Uddan: Går visst via Hockey-ligan, de som har avtalet som delas lika mellan alla ES-lag. Summan har jag inte i huvet, men stora pengar är det visst. BIG diff mot Allsvenskans peng..
kidrock: För ett bra tag sedan var det någon som skrev om hur det fungerade i NHL, eller om det var för vissa NHL-lag. Där gick tydligen sändningen av, låt säga, Nashvilles matcher att se i Nashvilleområdet. Det vore ett sätt att höja hemmapubliksiffrorna. Nu skulle ju aldrig Canal + och PPV gå med på något sådant, men ändå.
Lumber Jack:Tack för svar alla!. Låter som det skulle vara på både gott och ont att inte visa matcherna lokalt, vissa kanske kan ha svårt att ta sig på plats av olika anledningar. Men det känns som dom tjänar en hel del på ppv matcher och säsongskort, själv betalar jag 375/mån bara för att se timrås matcher och bryr mig inte om nå filmer, på bekostnad av elitserieklubbarna och borde rimligtvis skeppa mycke pengar till dessa. Oj det blev en lång mening.. Eller klubbarna borde kräva mer tillbaka iallafall
Konceptet: Visst är dom det. Men just i fallet Jonte tycker jag han är x-tra rätt ute. Jag tillhör dem som hoppas på Jonte men känner mig tveksam till hans egen lust och motivation att framledes ge sitt yttersta för TIK. Är det på det viset hoppas jag innerligt, ja jag förutsätter faktiskt, att han har den goda smaken att lämna skutan i förtid enär han är en oerhört kostsam spelare att ha i laget...Vi har inte råd med en Jonte som lite halvhjärtat glider omkring ute på isen!
mikenomad: Jag tror det eviga och ganska dumma tjatet om den gammla Jonte är en stor bov i dramat. Är det inte bara att aceptera Jonte utvecklades under sin NHL tid, och är nu den nye Jonte. Som är splitrad och inte finner sig till rätta. Kanske han skulle kunna utbildas till en enormt bra spelande back. ala Strimma
Tvåtallar: Om det är som du säger tycker jag TIK ska försöka bryta kontraktet snarast. Jonte är värvad för att spela den spelstil han representerade tidigare, dvs tuff, oöm, viljestark och rakt på mål. Har han "utvecklats" till ngt annat, om det vi sett prov på mestadels de senaste säsongerna kallas "utveckling", ja då är han kraftigt överbetald.
Enormt bra spelande back..? Hrrmmm....tja, man vet ju aldrig men jag är scheptisk...
.... så är det skönt att formtoppen låter vänta på sig. Tror att den kommer lagomt till slutspelet! Många lag har varit i hysterisk form i några omgångar (Modo just nu) för att sedan falla i koma spelmässigt. Så en sak är då säkert.. Timrå kan bara bli bättre! .... så är det ingen katastrof om man missar topp 4:a. Ganska skönt att lägga pressen på hemmalaget vid en ev. sjunde och avgörande match! .... så borde Jonte ingå i båsfolket istället för att sitta och tramsa på med dom sk. experterna på canal+. .... så kommer Pärssinen att spela slutspel!
McCarton: Trevligt inlägg. Själv tänker jag lätt dystert att det inte krävs några särskilt sensationella resultat för att vi ska ligga på fel sida om strecket redan på torsdag.
T T: Att tänka "lätt dystert" har tyvärr blivit ett signum här i HS. Men som vanligt... så skulle väl en seger på lördag upphöja laget och några depressiva supportrar till slutspelsnivå! 5,7 eller 8... whatever! För mig finns inget annat än slutspel!
Känns inte roligt vad som komma skall, vi tappar vår lagkapten inför kommande säsong, vår starke man Kent Norberg lämnar oss och kanske Jonte ska lämna efter nästa år? Riku kanske sticker. Alltså allvarligt vart ska eländet sluta. Och känns som de kommer att vara en direkt avgörande match imorgon mot SSK om de över huvudtaget ska bli nå slutspel. Med detta lag och missa slutspel? När ska oturen sluta grina oss i ansiktet?
General_Moisio: Men är det inte så här det ska vara? Egentligen. Vill vi vara FBK-räkmacka-åkare? Vill vi vara modoiter som sitter och fiser och sneglar på matchuret för att inte komma för sent till puben i paus?
Har man inte en klump i magen och lätt handsvett så är det ingen riktig hockeymatch.
"Jag tycker personligen att om han inte trivs med Challe och om han ser fram emot när kontraktet är slut så ska han få röra på sig redan i sommar. Han täcker upp ett stort löneutrymme och så som han spelat totalt sett den här säsongen så blir han långt ifrån omöjlig att ersätta."
Håller med till fullo, Jonte har varit en besvikelse nästan hela tiden sedan han kom tillbaka efter NHL-äventyret. Jag vill ha (kräver) 100%-igt motiverade spelare med rätt attityd och det har saknats alltför ofta hos Jonte Hedström...
General_Moisio: Det är ingen fara för missat slutspel. Betänk vilka lag vi mött på sistone. LHC, HV71, Modo och Frölunda. Inga dussingäng om man säger så.
"Imorrn blir det en krampaktig trea mot SSK" för att citera BB. För Tälje liksom Mora bjuder av hävd och tradition aldrig på någonting i matcherna mot Timrå. De spelar pisshockey och gnuggar sargerna likt kåta lejonhannar i parningstider. Jag skulle dö av tristess om jag vore spelare eller ledare i SSK inför faktumet att spela sådana könslösa matcher på bortaplan. De är lika tajta i egen zon som en nunna i ett kloster. Det är sämre underhållningsvärde än en avsmalnad TV-tablå i public service-kanalerna i SVT.
Bedrövligt.
Timrå borde bjuda hockeypubliken på inträdet imorgon. Alternativt fakturera Södertälje SK. För det finns bättre sätt att förgylla en lördagseftermiddag med än pisshockey i E.ON Arena.
Shadar Logoth: Det är ganska få lag som 'gjort några mål och fått dom att öppna sig' när det gäller SSK. Betongdefensiv, två jävligt vassa målvakter, uttråkning och kontringar. Där har vi de ingridienser som Timrå och vi andra kommer att få avnjuta i morgon. Förhoppningsvis får vi se ett Timrå med tålamod. Om inte den inledande offensiven bär frukt blir det till att ta upp gnuggar-kampen. Lär rendera i ett antal urgäspade käkar på läktarplats, men det måste man skita i. Det är bara tre poäng som gäller i morgon. Hur man tar dom är fullständigt ointressant.
Shadar Logoth: Fy fan i helvete vad skönt med en krampaktig trea idag mot Tälje. Det är lika vackert som kvidande poesi. Och Tenkrat tände ju till rejält precis som han så målande beskrev situationen i Dagbladet inför viktiga streckstridsmatcher om än på ett negativt sätt idag då. Men han förnekade ju sig inte i allafall och det slog ju sannerligen gnistor om honom ;)
Det är så enormt glädjande att se den överlevnadsinstinkt som finns inom väggarna i Timrå IK. Vi är nedmonterad, demolerad, tillplattad, tilltufsad, skrynklig och kroppsdelarna ligger utspridda på strategiska platser lite här och var och den enade expertiskåren delar ut domedagsprofetior i parti och minut till sagan Timrå IK. Nu är det väl ändå slut. Nubben lämnar, Sanny sticker och skadelistan har växt under de senaste månaderna och bensinen tycktes vara väck. Nu blir det Kvalserien, ångest, Ingmar Bergman-festival med Sjunde inseglet på repertoaren, neggo-frossa, gröna piller, blödande magsår, sjukskrivningar och tvångstankar. Depp, depp och återigen depp, Fans helvetes satans jävla skit liksom.
Då mina ärade vänner och gott folk, städar och röjer Sanny Lindström och Sir Charles upp oredan. Samlar manskapet och i enad trupp på ett majestätiskt vis tar sig laget samman, biter ihop, käkar taggtråd och grisar hem poängen till Medelpad. Det är grymt imponerande. Det är sjukligt bra gjort alltså.
Minns 2005 och vi befann oss i ett ännu prekärare läge och spelade en ångestladdad "sexpoängsmatch" hemma i ladan mot självaste Tälje och banne mig knöt vi inte nävarna i byxfickorna då också och reste oss ur askan i elfte timmen och vann en svår och krampaktig match med 3-2 och Svoboda gjorde Michael Jackson-poser alá moonwalk på isen inför jublande supportrar.
Fantastiskt!
Nu har vi gjort det igen! Nu kan vi släppa ångesten för ett ögonblick och blicka framåt. Spela avslappnat utan kniven på strupen och bara göra det enkla enklare genom att spela enklast. Spelet bär frukt och nu får Hockey-Sverige se upp!
Pyörälä är på väg tillbaks, Regin har fått upp ångan och Petr Tenkrat är glödhet och Backlund går från klarhet till klarhet!
Uno Gordon: Det är intressant att du i din hyllning så här i framgångens stund refererar till Timrå IK som "vi", hur "vi" varit uträknade men rest oss. Du som gång efter annan pratar om att byta favoritlag (hur det nu går till....har aldrig fattat hur man gör när man byter ut en känslomässig del av hjärtat. fast det beror kanske på vad det innebär för var och wen att ha ett favoritlag....). Senast skulle du ju flytta med Nubben till VF.....
Här är en back som borde passa till nästa år. Lär vara jagad av samtliga klubbar, men varför inte göra ett försök. Agera Nu...Eh...ja, vem det nu än blir som är vår sportchef.
mikenomad: Har aldrig någonsin sagt att jag skall byta favoritlag. Det har du helt fått om bakfoten. Däremot är jag trött på intrigerna och den maktkamp som breder ut sig. Det finns vissa personer inom ledningen jag inte vill befatta mig med som jag är gruvligt besviken på och det står jag för fullt ut än idag. Men det hindrar inte mig ifrån att ha ett bultande rödvitt Timråhjärta. Det kan ingen ändra på.
Och vad beträffar det där med Nubben så sa jag till dig att jag inte är främmande inför att ta ett förvärvsarbete inom Frölunda som kanslist ifall enm sådan möjlighet skulle dyka upp. Och det ser jag inget som helst fel med. Du har ju tidigare uttryckligen sagt att man måste kunna skilja på sak och person. Och jag har bevisligen inget emot Frölunda som hockeylag då jag tycker det står för en frejdig, offensiv och publikunderhållande spel och alltid bjuder upp till välspelade matcher mot Timrå IK till skillnad ifrån vissa andra lag.
För mig är det inga som helst problem att hålla isär begreppen arbete och fritid. Jag är fostrad till att vara professionell i det jag företar mig. Och går jag in för någonting så gör jag det till 100%, varken mer eller mindre.
Då skulle väl alla gamla legender inom föreningen som bytt klubbar under karriären vara judsar och förädare då också. Men jag ser det inte på det viset. Jo det finns undantag som bekräftar regeln. Men det gäller knappast de legender vi talar om. Ingen nämnd, ingen glömd ;)
Uno Gordon: Fantastiskt bra inlägg! Just det här med att allt går emot oss (skador, sjukdomar, domare och allt vad det nu är) men då reser vi oss starkare än någonsin!
Börjar få en riktig vi-mot-resten känsla över Timrå IK nu! En för alla, alla för en. Vi krigar något jävulskt för närvarande! Det är kanske inte så vackert men det skiter jag i med tanke på alla problem.
Backlund (spikar igen totalt) och Regin (målskytt och lysande över hela banan) kungar idag!
Uno Gordon: Ok....tja, du har talets gåva min vän och kan väl med detta anses ha lämnat en godtagbar förklaring till dina utspel. Håller annars med tidigare skribenter härinne, du får till det himla fint kring hur det känns! :-)
bisterfinnen: Smack! Jotack! Inte för inte den låten spelas innan matcherna titt som tätt...finge jag bestämma skulle statusen höjas rejält för den. Till förmån för Nanne-låtar o dyl.
så kan 2008-03-06 vara den kväll då Timrå spelar ner Brynäs i kvalserien, det skulle man inte kunna tro när vi i elitserieprmiären 00-01 åkte på stryk med 5-0 mot BIF i Gavlerinken.
Per HApps: Tycker ES skulle vara bra mkt tråkigare utan lag som Modo och BIF. Drömmen är att Mora åker ur till förmån för Leksand och att övriga lag i ES blir kvar...
bisterfinnen: Brynäs kan gott och väl få ladda om i Kvalserien. Det rör mig inte i ryggen alltså. Jag kommer bara njuta av god kvaldramatik utan någon egentlig känslomässig inblandning på TV4 Sport-Expressen senare i vår när det drar ihop sig. Leksand och Malmö är ju redan klara och i praktiken Rögle också efter Björklövens fall hemma i Skycom Arena mot Huddinge igår. Det skiljer 8p mellan Rögle och "Löven" och då måste alltså "Löven" gå rent i de sista omgångarna samtidigt som Rögle kammar noll för att det skall bli några omkastningar i tabelltoppen och det scenariot ser jag som obefintligt.
Sedan hoppas jag Mora och Brynäs hamnar där. Då blir det kvalraffel och sedan tror jag faktiskt "Löven" kan smyga upp som en joker via Play Off och ta den sista platsen i Kvalserien.