Har under den senaste tiden varit på plats i Delfinen och sett Luleås två senaste hemmamatcher mot i tur och ordning Frölunda (vinst 3-2) och Färjestad, två lag som det på försäsongen pratades mycket om (i media förvisso) men som inte uträttat särdeles mycket på isen hittills.
Den första tillställningen slutade med seger 3-2 och den första trepoängaren efter att Luleå darrat rejält i slutet av matchen och släppt in mål i numerärt underläge när halva minuten återstod.
Enligt min mening förde Frölunda en match som blåstes sönder av domaren redan i första perioden. Man var etta och tvåa på varje puck i en tillställning där Luleå agerade rundningmärken i egen zon.
Ännu värre var det när Färjestad kom på besök. Det var en bragd av Luleå att ta ett poäng med tanke på hur utspelade man blev. Luleå saknar konstruktivitet i anfallsspelet och försökte och lyckades genom utvisningar att sänka matchtempot. Förlängningen var lika långsam den och på efterföljande straffar var det aldrig någon fråga om vem som skulle vinna.
Luleå ställer sällan om aldrig in en man framför mål och har svårt att komma till avslut i sina anfall. Man spelar runt pucken och försöker finta med att gå runt buren och finna passningsvägar vid första stolpen där en medspelare följer upp och störtar mot målet med fart.
Sami Mettovaara med nummer 90 på ryggen har dåligt temperament och åker ofta ut på tillsynes onödiga utvisningar
Jari Kauppila (50) var väldigt duktig individuellt i anfallsspelet, såväl som passningsläggare som avslutare. Nyförvärven Arnaud Briand (8) och Toivo Suursoo (30) visade sig också vara duktiga avslutare. På backsidan gjorde Petter Nilsson (9) bäst intryck.
Hur skall Timrå bära sig åt för att hitta maskorna bakom Henriksson i kassen då? Kyla är ledordet. Vänta ut honom så ligger han som en fisk och sprattlar på torra land. Passningar med följande direktskott blottar svagheterna i sidoförflyttningsmomentet. Vid straffar är det bara att skjuta rakt på för allt går mellan benen...
JohanJ: Det känns hemskt att lämna Gäddviken men jag känner att jag måste åka och kolla om du har rätt ang. Luleås målis. jag tror att det blir en tuff match, de är tunga pojkarna i Lule..........fast vi är snabbare.
Lyllos er alltså !. Sitter här hemma och biter redan på naglarna, JAG KAN INTE GÅ PÅ MATCHEN!. Jag får inte som jag brukar, se den härliga värmningen där man kan ana vad som kommer. Inte heller de rödvita krigarnas intåg genom örnens gap. Det känns inte bra att vara hemma en sån här dag, men frugan jobbar och ungarna måste komma först.
Johan J, har du verkligen varit på de Luleåmatcherna du snackar om? Alltså, det du säger om t.ex matchen mot FBK, stämmer helt enkelt inte. Jag är knappast helt objektiv, då jag är LHF-fan, men så mycket kan jag säga att Luleå och FBK hade varsin halva av matchen. Vinsten mot VF menade Evensson var rättvis. Daniel Henriksson sen, har absolut inga svagheter i sidoförflyttningarna och han simmar inte i onödan heller. Allvarligt talat... Vad som suger hårdast i årets LHF är däremot målproduktionen. Till sist hoppas jag "Z" är OK, hörde nåt om att Finnström grisat.
Leftwing: Behöver jag kommentera dagens extra poäng? Tycker att Daniel Henriksson gjorde en hel del bra räddningar mot både Frölunda och Färjestad men räcker inte helt enkelt. Han har en tung börda att bära efter Myllys flytt till Finland.
Radiosporten körde med sparsamma matchkommentarer under sändningen (mycket DIF-GIF), så man är glad för dom bra onlinerapporteringarna på swehockey. Härligt med 2 pinnar Timrå IK är dom bästa.
Leftwing: Nej, det kanske är dåligt försvarsspel men kanske framför allt Luleås oförmåga att göra mål som speglar sig i den nuvarande tabellpositionen.
Tror att man kommer lämna bottenskiktet bakom sig i takt med att nyförvärven, som jag tycker sett väldigt bra ut kommer in i laget. Både Malmö och Södertälje kan se sig akterseglade...
Den första tillställningen slutade med seger 3-2 och den första trepoängaren efter att Luleå darrat rejält i slutet av matchen och släppt in mål i numerärt underläge när halva minuten återstod.
Enligt min mening förde Frölunda en match som blåstes sönder av domaren redan i första perioden. Man var etta och tvåa på varje puck i en tillställning där Luleå agerade rundningmärken i egen zon.
Ännu värre var det när Färjestad kom på besök. Det var en bragd av Luleå att ta ett poäng med tanke på hur utspelade man blev. Luleå saknar konstruktivitet i anfallsspelet och försökte och lyckades genom utvisningar att sänka matchtempot. Förlängningen var lika långsam den och på efterföljande straffar var det aldrig någon fråga om vem som skulle vinna.
Luleå ställer sällan om aldrig in en man framför mål och har svårt att komma till avslut i sina anfall. Man spelar runt pucken och försöker finta med att gå runt buren och finna passningsvägar vid första stolpen där en medspelare följer upp och störtar mot målet med fart.
Sami Mettovaara med nummer 90 på ryggen har dåligt temperament och åker ofta ut på tillsynes onödiga utvisningar
Jari Kauppila (50) var väldigt duktig individuellt i anfallsspelet, såväl som passningsläggare som avslutare. Nyförvärven Arnaud Briand (8) och Toivo Suursoo (30) visade sig också vara duktiga avslutare. På backsidan gjorde Petter Nilsson (9) bäst intryck.
Hur skall Timrå bära sig åt för att hitta maskorna bakom Henriksson i kassen då? Kyla är ledordet. Vänta ut honom så ligger han som en fisk och sprattlar på torra land. Passningar med följande direktskott blottar svagheterna i sidoförflyttningsmomentet. Vid straffar är det bara att skjuta rakt på för allt går mellan benen...