Jokinen och MPS tillhörde St Louis Blues delar av samma säsong 14-15. Vet inte om de lirade ihop. Jokinen kom in sent och MPS var en hel del i farmarligan.
Olli Nomadinen : Laget har inget i ett slutspel att göra Hållander Lander Wedin kan inte bära upp ligans mjukaste lag när de andra bla Dahlen Petterrsson Hanzl som ska producera skiter på sig när det blir hårt spel. Alla lag vet hur man slår Timrå stenhård press och tungt fysiskt spel då har vi max 5 spelare som klara det resten vill hem till MAMMA
Blir intressant nästa säsong om Jokinen kan få ut mer av truppen än vad Ante lyckats med. Gör han det inte får vi nog börja inse att våra hemvändare inte tillhör den yttersta toppen i ligan utan steget under densamma…
The great one: Det torde vara helt uppenbar vad det här laget saknar. Förutom Per Svensson och Anton Lander som klarar av att stå upp i det fysiska spelet, vilken spelare förväntar sig Ante ska ta den rollen? Titta på Skellefteå. Där bidrar alla forwards med forecheck och tacklingar, för att störa ut motståndarnas puckhantering. Här är Timrå fullständingt chanslösa. Det är här vi behöver förändra för att kunna ta nästa steg.
The great one: Blandar ihop korten lite där, va? Som det har sett ut de senaste 15 omgångarna har Wedin - Lander - Hållander visat att de är toppspelare i ligan. Lägg där till att Lander fick pris som bästa forward ifjol och att Wedins säsong förstördes av skador. Det är andra hemvändare som har mer att bevisa.
Vargher85: Plus att Dahlén var vass förra säsongen, så man vet att han kan. Det känns som han kom in fel i den här säsongen och har aldrig riktigt mentalt kommit in i det alls.
Ruskig sparkapital där som förhoppningsvis Jokinen kan trolla fram!
Frustrerande säsong (hittills), vi som skulle vara så framtunga:
LHC 18 mål Leksand 15 mål SAIK 18 mål Växjö 29 mål FBK 40 (!) mål
Fler än oss, det är väl bara Frölunda i toppen som gjort 5 mål fler än oss men då har dom och andra sidan släppt in 20 mål färre. Så inte konstigt vi ligger på minussiffror. Lägg till att vi har hela 8(!) OT förluster även, flest i hela ligan.
The great one: Vi ligger 7a i Budgeten, vi ligger i 7a i tabellen. Vi är precis var vi ska vara enligt papper egentligen. Ante med sina assisterande har skruvat så att våran tröga och tunna backsida får extrahjälp från forwards vilket ger dåliga resultat framåt. När vi väl går framåt och försöker spela en offensiv hockey så blir det exakt som det sett ut denna säsong. Kul i anfallszon med fart och fröjd men vid minsta pucktapp så blir man straffad med giftig kontring.
The great one: I domustrappan pratade dom om detta, att vi inte är så himla dåliga som alla vill få det till. Det är vårat PP som är bedrövligt. I spel 5vs5 har vi gjort 18 mål mer än SAIK. Ligger fyra i tabellen 5vs5 vill jag minnas Jimmy sa? Så i spel 5vs5 är vi inte dåliga framåt, tvärtom. Där skon klämmer och vi spelar bort en förmodad säker topp 6 plats är för att PP är totalt under isen. Just nu är ett PP bara två bortkastade minuter i jakten på att göra mål 5vs5. Skrämmande siffror i PP, och då inte skrämmande i positiv bemärkelse.
Lägg där till att BP inte varit så himla bra heller dom senaste matcherna.
Har inte läst vad som skrivits efter matchen igår, Det mesta har förstås tagits upp. Men en sak som bekymrar mig nått oerhört: Dahlen! Kan inte bara vara farmor, igår skulle han inte ens vara på isen. Och hur kan Ante låta han spela i förlängningen!? Gör så ont att klaga på en som gjort så mycket för föreningen.
TIK_TIK: Jag får känslan av att Jonte är nertränad. Alltså att han inte tränat för lite, utan alldeles för mycket. Så verkar det ändå vara för de allra flesta. Träningarna består av samma mantra känns det som. Fys och åter fys, sen på med skridskorna och åk av er all fys. Ante kan inte engelska så finnarna och Hanzl lär väl inte fatta nånting av vad som händer. Är väl de svenska spelarna som berättar för de andra vad de ska göra och vad Ante sagt.
falconuggla: Men egentligen inget konstigt, man tränar ju PP mot BP och får ett normalt utfall på de momenten och alla är nöjda fast allt är kattskit och man förstår inte varför det inte fungerar på matcher.
Vi har alltså på de senaste 25 matcherna en osmickrande 7,8% i PP. Kan inte tänka mig att BP är speciellt smickrande heller på sistone. Att vi med en kedja som fullkomligt dominerar i nuläget inte ensamt får chansen i PP är helt obegripligt. Dahlén i nuvarande skick ska spela i en fjärdekedja eller knappt det punkt. Trött ledarskap i det här fallet är ganska genomlysande. Vart är det så kallade esset i rockärmen han nämnde till ST för några veckor sedan? Ska han släppa loss det inför efterspelet eller vad är tanken? Kan ju knappast tänka mig att planen var att sätta in Pääjärvi och Lundin. Isåfall var det ingen nämnvärd masterplan direkt. Näää, nu vill man bara spela klart den här säsongen och in med ny tränare med helt annan kravbild på sina ”stjärnor”.
Jag är inte nöjd med hur anfallsspelet sett ut under säsongen., Vi är för mycket på utsidan och runt sargerna. Vi har oerhörda problem med att sätta uppspelen mot lag som backar hem, samt inget motmedel om lag sätter hög press heller. Vi lever på individuella skills och inte lagspelet. Samt att vi gör 2,5 mål i snitt per match. Vi får ut för lite av materialet helt enkelt. Men man är väl bortskämd sedan kentas dagar då vi lirade en totalhockey.
The great one: Agree. Den enda kedjan som konstant försöker attackera kassen och göra det med kraft och fart är WHL. Resten spelar runt och söker förstaassist. Vilket förvisso ger långa byten i anfallszon mellan varven, men samtidigt är det ju oerhört tacksamt att försvara sig mot. Det krävs en genial passning likt Rindells igår för att producera, och det sker ungefär lika ofta som blixten slår ner.
Angående Jonte (igen): att förvänta sig att det "kommer att släppa" i play-in är hyfsat naivt. Han har varit helt under isen i princip hela säsongen, och det har enbart försämrats med varje match som spelats. Det här handlar inte om serielunkslojhet eller ointresse, utan det måste finnas en fysisk grundorsak i botten. Sen påverkar givetvis psyke, dåligt självförtroende osv, men det är ju bara bajstoppingen på kladdkakan.
Min förhoppning är snarare att Jonte kan komma tebaks i fysisk toppform till september. Nu har jag ingen som helst jävla aning om vad som felar, men givet att han gjort stora förändringar i kost och träningsupplägg blir ju min misstanke att det inte riktigt fungerat. Han saknar ork, ser klenare ut och har inte alls samma tajming.
Och som sagt, värre och värre blir det. I inledningen av säsongen var han ett hot framåt men använde för lite energi bakåt. Sen har det gradvis blivit mindre energi framåt samtidigt som det defensiva arbetet som bäst bibehållit samma energiallokering. Nu är det totalt tomt i tanken.
Jag vill betona att jag inte vill hata på Jonte här. Snubben är en jävla ikon, legend och timråhjärtat personifierat. Vi vet vad han har i sig. Min kritik riktar sig snarare på tränarstaben, och dess oförmåga att hantera den här situationen. Att spela honom i 3-3 i går, t ex. Vad i helvete?
Jag hoppas att vi efter säsongen får lite svar på varför det blivit som det blivit. Dom senaste matcherna har gjort mig orolig på riktigt.
Referee(s) Marcus Linde, Mikael Holm