steveroper: Ja Strömberg har snarare haft oflyt deluxe, kanske att man skulle kunna fundera om han möjligtvis spelar lite naivt och klumpigt för sitt eget bästa...
En hel Didde är ju däremot ett väldigt välkommet tillskott.
Erixon däremot, ja där har vi sett till plånboken en väldigt onödig och tung lönepost.
Jättekul för Erixon att han vill försöka kräma ut lönen för sitt sista löneår. Men surt för oss. Inte som att vi sitter och väntar på nån världsback heller precis. För allas bästa så tycker jag att Erixon kan lägga skridskorna på hyllan och summera en rätt fin karriär trots allt. 👍
Montén Python: "För allas bästa" förutom Tims då, eftersom han går miste om pengarna från sitt sista kontraktsår. Jag hade gjort exakt likadant som honom, hockeyspelare har ju ett utgångsdatum så de lär göra sitt yttersta för att få behålla sitt kontrakt så länge som möjligt, för efter det så är de ju "pensionär", om de inte lyckas hitta ett vanligt jobb efter.
Så vi får helt enkelt gilla läget med att den löneposten kommer vara kvar säsongen ut. Så tillvida att han inte blir utförsäkrad, vilket knappast lär hända.
0tto: Det s k u l l e kunna handla om att han har en spelstil i en krävande liga som hans kropp inte riktigt klarar av. Och eftersom det just är den spelstilen som är hans adelsmärke så blir det ju tyvärr problematiskt. Det är 5 år och däröver sedan han spelade i HV, det har hänt en del i ligan sedan dess och framförallt har han en kropp som inte blivit yngre samt slitits av skador. Åren innan HV räknar jag inte, HA med oss på 10-talet är knappast jämförbart med nuläget. En tid då han var i sina tidiga 20
Cobbel: Sanny Lindström skrev i sin krönika i höstas ang skador och försäkringar, daterat 31 Oktober. Där står står det:
"Grovt förenklat fungerar försäkringarna för spelarna i SHL och hockeyallsvenskans enligt följande:
# Dag 1-14 får spelare 100% av lönen förutsatt att det är en arbetsskada.
# Från dag 15 betalar försäkringskassan ut 39 440 kr i månaden. Klubben betalar sedan mellanskillnaden till 90% av den lön som spelaren tar ut. Om spelare även löneväxlar (sätter av pengar i pension) betalar klubben hela den summan.
# Dag 91. SEB betalar ut 90% av lönen som spelaren tar ut samt 100% av penionsavsättningen."
Det tolkar jag som att Timrå IK betalar ingenting just nu, så länge som han är skadad. Kostnaden börjar förmodligen så snart han börjar träna hockey igen.
Timrå kan ju alltid välja att ta in någon på hans lönepost, men det kan bli dyrt om han kommer tillbaka.
Cobbel: står inte försäkringsbolaget för kostnaden om han varit sjukskriven i mer än 90 eller om det var 180 dagar? isåfall lär vi ju ha noll kostnad för honom nu, men kanske måste reservera pengar ifall han kommer tillbaka?
SuperMupster + Rox1: Jo absolut att kostnaden inte ligger hos TIK nu. Men om han bryter kontraktet i förtid så blir det ju sämre för honom, för då har han ju inget anställningsavtal. Sen vem som betalar lönen just nu är ju en annan diskussion.
Sen menade jag att om det skulle visa sig rent medicinskt att Tim inte kan komma tillbaka pga ryggskadan så kanske man försäkrar ut honom från avtalet med klubben eller nåt, vet inte hur sådant fungerar.
BlackBay: Wedda har ju också varit otursförföljd med många skador men fick äntligen göra en hel säsong utan att skador störde. 40 poäng på 50 matcher är fina siffror och nån gång borde ju Didde kunna få en relativt skadefri säsong
Smörgåsen : Jag fattar precis vad du skriver, och det är roligt att du känner dig nöjd med backsidan. Jag är riktigt besviken över vad som lämnat och vad vi fått in. Jag vet att Näkyvä, Eronen och Koivisto fått ta en hel del skit här inne men jag vidhåller att de var habila SHL backar (dock kanske inte värda pengarna vi la) och att det vi fått in istället inte motsvarar utflödet.
JanneH: En liten undran?? Varför ska vi tjafsa om hur skador uppstår elr vem som råkar illa ut! De enda som ligger oss i fatet de e Erikssons vara elr inte vara jag tror inte att han provar igen med tanke på att de va ett rejält diskbråck de kommer nog att ta flera år innan de blir 💯%igen vi behöver bara se framtiden an o hoppas att dom nya backarna tar sig an den uppgiften att göra sitt bästa under Tommys upplägg då tror jag att vi kommer att få en fin säsong för oss TIMRÅITER!!!😎🇱🇸🇱🇸🇱🇸
”tror inte att han provar igen med tanke på att de va ett rejält diskbråck de kommer nog att ta flera år innan de blir 💯%igen”
”– Han har haft strul med ryggen. Han jobbar hårt för att bli bra, sen får vi se hur allt går. Det finns ingen tidsaspekt när det kommer till den här typen av skador. Jag hoppas verkligen får ordning på det. Kommer han tillbaka kommer det att bli ett stort plus för oss, asvlutar Marklund.”
Patrick Polly: Man kan inte tro att du fattade iaf, med tanke på att du inte alls räknade med Strömberg i ekvationen. Och jag vidhåller att Hardegård är bättre än Eronen, Strömberg är likvärdig med det Koivisto presterade och att Sundin uppsida kommer i längden bidra med mer än vad Näkyvä bidrog med. Nöjd och nöjd, diskussionen handlade väl om nuvarande backsida vs förra som vi avslutade med, och då tycker jag den ser bättre ut. Agree to disagree helt enkelt.
JanneH: Exakt. Även om vissa här på HS tycker att träningsmatcher är töntigt. Måste vara väldigt länge sen motståndet var så här bra. Blir 4e raka mot Brynäs att åka på. Tidigare 2 i Hudik och 1 i Tierp. I 2 av dessa gjorde Timrå 8 mål på Brynäs .
JanneH: Ny målis till J-20. Från deras Facebook sida:
NYFÖRVÄRV 📣 Vad passar bättre än att runda av helgen med ytterligare ett nyförvärv? Vi säger varmt välkommen till Timrå IK och Juniorakademin, Simon Westling. Simon som är född 2006 ... | Läs mer
En hel Didde är ju däremot ett väldigt välkommet tillskott.
Erixon däremot, ja där har vi sett till plånboken en väldigt onödig och tung lönepost.
Jättekul för Erixon att han vill försöka kräma ut lönen för sitt sista löneår.
Men surt för oss. Inte som att vi sitter och väntar på nån världsback heller precis. För allas bästa så tycker jag att Erixon kan lägga skridskorna på hyllan och summera en rätt fin karriär trots allt. 👍