mrchong: "bättre en hel första femma med riktigt bra finnar än en massa medelmåttiga utlänningar som splar i tredjefemman."
Precis och exakt så är det. Jag ger ett par exempel:
HV71 är ett av topplagen den här säsongen och i laguppställningen syns en och annan spelare med bl.a finsk och tjeckisk härkomst. Mest är det toppspelare som syns, bl.a i 1:a-femman, med spelare som Puistola och Vuotilainen. Gott så. I lagets tredjefemma finner vi tre icke-svenskar: Ward, Niskanen och Kauppila. Jag tvivlar starkt på att en femma med Lance Ward har någon annan uppgift än att vara brunkare. Medelmåttor är det såklart inte, men visst borde det finnas svenska spelare som fixar den uppgiften lika bra.
Wikegård är i vanlig ordning uppmärksam på vad som händer i ES. Nu i lördags ställde vi upp med den rena finska förstafemman. En femma som är värvad i ett bestämt syfte - för att producera mål och poäng. Och visst gör man mål. Jag har inte koll på hur många av matcherna de på något sätt har varit inblandade i avgörande mål, men det är ett par stycken. Det tycker jag ska kosta lite att ha såna spelare i laget. Spelare som man alltid kan räkna med att de lyfter laget och faktiskt kan stänka dit ett par puckar då det behövs.
Timrå
3rd Line
36. STYF, Pär
3. ERIXON, Sebastian
19. SVENSSON, Björn
17. ANDERSSON, Johan
12. CARLSSON, Robert
4th Line
4. JONSSON, Robin
26. SVENSSON-PÄÄJÄRVI, Magnus
11. ANDERSSON, Erik
24. LANDER, Anton
I brunkarrollerna känns det rätt så överdrivet att ha utländska rollspelare vars jobb görs kanske lika bra som svenska sarggnuggare. Nu påverkar förstås skadeläget hur spelartrupperna ser ut. Måste man värva och då utifrån, för att täcka upp och litegrann vara på den "säkra sidan", i jakten på bra placering eller slutspel, t.ex, så ska väl det vara ok.