JimmyH: Okej. I min värld tror jag att Nubben velat ha saker på ett visst sätt, i Timrå. Ett alltför kostsamt sätt som ur Tomas Johanssons mått mätt inte fanns. Nubben ledsnade och genom kontakter fick han nys om VFs organisation och deras satsning. Nubben tackade ja redan på ett tidigt stadium till VFs erbjudande, ett erbjudande som Timrå knappast kunnat matcha. Med Dahlén som roder, en orginisation som är en av de bästa i Sverige och dessutom en pålitlig publik är det svårt, även om man heter Kent Norberg att tacka nej. Fram till dit har jag full förståelse för Nubbens agerande. Men där tar det slut.
Det som sedan skett, att Nubben eller ngn annan lockat Hahl till föreningen är för mig en gåta och också det som gör mig så upprörd. Oavsett gällande kontrakt eller ej så har Nubben sagt och uttalat att han inte kommer att ta spelare från sin moderklubb. Ändå gör han det. De enda personer jag förstår hyser en enorm dragningskraft till Nubben och försvarar honom i all oändlighet är Vf:are. Övriga människor känner sannolikt som mig, en avsky för Nubbens handlande.
250kg kärlek: "De enda personer jag förstår hyser en enorm dragningskraft till Nubben och försvarar honom i all oändlighet är Vf:are. Övriga människor känner sannolikt som mig, en avsky för Nubbens handlande."
Nja, det finns nog ett par andra som vare sig hyllar Norberg eller håller med dig. Det kan ju tänkas att Hahl själv är den som valt att flytta på sig när kontraktet med Timrå löpt ut.
Huge: Sanningen är den att Hahls beslut av klubb är av mindre betydelse. Det är Timrås f.d sportchef, Kent Norberg, och hans sätt som stör mig. Hur än proffsig jag försöker vara förstår jag fortfarande inte hur man kan agera så som Nubben gjort.
Money talks har inte rotat sig i den norrländska hjärnan jag besitter. Men det lär väl komma. Någon lär väl, om inte annat, banka in det begreppet hos mig. Tids nog.
jag ser inte samma dilemma (kanske för att jag inte bryr mig om TIK men ändå :) ). Så vitt jag vet hade Hahls kontrakt gått ut med TIK, varför skall han då inte kunna följa med till Frölunda? Även efter Nubbens övergång till Frölunda så har TIK haft tid att förhandla fram ett kontrakt med Hahl så det inte behövt gå ut.
kanske skall tillägga att även jag hade säkert varit irriterad om det varit Malmö detta hänt men det vet man aldrig förräns man är i just den situationen ;)
Stefan: Timrå ville ju såklart behålla honom. Hahl ville vänta tills efter VM.
Han hade då en hel del erbjudande att välja mellan. Timrås erbjudande hade Frölundas nye sportchef all information om, han var med och tog fram det från första början. Han visste sedan om alla möjligheter. Han hade även under tiden i Timrå lärt känna Hahl och han visste vad han ville ha och vad Timrå inte kunde ge honom. Han visste exakt vilka knappar han skulle trycka på för att locka Hahl till sig.
Nubben bröt kanske inga regler men jag anser att alla Timråsupportrar har rätten att tycka att han är en oetisk skitstövel. Speciellt med tanke på all historik han har i klubben.
Stefan: Hahl får göra som han vill. Nubben rev/struntade/sket i det kontrakt han hade med Timrå IK. Trots muntliga lovord spelar Riku Hahl med VF säsongen som kommer. Något som Kent Norberg lovade på hedersord att så inte skulle ske.
Det kan man tycka vad man vill om. Jag tycker det är skitdåligt.
tja, är tämligen säker på att Nubben försökte få Hahl på nytt kontrakt med Timrå innan han blev aktuell och senare även klar för Frölunda utan att lyckas.
Men visst är han haft en fördel av att veta vad Hahl vill och tjänat i Timrå för att få över honom till Frölunda inget snack om den saken.
Men fortfarande är faktum hade Hahl VELAT spela kvar i TIK så hade han klottrat på ett kontrakt med klubben, nu ville han tydligen vänta tills efter VM och se vad som händer och därmed bli kontraktslös och fritt objekt för alla att jaga.
Jag hade gjort exakt samma sak som Nubben (och VF) när en spelare i Hahls kaliber blir tillgänglig dvs gjort det jag kunnat för att få honom under kontrakt oavsett om han kommer från min gamla klubb. Jag skulle hellre se honom i mitt eget lag än låta en konkurrentklubb sno honom. Det hade varit värre om Nubben gjort klart kontraktet OCH ritat på det när Hahl fortfarande hade kontrakt med Timrå, men nu är det ändå 2månader sedan det gick ut och 6månader sedan Nubben lämnade TIK.
250kg kärlek: Inte för att det försvara Nubben men det där om att värva från Timrå tror jag kom fråmn Adrian. det spelar ju mindre roll Hahl ska ju nu spela för dom och nubben fixade kontraktet det är inte mycket att göra åt .' Vi blir nog att räkna med utan Hahl nu tycker jag vi glömmer Nubben och ser framåt
Stefan: För mig är Nubbens handlande ungefär som att min bästa vän, inför en flytt, satte på min fru med argumentet: Du och jag har inget gemensamt längre.
Det finns sortier och det finns sortier. Nubben skulle ha lämnat Timrå IK, med allt vad Timrå gett honom, och nöjt sig där. Men lite vill ha mer.
-Robban-: Adrian eller Nubben kvittar. Det är sättet som stör mig. Om jag säger att jag älskar både Nubben och Maths innebär det INTE med automatik att jag gifter mig med dem. VF är en för(o)rening som kan fortsätta lalla på.
Tyvärr har VFs ekonomiska muskler gjort elitserien än mer sårbar. Tänk om allt kunde handla om passion och kärlek i stället för pengar och makt. Så bra det skulle bli.
tja vill nån ha honom som ass.tränare så vassego :) Nu har vi iaf en vettigare sportchef i Peo =).
Nu finns det iofs inte så många som man skulle vilja se i Malmö tröjan från Skellefteå, skulle ha varit Martinnen på backsidan, undrar om det då skulle blitt samma rabalder? :)
Stefan: Hahl uttryckte sin positivism över föreningen och Timrå IK. Han har en av sina bästa vänner i Timrå IK. Det om något talar för en fortsatt diskussion parterna emellan. Nu tog det ett abrubt slut, det fanns inget att diskutera. Det får man tolka som man vill.
250kg kärlek: Förstår er besvikelse till fullo, men håller med Stefan i det han säger. Den springande punkten för DIN del verkar vara (vilket jag har full förståelse för) Norbergs försäkran som om den är sanningsenlig isf måste betraktas som en sorts hedersförsäkran, sas. Dvs nåt man sagt och sen står för av moraliska och etiska trovärdighetsskäl. Hade Norberg nu (vilket det väl inte finns några bevis för) verkligen lovat att inte försöka värva Hahl under några som helst omständigheter, så håller jag med dig om att han är att betrakta som en skitstövel. Men enligt uppgift så hade man avtalat att Norberg inte skulle få försöka locka till sig Hahl förrän denne var ett öppet byte på den fria marknaden. Vilket också skedde. Nu är inte ens jag så naiv att jag tror att sportchefer överlag är fromma lamm som sitter med armarna i kors och inväntar exakt rätt datum för tillåtelse att ta kontakt med tänkbara spelare som står under kontrakt. Men du kan nog aldrig hindra att nån sorts underhandskontakt etableras trots att den enligt reglementet är förbjudet. Tyvärr, men sån är verkligheten.
Huge: ...och för att jag tycker att Nubben är dum, eller jättedum är jag den springande punkten?
Du fortsätter älska en person som haft en ledande roll i din förening som helt plötsligt väljer att lämna din förening och på vägen tar med sig en av de viktigare spelarna i ditt lag, för att fortsätta sin karriär i en annan förening, med större ekonomiska muskler?
Tycker det är barnsligt att ens försöka sig på en snyftvals i det läge som råder. Hade du haft sympatier för Timrå IK (ja, till och med du Huge) så yhade du haft en annan åsikt.
250kg kärlek: Din kritik mot att klubbar värvar spelare skulle man eventuellt tagit på allvar om din klubb tagit fram en egen elitspelare de senaste åren.
spud: Eric Moe, Anton Lander och Sebastian Erixon, där har du tre som samtliga har gått hela vägen genom Timrå IKs ungdomsled till A-laget under det senaste två-tre säsongerna. Var det nåt mer du ville ha sagt?
Dream Team: Ojoj nu får du stoppa pressarna, dessa spelare har ju hittils varit som ångvältar i serien.. jag är medveten om att du är lovande. Men hittils har alla som hållit es klass värvats till er klubb.
JimmyH: Nej, det är du som är dålig. Jag tycker mitt inlägg var riktigt bra, för det har min mamma sagt och några till, jag lovar dig :)
Vad är det som får dig att tro att Hahl ville vänta till efter VM förresten? Vad grundar du det på?? Är det därför han sagt det till pressen eller? Var det inte du som "gjorde narr" av Hahls uttalande i pressmeddelandet igår angående övergången? Att det ska låta så tjusigt som möjligt för Frölunda-fansen. Det som sägs i pressen ska man ta med en jäkla nypa salt. Jag häver ur mig med rak rygg att Hahl redan hade bestämt sig för Frölunda långt INNAN VM. Du säger det motsatta. Jag tycker ditt inlägg från 22.56 talar sitt tydliga språk. Vi kommer längre och längre ifrån varandra för varje dag som går :) Och "Hahl valde inte bort Timrå innan Frölunda klev in". Vad är det som får dig att tro att det är det korrekta?
Här kliver förresten Huge in från ingenstans och leker sönder de flesta. "Det kan ju tänkas att Hahl själv är den som valt att flytta på sig när kontraktet med Timrå löpt ut". Lysande, Huge :)
Mitt inlägg från tidigare idag handlade just om detta. Ja inte bara det inlägget, utan väldigt många från min sida. Riku Hahl ville haka på Nubben till storklubben Frölunda redan från början. Nubben och de andra höjdarna i Frölunda har inte övertalat Hahl. Förstår ni inte att det som sägs utåt sett till pressen inte behöver vara sant?
Vad många verkar glömma bort helt är att denne Riku Hahl var kontraktslös. Och när var det Nubben skulle sätta sig ned och diskutera fortsättning med Timrå när det gäller Hahl? Någon som kan säga ett datum? Ringer det inga klockor? Vips så sägs det bakom kulisserna att Nubben ska gå till Frölunda. Och vips blir det officiellt efter en tid. Under denna tid och framförallt hela vägen efter bör ju TIK ha haft all tid i världen att skriva nytt kontrakt med Hahl.....givetvis med en NHL-klausul i kontraktet, precis som han fick i VF. Men han ville inte, han ville vänta till efter VM, sa han. Inte ens ett litet kontrakt med NHL-klausul blev det. Här började ju supportrarna ana oråd.
Stefan skrev: "Även efter Nubbens övergång till Frölunda så har TIK haft tid att förhandla fram ett kontrakt med Hahl så det inte behövt gå ut".
Precis.
Men allt har bara varit spekulationer från min sida, eller!?
250kg kärlek: Jag utgick ifrån att den springande punkten i DITT resonemang var frågan om huruvida Norberg verkligen bedyrat och försäkrat på heder och samvete att aldrig nånsin värva Hahl till Frölunda, därför att denne tidigare spelat i Timrå och Norberg var den som lockade honom dit. Om så är fallet har Norberg uppträtt som en skitstövel och förtjänar ditt förakt. Men om det nu inte är på det viset så ser jag ingen annan anledning till er upprördhet och besvikelse än att ni helt enkelt är sura för att dels ha förlorat en bra sportchef och dessutom en djävligt bra center. Och DEN besvikelsen kan jag försäkra dig om att även jag hade visat om jag vore i dina kläder...
Det är väldigt svårt att låta bli när man läser "skiten" att inte svara. Men jag hoppas att denna diskussion snart läggs på is. Men, JimmyH lär ju komma med spydigheter innan ;)
Hur som havre. Att både Nubben och Hahl drog till Frölunda är väldigt tungt för alla TIKare. Det kan vi ju samtliga iaf konstatera.
I dag är det en tung dag och kommer att så vara ett antal dagar framåt. Men vi från A-laget vill Tacka er för dennna säsong och det enorma stöd som ni har givit oss i både med och motgång.
Hoppas att Vi ändå kommer att komma ihåg denna säsong som något postivt när den värsta besvikelsen har lagt sig. Det har varit en hockeyfest från september tills igår kväll men det är alltid slutet man kommer ihåg, tyvärr så är det för alla supportrar och även för oss och vi är minst lika besvikna som ni.
Ett stort tack och Vi hoppas att ni även i fortsättningen kommer att göra våra matcher till den fest som ni gör dom till. !
A-laget och alla ledare unibet @ kent.norberg@imraik.
Skarin: Timrå IK fick inte ett nej från Hahl förrän efter VM. Det är fakta! Om han bestämde sig redan innan för att lämna Timrå så tycker jag att han borde ha sagt det till Timrå IK. Men det gör det samma. Han är bara en legosoldat. Den grejen kan vi, spelare kommer och går.
Hur som haver så kommer inte Nubbens skuld undan i det här.
Om han så inte ens varit med på ett litet lillfinger i värvningen av Hahl eller om Hahl ringde och bönade och bad om att få komma till Frölunda redan i januari så kommer inte Nubbens skuld ur detta.
Hahl skulle aldrig ens ha varit aktuell för Frölunda om Nubben hade velat haft några som helst förhoppningar på att fortfarande vara en man som man talar varmt om bland Timrå IKs supportrar. Nubben tyckte att relationen till den som nu betalar hans lön var viktigare än den till oss. That´s it, mannen.
Men en bra lön, ett stort kontor och ett fint boende kommer han fortfarande att kunna ha. Han har inte brytit mot några skrivna regler.
wap.hockeysnack.com Helg Ernest: Stämningen får Nubben uppleva i Frölundaborg. Gangster-Glenn pekar finger och följer slaviskt spelaren med blicken utan att vända på kroppen, flaskorna haglar in på isen, funktionärerna sabbar klockan... Det är "stimmung" det!
En kille (Hahl) gör inget lag - nu lämnar vi detta bakom oss och blickar frammåt! Surt som fan, men vi kan inte gå runt och vara så HÄR bittra. Ju mer vi blir förbannade och less på både Nubben och Hahl desstå mer tappar folk tron på den befintliga truppen. Vi har ett starkt lag, frågan är om vi inte är starkare i år utan Hahl. Ungtuppar som Lander mfl. är ett år äldre, Bagarn kommer dominera på isen efter den erhållna erfarenheten ifrån VM. Vi kan vara lugn, själv är jag bara glad att Hahl lämnade - en pengaslukande sellout utan hjärta för föreningen - vem vill ha en sån? Och sedan, ärligt talat - vem skulle inte prestera som center om man spelade i samma kedja Hahl spelade i?
Näpp nu skiter vi i Nubben och Hahl och välkomnar dem så varmt så varmt när de kommer tillbaka till E-on istället!
JimmyH: Ahdrian till Sportbladet gällande en annan värvning, men han kommenterar the now famous arsle:
"– Tycker det är tråkigt att Kent får kritik av Timrå nu i efterhand för att vara en svikare med tanke på vad han gjort för Timrå. Vad jag vet har han varit öppen mot Timrå och skött allting rakt och ärligt."
Intressant hur den gode Mats tänker här. Så länge du skött dig klanderfritt tidigare och har ryggen fri så går det i ett senare skede ändå att komma undan med i princip vad som helst. Det här tänket som verkar sitta rotat i klubben kanske ger en vink om varför miljonerna rullade på ett sätt de inte borde gjort under den senare halvan av 90-talet.
Följdfrågan här blir såklart exakt hur öppen och rak Nubben har varit om allting.
Dream Team: Det största arslet i den här soppan är ju ändå Mats Ahdrian. En fullständigt livsfarlig människa att ha att göra med vad det verkar. Om karln är gift så tycker jag synd om kärringen hans. För han kan ju manipulera vad som helst känns det som. Han skulle kunna få elefanter att dansa ballerina och balansera på slaka linor likt Elvira Madigan och sjöbjörnar att vandra på land.
En mer skrupelfri människa får du förbanne mej leta efter. Han är djävulens sändebud förklädd till en till synes empatisk man. Men när saker kommer omkring och krutröken lagt sig så är det en oetisk skitstövel som framhäver sig och som inte tycks kunna stava till ordet oskriven. Allt som inte finns dokumenterat eller är reglerat i skrift tycks tydligen vara ett helt okej byte. Att sedan strö ännu mer salt i såren med pinsamma uttalanden i pressen och slå ut med armarna som en jubelidiot är ju anletsdrag för en psykot. Karln kan verkligen inte ha alla hästar hemma helt enkelt. Hissen går inte ända upp.
Det är nog säkrast att den där jäveln håller sig långt borta ifrån E.ON Arena i vinter om han tänkt slå följe med Frölunda hit upp för att bevittna Timrås matcher mot hans Frölunda.
För det vänder sig i magen på mig när jag hör och ser dennes man otäcka uppsyn.
Jag vill inte ha honom inom sporten. Han är ett mörkt element med hajliknande bestar som måste väck innan han hinner ställa till med ännu större naturkatastrofer än enbart i Sundsvall.
Uno Gordon: Det kommer att bli ett sånt jävla magplask i Göta kanal av fiaskot för VF i år, deras löneutgifter måste ligga i Volvoklass snart med deras alla värvningar. Kanske dags för skattemyndigheterna att titta in på VFs kontor igen, om alla transaktioner går rätt till..... Går inte VF fram som HV förra säsongen kommer det att bli ett jävla liv på Kal O Ada!!!
Det bästa med detta är att man nästa fått 10 nya favoritlag i serien, alla som möter VF......
Några förluster och det börja gnys, haja vilken pers detta kommer att bli, och sen har praktArslet bränt sina kort på hemma plan med en del uttalande och nu måste PraktArslet skicka fram pappa Ahrdian också.
Timrå är jättedumma mot mig...snyft! Jättedumma....kan du hjälpa mig..snyft!!!...ja ja lilla Kent, jag ska prata med Aftonbladet, alla lyssnar på hövding Mats Ahdrian, när jag säger något så blir det så....
tycker det har varit mycket gnäll här inne på sista tiden. Jag är väl inte direkt nöjd med hur saker och ting utvecklat sig heller men lugna ner er och låt Stefan och Robban jobba. Jag tror säkert att dom kommer hitta minst en bra center innan säsongen börjat och då har vi en bra trupp inför säsongen (om Jonte klarar av att lira som Center dvs.)
dr-nix: Arslet är och förblir ett arsel...därom råder inga tvivel. Nubbens agerande är bortom all förlåtelse. Klubbledningen i Timrå uppför sig däremot som naiva bönder vilket bekräftas av dylika uttalanden. I den sekund arslet visade sig från sin rätta sida skulle han naturligtvis omgående avpolleterats från sin tjänst i TIK, ett TIK som sedan borde insett vad en så viktig kugges avhopp kan innebära med tanke på den insyn han hade i TIK. Bara dumt att lita på muntliga löften, det var väl mer eller mindre självklart att arslet skulle plocka de russin han kunde härifrån. Detta borde klubbledningen insett i vintras redan och ställt därefter. Inte gråta ut i pressen i efterhand.
F.ö. verkar det som att Linkan och Robban har lång semester i sommar. ;-)
Antingen har TIK ett kontrakt på papper signerat av Nubben och ev VF där dom har skrivit på att dom inte skall plocka spelare från oss. Om så är fallet kan man väl kontakta Hockeyligan och informera om kontraktsbrottet.
Eller så är det bara att tugga i sig citronen och knipa käft.
Gråta ut i rikspressen drar bara ett löjets skimmer över föreningen.
robe1969: Tommy (på länken) påminner ju jäkligt mycket om Nyström (men killen har blivit bättre) fast den han påminner mest om är ju så klart Ros.....se länk :)
Per HApps: Timrå försöker ju knappast få tillbaka Riku Hahl. Det kan väl ingen tro.
Timrå vill få till ett regelverk för sådana här saker i framtiden, det här med att sportchefer byter klubbar. Plus att om Frölunda får lite dålig publicitet på köpet så är ju det bra.
Dessutom så visar Timrå att de inte tar skit. Mycket mycket bra.
Vad kan någonsin bli bra av att tugga i sig en citron och knipa käft? Hade kvinnor fått rösträtt om man bitit i citronen och knipit käft? Man måste stå på sig om vill ha en förändring.
Mikenomad: Suck, återigen skylls det alltså på klubbledningen. ”Naiva bönder”, men snälla nån, varför det? För att dem är besvikna på Nubben? Ja det är väl oerhört förvånande? Man är väl för fan ingen naiv bonde för att man i alla fall till en början har någorlunda förtroende för en f d kollegas ord som man jobbat sida vid sida med i många år. Man är heller ingen naiv bonde för att man har respekt för sitt yrke och vet vad common yrkesetik innebär. I de flesta sammanhang är det här strängt olagligt (skadestånd, fängelsestraff mm) och det är ju bara tragiskt att jubelidioten Kent Norberg har hittat en lucka i regelverket som borde ha uppmärksammats för länge sen. Så här går det inte alls till. Och Nubben, han har verkligen glömt att blod är tjockare än vatten, att han är en produkt av Timrå och inte tvärtom. Han hade inte varit luft värd i hockeyvärlden om det inte vore för Timrå. Det här är tacken. Kent Norberg har tydligen ett starkt behov att skaffa sig många ovänner.
Och vad menar du med ” I den sekund arslet visade sig från sin rätta sida skulle han naturligtvis omgående avpolleterats från sin tjänst i TIK” - Det var väl precis vad man gjorde? Eller? Och vad skulle klubbledningen ha gjort i vintras? Raderat Nubbens minne? (gärna för mig visserligen) Skadan var ju redan gjord! Nubben hade ju redan vänstrat med Frölunda bakom allas rygg.
JimmyH: Jag är glad över att även ledare i Timrå fräser och spottar och klagar på Frölunda. Hellre det än bete sig som till exempel Giffarna som tar fram vaselinet och böjer sig framåt när andra allsvenska klubbar pekar och bestämmer vilka spelare i truppen de vill plocka under säsongen.
Skönt att bygga upp ett rejält Timråengagemang såhär i juli också.
RocknRolf2: Hahl är Hahl och han gör det han gör. Jag kommer att bua ut honom när det är läge men det är vad det är.
Arslet vet vi vad han är och Adrian är en lögnaktig jävel med för tillfället mycket pengar och uselt sportsligt track record. Om det inte vore för att jag egentligen inte vill låna andras genitalier till nedsättande uttryck så skulle jag kalla honom för en riktig f*tta. Han och Arslet tillsammans i ledningen för Skrevet, goa gubbars lag.
En sak som jag tycker är väldigt intressant är hur det har haglat in kritik mot EP under säsongen men nu när han ska ersättas behövs helt plötsligt McDavid för att kunna ersätta han
Med Dahlén som roder, en orginisation som är en av de bästa i Sverige och dessutom en pålitlig publik är det svårt, även om man heter Kent Norberg att tacka nej.
Fram till dit har jag full förståelse för Nubbens agerande. Men där tar det slut.
Det som sedan skett, att Nubben eller ngn annan lockat Hahl till föreningen är för mig en gåta och också det som gör mig så upprörd. Oavsett gällande kontrakt eller ej så har Nubben sagt och uttalat att han inte kommer att ta spelare från sin moderklubb. Ändå gör han det. De enda personer jag förstår hyser en enorm dragningskraft till Nubben och försvarar honom i all oändlighet är Vf:are. Övriga människor känner sannolikt som mig, en avsky för Nubbens handlande.