1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 612650 inlägg · 6214 ämnen

Apropå nånting...

Sv: Apropå nånting...
RTS: Gör ett försök på en optimistisk Tips. 7:a Timrå 76p.

RTS: du är ju helt borta du!

RocknRolf2: Jag tycker att jonte och Hynning glöms bort i sammanhanget. Jonte med en ledbandsskada som förstörde rytmen för hela säsongen och jag vill minnas att Hynning glänste i några matcher, av dom han faktiskt kunde spela, utan att på något sätt komma upp i någon slags stjärnstatus.

Skogs, med de stora antalet tävlingsmatcher han redan avverkat i Mora, är nog tillräckligt mogen för mycket speltid Timrå. Speciellt eftersom han ändå haft en sån framträdande roll i den klubben. Är det bara jag som har stora förhoppningar på RJ i år? Jag har aldrig vräkt så mycket galla över någon spelare efter 30 omgångar, som jag gjorde på honom men i slutspelet så tyckte jag man skymtade potential för att han kan vara något av en klippa i backspelet.

Som jag ser det så har två offensiva tillkommit i Lehtonen och Skogs, en har försvunnit i Kokko. Saida säger att Timrå kommer att visa upp en stabilare defensiv och ett mediokert (eller osäkert) offensivt spel som inte ger några 7-1 segrar mot DIF men samtidigt inga 5-7 förluster mot Luleå heller. Det blir nog bra det här.

Sen hur vi inte ska kunna lägga bakom oss lag som Luleå, Rögle, Brynäs och SSK och således missa slutspel, det ser jag som en fullständig omöjlighet.

Cartman: Du som är Hemma ge mig din Timrå placering.
Eftersom du tycker jag är ute och Cyklar så förväntar jag att du placera TIK högt. topp 3?.
Alltså vi upprepar den bästa placering vi haft i modern tid.

Olle: ok, jag tycker inte defensiven känns så särskilt stabil med tanke på att vi har Moe, Erixon och Persson inkluderade på totalt 8 backar, samt dessutom otroligt skadebenägna Lotvonen. Visst kan Moe, Erixon och Persson slå, men jag tror samtliga är närmare allsvenskan, typ Sundsvall hockey, än en ordinarie tröja i ett bra elitserielag. Har jag fel är det kanon, har jag rätt saknar backsidan bredd.

RocknRolf2: Alla lag har väl några utfyllnadsspelare/junisar på back? Samtidigt som jag inte hoppas att Timrå ska behöva spela runt på 6 backar en hel säsong så hoppas jag och tror att Moe och Erixon får sparsamt med speltid. Den tredje har jag väl ingen direkt uppfattning om men delar din pesimism där. Tycker ändå det finns betydligt mer rörlighet i årets backuppsättning och det väger förhoppningsvis upp, främst förlusten av Koskinen och Sanny. Kokko håller jag som mer eller mindre oersättlig med tanke på hur marknaden ser/sett ut.

RocknRolf2: Känns som de flesta lagen har blivit försvagade iår, undantag Frölunda och SSK, Linköping svårt att sia om.

mikenomad: ser du koskinen som en tung pjäs..... coolt

mikenomad: håller med i det mesta du säger förutom några punkter.
*Robban tror jag inte tillfört något på banan nästa säsong och han tillhör kategorin av spelare som jag hellre byter ut mot något framtidslöfte. Dom måste också spela sig in laget på bekostad av någon och det är nog inte helt tokigt att detta år blir det året. Säger i stort sett detsamma om Koskinen även om jag hellre sett honom än Moe eller Erixon på isen.

*sannys betydelse tycker jag är aningen överskattad. Visst han är en stabil, tuff back som tillför lika mycket utanför banan som på den men jag tycker inte att han är oersättlig. Det är lätt att fokusera på hur dålig RJ var under stora delar av säsongen men det var ju inte sällsynt att se Sanny på botbänken för trippingutvisningar heller om man säger så. Han gick bort sig en del och hade lika stora problemet mot de kvickaste motståndarna som någon annan i laget förra säsongen (förutom yetman då, han blev ju iofs mos). Nu blir jag väl stämplad som kättare för den här punkten...

Olle: men 3 av 8 tycker jag är ungefär 2 för många. Iaf när vi kan vara mer eller mindre garanterade vissa skador osv.

Förresten kan väl Jonte funka som center. Vi hoppas ju att hans nytändning kommer nångång. Men det är ett rent mirakel om Jonte/Wandell är ens i närheten av Hahl/Regin.

Anledningen till att man inte värvat en center trots att man tappat två måste vara total torka på marknaden. Eller?

RocknRolf2: Som någon redan påpekat så har många lag tappat viktiga spelare och skaderisken är alltid överhängande. Visst 3 av 8 är kanske två för många men då får man ju betänka att en av dessa konstant kommer att nöta bänk. Hur många matcher förra säsongen gick vi runt på 8 ordinarie backar och hur ofta är det försvarbart att göra det med tanke på hur mycket av en match som består av PP/BP?

Personligen så ifrågasätter jag de som i nuläget sitter som sportchefer och för mig säger det allt om hur marknaden i sin helhet ser ut. Jag är inte helt insatt men det jag är tveksam över är om internationella kontakter finns hos sportcheferna för att locka till sig dom stora namnet. Hlavac till LHC liksom? Kanske ett dåligt exempel men om han hade gått för högstbjudande så hade han knappast spelat elitseriehockey i vinter.

Om det finns pengar kvar och föreningen har som ambition att sluta serien på top 4-placering så vore det tjänstefel om man inte aktivt letade en center för första femman i nuläget.

Eller missade jag poängen i din ledande fråga? :)

... Så verkar det som att redigeraren inte ens orkade läsa sex rader av texten, att döma av bildtexten.

tjobba: Fel: Färjestad vann med 7-1

Modo vann med 6-1

Ibland kan det bli fel....men det ska inte få förekomma i aftonbladet :(

Cartman: Både Modo och Färjestad vann sina matcher med 7-1.

Olle:Men du kan ju skicka filerna via msn. Men antagligen är det jag som inte gör rätt. Så enkelt är det med det.

Tycker det här väcker så sköna känslor.

nectis:Het jävla underbart! Satan vad sugen man blir nu! 1 vecka kvar!

RocknRolf2: "samt dessutom otroligt skadebenägna Lotvonen."

Så illa är det väl inte. Förra säsongen så spelade han 47 matcher i grundserien plus alla 11 i slutspelet.

Uno Gordon: Ja, nu känner man suget. Och man blir så jävla taggad av den där filmen så det är sjukt.

Jag undrar just hur snacket kommer att gå efter den tuffa starten vi har i ES. Vi möter HV, VF o LHC på dom 1:a 4 omg. Står vi där med 3 torsk på 4 matcher så kan det nog börja gnällas en del.

Mao: Jag tror att det är otroligt viktigt med en bra start annars kan det bli tungt.

Lill-strimma: Det är väl HV, DIF(!), FHC, BIF i den turordningen? Åtminstone enligt swehockey.

Olle: Nej DIF möter man den 7/10. Allt enl.denna sida o Timrås hemsida. DIF matchen tillhör, som du säger omg. 2 men är framflyttad.

Lill-strimma:Det är väl själva fan också att man skall bli censurerad för ingenting nuförtiden. Tydligen får man inte göra en samhällstjänst och bistå folk med värdefulla tips. I fortsättningen lägger jag ut dagens tips på min presssida för dem som vill ta rygg (förutsatt att jag tippar själv d.v.s.)

Proletärer!
Long time, no see som anglofilerna säger. Måste slänga ur mig några ostrukturerade kommentarer om det som är och komma skall.

- Laget 08/09. Självklart ett försvagat lag, jämfört med föregående säsong. Centersidan minuspost #1. Varken Regin eller Hahl är ersatta. Wandell är en på förhand intressant värvning, men i efterklokhetens kranka bisterhet är jag inte alls säker på att han kommer att kunna leverera det vi hoppas och behöver. En klar chansning. Å andra sidan - that´s the Timrå way and I like it.
Hedström som center är en festlig tanke, både som 'höhöhö, skojsigt skämt' och 'haha, lysande!'. Vad fan månde det bli av detta? Den positiva sidan av mig rabblar floskler som 'nytändning', 'utveckling av sitt eget spel' och 'oslipad diamant'. Klart det kan funka.
Den negativa sidan av mig är the Ros within. Motsatta floskler: 'desperat', 'patetiskt' och 'Herregud'.
Det kan bli precis hur dåligt som helst. Mannen som givit den ettrige ytterforwarden ett ansikte ska alltså, efter sisådär en månads träning, leverera något som liknar det centerspel som seriens övriga toppcentrar presterar. Centrar som, förutom att ha en helt annan utgångspunkt som spelare från sctratch, drillats ett helt hockeyliv på att utöva sin roll.
Här ser jag fog för viss skepsis.

Minuspost #2: hjärtat. Spelarna Lindström och Carlsson är ersättningsbara. Men är deras lidelse det? Jag blir både förvånad och provocerad när jag inser att många här inne knappt ägnar ämnet en tanke. 'Sanny? Äh, Skogs är bättre', liksom. Fuck. Han har varit en stor del av det här lagets ryggrad i många år nu. Liksom, givetvis, Robban. Karaktär, pojkar och flickor. Karaktär. Den ersätter man inte med känsligare handleder.

Sedär, lite negativa vibbar. Låt oss gå i motsatt riktning:
Pluspost #1: potentialen. Ingen kan förneka att det finns oerhört stor porre i denna timråupplaga. Det finns unga talanger av nästan obehaglig dignitet, såväl som tänkbara guldkorn (Wandell, center-Alfie). Slår våra förhoppningar in i en så hög grad som vi alla önskar så kan det spåra ur fullständigt, i en mysig riktning dårå. Då kan vi få en säsong 02/03 revisited, med chockerade Nyström-krönikor tills korna går hem.

Pluspost#2: nystarten. Med Hahl, Regin, Lindström, Koskinen m fl försvinner en stor del av lagets karaktär. De gamla, hierarkiska strukturerna är slagna i spillror. Ingenting är givet på förhand. Detta tror jag kan sporra en stor del av spelarna. De som inser att i princip allt är möjligt, såväl för deras egen del som för laget.
Jag tror att det finns goda chanser för att laget Timrå blir bättre än under förra säsongen. Och med det menar jag alltså möjligheten att få ut mer av gruppen än vad dess enskilda beståndsdelar egentligen antyder. Här klickade det en del förra säsongen.

Pluspost #3: Omvärlden. Visst fan har Timrå blivit - på pappret - svagare än i fjol. Men, det är man sannerligen icke ensamma om. Luleå har en rent bedrövlig trupp. Brynäs närapå lika usla. Rögle är ett allsvenskt flytlag med några hyfsade nyförvärv. Skellefteå är i bästa fall nästan lika bra som man var i fjol. SSK tror jag inte alls på. Djurgården ser intressant ut, men dras givetvis ner i o m Brembergs rättviseklammeri. Modo är ett år äldre och menlösare.
Förutsatt att skadeeländet håller sig inom rimliga gränser ser jag icke för mitt liv hur Timrå ska kunna missa slutspel. Gör man det är det är det en nervikning av patetiska mått.

Någon tippning ägnar jag mig icke åt. Jag förstår de som tippar Timrå femma, sexa och jag förstår de som drar åt åtta, nia. Det kan gå lite hur som helst. Mycket hänger på hjärtat. Det är det som avgör om vi får se svinjobbiga Timrå, vars spelare skrinnar som bandhundar och jagar skiten ur motståndarna, eller mes-Timrå, med spelare som ängsligt åker runt och funderar på hur man som bäst håller tätt bakåt. Får vi se det förstnämnda kommer jag att gråta av lycka. Uppvisas det sistnämnda blir det bara gråt.

Slutligen, hemsidan: Haha. Eller nåt. Jag vill inte sparka på den som ligger, men finns det ingen inom Timrås beslutande sfär som någon gång använder sig av den s k elektroniska motorvägen? Som ibland uppsöker cyberrymden och ser vad detta medium har att erbjuda?
Rent personligt anser jag att den nya hemsidan är om möjligt ännu fulare och fattigare än dess föregångare. Jag skulle t o m kunna drista mig till att påstå att om jag skulle designa en hemsida åt min hamster och resultatet blev något i stil med Timrås skulle jag inte kunna se det stackars djuret i ögonen. Skammen hade varit för stor.
Men, man är luttrad. Hemsidor och dess tillhörande information har aldrig legat högt på den timråitiska dagordningen. Ett drag jag på något sätt kan gilla. Här ska vi inte lull-lulla oss in i någon framtid. Det var bättre förr. Internet är en fluga.

73Sjöbba: haha, lillebror komplex? DU måste alltid jämföra dig med storebror..
Hur som helst så har gnället i timrå börjat.

spud: ...så har det alltid varit gnällit hos er.

Fet-Ecke: Ja då vet ni ju hur er framtid ser ut.

För i h. börja inte innan säsongj-vln börjat. Till och med syskon tar pauser.

Bragd-Birger: Du skriver fantastiska inlägg, jag ligger och vrider mig i magsmärtor och tänker på din hamster....=)

Bragd-Birger: Väl sammanfattade känslor inför TIK årgång 08-09 trots viss svammelvarning. Fast det är väl just detta svammel som höjer läsvärdet och gör just dina inlägg så infernaliskt underhållande!

"Internet är en fluga"....man skulle även kunna tillägga "Värva etablerat är mesigt".

Inte många härinne som får sina inlägg recenserade, är du inte redan etablerad skribent någonstans borde du sannerligen överväga detta. Såg att Svenska Fans Timråsida sökte en ny krönikör, värvades Bragd-Birger skulle det kanske finnas anledning att läsa även den sidan...

mikenomad: Även supporterklubben söker folk så det vore ju roligare om det gick före ;)

actionleif: Jasså du, ja det har jag missat. Självklart går supporterklubben före. :-)

mikenomad: Gäller att hålla skurarna spridda. Nu hade jag ju sparat mig i månader, likväl får jag tillstå en tämligen hög svammelprocent. Vågar knappt tänka på hur det skulle se ut om jag skrev frekvent återkommande krönikor.

JimmyH: Bara borta 8 matcher ifjol alltså. Det var mindre än jag trodde. Föregående två år var det desto värre.

RocknRolf2: Det är viktigt att försöka leva i nuet och inte för två år sedan i den här branschen.

JimmyH: Jupp, för vad kan man lära sig av så gammal historia?

En common backknegare istället för Persson och jag hade varit nöjd med backsidan.

RocknRolf2: Fegt och säkert är alltså din melodi.

Vågat och osäkert är ju lika ångestframkallande som det är spännande.

Facit kommer inom en snar framtid.

JimmyH: Facit kommer i en E.ON-arena nära dig... ;)

JimmyH: Fegt hell yes så länge det är för klubbens bästa. Annars är det väl relativt vad som är fegt eller inte. Backlund som förstaval t ex är väl fegt med tanke på att Åkerlund är yngre och ännu inte etablerad.

Allvarligt talat så tycker jag Persson är onödig i och med Moe och Erixon.

Kan inte låta bli att tycka att den här är jävligt vass...

Captain Crash: Bajen sveriges bästa klack !

JimmyH: Jimmy, kan du svara på när hockeybilagorna kommer i ST & Dagbladet? Kul att veta för en numera utsoknes supporter.

Åter efter en vecka i den grekiska arkipelagen.
Så här kommer den - bättre sent än aldrig:
Mika Pyörälä 0+5
Oscar Sundh 3+1
Tom Wandell 3+0
Mikko Lehtonen 1+2
Björn Svensson 2+0
Timo Pärssinen 1+1
Fredrik Hynning 1+1
Anton Axelsson 0+2
Jesper Samuelsson 0+2
Johan Andersson 1+0
Toni Mäkiaho 1+0
Kimmo Lotvonen 1+0
Jonte Hedström 0+1
Magnus Pääjärvi 0+1
Anton Lander 0+1
Pär Styf 0+1
Robin Jonsson 0+1
Dennis Persson 0+1
Sebastian Hård af Segerstad 0+1

RocknRolf2: Det finns alltid en tanke. Tack och lov.

kulltorp: Nej, det kan jag inte svara på. Men jag är ganska säker på att de borde komma nästa vecka.

Kevin O Shea: Synd att inte Pyöräla fått hängt lite balljor sånt är bra för självförtroendet. Han ä'r väl ändå tänkt att vara våra sniper tillsammans med Tenkrat

jonmannen: Du glömde timo p!

Cartman: Mjo men han har ju iaf fått stänkt dit en!

Nu har petter rönnqvist tippat tabellen och satt oss på 8:e plats, med det som uppprör mig mest är vad han skrev om oss:

8. Timrå IK
- Viktiga avbräck gör att Sundsvallsborna får en halvsvettig resa till slutspel. "Challe", show us what you got.

Hittar ni det?

i dessa genrepens dagar drar jag mig till minnes då Leksand skulle genrepa. Det skulle ske i Hänösand och Timrå skulle stå för motståndet.

Kommer inte ihåg hur matchen slutade, men det bestående intrycket var hur kul det var att se TIK lira mot ett elitserielag.

Nu är det LIF som får stå för motståndet när elitserielagen skall genrepa,

« · 1062010 · »