1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600090 inlägg · 6212 ämnen

Frölunda - Timrå IK 2006-10-03

Sv: Frölunda - Timrå IK 2006-10-03
Janken: Du kanske har rätt men rent spontant känner man att om Sjögren blev avstängd för en armbågstackling mot bulan Berglund så borde Plüss få något liknande, problemet är NÖTTERNA i diciplin nämnden.
Det skulle dock kanske vara bra med en avstängning så att man inte sattsar så jävulst i sånna livsfarliga situationer i framtidien.

Forza TIK
Ses på tåget till globen

Efter att ha sett smällen flera gånger så kan jag inte riktigt förstå varför Plüss skall stängas av en match?

Man kan se det från två sidor...

Å ena sidan... så är det inget grisfult han gör.. Visst är det oförsiktigt att brassa in bakom en spelare mot sargen utan att bromsa upp. Det är ju en viss skillnad att tackla på någon som är vänd mot dig. Att brassa på utan att bromsa om spelaren är vänd med sidan mot dig.. Det är ju just därför checking from behind är ett regelbrott.
Nu är det maximal otur att båda tappar balansen och handlöst brakar in i sargen med Snny först. Hade någon av dem behållit balansen tror jag att det hade blivit 2+10. Jag håller med den som tidigare skrev.. "Hade Plüss varit en ful spelare så hade Sanny aldrig spelat hockey igen"

Å andra sidan.. Skall domarna sträva efter att få bort farligheter i spelet. Då måste man visa med straffskalan att det lönar sig att tänka till i "heta situationer" Att få spelarna att bromsa när dom ligger bakom en annan i riktning mot sargen.. Även om det inte är ett medvetet försök att trycka in någon i swargen så år det den som ligger bakom som är ansvarig..
Likadant som "hög klubba" DU ansvarar för vart din klubba är. Ingen annan..

Jag lider med Sanny....
Kände att trepoängaren blev lite "futtig" när man visste att The Captain låg med stödkrage i en ambulans..
Plötsligt inser man att det "bara är hockey" och när han låg där i blodpölen så blir man plötsligt varse att det är människor... dom där rödvita hjältarna på isen..

andyo: Nu verkar det om att du sover! ;)

Skönt att höra allt trots allt gick relativt bra....Men otäckt var det....*ryser*

FreddanVF: När faan blev en klockren arseltrycklare en boarding.??????
Vart är hockeyn på väg!!

Den var helt enligt instruktionsboken.

Långben: Näedu jag är sist idag, finns inte en sportkeps att ni tar mig idag!

armhävningar nu!!!

Tant-Gert: I helvete heller! Jag har sista ordet! =)

Bissett19: Låter bra, samtidigt kan ju hjärnskakningar vara knepiga historier, det gäller ju att ta det riktigt piano efter en smäll mot huvudet och se till att det inte
"tillstöter några komplikationer" som det brukar heta.

Sänder tankar om snabbt och komplikationsfritt tillfrisknande till Sanny och hans nära och kära (kan inte vara kul att som pappa se en sådan sak på säg ppv) och lagkamrater samtidigt som jag tar med mig vinsten och den i mina ögon smått sensationella öppningen i årets elitserie som dagligt balsam för själen. Ty alla tecken tyder på att solen kommer att gå upp även imorgon.

TG

(btw, ska man få sista ordet på hockeysnack gäller det att taktiskt avvakta tills övriga skribenter somnat ;) )

Bissett19: Skönt att läsa!!! Jag fick "hjärtat i halsgropen" när jag såg bilderna på TV:n. Det värsta var nog att följa hela händelsen - det kändes som han låg kvar i timmar.

Red-line: Han verkar ha klarat sej bra enligt de senaste rapporterna,saxat från svenska fans:

"Frölundas läkare Lars Envall assisterade Timrås personal. Efter att Lindström körts iväg med ambulanstransport till Sahlgrenska sjukhuset konstaterade Envall:
- Det var en hjärnskakning, helt klart. Men han kunde röra på armar och ben. Han talade också men inte kom inte ihåg vad som hade hänt. Men han visste var han var någonstans i alla fall.
Hur allvarligt tror du att det är?
- Svårt att säga. Det är en hjärnskakning men jag tror inte det är något allvarligare. Han hade dessutom en sårskada i bakhuvudet. Han hade ju hyfsad koll med tanke på omständigheterna. Men han kunde ju inte rabbla personnummer direkt om jag säger så.
Kan du bedöma graden på hjärnskakningen redan nu?
- Nej, det är svårt att säga. Ett tag var det populärt att gradera hjärnskakningar på ett visst sätt men man gör inte riktigt så nuförtiden. Jag tror och hoppas inte att detta ska vara alltför allvarligt. Det är aldrig roligt när sådant här händer, avslutar Envall."

Tant-Gert: Håller med dig fullkomligt. Låt oss tänka på Sanny istället för att tjafsa om vems fel det var, eller om det skulle ha varit matchstraff eller ej.

Tror frågan om det var avsiktligt eller ej måste avgöras på klassiskt vis, dvs genom att debattörernas pappor slåss om saken. Fair and square, inga hästskor, stekpannor eller knölpåkar, på Malands IP imorgon 13.00.

Mindre tjafs och mer blommor till Sanny är min melodi. Plüss får inga blommor men behöver heller inte ta med sig pappa för att slåss imorgon. Han sover nog inte så bra inatt, det är straff nog.

Jag kommer givetvis att fylla min handväska med golfbollar och agera enväldig dommare imorgon.

TG

Helg Ernest: Det var inte matchstraff... Håller helt med er där. Vi drabbades av en likadan när Nicke andersson bjöd Per Ledin på en åktur. Det gillade alla utan domaren. Som för övrigt var sveriges sämsta - Christer Lärking

andyo: Svedbergs sk. bentackling kan man diskutera. Den var klockren höfttackling enl. regelboken. mao. inte matchstraff

andyo: Nej.. det menade jag inte. Men den på alavaara är i mina ögon en Boarding som inte ger något. Och en boarding som ger skada är = Matchstraff i mina ögon. Då reglerna säger klart och tydligt...

Du fick a förut här kommer b. Står i stort sett på varje utvisning inklusive hakning..

b) En spelare som med boarding skadar sin motståndare skall, efter domarens omdöme,
ådömas:

- Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM)

eller

- Match penalty (MP)

andyo:

Jo...dock ska man väl tilläga att Sanny ofta har en förmåga att huka sig sådär när han ska sätta in en tackling på någon....tyvärr..

Mange vs. Alavaara, borde varit en 2:a. Eftersom det var i inledningen, fel signaler skickas ut annars.

Svedda vs. Andersson, ingenting! Det är ju Nicklas som kör på Svedda...

Plüss vs. Sanny, definitivt 5+game. Punkt slut & Gonatt!

Helg Ernest: Själv är man ledig! =) Studiedagar måste ju vara bland det bästa som det här landet har som krav på skolorna ! =)

Fast jävlar! Imorrn missar man ju sin delikata lunch på 11,50kr!

Sune: Jo håller med.

Lika väl som att Sanny och alla andra spelare inte ska huka sig in i sargerna, så bör man inte i det läget som Pluss gjorde; använda Lindström som murbräcka mot en sarg efter att han fått Lindström ur balans.

Enda som man kan diskutera är Manges tackling, med tanke på det som stod i regelboken.

orion: Är på väg! Gör det du med! Vi har jobb att sköta i morgon ( c :

FreddanVF: Jo Mange's går väl att diskutera hur mkt man ska tillåta. Det där är ju mkt svårare att bestämma. För man kan inte döma utvisning på en schysst tackling bara för att spelaren blir skadad, men inte en utvisning när spelaren klarar sig helskinnad.

andyo: Ja den lilla puffen han får är verkligen stenhård. Det är Sannys obalans och framför allt deras höga fart som bidrar till att det blir så hårt. Hade däremot Plüss varit en "ful" spelare och tryckt till ordentligt. Då hade nog Sanny inte spelat hockey mer. Så jag skulle vara glad i oturen om jag var Sanny.

andyo:

Jag uppfattar också som att han hakar honom först och sedan ger honom en lätt knuff framåt vilket blir rätt allvarligt eftersom hakningen redan fått honom ur balans...

Inte ser det vackert ut ivarjefall.

Cykla och vält!= God natt!

Helg Ernest: Efter att ha sett den där videon några extra gånger blir man bara ännu mer övertygad. Först hakar han Sanny så han tappar balansen sen suger han tag i honom å bjuder honom på en gratisresa till stjärnorna & änglarna. Tur att han hade en returbiljett bara...

andyo: Jag tycker det var en tvåa. Men hade alavaara blivit skadad så hade även en ren tackling gett matchstraff så man ska inte stirra sig blint på om tacklingen är ren eller inte. Men som jag sa Plüss matchstraff är riktigt men Sanny borde inte spelat så huvudlöst vid sargen. Lite mer vett från båda så hade Sanny varit med på flyget hem ikväll.

andyo:

Skitsnack! :)

Helg Ernest: Gå och lägg er 10 ggr!

Sune: Haha ja det kan man säga. Men nu lär han ju få spela mer iaf, hoppas han hänger med bara. Tycker han flåsar rätt bra dom korta stunder han är inne, speciellt mot Brynäs hemma sist.

Helg Ernest: Jag har redan sett det ur vinkeln som är från sidan alltså inte bakifrån. Du menar nog den som är bakifrån som där man inte ser hela situationen. Den från sidan som är filmad med C+ kamera reversed (det vill säga andra sidan) visar hela händelseförloppet från sidan. Och ja jag såg reprisen på säsongskortets repris sändning.

FreddanVF: Du får klicka lite själv ! ( c :

Natti natti

FreddanVF: Okey det visste jag inte. Så Thomas Andersson kunde alltså gett Mange matchstraff? Då verkar ju reglerna ännu mer efterblivna, men det är ändå tur att det är Andersson som dömer och inte nån annan från Gävletrakten...

FreddanVF: Sätt dig och titta på detta 10 ggr, säg sedan att du har rätt ?
Om nu länken funkar ( c :

FreddanVF: Och det gör att man som spelare får smälla på ändå? Näe du dom här reglerna är så vitt jag vet till för SPELARNAS säkerhet, inte för irritera i det här läget Frölundafans och brynäs-"anhängare".

andyo: Regeln om skär är borttagen från Charging. Och jag tänkte mer på att det är en två för Boarding. Där det står att även en ren tackling ska ge utvisning om den är för våldsam. I och med att Alavaara flög in i sargen så hårt att han tappade hjälmen anser jag att det var en tvåa.

520 – VÅLDSAM TACKLING MOT SARGEN – Boarding
a) En spelare som kroppstacklar, armbågstacklar, otillåtet tacklar eller ”trippar” en motståndare så att motståndaren våldsamt kastas mot sargen, skall, efter domarens omdöme, ådömas:

- Mindre straffet, (2)

- Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM)
eller

- Match penalty (MP)

andyo:

Ja...och det är väl typiskt att karln åker ut när han satt in en klockren tackling :)

Sune: Nilssons tackling var det inget fel på. Båda åkte i samma riktning varpå han stannar och Mange fortsätter.

Helg Ernest: Jo men vad har Plüss handled med detta att göra? Jag såg matchen på säsongskortet. Men du ser ju inte att Sanny tar hakningen sedan när Plüss släpper böjer han sig mer framåt och försöker trycka bort spelaren bakom, precis som Jagr gjorde i OS när han fick den våldsamma tacklingen mot huvudet. Där hade Jagr huvudet lågt tack vare att man med rumpan försökte hålla motståndaren borta från pucken precis som Sanny idag. Och där dömde Kuben för övrigt matchstraff på Ruutu precis som på Plüss idag.

Men jag vidhåller, Sanny har sin del i att det blir så våldsamt. Liksom Jagr hade sin del i den tacklingen i OS.

Sune: Det var som fan att du & jag har samma åsikt om nånting, tänker på Svedberg :)

FreddanVF: Den som Jens Karlsson delade ut går inte att jämföra med den Mange gjorde idag. Mange tacklade Alavaara mot axeln, alltså mot sidan på honom som man får göra när en spelare har pucken vilket han hade där. Sen går det att diskutera om Mange tog för många skär eller inte, det vet jag inte.

Jens Karlsson körde rakt in i ryggen på Wallenberg. Noterbart där är att Jens bara fick nån eller några matchers avstängning och att Sjögren fick 9, och det var under samma säsong om jag inte minns fel?

FreddanVF:

Den Jens Karlsson gör är en tackling bakifrån och den Magnus Nilsson gör är från sidan. Möjligen med för många skär men det är en annan sak. Jens Karlsson tackling var bra mycket värre...

73Sjöbba: Vafaan. Sanny skulle haft matchstraff för delaying the game

Huge: Jo, du har helt rätt, Pluss skulle knappt haft en 2:a

FreddanVF: Jag såg den på C+ sedan har jag sett det på TV4.
Så nog har jag sett det. En solklar hakning som får Sanny ur balans.
Sedan att Pluss drar med sig Sanny i sitt eget fall också, så han gör illa sig i handleden när han får den mellan Sanny och sargen.
Det har väll inte du sett förmodar jag ?

Sune: Ja två saker... nämn någon mer?

Fick inte ni också matchstraff idag? Jag tycker det var helt fel. Vi fick ett exakt likadant mot Färjestad. En rövtackling. Av vilken anledning. Jo för det första spelaren som tog emot tacklingen kunde forstsätta. Det främsta kriteriet för ett matchstraff är att spelaren som tar smällen inte kan fortsätta. Två. Det är inte en otillåten tackling.

Den Jens Karlsson gör tycker jag är matchstraff tack vare att spelaren blir skadad. Annars är den lika farlig som den som Alavaara fick ta emot idag....

Helg Ernest: Det stämmer som du säger att regeln är sådan, och domaren har säkert bedömt det som checking from behind, iom att han dömer för 5+GM. Men frågan är ju, när man sett repriserna, om det verkligen var checking from behind och vårdslöst spel? Man måste väl vara så pass ärlig mot sig själv att medge att det inte ser speciellt farligt eller vårdslöst ut, när man ser bilderna i efterhand?
Dessutom så är ju båda spelarna mer eller mindre nere på isen när de befinner sig närmare än 1 meter från sargen.
Du har helt rätt när du antar att Plüss förmodligen inte var medveten om att sargen var så nära när hakningen kommer. Därför ska han då heller inte få mer än en 2:a för hakning iom det är det vanliga straffet när en hakning görs på open ice, sas.

Huge: Näe jag kan inte säga samma sak om t.ex. Frölunda eller Brynäs då jag önskar brynäs all motgång det finns att nå. I princip alla matcher jag sett brynäs spela under de senaste 7 åren (cirka 40 matcher) så spelar dom fult och riktig grishockey. Och näe, jag gillar inte brynäs för det. Men det ska dock sägas att dom lagt det spelet bakom sig förutom EN viss spelare.

Men om övriga lag kan jag säga det ;-)

Huge: Vad ska man göra när en medsplare ligger skadad på isen? Det lönar sig knappast att börja skrika och svära.

Jag bedömde det som en serie av olyckliga omständigheter. Men något annat än matchstraff är oundvikligt.

Det går ju att säga att Bulan hukade sig när Sjögren tacklade honom, därför vart det som det vart.

Helg Ernest: Du har ju inte sett situationen det är ju helt klart. Han får en hakning ja. Men efter hakningen putar han ut med rumpan för han känner att någon är i ryggen på honom. Han hoppas med detta undvika tacklingen. Ha lite känsla när du tittar på hockey. Framför allt när det går i slow motion.

« · 760069 · »