Vill passa på att säga att ni i Timrås supportergrupp (ståplats) är ruggigt bra på att stötta erat lag. Ni skriker, sjunger, tjoar och ger ett bra stöd till laget.
Sen så vill jag även passa på att säga att ni även måste ha Sveriges sämsta och mest okunnigaste sittplats publik. De verkar inte kunna nån hockey överhuvudtaget!
Fanzin: ja talar om både ran samt Modos sittplats publik. Modos supportrar, dom är bara inkompententa men eran är helt okunnig. Ni har inte litar i ES sen 1980 samt nu under dessa 5 säsonger. Sittplats publiken skriker för ingenting, Dom ser bara sitt timrå. En bra supporter ser helheten under en match. Hur domarinsatsen är som, sina egna samt bortalagets spelare. Vilken nivå som matchen är som och Hur sitt eget lags supportrar beter sig som. Timrå klacken vet dessa saker men inte sittplats publiken. De borde slå ihop sig med Modos sittplatspublik, så kan 2 okunniga sittplats supportrars sitta där och hata, bua och bara se en sida av hockeyn och inte 2 sidor.
Jesus: I Gavlerinken kastar de flasor o dyl bättre då att skrika och påverka domaren, och de lyckades de med: (kompisation) såg man tydligt på slutet, Jag hade sittplats och nån som mer hockey än jag är att gratulera.
Petra: Just dom, visserligen var det bara 1 flaska, men Forsberg o hela laget var ju så uppsnurrade så jag förstår att dom såg flera flaskor o annat som inte existerade :-)))))
Att bua under en hockeymatch är för sjutton bättre än att det är äckligt tyst samtidigt som en ful tiger dansar under avbrotten. Personligen så tycker jag att det är modos publik som är enögda och inte kan hockey. Första gången jag såg Timrå på hemmaplan så gick det inte att göra en jämföring med publiken i G-rinken. Så mycket härligare var det, vilken karamell! =)
Petra: Våran sittplats publik är inte helelr bra men vi tillsammans med Färjestad och Frölunda har nog den Mest kunnigaste sittplatspubliken ändå. Vi tillsammans med dessa 2 lag vet hur hockey skall spelas som och vi har även haft mycket framgångar under åren. Frölunda har bara 2 titlar men publiken i Götet vet hur hockey skall spelas som och hur man ska bete sig mot andra lag, supporar, ledare, spelare etc...
De vet även vi i Brynäs och även i Färjestad-Karlstad.
p j davydjoos: Eftersom jag varit i "branchen" kan jag intyga att domaren påverkas, inte kanske så mycket i elitserien men helt klart i fotbollen t ex, utomlands, mycket lättare få en straffspark i sk topplag. Italien är det ruggig stämning i visa matcher, ex titta på Frisk domaren denne dömer nog inte Roma på ett tag nu, och jag som ska dit om nån månad.. man får väl ha Timråhalsduk.
Jesus: Men hallå eller..Kallar du publiken i Scandinavium för kunnig?? Faan..den promillen som kan hockey i den arenan är inte hög..
Kan du motivera för din Fader vad du menar med att Timrå IK publiken inte kan och på vilket sätt har publiken betet sig illa mot andra lag, suppotrar,ledare, spelare..??
Petra: När ja ser Brynäs lira som står ja varje match i klacken (undantagsfall i 2matcher mot timrå denna säsong, 2 sittplats biljetter, fått via jobbet)..
När ja ser timrå lira mot andra lag än mot brynäs så sitter jag ner och njúter av matchen....
gud: Ja det stämmer. Timrå spelar en hockey som tilltalar mig men sen om publiken är bra det kan man prata om (ståplats skall ej beröras, för ni är rikitgt bra!)
Petra: Det kan vara så här att många vill bara se sitt lag bara för att man hejar på dem.
Jag personligen har inget imot att se Timrå för ja tycker de spelar en bättre ishockey än Brynäs + att det är bättre stäming i Sydkraft än i Gavlerinken.
Det är därför att jag är en hockeysupporter som vills e en bra ishockey och just nu så spelar Timrå tillsammans med Frölunda den bästa hockeyn i Sverige.
Sen så är även Frölunda tillsammans med Mora de trevligaste supportrna om man tittar på helheten.
Jesus: Så här ligger det till, ja, även utanför det glashus du sitter i, som för inte länge sen gick sönder i ett större antal bitar.
Alla lag i ES har en hemmapublik som nästan till varje pris vill att SITT lag, det lag man i regel älskar och håller på, ska vinna. Att det då gapas, skriks och protesteras på alla möjliga sätt och vis när det går emot är nog bara naturligt, för alla. Går det att påverka domaren ska man väl för f-n också göra det!
Hockeykunnande har mycket med tradition att göra, det har du helt rätt i. Men att detta enbart skulle vara kopplat till hur mycket man vunnit eller inte, det är jag inte lika säker på. Om en publik har vant sig vid att sitt lag vinner kan nog istället göra att man tappar lite av det engagemang som krävs då det inte går lika bra. Det är lätt att ställa upp när det bara flyter på, men ofta inte lika enkelt då det går sämre..
Nu när det går så pass bra för Timrå, och när man som många fler tillsammans med mig har upplevt den tiden då det inte var lika kul, med under hundratalet åskådare på matcherna, o.s.v, känns det som jag personligen har en enormt stor nytta av att just ha fått uppleva det! Att veta hur j-vla mörkt det kan vara och vad mycket det kostar att ta sig till där TIK befinner sig nu. Så att bli van enbart framgångar som du menar, säger nog inte mycket om kunnighet hos en publik. Snarare är nog en erfarenhet av precis motsatsen värd minst lika mycket, om inte mer....
Dream Team: Funderar lite på hur man överhuvudtaget kan bedöma hockeykunnandet hos en sittplatspublik. Skall man i sådana fall be alla i publiken att fylla i en tjock lunta med frågor om regeltolkningar, domartecken, vad de olika linjerna på isen innebär, värsta/bästa hockeyminnet, diverse hockeyhistoriska frågor mm och sedan försöka sig på en klassificering?
Petra: Jo, det kanske jag gör, men det var ju just precis motsatsen jag menade med det jag just skrev.. att det för mig med den historia jag har gått igenom och upplevt med Timrå IK är svårt att bli FÖR kaxig. Det är alldeles för kolsvart i serien som ligger strax under, och som kan komma äckligt nära om man inte passar sig...
Sen att man kostar på sig att både ta och ge skämt om det, det är en helt annan sak (som jag absolut förstår vad du menar!!) ;)))
Dream Team: Nä nu ska ja dra mig tillbaka och låta er "experter" fortsätta med dessa inlägg. =) Ska läsa sportbladet nu och Barcas överlägsna seger över Real igår kväll (som ja såg på tv)...
Ha en fortsatt trevlig dag alla Hockeyvänner ute i landet....
Du har sammanfattat det väl. Alla lag har en publik som vill se sitt lag vinna. All hemmapublik lär anses som okunnig av bortasupporters. Där är inte publiken i Scanidnavium, Timrå, Karlstad, Jönköping något undantag.
Att utpeka just ett lags sittplatspublik som okunnig är direkt naivt. Då har man mycket kvar att utforska...
Det är likadant överallt! Och ja gud, det är likadant i Timrå som här nere i Göteborg. Vi är inte mer okunnig än någon annan.
Paddan: Nej, visst känns det svårt att ge svar på de exakta krav man kan ställa på en sittplatspublik? Vilka riklinjer ska gälla, liksom? Jag vågar sträcka mig så långt till att säga att det går att göra skillnader i vilket engagemang publiken har under matcherna. Så länge en publik hörs och/eller syns borde betyget bli godkänt. Men detta säger ju inte ett skvatt om hur mycket eller hur lite kunnighet som finns hos dessa människor. Man kan ju visa upp ett engegemang trots att det man aldrig varit på en match tidigare. Att lockas med i en stämning och atmosfär (här innefattas både positiva tillmälen och komplett avsky för vad för skit man nu får bevittna) torde ju vara klart möjligt.
Alltså kan vi slå fast att det knappast går att sätta likhetstecken mellan kunnighet och hur bra eller dåliga man är, heller...?
Dream Team: Jomenvisst, men samtidigt har ju allt det där med vilken typ av läktarkultur man är van med i respektive hall. Själv är jag inte alls typen som skulle vråla ramsor mm även om jag hade stått på ståplats. Men jag tycker samtidigt att det är trevligt med de som orkar engagera sig så pass. Tycker verkligen att man gör ett storartat jobb med tifon mm i de flesta SK, men er SK verkar tillhöra de mest engagerade.
Paddan: Angående flaggan kom det en våg av stolthet och håret reste sig på hela kroppen igår när jag fick se skapelsen... de är duktiga de där pojkarna;) hhee och dalan är rätt söt med...
synd på matchen i övrigt...
Nu önskar jag bara en Manchester 72, grattis i förskott till er..
Äh, det var du som var tvungen att kommentera just Scandinavium, då var jag tvungen att kommentera det också. Uj, det är ju långt dit, hehe. Annan gång kanske.
Danne_l: Ähh..Du får sluta kommentera det jag kommenterar.. Annars så blir det bara att jag kommenterar det du kommenterar och du måste kommentera det jag kommenterarar...
Dream Team: Intressant debatt ni har haft med "Jesus", nåt så infernaliskt dumma kommentarer, var det längesen man hört. Synd att man sov då!
Ang. Tifo: Hallå TIFO gruppen!! Såg ni Barca-Real?? Knottret på huden har inte lagt sig än, frugan tyckte det var otäckt så jag fick ligga i stian i natt!
Men snacka om Tifo, mycket imponerande. Liksom erat, men det är elakt att jämföra på det sättet, skilda förutsättningar liksom.