1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600624 inlägg · 6212 ämnen

Försäsong 2022

Sv: Försäsong 2022
DenRöda: När tog Ante SM-Guld? 🤔

Zäta75: Man måste se hur kedjorna blir komponerade med, spelartyper osv. Dahlén - Hanzl - Wedin är ju en jättefin kedja om man enbart kollar på namnen, ja. Där passar Hartmann in bättre anser jag. Han står för det obekväma jobbet runt sarghörnen och framför mål + att vi får in en rightare vilket ger lite fler alternativ, speciellt i anfallszon/kontringar/tekningsvarianter.

Fungerar kedjorna till en början så är detta inte alls dumt:

Hartmann - Hanzl - Dahlén
Halloran - Lander - EP
Walli/Lundin - EA - Wedin
Walli/Lundin - Blomman - Boyce/Alvarez

Puckat: Det blir intressant när Wedin är tillbaka vem man petar ner i 3:e kedjan. Gör Halloran det bra lär han fortsätta tillsammans med Lander och Pettersson. Jag anser att en skadefri Wedin går före Hartmann i 2:a. Han har större meriter och större erfarenhet. Dessutom skulle jag vilja se Wedin tillsammans med Dahlen och Hanzl. Men jag gillar ju också Hartmann mycket och vill se honom med Dahlen och Hanzl också. Svårt det här! Men bättre med konkurrens som vissa har skrivit än att man känner sig säker på sin plats.

Ser fram emot leksandsmatchen på onsdag! Tror att det kan bli fullsatt när Dahlen gör sin debut.

Johan J: haha! Det säger väl det mesta om den rankingen.

Olli Nomadinen : Intressant att Sanny Lindström ger målvakterna varsin trea individuellt men att de får en tvåa tillsammans.

Olli Nomadinen : Ja, Bland tränarna skulle jag ge ut betygen:

Anders Karlsson: 3
Lars Marklund: 3
Andreas Molinder: 2

Och med dessa är ju för att Ante lyckats tagit SM-guld en gång, tagit lag till SHL en gång och klarat kontraktet i SHL två gånger. Han är Timrå IK personifierad skulle jag säga.
Lars Marklund har varit på tapeten som assisterande i Skellefteå många gånger men valde att tacka nej flera gånger som jag fattat det. Nu är han redo att stiga upp bland seniorerna på riktigt och Anders valde just honom av väldigt många andra ass-tränare.
Molinder har varit med och tagit upp oss och klarat kontrakt. Det är ju något som är grymt bra med honom annars hade han ju inte fortsatt som assisterande.

Jag backar våra tränare till fullo denna säsong och det ska bli grymt spännande att se Ante själv som huvudman och med Marklund som har grymt bra rykte i Hockeysverige.

Olli Nomadinen : Våra top 6 forwards håller ju landslagsklass, och alla har ju även spelat i landslaget så sent som i fjol typ, förutom Jonte som var ordinarie i NHL. Så en 4a är ju märkligt som sagt.

Sanny ger våra lagdelar följande betyg:
Målvakter 2
Backar 3
Forwards 4
Tränare 2

Rimligt betyg på målvakterna. Förhoppningsvis kan JJ övertyga dock och höja betyget till 3

Nästan snällt betyg på backsidan men köper resonemanget att befintliga topp 6 tillsammans utgör betyget 3. Den skrala numerären oroar dock och det ensamt gör att jag nog är närmare en 2:a här

4 på forwards tycker jag är snålt! Med tanke på andra lags betyg tycker jag vår forwardssida med lätthet är en 5:a

Tränare. 2 är rimligt på förhand men här är jag grislugn. För oss initierade är betyget 3 givet men förstår att utomstående med mindre koll inte är lika övertygade. För egen del är jag säker på att vi kommer prata 4:a här innan säsongen är över

Ovanstående resonemang enligt kvällstidningarnas värderingar av betygen. Dvs:
1=Underkänd
2=Godkänd
3=Bra
4=Mycket bra
5=Landslagsklass

{9682}: Godmorgon. Ny vecka, kommer Modo värva nån som kan sätta den i krysset den här veckan då? Eller stänger Hinken av väckarn och somnar om igen?

”En insamling på nätet för att skapa en nyutgåva av rollspelet ”Drakar och demoner” överträffade alla förväntningar och drog in en miljon kronor på en knapp timme.”

Allt är relativt, verkar det som…

TIK-Lund: Hehe ett par år har du ju hängt härinne i allafall! 😎👍
Kom igen nu, ge oss ett maffigt Måndagsinlägg!

Sputnik: Fan, kvalar man in som senior numér?

Edit: Insåg att det också kan ha menats som "före detta". Vill bara uppmärksamma att jag fick avlägga ett löfte om kortare inlägg och blev således oförmögen att lufta mina tankar och ideér!

PS. Grattis på Måndag!

Puckat: han har alltid varit en oxe som spelare, känt Wedda hela livet och när vi spelade fotboll tsm så kallades han för ”Kingen” igår så gick jag fram till Timrås tillhåll på badhusinvigningen och ropade tjena kingen och han kollade upp direkt och skratta o kom fram o krama om mig han är fan värd en 2pinns flagga med ansikte och ”kingen”

{9908}: Wedda är ju också en oxe på pucken och Hartmann har väl spelat två/tre matcher med Andersson och Lundin nu på försäsongen så blir nog han som blir nerpetad tror jag när Wedin är tillbaka

Sputnik: Nygammal, byter man telefon och inte har memorerat lösenordet blir det extra kämpigt när mejladressen hos mejlbolaget automatraderats på grund av inaktivitet...

Hade tidigare Pinus sylvestri.

Erol Ateceae: Ja och det gjorde vi ju mot Sundsvall helt klart, även om de kom ut heltaggade så tog Timråspelarna i när det behövdes i princip.

Vad gäller Örebro så är det ju mest magkänsla men jag tycker att deras förra säsong kändes väldigt spretig och de saknar en röd tråd i hela föreningen på nått sätt, får bara DIF vibbar på dom av nån anledning.

Växjö blir ju spännande med, att se hur reaktionen utan Hallam blir. LHC har ju på pappret ett lag som med marginal borde slippa kvala.
Oskarshamn är ju lika svårtippade som vanligt, har man lyckats täppa till luckorna efter Olofsson och Rosdahl etc? Ja det blir intressant, känns som Oskars och Örebro i allafall är lag som vi mycket väl kan ha bakom oss när serien är färdigspelad.

Sputnik: Det enda jag sett av SCA-cupen i år är höjdpunkter. Så jag har inte mycket att tillföra mer än att man som SHL-lag så långt in på försäsongen ska ha så pass mycket mer individuell skicklighet att man slår ett division 1 lag, om så "åkandes på en skridsko", annars är man illa ute.

Hoppas i övrigt att du har rätt om luftslottet Örebro. De skrinnar ju trots allt bokstavligen ut genom ett.

Örebro - MIF i play out är helt ok.
Även IKO, Växjö och Linköping godtas.

Erol Ateceae: Förresten är du ny här på HS eller bytt acc bara? Du verkar ha lite koll på gamla skribenter härinne som TIK-Lund etc. 🙂

Trevligt med lite fler analytiska skribenter härinne på Timråsidan om inte annat. 🙂👍

Erol Ateceae: Yes, nu var väl min intention från början mest att trycka på Örebros förluster och att det kändes vissa här i Timråboken boken drog rätt stora växlar av att vi inte vann med tillräckligt stora siffror mot Div 1 motståndet Sundsvall och HA lagen. Eller att vi släppte till rätt många omställningar etc. Vilket jag inte alls tyckte var ologiskt sett till våra matchbilder där vi ägde puck och bodde i offensiv zon mestadels.

Sputnik:
Jag förstår, det är väll just det som gör det svårt att bedöma något från försäsongen. Att man oftast inte har sett matchen eller hela matchen alternativt sett hela men med bara ett öga.

Ska man verkligen få ut någon information behöver man ju titta på matcherna på det vis som en professionell gör, vilket ju tar både tid och energi.

Anser att man såklart behöver se spelarna i flera situationer, men att Hanzl hade en jäkligt bra spelförståelse var en sådan sak som framgick på försäsongen. Likväl Zajacs defensiva brister, samma misstag gjordes på snarlika vis upprepade gånger.

Berglunds skytteligavinster kan jag inte uttala mig om, mer än att det även där krävs att mer kontext behövs än att han gjorde mål. Vilket motstånd var det? Hur mycket var det hans insats som ledde till målet och så vidare. Just att bara läsa av resultatet och antalet mål ger ju tyvärr en väldigt liten mängd av den information som verkligen ger något på sikt, förvisso oavsett försäsong eller faktisk säsong.

Vi hamnar åter i den tidskrävande bit som bland annat TIK-Lund och Jimmy Hamrin gör väldigt bra.
Som väll också var ett skäl till att de övriga i den nu mer nedlagda timråpodden kände att det tog för mycket tid. Minns att de uttryckte att de inte orkade vara så analytiska och fundera på vad de skulle ta med sig till podden nästa gång, som en annan med tidsbrist har jag full förståelse för det.

Rip Kirby: Läste Antes resonemang som var att Dahlén/Hanzl gillar mycket stop and go och att jobba på små ytor och att då behöver de någon som kommer med fart och är stark runt sargerna vilken Hartman är. Intressant tagning faktiskt

Sputnik: Precis. Just konkurrenssituationen i alla lag är nog vad som driver på den individuella utvecklingen mest av allt. Utan konkurrens får du en situation där alla är helt säkra på sin plats. Man känner sig nöjd: "Jag är bra nog, jag har min plats i laget redan, jag behöver inte köra "idioten" på träningen idag heller". Bara ett fånigt exempel, men ganska mycket sådär är det ju, i ett lag där spelarna redan vet sin plats, man är nöjda och fuskar närhelst chansen finns och vi får en stagnation i gruppen istället för en miljö som främjar positiv utveckling bland alla spelare i laget.

Rip Kirby: Jo det "lyxproblemet" tar man ju alla dar i veckan. Vi får väl hoppas att Kapanen hittar nån hyffsat solid back så det blir lite konkurrens på backsidan med. 😁

Sputnik: Det känns ju med erfarenhet från de senaste mindre lyckade sejourerna i SHL som du beskriver det ett "lyxproblem" som nog mest känns stimulerande och något som iallafall jag mycket hellre har än inte.

Rip Kirby:
Kan ju bli ett "lyxproblem" med. Tänk om Hartmann blir succe och öser in poäng med Hanzl och Jonte, känns väl fel att splitta dom då.

Kanske slänga ihop en giftig 3:e kedja med
Wedda-Andersson-Oliver.J?

Alternativt kanske Halloran får ge plats åt Wedda och gå ner i en 3:e, men även där kanske det blir succe med Emil.P-Lander-Halloran, de har ju sett ut att ha kemi på träningsmatcherna i allafall.
Ja det går att laborera flitigt med forwardsuppställningarna och känslan är att nån kanske kan komma att få lite mindre speltid än man förväntat sig.
Det är väl där en av de stora utmaningarna blir för Ante och CO kommande säsong, att få alla att känna sig delaktiga och köpa sina roller.

Rip Kirby: Dragigt som fan. Torra björklöv låg i ett gammalt kokskåp! Kunde ha varit värre...

{9682}: Stampat jordgolv? Mysigt. Just dom är eftertraktade. Just ettorna också.

Synct: Aah just det, det var den lilla detaljen förstås. Då får vi tänka om lite här...

Skulle tro att den sista backen är spelfärdig innan sista september. Camperna i NHL är färdig mellan 15e och 18e september. Tidigare år brukar det frigöras 3-4 spelare per lag som inte platsar i NHL. Ska tillägga också att det är mer Try-Out spelare i år än på åtminstone 5 år. Får en liten känsla av att Kapanen har några spelare på sin lista därifrån och just nu väntar på tillfället att hugga på den bästa tänkbara backen som frigörs.

KulltorpsOlli: Haha! Jag kan vara med ditt gäng lite. Åka ner till Sundsvall, grogga lite med Modano och Hanzl och hylla i alla fall två färger av tre. Jag har bott på Skönsmon i en skabbig etta.

{9682}: Alla vet att du helst vill vara med oss. Bara släpp ut det nu. Kom in i värmen.

Rip Kirby: Hartmann är rightare, det är väl den stora fördelen.

OlliJanne: Intressant. Men borde inte Wedin gå in på Hartmanns plats, rent logiskt, sett till status, position i laget, you name it, det allra mest självklara? Ja, enligt mig då 🙈😄😆

Vet inte om ni diskuterat hur Ante satt ihop kedjorna men enligt artikeln i ST såg de ut enligt följande:

Jonathan Dahlén, Robin Hanzl, Sebastian Hartmann

Emil Pettersson, Anton Lander, Nick Halloran

Albin Lundin, Erik Andersson, Erik Walli Walterholm

Jacob Blomqvist, Robin Alvarez, Oliver Johansson och Jeremy Boyce

Spännande att se vart Wedda ska in.

{9682}: jag vill inget illa.
Generös inbjudan till att bli supporter till ett lag med framåtanda bara!🥰

Tom Topp: Leo Komarov-årets Peter Holland

Meduza: Kom in här på TIK-forumet och sa några saker om TIK. Kommer det direkt skit tillbaka så ser vi nu var det slutar. Jag är dock rutinerad. Har bra kontakt med TIKare genom åren.

Laffe: Så du följer mig? Costanza är värre.

{9682}: jag har sagt det förut, men upprepar igen.
Ove, byt lag så kommer du att må bättre!🙂
Köp gärna säsongskort åxå!💥❤️🤍❤️💥

{9682}: Du kan ju stundtals visa en rentav mänsklig sida med sakliga inlägg. Men det mesta är bara ren provokation!

Laffe: Smörja? Råkande bara felstava Kung Salmela nyss. Tror ingen ogillar MoDo här.

Meduza: Du är som en jobbig liten terrier, haha!

{9682}: Jag fascineras av den mängd smörja du
tillåts vräka ur dig på det här forumet utan att bli portad! Testar du var gränsen går, eller? 😁

Sputnik: känns som om Modo gett upp, tror inte dom ens kommer topp 4 i år!😅

Sputnik: Du låter som Tarasov! Vore kul att möta er i en toppmatch igen. Tror ni går till semi om ni värvar fler etablerade tvåvägsbackar...Var är Anssi Salema?

{9682}: Säg till Widebro att sluta läsa Kalle Anka, Farbror Joakim verkar vara en allt för stor förebild.

Upp med storplånkan och värva spets värt namnet, så ses vi i SHL och gnabbas på läktarn istället!

{9682}: Men ni måste ju vara sjukt desperata på framgång med dom detaljerna uppe på bordet.

Rip Kirby: Vi är inte skitnödiga. Är Plånkan stor måste man vara cool....

{9682}:Haha närå, vi är inte lika lättkränkta. Ge och ta. 😁

Sputnik: Men hur kan Modos fans vilja se röken av Karlqvist något mera? Fansen hjälper till med pengar för att få honom till laget. Detta lyckas, men när Modo misslyckas att ta sig upp i SHL tackar han för kaffet och drar till Oskarshamn. Oskarshamn??? Okej om Skellefteå var laget som ville ha honom. Dom har iallafall chansen till bättre placering, chans till SM-guld, spel i CH???

« · 2369504 · »