1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600892 inlägg · 6212 ämnen

Försäsong 2022

Sv: Försäsong 2022
Meduza: MoDos framgångar är episka.

Sputnik: Det var inte dig jag svarade, men helt rätt att ni håller ihop. Bli inte Brynäs bara...

{9682}: framgångsrikt, eller hur?
Hur är det med Modos framgångar?😉

{9682}: Nåja.. Karla skall hem och spelarefonden, ni kan det där med allmosor rätt bra uppe i Dövik med. 😉

Meduza: Ni lever ju på Swish och Cmore 🤣😂

Sputnik: det är han säkert bäst på!
Samt leva på gamla meriter!🤣😂

Sputnik: Sikta alltid mot Kryllan!

Dubbeld: Hehe nån skall ju vara bra på de å!
Icing Ove kanske kan komma och hålla en träning så grabbarna vet hur man slår en Icing med stil?

{9682}: Mitt nick har endast med travhästen Zoogin att göra, hade förhoppningar att han skulle vinna Elitloppet -99.
Men det sket sig!
Är nog inte mer korkad än normalt, kanske lite provocerande?

{9682}: Det kommer bli enkelt jobb för ismaskinförararen, bara att spola i motståndarnas defensiva zon där Timrå bott hela period. 😛👍

Sputnik: "Och Timrå skickar iväg ytterligare en icing, det börjar se ut som de gjorde förra säsongen."

Sputnik: Du kan hockey! Glöm aldrig bort en snygg stenhård icing!

{9682}: Anfall är bästa försvar! 🥸👍
Vi kommer ju bo i offensiv zon och fastnar vi i egen zon så drar vi en klassisk slagga till icing, skall det göras så skall det göras med övertygelse. Det vet ju du icingkungen!

Meduza: Jag var också korkad när jag var 23 år om du nu inte är Gretzky-fan..

Sputnik: Håller med. Freddan gjorde sitt bästa och det måste respekteras. Nu har TIK är en väldigt bra offensiv som blir intressant att följa. Många lag har dock laddat på.

{9682}: följer väl föreningens öde!?😃

Tom Topp: Ove är här nu. MoDo-forumet har dött.

Sputnik: ja Komarov är väl inte direkt spets, en gedigen hockeyarbetare, men nog trodde man att Luleå skulle orka med mer! Vad kommer EG säga nu?

Nisse på Mon or: De hade väl honom på sin radar om inte annat. Lär väl ha varit ett budkrig mellan Luleå och Brynäs. Känns snarare som att Luleå drog nitlotten i detta fall..

Sputnik: trodde Komarov var klar för Brynäs.

Tom Topp: Ja marknaden är uppenbarligen tunn när Komarov är en tilltänkt spetsspelare. Tycker därmed att Luleås forwardssida är rätt trubbig, även om de skall in med en spetsspelare till. Var dom för kyliga och väntade ut marknaden i hopp om att det skulle finnas en drös över från KHL tro?

Sputnik: det visar att det inte finns så mycket på marknaden! Luleås plånka är stor!

Komarov klar för Luleå. Lika bra att vila våra stjärnor när vi möter det brunkargänget med Tyrväinen och Komarov i spetsen.

{9386}: instämmer i din analys men nu tycker jag vi släpper Freddan och blickar fram emot en säsong som förhoppningsvis går i dur

Rip Kirby: "8 september. Det är dagen vi släpper lösbiljetter till våra sju första hemmamatcher till den kommande SHL-säsongen. (Släpps för medlemmar 7 september)"

Dubbeld: Ja nu riktar vi blicken framåt.

Till och med en skeptiker som jag har tyckt det varit lite väl Mycket negativitet härinne de senaste dagarna, trots de positiva vindarna som blåser i hela föreningen Timrå IK.

Respekt till Freddan trots allt och jag tror att han kommer vara en av de första att joina in i glädjeskaran när vi krossar SHL och får "Experterna" att käka upp sina tips.

hubbenorlen: helt ärligt så var det Jonte som tog upp oss. Freddan må var tränaren. Men inte fan ska du inbilla mig att det var Freddans taktiska sinne som fixade det. Sen höll han på köra ut oss ur SHL två ggr. Tack och lov så fick han sparken. Att avgå självmant det var han för stolt över.
Sen kan man väl tycka vad man vill om ordvalet jag tog.

Dubbeld: Någon som vet när Timrå IK släpper biljetterna till seriepremiären?

Dubbeld: Helt rätt. Fan vad kul det ska bli!

(Även om det råder oenighet i Lövenfrågan ska inte den ta upp hela vår bok. Jag ska försöka tänka på det ;-))

Om 3 dagar får vi se Jonte näta mot Leksand.

Det var allt, tack för mig.

BoyceBoyceBoyce: Jag kommer inte limma fast mig i vägen för denna fråga. Betyder det att jag inte låter dem bygga hur dem vill? Kom med argument istället varför du tycker taktiken är bra, så kan vi säkert ha en givande diskussion kring det.

Jo. Jag kritiserade det jättemycket. Självklart älskade jag finnkedjan som var fantastiska att se. Men skrev på forum och diskuterade med andra timråiter vad fan vi skulle med nya ”…otvonens” för säsong efter säsong, som inte alltid ens stannade hela säsongen.

Meduza: som alla vet, skulle det va!🙂

{297}: Nja, personligen så är Löven mitt favoritlag denna säsong i HA.👍
Kan varken unna "pest" (Aphuset) eller "kolera" (Mo Do),
att få komma in i "finrummet", fast Löven spelare är farliga att möta, dom alla vet!🤢

{9908}: Låt höstlöven bygga sitt lag på sitt vis, om alla gick efter samma modell vore det tråkigt. De har hittat en väg att forma ett slagkraftigt lag i allsvenskan som bryter mot normen, det var inte så att i klagade när halva Timrå bestod av finnar.

{297}:
Snyggt! Du står för ditt ogillande vilket respekteras.

{9566} Erland: Respekten tycker jag inte behöver infinna sig i vissa strategier. Med det sagt ska man ju absolut inte utöva hat.

Erland: Vad bra! Då nöjer vi oss så här.

{9566}: finns väl bara två sätt att bygga laget för att gå upp i SHL, endera försöker man behålla en stomme av egna spelare och juniorer och bygga på det eller så shoppar man ihop laget som kentä gjort. Förhoppningsvis når löven aldrig någon framgång med endera strategi. Det var inte så länge sedan dom var i ettan, förhoppningsvis är dom snart där igen.

{9908}: ”Men egentligen är ju detta ert problem. Är ni fine med det så sure.”
Tack. Att du skulle komma till den insikten var det enda syftet med min ursprungliga kommentar. Jag kunde ha varit rakare.

{9908}: Alla har olika strategier för att nå framgång, Kanske inte så vackert alla ggr, Viktigaste i det hela är respekten och acceptansen för vad andra människor/klubbar håller på med, inom lagens långa arm förstås.

Erland: Det behöver absolut inte ha dalat intresse pga dessa anledningar? Det är endast du som drar den slutsatsen. Intresset blir dock från övriga att klubben är synonym med plast, och det på sikt kommer absolut få konsekvenser i form av ett förlöjligande, som redan pågår.

Men egentligen är ju detta ert problem. Är ni fine med det så sure. Givetvis är det skillnad på att satsa på svenska namn, och styrka inhemska spelare än att skeppa in högar av nordamerikaner år efter år. Det vet du nog också innerst inne. Du nämner att ni har många lojala jänkare som blir kvar. Senaste 3 åren måste ni haft över 20 stycken av dem, hur många är kvar nu?

Bara för att man identifierar ett problem, så finns det såklart andra. Som det du nämner. Nu diskuterades importvurmande Björklöven, varför ska vi byta fokus till ett annat problem bara för det? Jag är för import av spelare, men när man har hälften av truppen av dem som ni har, äcklar det mig att man väljer den taktiken för framgång, vilket på sikt kan hämma utvecklingen av inhemska spelare.

{9908}:
Jag köper att du inte vill fortsätta diskutera men om vi utgår från ditt påstående om Lövens identitet så tror jag att du misstar dig. Intresset för Löven har alltid varit stort. Publiken har varit lojal även i ettan. Utan att pissa på andra klubbar så känner jag mig övertygad om att vi tillhör en liten skara av klubbar med den lojaliteten hos supportrarna.

Intresset borde ha dalat enligt din teori men det stämmer inte. Det har ökat. Varför skadas identiteten av att värva från Kanada (Hutch m.fl.) istället för Uppland (Hartmann)? För en Umebo eller Timrå- och Sundsvallsbo har de lika lite med sin nya arbetsgivare att göra. Jag kan säga att Hutch står lika mycket (och lika litet) för Lövens identitet som Hartmann står för Timrås.

Om du nu värnar svensk hockey så kunde du ha valt ett annat angreppssätt. Hur ska man få fram spelarna som har drivet men som saknar ekonomisk möjlighet, och föräldrars tid, som ligger efter fysiskt och slås ut av en alldeles för tidig elitsatsning? Problemet med svensk hockey är inte att elitlag värvar för mycket från ”fel” land. Importerna är snarare resultatet av att svensk hockey inte längre producerar så många spelare som behövs.

{7043}: det är väl Oliver som behöver visa att han vill ha en plats. Sen hoppas jag att Ante låter våra unga backar känna på tempot i A-lagshockey!

{297}: vill dock minnas att Freddan var sjuk en av matcherna på en bortaturne i fjol och den matchen spelade vi riktigt bra under Antes coachning och vann.

Erland: Nja får det ändå till 6-7 juniorer som fick någon match förra året. Cred where cred due.

Nej, det är det verkligen inte. Men jag förstår att påstå det hjälper er att gräva er längre ner i Känttä-träsket.

Jag bryr mig om svensk hockey rent generellt. Tyvärr är det så att det inte bara är de egna fansen som får ha åsikter om en viss klubb. Det här är ju en extrem öm tå för er, jag väljer att tolka det som att ni innerst inne är medvetna om problematiken, men kör ögonbindel för de där sweet sweet HA-finaler det genererat ska spelas till vilket pris som helst.

Nu ska vi inte uppta denna bok med mer snack om detta. Om ni kommer upp hoppas jag ni byter plats med Örebro. De hade 15 importer förra året. Så vi bara har ett sånt lag i högstaserien tänker jag.

Tom Topp: Lite synd bara att vi har en så dålig konkurrenssituation. Alla seniorbackar VET att dom kommer ta en plats, och på forwardsidan är det enbart en (räknar bort Wedin till premiären) spelare som kommer stå som extraspelare.

{9908}:
Att vi luftar juniorer. Vi har inte så bra juniorer pga dålig verksamhet. De jag syftar på är sk hemvändare. Visst har vi kastat in någon junior i synnerhet på försäsongen men det är inget att skryta om.

Du påstod att Americanos är ett begrepp som används av gemene man. Jag synar det och påstår att det är ett västernorrländskt begrepp i den kontexten.

Tack för att du bryr dig men vi klarar oss nog ändå som skåningarna sjöng som svar på Lubbes angrepp.

Erland: Vad exakt är faktafel? Utveckla gärna så jag kan rätta till.

Också sånt här gör att ni inte tas seriöst. Ni bäddar in i er att det skulle vara västernorrländskt tex, att kritik mot klubbens värvningstaktik bygger på avundsjuka eller dylikt. Fans från varje lag i hela HA skriver detsamma, vill du inte se det är de inte mycket jag kan göra 🙂 Men det handlar egentligen om parodin som pågår för att Känttä är villig att sälja klubbens själ för lite framgång.

Och nej, jag har ingen ambition att ni ska byta insikt. Jag har diskuterat med för många Lövare för att inse hur defensiv ni är över detta. Men nu skrev jag originalkommentaren i vår egen bok, och du valde att ifrågasätta. Då får du räkna med att jag utvecklar min syn på saken.

Erol Ateceae: Slängde ett halvt öga på matchen mellan Örebro och Karlskoga. Av det jag såg så hade Örebro svårt att ta sig in på de heta lägena. Men jag såg väldigt sporadiskt som sagt.

Vad gäller styrkor och svagheter hos spelare så kan man ju av försäsonger bli lurad av nått.

Minns ju att Rattie knappt var önskad efter vår försäsong förra året och undrar hur många ggr Emil Berglund var skyttekung på försäsongerna i Timrå etc.
Rätt ofta som juniorer ser ut att få sina genombrott för att väl när säsongen drar igång försvinna helt när det fysiska spelet höjs och de rutinerade spelarna som kanske vet sina garanterade plats i laget kör för 100%.

{9908}:
Mitt första svar står sig väl även mot ditt andra panikartade försök att delvis genom faktafel få oss att komma till insikt om vårt eget tillstånd.

”Gemene man” 😂 Begreppet Americanos om Löven är ett västernorrländskt fenomen och kan inte representeras av ”gemene man” 🤣

Erland: Det är jättebra att ni har en fungerande ungdomsverksamhet, där ni luftar spelare därifrån ibland. Men jag är ledsen, det kan inte finnas många som tänker ”åh, det egna produktlaget” när man tänker på Björklöven. Ni har haft sån ohälsosam importsituation de senaste åren, där gemene man säger ”Americanos” hellre än att ens ägna en tanke åt den snart minoritet av svenska spelare ni har i truppen.

För att vara tydlig, alla lag har importer och det är kul att se utländska spelare i Sverige. Men ni har just nu 13, varav 8 nordamerikaner. Att ingen av er ifrågasätter denna pågående cirkus, utan snarare försvarar den med näbbar och klor att ni minsann har egna spelare också, gör att jag inte har mycket till övers för föreningen som det ser ut just nu.

« · 2369241 · »