenom Europa i jakten på de feta sedelbuntarna!

El Maco: Aaaargh var det ja och dessutom ¤"&%"&%"#¤. Men om man plockar bort sina båda toppforwards. Backar hem med allt med bara 1-0 att gå på. Ja då har man gjort sig förtjänt av en kvittering på övertid.
Klassiskt GIF-maner skulle jag vilja säga. Degerfors, som de möter hemma i nästa omgång, har dessutom spelat väldigt bra nu på slutet.
Rena "Stephen King" regin av avslutningen på Superettan. Hoppas att de inte krampar ihop i sista hemmamatchen denna säsong.
Ända in i kaklet nu GIFFERS....

Uno Gordon:
Jaja, är det så noga? ;)

tjobba: 3-0 till Djurgården nu. En ordentlig överraskning!

Ambroo: Yep. Well, inte så illa med en poäng, nu vinner giffarna hemma istället. Dock rätt onödigt att släppa en kvittering i 92:a.

El Maco: 1-1 slut eller?

El Maco: ....aaaaaarrrrggghhh.... vilket skulle bevisas

El Maco: 5-0 till Frölunda låter väl väldigt övetygande, men sanningen är den att Färjestad skapat minst lika många klara målchanser. Det är med andra ord inte alls omöjligt där nere men det är hur som helst den svåraste bortamatchen i serien. Kan vi lugga de på poäng så är jag mer än nöjd.

...så är det spännande att följa Giffarna ikväll...

Röda Tallen:

Smartaste värvningarna finns oss TIK o HV enl Aftonbladet

« · 924762 · »