1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577986 inlägg · 6216 ämnen

Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28

633686 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
orion: dock bekymrande inför framtiden att både Sanny och Koskinen lämnade matchen skadade. Kan Strålman klonas?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
kidcox: Oksa är en sopa! Eller en sopkvast runt sitt eget mål...
Din åsikt?
Räknar vi alla läktarproffs så vinner Brünäs, men Timrå IK, och du kidcox tillhör silvermedaljörerna!

a star is born...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Heyerdahl: Hockeygym finns ju annars på Sörbergeskolan vid E-ON Arena i Timrå. Sundsvall Hockey som klubb ser nog helst att de inte på några sätt finns med och bidrar till Timrå IKs fortsatta utveckling, så de är bara att räkna bort. I övrigt har de spelare som tillhör J20-laget hämtats från distriktet, och då är det bl.a Njurunda, Kovland och oviljan till trots, Sundsvall Hockey, som lotsat de unga killarna vidare på rätt spår i sina karriärer.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
hellge: Syftade inte på antal kilometer i detta fall, utan nämnde de verksamma mindre hockeyklubbar med barn o ungdomsverksamhet som ligger närmast och där de flesta börjar gymnasiet i Sundsvall och tillhör även Sundsvalls Kommun!
Kommentera


Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
kidcox: Hej! Så här ligger det till - alla här under nämnda spelare har kommit till Modo Hockey, via Hockeygymnasiet, vid 15-årsåldern, alltså skolade hos Modo. Alla kommer dessutom från närområdet i Ångermanland. Järved o Svedjeholmen kan jämföras med Kovland o Njurunda för Tiks räkning. I övrigt kan man jämföra t.ex att Tik skulle haft merparten av sina spelare från just dessa klubbar, S-valls Hockey o från Ånge, Härnösand, Stöde, Hudiksvall.

Spelarna här under i J20 laget har samtliga spelat eller spelar matcher under denna säsong, dock ej Köningsson som reservat för skadad Zakowski o ej varit på plan under matchtid.

C. Köningsson f.86 J20
M. Zakowski
Tobias Enström
Tommy Enström f.86
O. Hedman f.86
H. Jonsson
T. Wiklund f.86
T. Warg f.86
M. Timander
P. Öberg
P. Svartvadet
M. Gästrin
A. Salomonsson
M. Hellström f.86
J. Nilsson f.87 J20
J. Dahlberg f.87 J20
A. Molinder f.87 J20

Dessutom M. Pettersson från Antjärn men även spelat i Timrå.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
För alla er som inte förstog, kanske jag var otydlig
Vi har ju två juniorer som spelar ordinarie i laget ,Regin och Strålman.
Grabbarna från j-20 hade ju chansen att visa upp sig på försäsongen i en hel drös med matcher.
Verkar som om dom inte tog den kan man säga.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Frisco: Ja, där har ju traditionen en väldigt stor betydelse. Ja, och självklart även det aktuella elitlagets position jämfört med konkurrenter i närområdet. (Läs: Timrå i Div 1/Allsvenskan gav med automatik att lovande spelare valde bort moderklubben för exempelvis Brynäs alternativt MoDo)

Ja, det torde vara allas dröm att kunna ha det så. Är detta en omöjlig dröm sett till hur hockeyn är uppbyggd idag med krav på i regel snabba resultat vad gäller spelares utveckling och såna bitar? Det var ju betydligt enklare förr när spelare var knutna på ett helt annat sätt till både hemkommun och arbetsplats. Den typen av hjärta för moderklubbarna är nog tyvärr av rätt så sällsynt grad i dessa tider.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Dream Team: Jo jag tycker det är intressant. Jag undrar också vad kidcox menade. Visst är det roligt att spelare kommer från "närområdet" men det finns ju olika förutsättningar. Målet och förhoppningen är väl att alla spelare ska ha den elitklubb de spelar i som moderklubb. Hoppas jag i alla fall.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Frisco: Det tror jag inte alls att du tycker. Listan är nog lite väl kort för att man ens ska höja litegrann på ögonbrynet. Min avsikt var dock att gå till botten med den diskussion vi fört om hur det ser ut, och så har nu också skett. 

Nu väntar vi väl med spänning på vad det var som sign. "kidcox" egentligen menade med det han skrev tidigare
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Dream Team: Intressant.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Frisco: Från distriktet Medelpad kommer:

#7 J. Svedberg, HOIF.

I relativt omedelbar närhet har vi även #36 P. Styf, Antjärn.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Poffa: Nej, de skrev jag Idag kl. 20:29.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28

Frisco:

Där har du inte tagit med de med MODO som moderklubb, med andra ord.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Dream Team: Från Ångermanland kommer:

#3 Tomander, Sollefteå
#5 Jonsson, Järved
#6 Enström, Nordingrå
#32 Viklund, Kramfors

#4 Hellström, Nordingrå
#18 Öberg, Nordmaling
#19 Pettersson, Antjärn
#22 Enström, Nordingrå
#33 Nilsson, Bjästa
#39 Svartvadet, Sollefteå
#40 Gästrin, Svedjeholmen

Jag kan ha glömt nån eller ha nåt fel.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Paddan: Äh, knip, vetja! ;-)

Johan Witehall skulle det vara, och inget annat!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Dream Team: Äh, säg som det är, du råkade minnas fel om Högardhs moderklubb ;) 
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Frisco: Jag skyller på Frölundas hemsida som i fallet Högardh då har fel.

De juniorspelare med TIK som moderklubb som finns med i A-laget men såhär långt då mest deltar i lagets träningar är Eric Moe och Jonas Lindström. In alles fyra spelare även där, alltså.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Dream Team: Och närområdet är alltså Ångermanland.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Dream Team: Jag har alltid trott att Högardh har Veddige som moderklubb.

Det är ju samma sak i Modo att klubbarna i närområdet bidrar med spelare. Tror att det är 4 spelare som har Modo som moderklubb.
dessa borde vara junisarna Wargh och Hedman. Även Salomonsson och Zajkowski har Modo som moderklubb.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Dream Team: Och "Hanals" skall givetvis vara Hanhals, och inget annat!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Dream Team: Tillägg: "Räknar man in de juniorer som tränar med A-laget blir siffran något högre", skulle det stå.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
kidcox: Vad gäller Frölundas juniorverksamhet arbetar väl dom efter devisen att sondera terrängen i den mängd klubbar som finns runt om i Göteborgsområdet. Kungälv/Ytterby, Mölndal och Hanals är några av de klubbar som bidragit med lovande spelare till Frölunda de senaste säsongerna. Så indirekt kan man väl säga att du har en poäng i det du säger. Ja, att det alltså inte alltid rört sig om renodlade Frölundaprodukter, om det var så du menade?

I den A-lagstrupp man har den här säsongen finner man faktiskt bara två spelare med Indianerna som moderklubb. Jonas Esbjörs och Peter Högardh.

Frisco: Hur stor är motsvarigheten i MoDo?

I Timrå finns också två rena Timråprodukter. Christian Söderström samt Mats Hansson. Räknar man in de juniorer som tränar med A-laget blir siffran något
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Redax 2: Helt rätt,det året vart det dyrt.Men om jag inte minns fel så har Timrå slutat skriva in slutspelsbonusar i kontrakten.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
kidcox: "eller tror ni att Ex Modo och Frölundas juniorer som fått chansen genom åren är egna produkter, då är ni ute och cyklar"


Fattar inte vad du säger. Förklaring tack.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
kidcox:

Det förändrar ju inte dagsläget med att vissa spelare i dagens TIK trupp inte håller måttet. Då kan det ju inte skada att prova att slänga in en junior istället...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Juniorer som är tillräkligt bra får naturlitvis chansen, varför skulle annars Regin och Strålman spela som ordinarie.
Dom två är ju forfarande juniorer, eller tror ni att Ex Modo och Frölundas juniorer som fått chansen genom åren är egna produkter, då är ni ute och cyklar.
Det är nog hyggligt att som Timrå ha två egna produkter i truppen i dagens Eu anpassade arbetsliv.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
JimmyH:

Bra förslag, Regin var ju oerhört bra när han spelade center. tycker själv vad man sett hittils att han får ut mera i en centerroll istället för att åka upp o ner på en kant.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Talangscouten: Ja, nu har vi både Magnus Nilsson och Per Hallin skadade, vilket ger 11 forwards kvar.

Jag skulle inte skrika skandal om Kenta tar upp en av våra bästa juniorforwards och breddar med så vi kan gå runt på fyra kedjor. Det kan vara bra mot ett lag som LHC.

Mitt förslag är då att flytta ut Regin som fjärdecenter tillsammans med Oscar Johansson och Blake Sloan som kan komma in och röra om lite.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
JimmyH:

Du har rätt i att är man tillräckligt bra så får man chansen till slut i alla fall. Men det skadar inte att skicka in någon junior så att dom får känna på det högre tempot. Plus att det sänder signaler att det inte är helt omöjligt att få speltid i A-laget. Det skulle nog sporra många i juniorlaget ännu mera!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Talangscouten: Har det varit dåligt med att ge juniorer chansen?

Det ställer jag mig tveksam till. Jag menar finns det någon junior som varit tillräckligt bra för att få elitseriespel under de senaste tre åren och som inte fått det?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Mac Bacon: Håller med Dig Mac Bacon, debatt kräver flera olika åsikter, nu är det ett gäng av kraftig åsiktsinavel som skriker. Var finns substansen i det ?
När hade mobben rätt ?. Ni håller samma klass som Åke Green.
Sådär nu har Ni något att hetsa upp Er på.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Mac Bacon: Jag är lugn som en filbunke. Men Laken tyckte jag borde kontakta lagledningen istället med mina frågor. Så nu visar jag handlingskraft och bjuder era kära skribenter på en service så ni ser att jag kan vara kritisk men att jag inte bara tuggar utan att det finns tyngd bakom orden och att jag faktiskt vädrar mina åsikter IRL också.

Så är det!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
TIKbiff:

mm, håller med skulle vara skönt att få svar på Lakens frågor.

Förövrigt kan jag bara instämma i juniordebatten. Spelare måste få chansen. Tyvärr har det varit dåligt med det tidigare. till o med när vi legat 3 i tabellen o haft juniorer på bänken har dom ej fått chansen...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
ernie eagle:
Kanon Magnus,,, Lakens frågor tycker jag var väldigt intressanta
och ser fram imot nubbens svar på dessa, sedan antar jag att du som vanligt har en del bra frågor.
Tycker det är suveränt att du har en sådan pass bra kontakt med våra lagledare och styrelse och framför allt att DOM bemödar sig att tala till oss supportrar, skulle vara roligt att se hur något liknande skulle kunna gå till just nu i Brynäs IF ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
ernie eagle: Debatt som rasar våldsamt? Ta det lugnt nu...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
ernie eagle: Fråga honom om Timrå är på jakt efter Pasi Saarela.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
ernie eagle: Har ni några frågor förutom den Laken lade som förslag tidigare idag är ni hjärtligt välkomna att mejla via brevfunktionen härinne eller skriva ett inlägg i min privata gb.

Keep up a good work!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Kent Norberg komma ringa upp mig i eftermiddag från hotellrummet i Finland och göra en telefonintervju där jag kommer ställa honom mot väggen angående den juniordebatten som rasar våldsamt just nu härinne på forumet.

Så åll till godo - ikväll får ni Nubbens syn på läget rakt inifrån hjärtat!

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Redax 2: Det var i o f s säsongen 02/03, när Timrå tippades som dyngsist. Var nog ingen - spelarna inkluderade - som trodde att dom klausulerna var annat än lustigheter i pränt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Pucken: Å andra sidan får vi ej glömma bort de spelarbonusar som kan finnas i händelse av slutspel. Det var väl minst ett år där det visade sig att de ökade intäkterna i princip åts upp av ökade kostnader...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Att Timrås tabelläge är aningens bekymmersamt har väl knappast något med inspelning av juniorer att göra. Tidigare säsonger har man som bekant valt att lira 10 forwards istället för att lufta en junior - och då har man legat grisbra till i serien. Så det är knappast där det sitter.

Lira in juniorer gör man som bekant ej heller främst för kortsiktiga effekter - även om det kan ge sådana - utan framför allt handlar det om vidareutbildning. Samt signaler neråt: vi ser dig, är du bra får du chansen.

Inte fan skulle Timrå förlora en slutspelsplats på att man gav två juniorer ett par minuters speltid? Vi snackar ju inte om att slänga in Lindström i tre mot fem med två minuter kvar.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
ernie eagle: Helt rätt! Låt juniorerna jobba in sig i A-laget. På längre sikt bygger man en mycket bredare trupp!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Pucken: Klart det är en fördel om vi går till slutspel. Men absolut ingen katastrof om vi missar.

Hade det handlar om vår fortsatta elitstatus hade jag köpt resonemanget rakt av att inte släppa fram talangerna i rädsla för att förlora för mycket på kort sikt än vad det smakar.

Men kunde HV71 ha ett mellanår så kan vi nog också ha det utan att vi tar alltför mycket stryk utav det. Grejen är bara den att jag tror att effekten blir motsatt. Jonas Lindström skulle göra ett bättre jobb i dagsläget än både Mattias Wennerberg och Blake Sloan.

Så jag förstår inte hur Timrå har råd att vänta. För mig är det obegripligt. Dessutom skulle det kunna vara en nyttig väckarklocka om man bänkade en eller flera A-lagsspelare för att visa dem att de måste jobba ännu hårdare och höja sig ytterligare ett par snäpp för att hålla sin tröja.

Summa summarum: SUCCÈ!!! Juniorerna får istid, växer sakta men säkert i sina kostymer och de rutinerade gardet jobbar ännu hårdare eftersom de inte vill bli petade av påläggskalvar.

Dessutom vet ju Jonas Lindström vart målet är beläget och har inget tung ryggsäck på sin rygg att bära när och om han nu kommer in i A-laget.

Ketchupeffekten gott folk, ketchupeffekten. Ibland är det svåra oftast det enkla!

Tänk på det!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Pucken: Exactemente, tänkte skriva just det men du förekom mig.
Klart att vi ska göra allt vi kan för att ta oss till slutspel.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
ernie eagle: Det är viktigt för ekonomin att gå till slutspel.Många sponsoravtal är skrivna så att det faller ut en bonus om timrå går till slutspel.Bland annat Milko bonusen är på 200 000 kr.Plus minst 2 hemmamatcher,det blir säkert 1 miljon i vinst.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Dream Team: Helt riktigt av dig. Fransson menade jag. Norrena står på torsdag ;)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Dream Team: Helt och fullt har du givetvis en poäng i ditt resonemang Anders. Men, faktum kvarstår. Timrå spelar inte sina kort rätt. Och om nu inte spelarna platsar, vilket vi inte kan ha en aning om eftersom de aldrig får chansen när de verkligen gäller någonting så anser jag att Nubben och Lill-Kenta bör bättra sig på åtminstone en punkt.

Lånar man ut spelare till IFSH eller något annat lag i Allsvenskan bör man kontinuerligt följa upp varje enskild spelares utveckling i respektive lag och ge dem chansen att få komma tillbaks till Timrå IK om de gör framsteg och tillhör de tongivande gubbarna. De räcker alltså inte med sporadiskt spel.

De måste ändå finnas en sorts morot någonstans för spelarna i juniorlagen att få spela matcher med i A-laget (inte enbart träna, spela försäsongsmatcher eller sitta på bänken). Hur skall vi annars kunna suga upp talangerna från andra orter i landet om chansen till belöning ändå är obefintlig till spel i högre sammanhang?

Någonting radikalt måste göra nu. Systemet bör ses över och det snarast. För detta är ohållbart i längden. Vi kommer bli ifrånsprungna av de andra lagen eftersom vi inte har de ekonomiska förutsättningarna att kunna mäta oss med lag såsom Linköping, Frölunda, Färjestad och HV71!

Vi har så himla fina förutsättningar i Timrå, men då gäller det att ta tillvara på dem också och förädla talangerna.

Inte låta dem gå förlorade till andra klubbar eller se dem strula bort sina karriärer p.g.a. motivationsbrist genom att det lägger av i alltför tidig ålder då de upptäcker att det finns andra värden i livet och intressen som upptar deras tid, då all deras engagemang i form av träningar, resor, matcher etc. ändå bara leder till att de glöms bort och placeras i frysboxen.

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Skarin: "Sedan känns det inte helt omöjligt att Sperrle står i mål heller. Vad nu det har för betydelse..."

Du menar väl Fransson? Sperrle står ju för Mora. Eller står och står, harvandet som andremålis har  väl fortsatt i oförminskad mängd även hos dalalaget. Där har vi förresten en till "talang" som inte tagit steget full ut. Klivet från allsvenskt spel till elitserien lär kunna vara gigantiskt mycket större än vi tror. Hur långt ska det då inte vara för en spelare som kommer från juniorlaget? Här känns det som att det krävs riktiga undantag för att man ska kliva in och ta för sig. Tänk på att Henrik Zetterberg fick chansen i allsvenskan i början. En jättetalang när han kom fram och där matchade ju Peo in honom helt rätt. Mer och mer istid, men återigen, spel i Allsvenskan. Där har vi nog den stora knuten till hela problemet. Lite som Per HApps var inne på. Hade vi bara haft ett lag att matcha in gubbarna i så hade det nog kunnat lösa sig till det bättre.

Forza Timrå, i med- och motgång!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2005-11-28
Carl Malone: Hmmmm. Ja, så kan man ju också se på det hela. Hmm.

Spelar LHC lika bra som man gjorde ikväll då man fullkomligt krossade VF på ett grymt imponerande sätt, ja då är vi totalt chanslös. Men så bra kommer LHC inte spela mot oss.

Tror det kommer bli en jämn match. Men att vi ska dra det längsta strået låter jag vara osagt. Vi kan ju spela helt utan press iaf. Känns som att vi inte är några jättefavoriter kanske...

Förhoppningsvis talar denna urladdning från LHC´s sida ikväll till vår fördel. Sedan känns det inte helt omöjligt att Sperrle står i mål heller. Vad nu det har för betydelse...
Kommentera

633686 · »