1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 597327 inlägg · 6213 ämnen

Apropå nånting...

Sv: Apropå nånting...
Rip Kirby: Man behöver beakta två saker vid stora förluster:

Det ena är det egna kapitalet som riskerar att eroderas(sker vid bokslut). Det andra är likviditeten riskerar att ryka(pågår löpande), alltså att du inte har pengar på banken att betala fakturor, pröjsa spelarlöner etc. Har svårt att se att Malmö sitter på en så fet kassa(-20miloner behöver dock inte vara rakt av likviditetspåverkande, men det finns ju såklart en korrelation), så något kapitaltillskott måste ju ha skett är känslan

mer korv, de säljer vi lätt
modo ska dom sälja sig själva?

Rip Kirby: du har koll 👍

KulltorpsOlli: Verkar vara hemmakära spelare som har 200-300k i månaden som skördar frukterna...Ni måste sälja mer korv!

bar mofftak: Lugn i stormen. Timrå skulle aldrig äventyra sin ekonomi igen. Förutom flygresor och annat som påverkar med dyrare priser, så har Timrå IK investerat i en massa saker plus anställt mer personal. Jag tror att vi skördar de frukterna med början nästa år

Håkkybåkky: Rögle minus 2 trots rekordomsättning.

Nisse på Mon or: Redan överkurs här. Någon annan får ta ansvaret att analysera hur Malmö kunde klara sig ur det där. Men det ser ju klart märkligt ut att det går att backa mer eller mindre hur mycket som helst och ändå komma runt systemet?

Rip Kirby: du menar i resultaträkningen?
Licenskraven gäller omsättningen= försäljningen, där 5 % av omsättningen skall vara eget kapital 2022/2023. Det klarades med en hårsmån för TIK. SHL bryr sig inte i vinst eller förlust, men vinst eller förlust ändrar ju eget kapital. Malmö gick enligt uppgift 20 miljloner back, men hade tydligen balanserade vinstmedel att ta av, och 5% av omsättningen i eget kapital kvar. Alternativt har tillskott gjorts under året.

roger_sundsvall: Har svårt att tro att man skulle kunna mörka någon kostnad, oavsett vad det gäller? Allt som kostar pengar måste betalas och redovisas på utgiftskontot i balansräkningen. Intäkter minus kostnader blir det sammanlagda resultatet.
Försök inte skoja bort min treåriga gymnasieutbildning i ekonomin här nu 🤭😆😂

ombyggn.av kylanläggning oxå
nånstans gick pengarna
renovering m.m
redovisas sånt?

Håkkybåkky: Så var det säkert. Orsakerna till vårt m i n d r e lyckade bokslut kan man ju spekulera vilt kring. Klubben själva nämner de extra flygresor som klubben kostade på sig match fem och match sju. Där har du en sån "oförutsedd" kostnad som påverkar ekonomin/resultatet enormt mycket.

Håkkybåkky: Örebro har inte tagit med sitt coronas mötd som de kommer behöva betala tillbaka. Backar förmodligen 7miljoner till.

Rip Kirby: Intressant. Vi spelade 3 hemmamatcher i slutspelet, Örebro spelade 7, ändå backade de mer än oss. Innebär det att Örebro Budgeterade med seminfinal, eller till och med final? Nä det tror jag inte. Tror snarare att alla kostnader bara stack totalt den här säsongen, både spelarlöner, transport, boende etc.

Rip Kirby: ja som nån redan tog upp (Empa tror jag?) så lär ju inflation och ränteläget påverka andra lagen än bara oss

Håkkybåkky: Örebro hade sitt årsmöte igår. Jag kommer inte längre än ingressen i lokaltidningen, som förstås bevakade detta och som säkerligen gav svart på vitt hur läget är där.

Men om man googlar lite så hittade jag rätt:

" – Omsättning 143 mkr (141 föregående år).

– Resultat före skatt -2,9 mkr (7,4 fg år).

– Årets resultat i koncernen uppgår till -2,8 mkr jämfört med 5,8 mkr fg år.

– Resultat efter skatt, exklusive den eventuella återbetalningen avseende stöd för korttidsarbete, uppgår till 2,9 mkr.

– Det egna kapitalet i föreningskoncernen minskade från 13,9 mkr till 11,2 mkr."

Inte helt rosenrött där heller. Jag tror att läget vi har i omvärlden gör det inte så himla enkelt att trolla med knäna så plussar man en massa miljoner. Det är en tuff tid att bedriva företag generellt. Hockeyklubbar är inget undantag.

Rip Kirby: Titta i deras forum. Lär inte vara totalt jävla stendött där, och säkert en livlig diskussion om detta bland deras engagerade fans :-)

Håkkybåkky: Örebro hade sitt årsmöte igår. Jag kommer inte längre än ingressen i lokaltidningen, som förstås bevakade detta och som säkerligen gav svart på vitt hur läget är där.

josha840: Jävla besserwisser 😜

Att vi har ett lågt eget kapital är ju föga förvånande, givet att vi nästan konkade för 8 år sedan. Det lär väl ta ett tag att bygga upp, framförallt om det sker samtidigt som vi kört vår resa tillbaka från HA + nu en etablering i SHL...

Tycker snarare att det är relevant att jämföra vår prestation med andra klubbar denna säsong. Förutom -20miljoner från Malmö, har det publicerats några fler resultat än?

Isbjörnen: Att betala av lån påverkar inte resultatet , enbart balansräkningen

OlliJanne: Messerschmitt*

bar mofftak: Nu är jag inte insatt i ekonomin eller ens ekonom för den delen. Men det kan ju vara så att man passat på att skriva av massa bös om man hade chansen. Nått gammalt lån som man passat på att lösa i sin helhet eller tagit kostnaden för att köpa på sig ett lager av skridskosnören (vad fan vet jag). Poängen är att utan kontext så säger sista raden egentligen ganska lite.

Dvs. Det här behöver vi för att klara licensen, vi har ett bra resultat och har chansen att göra oss av med några gamla surdegar så blir det lättare att få till det till nästa år.

bar mofftak: För mig är det obegripligt uselt. Blir så less på allt som har att göra med denna ”ekonomi”.
Vi måste vara klappsämst i klassen…

OlliJanne: Tror nog att merparten är införstådda med vad som menas med gröna siffror i utläggningen innan, och kommer inte lägga ner någon vidare diskussion på det.

{9908}: "gröna siffror"? fan ä du centerpartist eller? det lilla jag kan om bokföring är väl ändå att det heter röda siffor om det är negativt och svarta siffror när det är postivt resultat. Hjärtliga hälsningar Mr Messersmith

bar mofftak: Mja, bistra tider som är lite halvkluriga att budgetera. Nu vet inte jag hur föreningens lånebild ser ut men säg att man tagit några rörliga lån för byggnad av Z-loge, renovering av mediakub samt tillbyggnad av kontor. Bara ränteökningar på detta kan uppgå till flera 100.000k.
Vet inte när de sätter kommande års budget men bör ju vara någon gång under våren.
Styrräntan började väl sin klättring april 2022.

Lägg därtill ökade inflationskostnader på iprincip allt.
Visst kan jag känna att jag trodde vi skulle visa gröna siffror i år, men detta behöver inte betyda att något är fundamentalt fel.

bar mofftak: lite konstigt med procent på omsättning för licens. Borde borga för, som nu, snickring med att få lägre omsättning vid behov. Märkligt. Håller med om konstig logik av Backlund.

Olli Hahl: Ett riktigt uselt resultat, märkligt att föreningen kan stå och försvara det. Lite bokföringstrolleri från att missa elitlicens trots att man slår budgeterad publiksiffra och dessutom går till slutspel.

Något måste ha gått ordentligt fel.
Att backlund sen drömmer om 150 miljoner i omsättning vilket skulle innebära att vi måste göra en vinst på minst 6 miljoner nästa säsong för att inte bli av med elitlicensen tyder på att han tappat greppet.

vonDöbeln: med tanke på att alla omkostnader toköka får ni väl se det som godkänt? Antar att ni hade budgeterat för kvartsfinal med erat lag? Annars är det lite oroväckande resultat

vonDöbeln: Backar drygt 1,1 mille och klarar licensen med nöd och näppe.
Malmoe backar 20 mille-"Ingen fara för licensen"

🤔
Men nåt säger mig att nån Modoit (läs: J F K) snart tittar in här och förklarar saken

Michael Haga Modos spetsforward? Hmmm 🤔

Olli Hahl: med rådande ekonomiska läge så är det nog inte hur lätt som helst att gå med vinst.

Beskedet i sin helhet är ju positivt och klubbens ekonomi är ju enligt alla siffror att tolka i god balans. I kommande års budget så har man ju i alla fall fått chansen att förutspå att man behöver betala en hel jävla arm för att tanka bussen.

Jaha… -1,1 mille.
Hur svårt ska det vara att gå plus nångång?

{7043}: Ja vi kan byta Lenc mot Stålis då kanske. Tycker Örebro inte ser så starka ut heller.

Gorkyman: Lyrenäs måste in på HVs topp6. Det är rätt många lag som en en riktigt fin topp6 måste jag säga. Modo, LHC, Malmö klart svagast just nu.

DenRöda: 4 jämna kedjor är spännande. Finns många konstellationer.

Pettersson - Lander - Meiho
Dahlén - Lundin - Hållander
Wedin - Hanzl - Johansson
Hartmann - EA - Pääjärvi

Har många alternativ före just denna, men tycker den kittlar.

DenRöda: Lite intressant att se på lagens topp 6 forwards.
(Som jag ser på deras toppar iaf)

FRÖLUNDA
Friberg
Innala
Klingberg
Rydahl
Linus Ö
P Carlsson

FÄRJESTAD
Kellman
Nygård
Tomasek
Linus J
Lillis
Ejdsell

HV
Brännström
Tikka
Lenc
Fisker Möllgaard
Tedenby
Andre P

OSKARSHAMN
Karlqvist
Lodin
Oksanen
Zohorna
Jasek
Hutsko

LEKSAND
Ashton
Cehlarik
Hrivik
Lang
Veronneau
Östman

LINKÖPING
Elie
Little
Rattie
Törnqvist
Leier
Russel

LULEÅ
Tyrväinen
Shinnimin
Omark
Kempe
Andreasson
Zdrahal

MALMÖ
Händemark
Kuokkanen
Pajuniemi
Rosdahl
Carl P
J Olofsson

MODO
Ruohomaa
Ranta
Dickinson
Woods
Niederbach
Walli

RÖGLE
Abols
Everberg
Zaar
Tambelini
Sundsvik
Ryfors

SKELLEFTEÅ
Hugg
Möller
Sandberg
J Johnsson
Lindholm
Lindström

TIMRÅ
Dahlen
Hanzl
EP
Lander
Wedin
Hållander

VÄXJÖ
Rosen
Sylvegård
Kossila
Blichfeld
Rieder
Östlund

ÖREBRO
Björninen
Brome
Lekkerimäki
Leino
Leo C
Glenn G

bar mofftak: Wedin är helt klart toppspelare men precis som du säger där mellan raderna, skynda långsamt tills dess att han i bra fysik och form att kunna slippa alla dessa skador.

Zäta75: stuket som var på försäsongströjorna tyckte jag var jävligt nice. Man hoppas att det var en försmak på årets kollektion!

Patrick Polly:
Ja.. får Oskarshamn en långtidsskada på Karlqvist, Då är dom rökta!

DenRöda: Det ser ut som ett lag som kan gå rätt bra. Kanske inte så flashigt men med väldigt jobbiga att möta.

Wedin bör väl kanske få chansen något högre upp men han måste visa att han är tillbaks i form efter skadorna först.

Gorkyman: Det stod emellan Leksand eller Oskars där som sista lag men jag landade i att Oskars kommer få svårt att ersätta Soumela och Juel medans Leksand har kvar fler spelare i sitt lag. Men den är en "coin-toss" =)

Zäta75: Jag förstår. Tyckte samspelet Mieho/Pettersson var klass stundtals och man såg att han växte när han fick spela med bättre spelare runt sig. Man borde kunna få till 4 otroligt bra kedjor ändå och det är det som gör att vi tar nästa steg uppåt i tabellen.

DenRöda: Mieho ska inte spela i nån av de första två kedjorna det opponerar jag mig starkt emot. Det ska däremot Hållander och Wedin göra anser jag. Ev att man kan dra ner någon av dem i en 3:e. Tycker vi ska ha två starka kedjor följt av 2 tunga att möta.

{9908}: Janne är daddycool och gillar att bre på lite ibland för att få fram en poäng 😉

Tom Topp: Hoppas verkligen att tallarna kommer på bröstet. Det vill en majoritet av oss supportrar törs jag säga. Bör vara klart relativt snart. Hoppas hoppas då blir vi ännu finare :)

Tom Topp: Målvaktstränaren blir med all sannolikhet klar lagom till när grabbarna går på is.

Zäta75:

Dahlén - Hanzl - Pääjärvi
Pettersson - Lander - Mieho
Hållander - Lundin - Hartmann
Wedin - Johansson - Andersson
** Boyce, Värmhed.

Zäta75: det är många som är uttråkade nu. Vad har vi för Silly kvar? Målvaktstränare och får vi tallarna på bröstet den här säsongen?

OlliJanne: Haha va? Det är typ ett sakligt svar på varför det är en udda åsikt (ironi eller ej). Sen är det några parodierande svar på det med.
På riktigt ingen har gått i taket eller ens brusar upp sig? 😅

« · 2548139 · »