1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 597327 inlägg · 6213 ämnen

Apropå nånting...

Sv: Apropå nånting...
Rip Kirby: Man behöver beakta två saker vid stora förluster:

Det ena är det egna kapitalet som riskerar att eroderas(sker vid bokslut). Det andra är likviditeten riskerar att ryka(pågår löpande), alltså att du inte har pengar på banken att betala fakturor, pröjsa spelarlöner etc. Har svårt att se att Malmö sitter på en så fet kassa(-20miloner behöver dock inte vara rakt av likviditetspåverkande, men det finns ju såklart en korrelation), så något kapitaltillskott måste ju ha skett är känslan

Rip Kirby: ja värsta civilekonom lingot ju. Överkurs för 3 åriga ekonomer som dig och mig.
Tur man är bättre på det här med mjukvaruutveckling så man slipper sitta med balansräkning och resultaträkning för att tjäna ihop till det svindyra matkontot

OlliJanne: Fann detta i expressen från förra året när de pratade med Malmö hockey

”– Kravet är att man ska ha ett eget kapital som är två procent av omsättningen, säger Mats Larsson.
– Sedan fortsätter detta för varje år som går nu. Det är fem procent nästa år, året efter blir det åtta, och slutligen ska det landa på tio procent, fortsätter han.”

Har själv missat detta, men 10 % av omsättningen om två år då alltså kan bli tufft att nå tror jag för somliga

man blir kokko i hövve
med alla siffer kombinationer

eltifoso: Jag är inte orolig för Timrå. Att vi är i en begynnelse i en satsning just nu, och passar på att pricka den i det mest instabila nationella och internationella läget på årtionden kommer såklart innehålla en del balansering i början. Väldigt få satsande företag går med brakvinst första åren (jag hoppas ni förstår vad jag menar med ”första åren”), och lyckas vi med detta är detta begynnelsen på något väldigt fint. Allt hänger fortfarande på det sportsliga.

Något jag dock är väldigt intresserad av är att se CLUBENS resultat. Budgeterade inte de med publiksnitt på över 7k och typ semifinal? Med en SVINDYR trupp? Måste ju vara rödare än våra Timråhjärtan nere på schlätten. Gör väl Hästen sällskap snart!

{9908}: Är inte orolig för Färjestad heller, har väldigt högt eget kapital om jag inte minns fel, så det är ingen fara på taket där heller

eltifoso: ja låter tufft för de flesta klubbar. Säg att omsättningen ligger runt 150 mkr, då måste det alltså till ett eget kapital på 15 millar om de höjer kravet till 10%. (T o m vi med bara 3 årig ekonomisk linjen kan den matten)

{9908}: Vi bör eventuellt få en hint om LHC siffrorna imorgon, de släpper årsredovisningen till medlemmar då.

OlliJanne: MoDo ligger på 17% då. Det tar vi med oss..

roger_sundsvall: Meddelande till m0doliderna: Bendover...

Saxat från ST: Om föreningen skulle öka 20 miljoner till i omsättning – och landa på 130 miljoner – kommer licensnämndens krav då vara att de ska ha 10,4 miljoner i eget kapital. Vilket innebär att Timrå IK kommande säsong måste gå med minst fyra miljoner i plus.

Vi klarade elitlicensen med 400k marginal. Och det enbart med hjälp av bokföringsmässiga trollkonster. Tror det kommer bli tufft framöver men det gäller nog de flesta klubbar. Inget trevligt att läsa för förväntningar på ev nyförvärv under säsongen kommer kräva att vi gör oss av med en eller några etablerade spelare. Tror vi kan vinka adjö till spets.

Rico01: Vi har väl redan spets

Gorkyman: Absolut, men innan Eronen snackades det om mer spets på backsidan här.

Rico01: Tror också att det kommer bli fragila tider, där mycket kommer hänga på små marginaler.

Men man ska ej glömma att klubben faktiskt tar höjd för att öka omsättning.
-Nytt sponsoravtal med SCA
-Nytt avtal med Cmore (dumt att ge klubben cred för detta dock)
-Höjda priser på årskort (kvalitén ökar, då får man betala mer)
-Höjda logeavgifter
-Ungdomssatsning som direkt gav medalj, och som inte kan ses som annat än en långtidsavkastning.

Betonar igen att vårt öde ligger i det sportsliga. Vi måste satsa för att få skörda frukten, och det kommer till syvende och sist hänga på ifall vi är ett framgångsrikt lag på isen. Är vi inte det, kommer nog satsningen inte bära. Livlinorna som funnits tidigare lyser med sin frånvaro i ett instabilt omvärldsläge.
Timrå har valt att satsa stort, och lyckas det kommer vi se avkastning på en hel del fronter.

Vi är som sagt inte ensamma i det här heller. Tror många klubbar spänner skinkorna extra inför kommande säsonger.

{9908}: Klokt resonemang!

Rico01: Det skulle snackas spets här inne om så konkursförvaltaren knackade på dörren 😂

Jåkkinen: Touché

{9908}: Det blir en tuff säsong då många klubbar har rustat. Bl.a Luleå och Rögle har fixat mycket bra nyförvärv. Så det blir till att kämpa rejält och att marginalerna är med oss och vi får vara skadefria om det ska bli kvartsfinal igen. På papperet ser det bra ut det gäller att få ihop det också.

Zäta75: Du kan hockey!

Rico01: nej det gäller nog att Kapanen gör smarta moves (dyr LaLeggia bort, billig Lyytinen in) samt att vi börjar förädla lite junior talanger. Men oavsett har nog ingen här trott att vi är en förening med så fet plånbok att vi kan köpa oss till framgång (lex Linkan och Co)

OlliJanne: Nej vi har inte den ”lyxen”. Vi hade nog aldrig överlevt en säsong som tex LHC hade, med en smärre storsatsning och totalflopp på samtliga jävla nivåer. Folk som avgår och dåliga panikvärvningar.

Kul namn
Uppladdat:

500x0-img20230614143004.jpg

Olli Nomadinen : JJ gjorde inte direkt ett namn för sig själv i SHL genom att göra så där. Rätt pissigt beteende!

{9908}: Är det inte dags för LHC att kliva tillbaka dit de hör hemma, i allsvenskan. Eller hostar Stenbeck fortfarande upp pengar?

Chrille:
Du kan hockey! MIF och LHC bör göra upp nu!

Olli Nomadinen : Jonas Johansson? Aldrig hört talas om karln. Har han tagit initialerna JJ i förhoppning om att bli förväxlad med vår originalJJ?

Mycket coolare då med Lax Lagace... men hette inte medlet jag köpte när jag var hård i magen senast likadant...!?

sargad:

Max heter han väl ändå.

{9908}: Tyvärr ser det ut som om LHC klarat sig rätt bra. Bara -4.3M och samtidigt har man lyckats höja egna kapitalet till 8.8 miljoner. Då låtsas man dock att det inte finns något krav på 2 miljoner från tillväxtverket.

bar mofftak: Växjö Lakers gjorde ett plusresultat på 2,3 miljoner enligt VD:n Johan Markusson.
Trots en relativt billig trupp och tio slutspelsmatcher på hemmaplan blev resultatet ändå blygsamt.
Kraftigt ökade omkostnader gjorde nog att årets resultat blev svagare än elitklubbarna hoppats på, trots att dom flesta troligtvis lagt relativt nyktra budgetar.

Det är inte bara vi som fått känna av den bistra ekonomin som råder.

RunarUp: Så är det. Men vi är bara i början av vår resa ännu och otroligt sårbara. Vi har många år framför oss där vi måste ta helt rätt steg och göra de rätta värderingarna för att etablera oss som slutspelslag i SHL. Luleå plussade 1,2 men har drygt 41 miljoner i eget kapital och omsatte 185 miljoner. Vi backade 1,1 millar, har några futtiga i eget och omsatte 110 miljoner....

Har Dagens Industri tagit över forumet eller vad är det frågan om?

DJ Hemp: Men det var väl ett jävla gnäll om ämnesval hela tiden! Skriver man om hockey men inte nödvändigtvis om Timrå IK, ja då känner sig några nödgade att gnälla och är det nu om Timrå men inte direkt själva spelet på isen så är det också fel

Jag hoppas Timrå kommer passa pucken jättebra i vinter och skjuta den många gånger i motståndarnas mål så vi vinner en massa matcher. Helst vill jag att de sätter den i kryllan. Varje gång de skjuter. Heja heja heja Timrå IK

Nöjd?

Olli Nomadinen :

Ja, nu är jag nöjd 👍

DJ Hemp: tråden heter apropå nånting! Känns ganska brett!

Olli Nomadinen : är det inte risk vi blir sönderlästa om vi sätter den i kryllan varje gång vi skjuter?

OlliJanne: nej men den som inte kollar så noga skulle kunna ta er för MoDo 😉

OlliJanne: Läs om, läs rätt. Sätter den innebär per definition att den går i mål. Alltså är min önskan att vi skjuter så in i helvete bra så motståndarna kan operera in läsglasögon permanent utan att kunna läsa våra skott i kryllan

Olli Nomadinen : Oavsett vad man gör eller säger så finns det alltid nån som gnäller. Är nog i människans gener, Nått som inte faller en i smaken så måste man vara där och hugga. Jag är säkert inge bättre. :)

Gnällde egentligen inte alls. Var bara lite självironisk eftersom jag är fullständigt ointresserad av allt vad ekonomi heter. Men inser att detta inte är helt enkelt att uppfatta.

{9908}: Om det går dåligt med ekonomin kan alltid PTL pytsa in pengar i utbyte mot att några spelare åker till regionen Xinjiang och konstaterar att ryktena om tvångsarbetet är felaktiga.

Lite som Sverige hanterar Turkiet i Natofrågan, fast på ett småskaligare plan.

Olli Nomadinen : av nån anledning tänker jag bara på serien Buster och karaktären Super-Mac. När han avlossade stora kanonen så gick bollen in även om målisen räddade den. Lite så kanske du menar?

Under pandemin samlade vi supportrar in förhållandevis rätt stora summor. Varför kan inte TIK starta insamling på säg 1 miljon som går oavkortat till eget kapital?

Ansvariga jävla överkuckun:

Ta och flytta över MoDo till SHL på HS någon jävla gång! Blir sjukt provocerad av att behöva skifta till HA varenda gång man vill läsa i deras bok. Hur satans svårt kan det vara?

DJ Hemp: Äh blir bara krångligt när man ska flytta tillbaka skiten efter säsongen igen.

Nisse på Mon or: Tror nog att dom har tänkt tanken men att det inte skulle vara görbart? 300-500k är nog mer realistiskt. Alternativt en insamling till nya kryckor för Wedin och Strömberg.

Synct:

Kan inte vara särskilt krångligt. Handlar ju bara om att slippa skifta mellan den här skiten i ett år i så fall. Sjukt provocerande är vad det är. Inkompetent jävla personal på HS.

DJ Hemp: Jag säger, låt dem vara kvar. :-)

DJ Hemp: Även om det kanske är emot dina principer och att det bär emot nåt djävulskt, du har aldrig testat att lägga till Modo's forum bland dina favoriter?

Rip Kirby: App, app, app, svär inte i Körka..

KulltorpsOlli:

Nej, de spelar i SHL till hösten och rätt ska vara rätt oavsett lag.

« · 2548139 · »