Perreman: Ett ökat intresse för hockeyn med lokala rivaler är nog bara positivt. Jag är en hel del på ett företag i Ö-vik genom jobbet och surrar mycket hockey med en av killarna där. Jag brukar säga att Modo är laget jag älskar att hata och han säger samma om Timrå. Att han verkligen har försökt att bygga upp ett hat mot Björklöven men att det var mycket roligare att ha Timrå som hatobjekt :) Hockeyn blir så mycket roligare om man har ett lag man kan onda på genom hela säsongen. Hånskratta åt, vara avundsjuk på, gnabbas kring i fikarummet o s v. Så både han och jag vill ha Timrå och Modo i samma liga. Naturligtvis helst i SHL.
Olli Nomadinen : Jag tänker att kliver MoDo upp så är det ett derby. Det skapar ju rubriker och intresse utöver ens egen hockeysfär, derbyn får lite mer mediatid än andra matcher så medialt bör det ge Timrå en rätt bra push, särskilt om mötena är som derbyn ska vara d.v.s. med lite slutspelshetta.
Sen visst, kliver MoDo upp tar de säkert lite av hockeyintresset ifrån andra och möjligen att någon sponsor går dit istället för Timrå. Men ger inte ännu ett SHL-lag längs norrlandskusten fördelar med spelarutveckling också, att flera söker sig till närområdet för att gå på hockeygym/flera spelare som utvecklas i närområdet och "känner sig hemma" i trakten? Äh jag vet inte, men i mitt huvud känns det som större fördel för Timrås del att få upp Mordor än att få upp Gnällgården med allt runtikring.
angeroath: Då kontrar jag med att säga att då får vi fan se till att vara så pass bra att Modo i SHL inte är det där hotet ni är rädda för. Är vi tillräckligt bra kommer en ökad rivalitet i närområdet bara höja hype och intresse tror jag. Även i nyrekryteringen. Fixar vi inte konkurrensen så är vi bara lilla loser-Timrå ändå i slutändan. Jag har ingen som helst oro inför det sistnämnda dock. Det scenariot finns inte
Zäta75: Ja, bor också i Stockholm och är riktigt tvådelad ikväll! Vill att Djurgården ska lida lite mer och på så sätt få upp Modo igen. Tror det skulle vara bra för Timrå med en riktig derbykonkurent / klassikermöte nu när även Brynäs åkt ut. Tycker dock att Löven var det lag som "förtjänade" mest att gå upp i år.
Patrick Polly: Ja. fram för fler Norrlandslag i SHL! Även om de heter Modo och är våra värsta konkurrenter. Men går DIF upp kan man som bor i Stockholm gå och se Timrå så det är win-win känner jag om man bor i Stockholm eller i närheten.
angeroath: Underskatta inte heta derbyn. Tror helt klart MoDo drar mer publik än DIF och att det blir mer kamp under sådana matcher. För TIK's del vore det helt klart bättre att MoDo går upp än DIF enligt mig.
Personligen tycker jag också att det är roligt med norrlandslag i SHL.
angeroath: Jag håller med dig men det här "herren på täppan" tänket har aldrig funnits i den här föreningen. Det märks tydligt på framgångarna och spelarexporterna genom åren. Men nu har vi verkligen chansen att bli det.
Olli Nomadinen : Tänk när Mora hade Hossabröderna, Pavel Brendl, Anze Kopitar och Bobby Ryan. De lever nog länge på detta, men tror inte det kommer att ske igen att Mora har så välkända spelare. De får leva på sin historia.
Olli Nomadinen : Får bara inte ihop de två tankarna att vara Tikare och samtidigt önska Modo något gott. Det finns som inte på världskartan att jag unnar som jävlarna något som helst nöje i sina liv. Vill inte dif något gott heller egentligen, men i det här läget känns det mer som pest eller mässlingen för min del.
Sen den där marknadsmässiga biten som många pratar om. Är vi bra så kommer vi ha välfyllda läktare oavsett. Jag ser det snarare som en positiv sak att vi kan bli ensamma herrar på täppan på ett väldigt stort geografiskt område under ett par år, tänk att kunna vinna en generation supportrar i Kramfors, Hudik, Sollefteå osv likt modo och brynäs vann en generation under de åren vi var borta från kartan på 80-90talet.
Rip Kirby: Det förvånar mig inte om DIF går upp nu. Känslan är att de vinner ikväll och sen i game 7 kommer Modo att känna att de har allt att förlora på hemmaplan. Vore en av tidernas genomklappningar, men tror att det slutar så. Match 5 senast var en väldigt viktig match.
Rip Kirby: I en perfekt värld hade det minst dåliga alternativet gått upp och fick jag välja lag från HA utan att ta hänsyn till årets finallag så kunde SSK få gå upp. Klassiskt lag men begränsat med resurser. Hade tänkt skriva Mora men de är så jävla beiga så det vore fan ett sänke i SHL
Olli Nomadinen : Worst case scenario, oavsett om DIF eller Modo varit i finalen, är om Björklöven varit bra nog att också ta sig dit. För egen del kvittar det helt vilka som nu går upp. Men visst kittlar tanken av länsderby igen.. 👍🥅🏒
angeroath: Jo jag tänkte att det var så, det är ju några här som känner så. Och fine, man styr inte över känslor så då är det ju så. Bara jävligt störigt att ni tycks tro att det är norm och ett kvitto på att vara "äkta Timråit" att känna så
För egen del är Modo el Dif lite pest el kolera. Det spelar inte jättestor roll för mig vilket av dem som går upp eftersom jag inte håller på nåt av dem. Framförallt äger inte Modo mig såpass att deras serietillörighet har den inverkan på mig som den uppenbarligen har på dig. Den energin lägger inte jag på ett motståndarlag. Så ska jag välja så både tror och hoppas jag lite mer på Modo. Klart roligare matcher mot dem
angeroath: För att tillägga, så jäkla tröttsamt att folk ska sitta och värdera ens känslor för Timrå beroende på vad man tycker om andra lag, det finns 3-4 klubbar jag ogillar mycket mer än Modo som jag inte vill ha i SHL, för de väcker inga känslor öht.
Jag gillar inte Timrå mindre än dig för att jag vill se surströmmingsderby, nu har jag skrivit färdigt om detta, skitsnack.
angeroath: Vill jag se derbyn igen och få lite extra puls i serielunken och faktiskt vilja ha en rival att spela emot, så är jag Modoit? Simple as that alltså? Haha herregud. Att jag ens orkar svara.
Synct: Lägger mig sällan i här inne, lurkar mest men den här diskussionen känns som en så total no brainer och jag kan inte ens sätta mig in i hur man som Tikare kan tänka annorlunda. Vill du ha modo upp i shl betyder det att du önskar dom medgång. Önskar du modo medgång så betyder det att du är modosupporter. Är du modosupporter är du inte Tikare. Simple as that i min värld åtminstone. Hoppas Dif gör ”det omöjliga” och vinner återstående två matcher med klang och jubel, på så vis blir vi ensamma längs södra Norrlandskusten i högsta ligan, som det bör va!
Andersson: "Det bedöms vara en oaktsam highsticking eller crosschecking, men mer att han tar emot än att han våldsamt driver igenom en crosscheckingrörelse, säger han. "
Jag börjar dock bli nyfiken på att testa på att vår klubb har det såhär väl förspänt.
Gör vad FAN ni vill så kommer Björn Wettergren och räddar er när det hettar till.
Domarchefen Björn Wettergren förklarar varför Djurgårdsbacken inte riskerar att stängas av.
? Det bedöms vara en oaktsam highsticking eller crosschecking, men mer att han tar emot än att han våldsamt driver igenom en crosscheckingrörelse, säger han.