Poffa: Grejen är den att jag hörde att vissa inom tiks ledning, i alla fall enligt en reporter på en kvällstidning åxå förordar en arena i Sundsvall men att det är ju en aning politiskt känsligt, samt att det skall åxå kramas fram en hel del deg till projektet.
Per HApps: Ska Timrå IK ha sin Arena i stan så ska det tamefan vara en arena av extremt hög klass. Med det menar jag att arenan minst ska anses vara top3 i Sverige (helst nr1).
Per HApps: Men det finns i dagsläget inga planer, inget pågående framtagande av skisser osv?
Sporthallen, där Dragons spelar (iaf spelade de där när jag bodde i Sundsvall) var ju rätt sliten. Har man rustat upp den? Annars känns det ju som att en satsning på en ny arena skulle kunna få ett rätt stort bidrag från det hållet, kommunmässigt. Och tonhallen är ju iofs trevlig, men börjar väl också bli rätt sliten. Och den rymmer väl "bara" drygt 1000 personer, va?
Jag kollade på spelschemat på hockeyligan.se och såf att timrå första matcher är tag mellan. TA bara ett exempel, när HV71 står på 4 matcher så har timrå bara spelat 2 matcher.
Poffa: Titta gärna på Norrporten Arena där GIF Sundsvall spelare. Tanken var att arenan skulle användas till annat också. Mig veterligen har den väl bara används till annat vid två tillfällen (Elton John och Gyllene Tider) och företagen i arenakomplexet har väl inte haft nån lysande omsättning, tänker närmast på restaurangerna. Att en ev. hamnarena skulle dra till sig fler arrangemang pekar inte mycket på.
Mitt råd, se på lillebror i Övik först hur det går med "spargrisen". Så min åsikt när det gäller en flytt till Sundsvall är i dagsläget nej, om 5-10 år är det möjligt att jag ändrar åsikt.
NordaBoy: Man undrar ju om ni hade haft så otroligt många fler på eran om nu inte ett gäng föredettingar med Forsbergarna i spetsen deltagit. Dessutom så bjöd man väl in varenda hockyknatte och deras anhöriga från distriktet va?
T T: Okej. Bilden var lite liten och min syn är inte längre vad den en gång var, ska den alltså byggas mitt emot Sporthallen, på den gamla industritomten som ligger där? Var väl en bilfirma där, en gång i tiden om jag inte missminner mig.
Barbarossa: Kan Timrå IK skaffa sig bättre ekonomiska musklken genom att ha en arena i Sundsvall så ska de självklart ha det! Gud vad denna fråga är utjatad. Ibland måste man se längre än sitt eget gångavstånd till arenan
Per HApps: "Grejen är den att jag hörde att vissa inom tiks ledning, i alla fall enligt en reporter på en kvällstidning åxå förordar en arena i Sundsvall men att det är ju en aning politiskt känsligt, samt att det skall åxå kramas fram en hel del deg till projektet".
Kan ju säga som så att du kan byta ut "vissa" mot i stort sett samtliga skulle jag vilja säga. Detta gäller även från spelarhåll. Men det är kanske inte så konstigt.
Poffa: Var ska alla parkera sina bilar då? Sen ska alla ut samtidigt efter matchen också, i Timrå saknas det i alla fall rödljus, men det gör det inte inne i Sundsvall. Nacksta känns som ett alternativ, men då lär man mista en hel del marginalåskådare då det är krångligare att åka ut dit ut än att ta en promenad inne i city.
Anonymous: Det finns ju rätt stora parkeringar vid busstationen och ett parkeringshus, också. Sedan tror jag många skulle ta bussen in till stan, om arenan låg inne i centrum.
Sundsvall har ju rätt bra bussanslutningar, så det ser jag inte som något stort problem.
Anonymous: Håller med om att det kan innebära stora bekymmer med trafiken om man bygger centralt. Har svårt att se hållbara alternativ också, om man inte bygger om hela stadskärnan.
Poffa: Största problemet är nog inte vart man ska ställa bilen, utan hur man ska lösa till och från-farter. Det kommer att korkas igen ganska ordentligt både före och efter match
dr-nix: Visst, men finns platsen centralt för en arena större än Eon och parkering till det, sen ska det vara lätt att ta sig in och ut därifrån för massor av bilar och några bussar samtidigt.
Anonymous: Det borde ju inte bli i närtheten av lika många bilister som det är nu med arenan i Timrå. Majoriteten av åskådarna bor ju ändå i Sundsvall och de lämnar förmodligen bilen hemma om arenan finns i stan
jonmannen: Majoriteten finns säkert där, utom vid länsderbyn då tror jag inte de är i majoritet. Sen beror det ju på om bilägare går för att det blir närmare. Vi pratar vinter det kan vara blötsnö och skit.
stefan jalonen: GIF har ju samma snitt som Timrå mer eller mindre och där räcker parkeringsplatserna till alldeles förträffligt och trafiken flyter skapligt efter match. Frågan är väl var arenan skulle ligga.
Poffa: Som vanligt är de som hörs när det gäller dessa förslag de som tycker man ska lägga pengarna på barn och äldre istället. Klart är iaf att man bygger om sporthallen till äventyrsbad med byggstart på fredag. Det pratas också om en ny konsert/teaterlokal bakom kulturmagasinet där det idag är parkeringsplatser.
Frella: Skulle man kunna hitta plats för arenan i västra delarna så skulle det kunna funka. Där finns det tillfartsvägar så det räcker. Men östra delarna är det värre med. En arena i hamnen tror jag tyvärr inte skulle funka utan rejäla justeringer.
Ambroo: Han kan lika gärna hamna här... inte mig emot.. han är som sagt en bra framspelare och såna kryllar de inte direkt av i dagens Timrå. Sedan jobbar han och är jobbig att möta. Rätt spelartyp tycker jag. Hans ålder tycker ja inte heller är till någon nackdel då det bara är yngre spelare mest i Timrå och det behövs några "pappor" i laget... Hans finns med på Linkans lista och jag tror inte han är ett avskrivet kort.
TRL: själv håller jag (faktist) med Magnus Nyström
"3. Håkan Bogg, Luleå (om han nu hamnar där - jag vill fortfarande inte tro att det är sant): Vad tror Luleå? Hur desperata är man däruppe när man jagar Håkan Bogg. Samma Bogg som gjorde allt annat än höjde sig när det gällde som mest för Mora i fjol."
Grejen är den att jag hörde att vissa inom tiks ledning, i alla fall enligt en reporter på en kvällstidning åxå förordar en arena i Sundsvall men att det är ju en aning politiskt känsligt, samt att det skall åxå kramas fram en hel del deg till projektet.