1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600516 inlägg · 6212 ämnen

Apropå nånting...

Sv: Apropå nånting...
Ang. SCA cupen och matchen mot Sundsvall imorgon.
”När lagen nu drabbar samman på fredag kväll är det inte ett renodlat U20-lag som Timrå kommer att skicka.
– Vi kommer att dela upp det, precis som förra året, och ha en A-lagsmålvakt och minst två femmor från A-truppen, säger Norberg.”

Bobby Hahl: oj vad B . Det lilla intresse man hade försvann fort

Bobby Hahl: En annan sak som jag inte tänkt på men so m Norberg belyser i artikeln är detta: "Vi skulle exempelvis inte åka upp till Kalix för att spela men Timrå måste ta ansvar för hockeyn i Medelpad för vi är ett litet distrikt. I år har vi inte ens 40 spelare att ta ut ett lag till TV-pucken från, säger Kent Norberg."

Så om vårt deltagande i SCA-cupen kan ge distriktet lite skjuts ser jag inte några problem med det, tvärtom. Jag har nog svängt här. Om vi ska få fler Z, EP, Dahlén, Lander eller Päärjärvi etc är det nog inte en stor uppoffring att ändå delta i cupen varje år.

Rico01: Bra med perspektiv, får mig att tänka ett varv till också. Men cupen har dödsryckningar som det är nu, hoppas ryktet som säger att nya tag ska tas inför nästa år stämmer. I år är den bara tragisk

Rico01: Jag tänkte på det där med inte ens 40 spelare, då är det typ bara Timrå och Sundsvall som har U16 lag. Jag vet att NSK inte har något i år, någon har gått till Timrå och kanske någon till Sundsvall. Några 4-5 st får spela U15 med NSK. Inte optimalt med så få spelare.

Villervalla: Ånge… har inte dom nåt?

Bobby Hahl: Nope, U14 och nästa blir Hockeygym. De har några som är 16 men de spelar J18.

Bobby Hahl: Jag förstår ju att många hoppar av hockeyn när de kommer i 14-15 årsåldern, och många föräldrar gråter nog inte blod för att de slutar heller, det kanske tom är deras vilja åtminstone för ungdomar som spelar både hockey och fotboll. Hockey är faktiskt svindyrt och även en massa måsten för föräldrarna. Vad man ska göra åt det vet jag inte. Bara i träningsavgift kostar det i Sundsvall strax under 5000 inklusive medlemsavgiften. NSK lite billigare men de sköter ju hallen själv. Timrå är visst ännu dyrare, runt 6000 har jag för mig. Sedan tillkommer det ett gäng försäljningar som ska gå till både laget och föreningen. På det är det även utrustning. Så många föräldrar har nog tyvärr inte råd med hockey.

Villervalla: Tyvärr har ju Timrå lite krass ekonomi. Men det borde finnas vägar att få ned kostnaderna.
Kanske genom att en viss procent av sponsringen går till ungdomslagen.
Det kanske kan få sponsorerna att ge lite till istället.
Men detta är ju ett problem som varit i alla år.
Och då är det billigt i Medelpad mot i Stockholmsregionen.
Fast jag vet inte, det verkar ju inte gå att lösa då inget hänt på alla år.
Teamsters kanske kan vara en del i lösningen?

KulltorpsOlli: Laget som har han om parkeringen (olika lag från match till match), får 5 kr på varje såld parkeringsbiljett.

Villervalla: det där är gratis om man jämför mot motorsporten. Sen har vi fått fram noll talanger inom den sporten på 50år också. Alarmerande när hockeyn går mot en rikemanssport.

KulltorpsOlli: Köp 50/50 lotter på matcherna.

The great one: otroligt intressant detta! Den där ”fula gula” är det enda som fått mig att köpa något sedan 19/28 med lilla Tallemblemet i mitten. Prinskorven där ger en skön känsla från något skatemärke som tex neff. Inga stora tryck som är urlöjligt och så har den en ren baksida. En diskret liten dynamit och fantastisk färg på tyget. 5 av 5.

steveroper: Håller med du.
En sån kommer jag att bära i Vancouver i veckan.
Se om nån reagerar.

En tanke som slagit mig i samband med klubbens uttryckliga stolthet av att ha ett helsvenskt lag, där bland annat Tommy själv sagt att det var en av orsakerna till att han tackade ja till jobbet; Har Timrå målat in sig i ett hörn pga detta? "Måste" alla potentiella nyförvärv under säsongen vara från Sverige så kan det bli en smal marknad vi har att förhålla oss till om det krisar, i relation till vår "helsvenska" satsning... Eller kommer vi ändå kolla på utländska marknaden om det ska värvas? Är nyfiken på hur hårt Timrå IK kommer hålla fast vid enbart svenska spelare i truppen.

Heisenberg: Jag tror inte man låser fast sig vid det, det skulle förvåna mig storligen. Det finns nog ingen sportchef som kan ha den lyxen att låsa sig till för många "måsten" när man ska signa spelare.

Heisenberg: Har tänkt i samma banor. Men Nubben uttryckte i nån intervju att målet aldrig var att ha helsvenskt. Att hade han inte landat Hardegård så hade det förmodligen blivit en import istället.

Hoppas att han fortsätter med öppet sinne om det behövs värvas under säsongen. 🙏

Montén Python: Jag hoppas också att man inte låst fast sig vid svenskt. Exempelvis kan det hända saker på centerfronten i andra lag. Johan Svensson lyfter i sin artikel efter matchen Rögle - Linköping, att det finns en risk att Nick Shore kanske "blir över"

"Frågan är om inte Bakke Olsen kan göra Nick Shore ganska överflödig i längden.

Om vi leker med tanken att Fredrik Karlström spelar center, så borde LHC stå sig mer än väl med Ljungh, Bakke Olsen och Karlström, plus att Johan Johnsson känns gjuten i en fjärde.

Behöver man alternativ kan Oliver Johansson (Tredjecenter ikväll), Remi Elie och Christoffer Ehn spela center.

Shore kommer behöva steppa upp ordentligt jämfört med förra säsongen, om han ska slå sig in i toppkedjorna."
Johan Svensson, Expressen, Publicerad 27 aug 2025 kl 20.41

Nu är inte Nick Shore någon favorit för mig, men det är ett exempel på att det kan öppna upp sig för värvningar under säsongen från andra SHL lag. Hoppas då att man bara kollar på hockeykompetens och inte pass.

Notera förövrigt att OJ spelade tredjecenter.

Montén Python: Precis så sa Nubben, dessutom har vi ju junis-Kapanen.

Montén Python: Man undrar vad era utländska juniorer tänker när vissa inom klubben slår sig på bröstet och är stolta över att vara ”helsvenskt”. Jag förstår egentligen inte varför det är att eftersträva heller med tanke på hur liten den svenska spelarpoolen är sett till totalen.

Peja: tror inte att någon eftersträvar en helsvensk grupp. Däremot tror jag att det har sina fördelar när det gäller att få ihop gruppdynamiken. Hur det än är så tror jag att det är lättare att komma in i ett lag om du är från Nässjö mot för om du är från t.ex Edmonton. Det är mycket som ska klaffa på sidan om, det är inte bara hockey!

Peja: Håller med, blir lite uteslutande med sådana uttalanden. Exempelvis här i dagens intervju: www.shl.se/article/0igat1p-403dd/view

Uttalanden som "Skapa något unikt med ett helsvenskt lag" osv kanske kan göra att vi får svårare att värva utländska spelare, även om vi vill, kanske för de själva inte vill komma till Timrå som utlänningar. Jag vet inte, men tycker man hypar upp detta med helsvenskt lite för mycket och hoppas inte man målar in sig i ett hörn pga detta.

” – Vi ska vara bättre än förra året, det är inte svårare än så, säger Pettersson.

– Jag struntar i vad folk tycker och tänker, vi har varit tippade långt ner sedan vi kom in i ligan och har gjort ganska bra ifrån oss ändå. Jag personligen tycker inte det ger så mycket att slå fast mål nu, det beror helt på hur gruppen utvecklas och sedan får man växa in i det. Vi har en väldigt bra känsla just nu, och den ska vi ta med oss in i säsongen. ”

Ikväll : Juel , 3 backar , andra och fjärdefemman .resten juniorer ? nånting sånt

Lite mer om Jokinen och det som hände i Timrå i länken.

Smokey: han skyller inte ifrån sig iallafall.

Smokey: Jävlar vilken Click-baitrubrik det var. Första gången på ett par år jag läste HN av den orsaken och dom har uppenbarligen inte blivit något bättre så skippar nog dom kommande år också.
(För er andra som kanske inte hinner läsa innan den hamnar bakom betalvägg så är ”de hårda orden” att han själv kallar sin avgång för en FY(fuck you)-flytt. Alltså att han inte hedrade kontraktet som han egentligen tycker att man ska göra men som inte ”gick” nu pga familj blablabla. Alltså inga ”hårda ord” mot oss som klubb eller personer i klubben. Ren click bait)

Det är ingen som har tillgång till hockeysveriges analys av Timrå?

Såg att den kom ut nu för en halvtimme sedan.

Laget ikväll, Barre som kapten!
Uppladdat:

500x0-screenshot20250829151542youtube.jpg

falconuggla: Darth Vader som center i Barre-kedjan

angeroath: Annars är väl själva orded F (fuck) det man mest minns från den där Jokinens insatser i Timrå.

Mycket annat var det väl inte;)

Smokey: nåt mer som håller Jokinen kvalitet är ju det här utskicket med produkter ur shoppen... för jag tycker bankkortet ser lite konstigt ut?
Uppladdat:

500x0-2025-08-29-155732.png

falconuggla: Är det Annerstedt jag ser?? DÄr har ni en lovande och finurlig grabb!

Smokey: Nä, jag känner lite att det här Olli-hatet (mot det han gjorde i klubben) mest påminner om en nydumpad som överdrivet försöker påskina att hen inte alls är sårad.
Jag är svinlack på hur Olli skötte det hela och tycker det hela är ett enormt svek mot laget, bygden, föreningen. Är även besviken på Kimmo om än inte i exakt samma utsträckning.
Men spola tillbaks tiden till innan allt hände och jag hade iaf inte krävt tränarsparkning och byte på den posten inför kommande säsong.
Fuck Olli!

JanneH: Låt dä rinna lätt ikväll mä B-lage 🥳🥳🥳
HALLELUJA 🙏🙏🙏
Uppladdat:

500x0-fbimg1755858174294.jpg

Alltså nog för att man önskat att Timrå ska snäppa upp marknadsföringen men deras mailbombande liknar fan ingenting. Kommer blocka dem snart 😝

Vet någon hur man köper biljetter till Djurgården Timrå 27 september? På Djurgårdens hemsida står det att biljetterna är reserverade för gästande lags supporterförening.

Andersson: en reaktion på att Modo ställde upp med bara j20 kanske? ..
Sca cupen har förvandlats till något som drar noll intresse iaf från mig.
Går det fortfarande folk och tittar på matcherna live? 🥱

Talltiken: Alla bortabiljetter hittar man på SKs hemsida, i de fall som SK planerar en större resa så håller man på dom ett extra tag för att man vill fylla det så långt det går med tillresta. Men det kommer säkert släppas på så småningom så du kan va lugn :)

Karlsson74: Jag säg då dä..
Uppladdat:

500x0-20250829183919.jpg

Snacka om b-lag. Edit 1-0 Sundsvall. Den chocken.

Nisse på Mon or: kommentatorn är hes redan .....

Sundsvall på väg mot första turnerings-segern sen ... nån'sin

Förstår naturligtvis att man vill ge de unga chansen. Men hur ska Timrå kunna spela ihop laget till premiären ?

Nisse på Mon or: Nja de är väl inte j-20 man vill se på försäsongen , dom har väl en egen ? Eller är är laget slitna redan ?

2-0 Sundsvall.

the fuck is this ?

Andersson: 2-0 Bobbarna,🤣

Andersson: Tommy och Co vill kanske se dem på lite närmare håll

Villervalla: Nubben, dags att värva 🙂

« · 2896801 · »