1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 598919 inlägg · 6213 ämnen

ES dumsnålaste och mest handlingsförlamade klubbledning

Sv: ES dumsnålaste och mest handlingsförlamade klubbledning
fredriko74: Absolut, jag skriver ju ledningen. Ytterst ansvarig är ju Christer Ericson. Men en stor del i misslyckandet har också Thomas Johansson.
Det var ju dessutom dessa två herrar som beslutade att anställa Stefan Lindqvist som sportchef.

mikenomad: Ok, det stämmmer. Men min känsla är att de i de flesta fall funderas för länge och ageras för lite.
Dessutom tror jag Corso hade varit kvar om inte just Perra varit tränare. Perra markerade oerhört tydligt och Linkan blev nog tvingad att agera i och med detta.

P.S. Jag är på Perras sida i just detta specifika fall, laget går före jaget. D.S.

Röda Tallen: "Det viktiga är ju att vi har några miljoner på banken. Sen om vi spelar i allsvenskan eller i elitserien har ju ingen betydelse!"

Samtidigt så rimmar det dåligt med att spara och fallande publiksiffror.

Laken: Nä, då kan man inte lasta all skuld på Linkan. Flera som ska ta åt sig av misslyckandet.

fredriko74: Självklart är även tränarna involverade vid spelarrekryteringar, något annat kan jag inte tänka mig.

Laken:

Nåja...det HAR faktiskt gjorts förändringar. Vi hade en dyr stjärna som faktiskt också levde upp till sin lön på isen i form av produktion. Tyvärr så gjorde han ingen hemlighet av att han själv visste att han var lagets stjärna vilket stack i ögonen hos våra finska "stjärnor" bl.a.

Han fick naturligtvis kicken...såna killar vill vi verkligen inte ha i laget. Han hade ju dessutom, enligt rykten, bett Linkan om hjälp med skottning. Huvaligen, fruktansvärt! Vem trodde killen att han var eg??

Röda Tallen: Det är inget fel i att försöka bygga upp ett stort eget kapital.
Vårat misslyckande har istället varit att vi fått ut ytterst lite spelmässigt i förhållande till vad vi lagt på spelarbudgeten. Bara för något år sedan hade vi ju högre lönekostnader än till exempel Luleå. Det beror enligt mitt sätt att se det att Lars "Osten" Bergström pissar på Stefan "Linkan" Lindqvist vad gäller kompetens som sportchef. Jag har svårt att tolka det på något annat sätt!

Hur de tänker i ledningen nu vet jag inte (eftersom de inte kommunicerar någonting överhuvudtaget), ska vi satsa oss ur krisen eller förstärker vi lagom till Kvalserien?

Kommer klubben försöka med någon slags "nu sluter vi upp-insamling" mot lokala företag och supportrar?

Just det, man har ju kommunicerat sedan i somras att vi söker en försteback, kanske kommer han snart...? För nu verkar de ju ha bestämt sig, eller?

Laken: Jag har en liten fundering på tillvägagångssättet när man ska laborera ihop ett lag. Är det sportchefen som har full tillit, förutsatt att man håller sig inom ekonomiska ramar?

Finns tränare med och ger förslag på vilka spelare som är önskvärda för att åstadkomma den tänkta speliden?

Känns bara som det ibland blir lite hipphapp värvningar som saknar total substans till hur man vill agera när man kommer till matchdags.

Ett förslag kan vara att vädra lovande juniorer istället för att ta in dyrbara trötta spelare som hade bäst-före-datum för något år sedan, och dessutom kräver en hel del i sitt lönekuvert.

Laken: Äh säsongens mål är ju på väg att uppfyllas, med råge.
Att spara så mycket pengar det bara går.
Det viktiga är ju att vi har några miljoner på banken. Sen om vi spelar i allsvenskan eller i elitserien har ju ingen betydelse!

Ja, nu sitter vi här med en klubb i fritt förfall.
Timrå IK's ledning har kört klubben i botten! Vi får ta de spelare som blir över och har en tränare som misslyckats med att införa ett stabilt grundspel, trots att han haft drygt en säsong på sig.
Vi har elitseriens i särklass mest inkompetenta sportchef (även om han säkert har gjort/gör sitt bästa, så räcker det bevisligen inte till). Elitserien var och är en alldeles för hög nivå för Stefan Lindqvist!

Samtidigt går det inte att blunda för hur pass handlingsförlamade klubbledningen varit. De uppe i toppen verkar i det närmaste maniskt rädda för förändringar:
* Sportchefen sitter kvar trots sitt misslyckande.
* Tränarna sitter kvar trots misslyckandet med att införa ett stabilt grundspel att falla tillbaka på.
* Dyra spelare som underpresterat å det kraftigaste under säsongerna har ändå fått fortsätta i klubben kontraktstiden ut.

Ledningen har också misslyckats med att:
Införa en vision (vart vill klubben, hur ska vi ta oss dit). Istället har klubbdirektör Thomas Johansson anammat en ytterst pinsam offermentalitet (vi är så små och har så lite pengar buhuhuuu...). Sätt upp mål och försök ta er dit istället!

* Ha en kommunikation och öppen dialog med oss supportrar. Hur ofta kommunicerar klubbledningen med oss supportrar via hemsidan eller media? Nej, min absoluta känsla är att ledningen fortfarande i n t e fått in i sitt huvud att det är vi supportrar/sponsorer som ÄR klubben! Utan oss skulle inte klubben finnas! Istället väljer de att sitta på sina höga hästar och titta ner på oss som "inte förstår" - ja just det är min absoluta känsla...

El Maco: Han var nog Fanjunkare, alla gammla kvartersmästare

El Maco: Vi får se om de släpper sina funderingar till offentligt beskådande. :-)

Tidigare år så har de iaf haft ränteintäkter mellan 1,3 och 2,5 mkr samt får ganska häftiga realisationsvinster på sina aktier i HUB när någon ny medlem släpps in i klubben. De köpte aktier i bolaget för 25 tkr år 2006, men när de under förra året sålde en femtedel av sitt innehav till HV71 så fick de 500 tkr - alltså en realisationsvinst på 495 tkr som gick in bland de finansiella posterna.

Poffa: Jag tror du kan ha en poäng där.

Hur som helst. Strax före muck från I21 var jag inne hos kompanikvartermästaren med ännu en AFSE (sedär, en förkortning som jag glömt att jag kom ihåg) för någon borttappad eller förstörd pryl. Han suckade djupt och muttrade "hä blev ett fäle dyrt ett kompani dä här". Det är en så oöverträffat koncis ekonomisk analys och lägessammanfattning som jag burit med mig. Vid åsynen av olika ekonomiska haverier jag stött på i mitt yrkesverksamma liv har jag citerat den gamle löjtnanten eller vad han kan ha varit.

När jag läser om Frölundaekonomin ser jag Kent Norberg framför mig och hör kvartermästarens röst.

Björn W: hehe, det skulle vara ett underhållande verb. Att göra en Björklöven :P

Poffa: Du blandar ihop begreppen. Eget kapital är skillnaden mellan dina redovisade tillgångar och skulder, inget annat. Gör man en förlust på 4,5 mkr så har den skillnaden minskat med 4,5 mkr. Gör man en förlust på 9 mkr så har skillnaden minskat med 9 mkr.

Hur som helst känns det lite fjuttigt av stora Frölunda att inte publicera årsredovisningen på hemsidan när de publicerar ett pressmeddelande om resultatet. Det känns lite...Björklöven.

El Maco: Ekonomi är inte min starka sida, kommer aldrig och bli heller. Men kan det inte vara så att man blandar ihop saker och ting i AB? Säg att Frölunda budgeterat med en vinst på 5 miljoner och att det nu blev 9 miljoner i förlust istället, då kommer det egna kapitalet minska med runt 4 miljoner.

Ja, det var bara en tanke.

Dragan 2k: Jag har bara läst aftonbladetartikeln och sommarjobbaren som skrev den kan garanterat ingen ekonomi. Annars har du helt rätt, en förlust på 9 mille på sista raden borde ge en minskning av eget kapital med lika mycket. Dock, om det är så att det är rörelseresultatet och inte nettoresultatet som är -9 mkr (AB skriver inte vilket resultatmått som avses) så tillkommer det finansiella poster och skatterelaterade poster längre ner i resultaträkningen och de kan kanske vara positiva. Annars är det utöver resultatet nyemissioner/utdelningar som påverkar eget kapital mellan åren men det är väl inte något sånt som har hänt. 

El Maco: Du är väl kunnig inom ekonomi? Vet att Frölunda brukar salta till sina pressmeddelanden för att minska på negativ klang. Men hur fungerar det här egentligen. Man har ett rörelseresultat mycket riktigt på 9 mille minus.

Dock minskar bara det egna kapitalet med hälften. Varför inte samma belopp?

lu93rowa: Det är inget fel på rubriken. Förlusten för säsongen slutade på 9,2 miljoner. Det var väl ändå säsongen som var det centrala i artikeln och inte det egna kapitalet.

lu93rowa: Ja vilken tidning är värst?
Förlusten redovisas av VF till 9,2 mille.
Det egna kapitalet på 68, 69 miljoner minskar som du säger med 4,5 miljoner.

El Maco: patetiskt val av tråd.
och dålig rubrik av aftonbladet det var "bara" 4,5 miljoner

Ambroo: Jag loggar in. Jag läser vad som skrivits idag.
Känner att jag orkar inte kommentera vissa utan tar bara ett djupt andetag.
Jag loggar ut.

Laken: Och det hade vi som sagt skrivit?

mikenomad: 29/11 2008 är ganska länge sedan...!

Dessutom skrev jag nedan:
"Jag har vart väldigt kritisk men vägrar nuförtiden köpa Ambroo's och Per HApps påståenden att allting är så j-vla uselt skött i klubben, att TJ är en diktator, att Linkan inte har ett enda rätt o.s.v."

Anonymous: det stämmer, det var innan två raka säsonger där vi gått minus. -3 millar var det väl förra säsongen och något liknande lär det bli denna säsong.

Det är inte gratis att göra värvningar mitt under säsongen.

Per HApps: Har vi tio miljoner nu? har för mig att det var innan våra förlustår.

Laken: Men du är välkommen till pudel-klubben. Själv dömde jag ut Limpan efter noter inledningsvis. Bara en sån sak....

Per HApps: NÄR startade jag den tråden? En fråga.

Laken:
"Vakna för f-n, krisen är redan här och det är erat, bara erat, fel!

Eventuellt behövs även en (klass)center till.
Pengar finns i klubben, ca. 10 miljoner i eget kapital!

Men det kanske ska användas till ett återtåg när vi är i Allsvenskan?!?"

Eller nått, typ.

Helg Ernest: Ja, facit börjar bli otäckt nära sanningen.
TJ missar alla pengarna i slutspelet, eftersom vi förmodligen inte kommer dit.
Att vi loosar sista matcherna och SSK vinner sina är väl också långsökt.
Plats 10 är nog vikt till oss.
Men budget siffrorna var ju iallafall gröna när serien startade.

Investerar man inte, kan det inte heller bli avkastning.

Tycker denna tråd är väl värd att ta upp igen.
Käns som Facit ör uppslaget nu.

mikenomad: Den här tråden skapades väl i fjol. Då var det tydligen också "Silly season"? Själv tycker jag att det laget blev rätt så hyfsat. Ja om man betänker hur det gick i slutspelet vill säga. Vi skakade HV rejält och dom i sin tur gav väl Färjestad en match. Med lite bättre flyt så hade det kunnat vara.....

Laken: Såja...lugn nu. Försökte mig bara på att var lite lustig på din bekostnad. Fast nog kan jag tycka att det är nu man kan vara irriterad och frustrerad över handlingsförlamning, det är ju nu laget skall skapas. Jag ser hellre en klubbledning som visar handlingskraftighet nu och sedan kan luta sig tillbaka när säsongen är i gång utan en massa dyra panikåtgärder.

För det har du iaf rätt i, att det är en j-vla skillnad!

Hur kan man då ta sig rätten att klaga?

mikenomad: Ja, det där var ju UNDER säsongen!
Nu vet vi inte ens vilket lag vi kommer att ställa på isen. Hur kan man då ta sig rätten klaga?

En j-vla skillnad!

Laken:
Kom igen nu Laken, slå dig för bröstet!

Laken:

Äh....nu har du suttit still i båten länge nog, kan riktigt känna hur det vibrerar av uppdämd frustration så jag dammar av den här:

"Gör er av med Dennis Persson och värva två backar, hur många fler månader ska ni ha på er?! Sitter ni och pillar er i naveln på dagarna eller?

Vakna för f-n, krisen är redan här och det är erat, bara erat, fel!

Eventuellt behövs även en (klass)center till.
Pengar finns i klubben, ca. 10 miljoner i eget kapital!

Men det kanske ska användas till ett återtåg när vi är i Allsvenskan?!?

Laken @ Sundsvall 2008-11-29 21:03 | | Permalänk"

Det första där är ju åtgärdat och idag ersatt med Sonntag...

orion: Och tänk så många som skriver dem när det skall vara de.

Gidde: Sportsidorna verkar f.ö. sakna korrekturläsare!

"var-vart" är ett bra exempel på kunskaper som saknas.

haggen:

Om man har svårt att räkna eller är ordblind så spelar det nog ingen roll hur många gånger man läser igenom det man skrivit..

Men jag håller med dig, finns massor med alster i tidningarna som verkligen inte borde kommit igenom en korrekturläsning...

Pätr:

Men visst läser man väl igenom det man skrivit innan man publicerar, bör väl höra till arbetet.

Skitsamma, hoppas på VF ikväll i alla fall....

haggen: Som gammal klasskompis till Henrik Sjöberg kan jag intyga att det finns saker han är bra på, och saker han är sämre på. Matte hör till det senare.

haggen: Vi hade fått fyra poäng om vi vunnit igår, hade ingen sagt det till laget?

haggen: Kanske råkade räkna matcherna enligt det gamla tvåpoängssystemet. Bör väl då vara 24 möjliga poäng med trepoängssystemet.

Baker: hur många gånger har vi hört ' han är ett av de namn vi tittar på'

'vi avvaktar' osv ?

orion:

Jamen av 16 möjliga?
Ska väl vara av 15 möjliga eller 18 möjliga?
Ingen bortamatch ger väl 1 poäng för vinst?;)

« · 1414709 · »