Ang. nyhetsspalten så har jag lite svårt att förstå varför JimmyH's blogg ligger där. Det är knappast några nyheter vad en enskild individs åsikter har med nyheter att göra. Förstå mig rätt nu. Jag gillar JimmyH blogg för det mesta.
73Sjöbba: Nyheten i det hela är att Tikare-bloggen har blivit uppdaterad. Sedan så får den som tycker att detta är intressant gå till bloggen och läsa.
Är det inte dags att Tikare uppdaterar TIK i media längst ner på första sidan är artiklar från 2006 och den senaste hadlar om Drömvrvningen RYNO. Detta funderade jag på redan under hela förra säsongen och nu tycker jag det är dags att man åtgärdar detta. det är ju mer än två år sedan som Ryno artikeln publicerades.
lungan: Anledningen till att det inte uppdateras är att ingen jobbar med sidan.
Vill du hjälpa till, även om det är något så trivialt som att lägga upp länkar på tik i media så är jag ganska säker på att de tar emot din hjälp med öppna armar.
Själv skulle jag föreslå att ta bort den delen på sidan helt, så här i 2008 och RSS-tider...
JimmyH: Ja det tycker jag också, i och det att allt lägs upp här på hockeysnack så känns denna lite överflödig. Tyvärr så kan jag inte något om hemsidor så min hjälp skulle nog mer vara förödande än behjälplig :)
Swordster: Men tänk... nu har det hänt det som jag har sagt i så många år. Detta med att det alltid kommer att finnas personer som inte kan skillja på "ironin" i hata ramsor - utan dessa personer tar dem på blodigt allvar och aggerar därefter.
Är det någon som nu förstår varför jag inte är ett stort fan till hata ramsor? Jag ser mycket hellre att man sjunger nidvisor och riktigt ironiska ramsor.
Maggan: Klart att det är fyndigare och mer avancerat att knåpa ihop nidvisor och ironiskt dräpande sånger på ett inlindat sätt. Jag håller fullständigt med på den punkten. Men för mig är det solklart. Jag ser inget fel med att HATA på läktaren under en pågående match. Då pumpar adrenalinet. Och skall man visa hänsyn till detta för att finns avarter i vårt samhälle som inte kan skilja på sak och person så kan man ju snart inte göra någonting för att det kan vara skadligt för en tredje part.
Det är ju samma sak med dataspel. Skall man förbjuda våldsspel som skildrar ond bråd död för att det finns de som blir som uppslukade av handligen och sedan får grillor i huvudet att begå en sjuk handling uti samhället.
Upptäcker man sådana individer på läktaren så skall man givetvis agera och tillrättavisa dem. Men räcker inte detta så får man givetvis gå vidare med det hela och kontakta berörda föräldrar och sociala myndigheter så att man kan bromsa upp och förebygga att det hela eskalerar till någonting fruktansvärt. Det ligger på allas ansvar anser jag att gripa in ifall man tycker någonting är alaramerande och osmakligt.
Jag själv är en hetsig figur när jag "träder in i någonting". Jag ger allt när det är nåt som berör mig men jag skulle aldrig gå över gränsen och göra någonting handgripligt eftersom jag är införstådd med konsekvenserna och är ett känt ansikte utåt i supporterkretsar och skall därför således hålla mig på mattan och representera SK och Timrå IK med vördnad och aktning och missgynna deras intressen eller skada deras anseende. Och eftersom att det även finns en del beundrare till mig så är det givetvis ännu viktigare att upprätthåll en god stämning och atmosfär runt omkring mig.
På Västra Stå är jag en "galning" men annars för det mesta en kultiverad och sansad herre som älskar mitt Timrå.
Sedan var det ju bara en tidsfråga innan Öviksborna skulle vakna upp ur koman också inse att även det "idylliska Paradiset Örnsköldsvik" har sina skönhetsfläckar och promillehalt utav avskum. Men det krävdes alltså ett mordhot internt innan de fick upp ögonen. Vackert så.
Uno Gordon: Men nog är det väl själva fan vad illa man skriver alltså. Huvudet strejkar. Och kroppen vill inte vara med.
"Jag ger allt när det är nåt som berör mig men jag skulle aldrig gå över gränsen och göra någonting handgripligt eftersom jag är införstådd med konsekvenserna och är ett känt ansikte utåt i supporterkretsar och skall därför således hålla mig på mattan och representera SK och Timrå IK med vördnad och aktning och INTE missgynna deras intressen eller skada deras anseende."
Maggan: Jag kan på fullaste allvar inte tro att hata-ramsor är något som utlöser mordhot.
Sådana här bekymmer är ett samhällsproblem. Det finns nog ingen fullt fungerande människa som efter att han ställt sig och hört en hata-ramsa på läktaren får för sig att mordhota någon. Problemen fanns där redan innan han stod i klacken.
Simmalugnt: Precis. Vi har varit förskonade och jag hoppas att vi slipper idioti handlingar från mentalt svaga personer. Men det gäller att man har ögon och öron öppna annars finns det (tydligen) risk att vissa kliver över den där gränsen, som en normalt funtad person aldrig skulle kliva över.
Visst sjuttsingen ska man heja och brinna för sitt lag, men det gäller ju att förstå att det faktiskt bara är en sport. Ja det kan vara en livsstil - på gränsen till religion, men ändock, det är bara en sport.
Ja, många skriver att klubbarna måste ta tag i saker och ting. Men det är vi supportrar som måste visa att sådana saker kan aldrig accepteras.
Det är vi på läktaren som har ansvaret. Inte klubben.
Sen förvånar det mig ju tyvärr inte att det går åt fel håll i ett samhälle där någon kan hoppa på en medvetslös liggande människa huvud.
För det är där vi måste börja. Att göra det till ett idrottsproblem tror jag är farligt. När det går över i våld har det inget med klubbfärger att göra.
Samtidigt så måste man som du säger försöka stävja det innan det går så långt. Och där måste de rutinerade klackrävarna agera förebilder.
Maggan: "Men likt förbannat finns det en möjlighet."
Jag undrar varför det är just hata-ramsor som är något slags "att gå över gränsen" för dig och dina 90-tals kamrater.
Jag undrar hur en sådan individ skulle reagera om denne stod bredvid någon som blir vansinnig på en domare vid ett domslut eller går lös muntligt på någon som gjort en ful tackling. Det kanske till och med är värre än hata-ramsor? Jag upplever nog ett starkare i hat i sådana aktioner i alla fall.
Det går liksom inte att ta bort känslor från sportarenona för att det finns några få som begår brott som en följd av det.
JimmyH: "... dig och dina 90-tals kamrater". He he he, du får det som att låta som om jag är max 18 år.
Nu är det ju inte EN hatramsa som är den utlösande faktorn, utan mentaliteten. Om man alltid kan andas hat på en läktare så faller folk in i det mönstret. Varför tror du att det är så svårt att rehabilitera folk som sitter i fängelse?
Och jag har sagt det förut och jag säger det igen, klart man ska brinna för sitt lag - men det är bara en sport!
Cartman: Om du syftar på HS3 så är det 16 September som gäller. Menar du Timrå IK officiella hemsida så tyckte jag att T T här på HS skrev att den skulle vara klar i slutet av Augusti. Förmodligen är det bara lite försenat, och är tänkt att komma upp innan Elitseriepremiären.
Jensen_12: Tackar! Det var den officiella hemsidan jag syftade på, ska bli väldigt kul att se om dom har lyckats med att göra den lite snyggare. Som sagt, den vi har nu är känns ju lite plastig och amatörgjord.
Cartman: Håller med. Ser mest fram emot något nyare och fräschare. Modernare helt enkelt. Jag tror inte dom misslyckats med att göra den snyggare, då nuvarande sida är bland det sämsta jag sett, med tanke på att det är en Elitserieklubb. Misslyckas dom så har dom gjort det jävligt bra.
Jensen_12: Det var ju något lags hemsida som harde rankat dom andra elitserielagens hemsidor, (det var inte modo som stog för rankningen). Vilket lags hemsida tror du kom sist?
Maggan: Vi har ingen tvåpartskommunikation. Du säger en grej. Jag säger en annan. Du säger samma sak igen. Jag säger samma sak igen. Osv...
Simmalugnt: Pratar vi Timråklacken så förekommer nog hata-ramsor enbart i samband med situationer som framkallat starka känslor. Det är i princip samma sak som att skrika något åt domaren fastän det görs mot motståndarlaget.
Det är också ett sätt att styrka sin kärlek till det egna laget.
Pratar vi allmänt och att ofta skrika hata-ramsor så vet jag inte om jag tycker att variablerna till att det indirekt är en inkörningsport mot våldsbrott är helt rimliga. Problemet ligger på en annan nivå.
Jag skulle nästan vilja vända på det att och säga att det är minst lika rimligt att påstå att enbart att skrika ut sitt hat är ett bra sätt att handla för en våldsbenägen person och kanske utlöser aggressionerna och förhindrar personen att gå till våld.
"Pratar vi Timråklacken så förekommer nog hata-ramsor enbart i samband med situationer som framkallat starka känslor. Det är i princip samma sak som att skrika något åt domaren fastän det görs mot motståndarlaget."
Du har en poäng där absolut.
"Det är också ett sätt att styrka sin kärlek till det egna laget."
Här är jag däremot mer osäker på vad du menar. Nog för att kärlek och hat är känslor som ligger nära varandra. Jag kan köpa att det skriks exempelvis Hata Modo i stridens hetta. Men jag ser absolut inte någon koppling till det egna laget i det. Vårt lag på isen får knappast en extra kick som kan betyda en kvittering av att vi häcklar motståndarna.
"Pratar vi allmänt och att ofta skrika hata-ramsor så vet jag inte om jag tycker att variablerna till att det indirekt är en inkörningsport mot våldsbrott är helt rimliga. Problemet ligger på en annan nivå."
Håller med. Problemet ligger i dagens samhällsklimat.
"Jag skulle nästan vilja vända på det att och säga att det är minst lika rimligt att påstå att enbart att skrika ut sitt hat är ett bra sätt att handla för en våldsbenägen person och kanske utlöser aggressionerna och förhindrar personen att gå till våld."
Ja eller så får det motsatt effekt att personen eldar upp sig ännu mer. Detta går bara att spekulera i. Det går inte att veta på förhand vilka människor som har spärrar och vilka som inte har det.
Jag är absolut inte guds bästa barn när jag står i klacken, det kan jag villigt erkänna. Det kan i stridens hetta flyga alla möjliga fula ord ur min mun.
Det jag vill komma åt är i stället det systematiska "hatet", det som har en baktanke. Det som är till för att medvetet smäda och förtrycka motståndaren. Det som görs utan glimten i ögat för att provocera fram en motreaktion.
Jag är inte ett fan av hata-ramsor men jag tycker det är löjligt att tro att just det skulle ligga som grund för att framkalla våld. Det var väl det jag ville få fram i stort.
Shitti samma, nu går jag och knoppar.