1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 610365 inlägg · 6214 ämnen
« · 1679738 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
Härligt med Öhrn kvar iaf! Det finns mer att hämta där! Skapligt hårt handledsskott men siktet borde bli bättre...

En Marklund i laget kan aldrig vara fel! Given succé!

Kongo: Jag har inte dessa fakta men hittar du dem så att vi kan jämföra så är det givetvis väldigt intressant för diskussionen.

Bergius: Utan att ha dina fakta (om förändringar i övriga föreningar, bl a) gör jag antagandet att TIK nog hamnar högre i HA:s löneliga kommande säsong, utifrån tappen av Malmö, Rögle och Karlskrona och tillkomsten av Tingsryd, Sundsvall och Pantern.

Bergius: Kanon, jag har letar efter uppgifter kring andra föreningars spelarbudget. Hur ser övriga föreningars spelarbudget ut och vilka förändringar görs?

Är det någon nyhet att de bästa spelarna kan lämna för i dagsläget bättre lag? Är att dra ner en informationstjänst till 25% och hyra in en säljtjänst en neddragning?

På kort sikt får vi kriga som f-n för att vara bäst i distriktet.

På lång sikt så ser framtiden väldigt ljus ut - bara vi får arenan såld.

mattias - 74: det var en väldigt värdig kommentar! Hoppas dina förväntningar kan infrias nu till vintern.

Mindre värdigt: jag hoppas du får ta en öl till efter matchen för att dränka sorgen...

lungan: Det kommer tufft. Oehört tufft. Det finns en stor risk att vi kommer att få se den jobbigaste säsongen på mycket mycket länge och jag räds ett scenario där Timrå IK inte längre är det bästa laget i medelpad.

Vi kommer att lägga mindre pengar på spelarbudgeten. Troligen så kommer också IFSH och Giffarna också äta en del av sponsorkakan. Vi förmår inte behålla våra bästa spelare. Neddragningar på kansliet. Det är en utmaning som heter duga att få ihop detta.

Det som är positivt är ändå att det väckts lite engagemang i samband den ekonomiska krisen vilket vi förhoppningsvis kan rida vidare på. Positivt är också juniorverksamheten som är fortsatt stark. Dessutom tror jag mycket på det senaste nyförvärvet Sam Marklund.

Redigerad kommentar

Sv: Silly season 15/16
El Maco: Har Asplöven något lag kvar? Det har tappat många bra spelare känns det som.

mattias - 74:

Väl mött kommande säsong och välkomna tillbaka till finrummet (det riktiga)!

En förlängning och ett till nyförvärv från Asplöven

gustav9: Så länge föreningen vill det, naturligtvis.

söder över:

Ville bara säga att det skall bli otroligt roligt att få åka till Timrå igen på hockey. Senast jag var där var längesedan men jag gillar fansen och inarmningen före match när man kan ta en pilsner före tillsammans. Väl mött kommande säsong. 

// Leksing 

ASA:Domustrappanvarning :-)

Hahl Bundy:Hur länge till skall vi dras med nollans lönekostnad?

lungan: Jag tror att juniorerna drar ner snittet rejält och lämnar lite utrymme för några etablerade spelare att hämta ett fetare kuvert...

Jag läste att Hästen skall satsa hårdare nästa säsong tex skall avtal med spelare gälla på 12månaders basis isst för 8-9 månader. Här kan man tänka sig att Timrå gör tvärt om. 

Läste en intervju med han norske backen och han verkade inte vara nära att bosätta sig i medelpad nu utan lät snarare som om han skulle vara hemma i sommar.

Hästen ville ha sina spelare närvarande under sommare för att bygga fysiken med kontroll. 

Om vi inte skall göra det vill det fan till att vi hittar guldkornen som verkligen köttar själva och vill framåt i karriären! 

Nubben måste beakta lex kolan noggrant innan några papper skrivs med spelana.

Sputnik: funkade inte att kopiera länken så jag kör hela texten istället. Är ifrån bloggaren dragskott.

Spel i HockeyAllsvenskan blir en enorm omställning för lilla Pantern på alla möjliga fronter. Det gäller inte minst spelarbudgeten och resekostnaderna.

Panterns general manager om vad som väntas krävas.
- Jag tror att vi behöver en spelartrupp som kostar runt 4 miljoner kronor. Säsongen som gick kostade den 1,1 miljoner. Att driva hela A-laget med material, resor och ledarlöner kostade runt 3,2 miljoner, men kommande säsong blir det resor till Haparanda, Umeå och Sundsvall. Så närmare 10 miljoner kronor behöver vi nog, säger Joakim Tillgren till Inside Redhawks.

dragskott.blogspot.se/2015/04/pantern-siktar-pa-en-spelarbudget-pa.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+Dragskott+(Dragskott)&m=1

DJ Hemp: klart jag vet att pengar inte är allt
:) var väl inte helt gravallvarlig. (Bara halft)
Vita hästen hade väl typ näst lägst spelarbudget och tog sig till playoff. Men en total budget på 10 mille låter inte så värst mycket ändå.

Sputnik: om det du skriver stämmer känns det som om deras spelare kommer behöva ha ett annat jobb vid sidan av hockeyn.

Sputnik:

Har du inte lärt dig ännu att pengar inte är allt?

lungan: jag läste en artikel nånstans där pantern endast skall satsa 4 mille på sin trupp och 10 mille totalt i omsättning. Blir nog ett slagpåsegäng som heter duga.

lungan: Fråga Kongo. Han är full av tillförsikt. Jag är mer orolig när det gäller Timrå... men när det gäller Timrå så är det sällan dom fått mig lugn de senaste åren.

Om Timrå endast ska lägga 7 000 000:- och inte en krona mer på spelarbudgeten och det är inklusive sociala avg osv så kommer snitt bruttolönen för en spelare i Timrå kommande säsong att ligga på 25 000:- är det verkligen den nivå på löner i allsvenskan?

Kongo: Jag är alltid orolig när det gäller Timrå IK.

Hahl Bundy: Är det oro grundat på enda informationen att TIK minskar 1,5 mkr eller vet du om hur andra klubbar förändrar?

Relativt sett kanske du skulle varit betydligt oroligare för ett år sedan och känna tillförsikt nu istället.

Redigerad kommentar

Om jag var orolig innan så inte blev det bättre av att höra att lönebudgeten ska minska med 1.5 mille till nästa säsong. Har tänkt precis som lungan litegrann o som epost i inlägget innan.

Nä, det blir bara jobbigare o tyngre ju mer man tänker... Timrå IK.

DJ Hemp: Självklart finns det möjligheter i detta. Känner att arenaförsäljningen måste få ta den tid den tar. Hur som helst blir TIK av med kvarnstenen som tyngt oss så hårt sedan vi åkte ur Elitserien. Tålamod är det som gäller, det är de sista detaljena som ska på plats. Sedan kan man fokusera på det sportsliga.

Nästan så man tror att beslut kring lönebudgeten för kommande säsong, tagits från mitt inlägg som jag la in för ett tag sedan.

Att ha kontrakt på 8-9 månader istället för tolv är en enorm skillnad. Att budgeten minskar genom att agerar på detta sätt behöver inte alls betyda att den trupp vi ställer på benen blir sämre.

Om årsbudgeten är 8 500 000 är snitt månadslönen för en trupp på 22 spelare som betalas ut på 12 månader ca 32 000:-.

Om årsbudgeten är 7 000 000 är snittmånadslönen för en trupp på 22 spelare som betalas ut på 8,5 månader ca 37 500:-

Dock hoppas jag att den budget Timrå nämner i tidningen är exkl. löneskatt & arb,givaravg, annars är det inte mycket varje spelare får i lön. Sedan antar jag att de kapital sponsorer går in med är ett ytterligare tillskott till spelarna utöver dessa 7 000 000:-

Skulle Timrå sälja alla biljetter för En match med 100:- och det skulle bli fullsatt. Skulle de omsätta endast på biljettintäkter 600 000:- vilket skulle betyda att hela årets spelarbudget är betald på 11,6 matcher.

Nä nu när jag räknar på detta är 7 000 000 en mycket låg siffra för en spelarbudget. Att Timrå inte skulle kunna ha råd med en dyrare trupp känns konstigt. Hur stora är egentligen föreningens övriga kostnader?

Följande frågor dyker upp för mig.

Hur mycket omsätter Timrå i sponsring?
Hur mycket omsätter Timrå i försäljning av reklam?
Hur mycket omsättning ger TV-avtalet?
Hur mycket omsättning ger biljett försäljningen?
Hur mycket omsättning ger kring försäljning på matcherna?
Hur mycket omsätter Timrå på souvenir försäljning?

Vad är föreningens totala omsättning?

Fundersam på att man tvingas dra ned spelarbudgeten ytterligare inför nästa säsong. Som jag minns det hade Timrå förra säsongen en av seriens lägsta lönebudgetar trots en hyggligt stor omsättning jämfört med andra lag i serien. Orsaken var TIK:s stora arenakostnader som gjorde att det knappt blev pengar kvar till spelarlöner.

Jag hade hoppats att om man lyckas sälja arenan till ett vettigt pris så borde lönebudgeten kunna öka något. Men det kanske är en del i uppgörelsen med banken att kostnaderna måste fortsätta att minska under åtminstone kommande säsong?

Det gör mig orolig dock, gäller att hänga kvar i serien och behålla publikintresset.

Att många spelare lämnar nu kan ha något med augusti-kontrakten att göra. Ingen vill väl gå oavlönad från mars till augusti. Undrar hur lätt det är att hitta bra nya spelare på dessa korttidskontrakt? Sommarträningen lär bli sådär som lag sett.

Arenaförsäljningen ger förutsättningar på sikt. Men nästa säsong blir nog inte lätt.

Nubben har ett tufft jobb. 

Kongo verkar tro att det finns möjligheter i det här.

Om han bara visste... : )

Knylan: Självklart kan det skita sig ändå, det finns det aldrig några garantier för. Men tänk dig bara: En rimlig anläggningskostnad (förhoppningsvis 5 mkr lägre) och i fas likviditetsmässigt. Det är i riktning mot detta man jobbar, och det är ett guldläge för fortsatt utveckling.

Vad har du konkret att säga mot detta?

Kongo: Vi får hoppas på det bästa helt enkelt. Arenaförsäljningen kan ju föra med sig grejer som i nuläget är svåra att se men som kanske klarnar när en affär finns på papper. Jag har mer än allt annat på jorden fel i mina lite dystopiska framtidsutsikter.

Jocke L. m. fam. var på besök i IKEA i dag. Kanske på besök i hallen ochså????

Knylan: Det som varit det besvärliga oket under flera år är den ekonomiska ryggsäcken och den svårpåverkbara höga arenakostnaden - och nu finns en lösning i sikte. Man behöver nu bygga upp en stabil verksamhet. Men det är helt otroligt vilka möjligheter som finns!

Knylan: Det här kan nog problematiseras i en oändlighet, med befolkningsunderlag konkurrens osv. Det jag menar är att TIK bedriver en väldigt bra juniorverksamhet, har organisatorisk erfarenhet, en stor supporterbas, stort publikunderlag och en arena med stora inkomstmöjligheter. Mycket av detta är på en relativ bottennivå, men det finns otroligt bra möjligheter.  

Kongo: Tilläggas bör att jag skulle vara överlycklig om vi skulle placera oss tvåa efter Västerås i tabellen men i och med att du lagt ner stor möda på att kolla siffror och sånt så vore det intressant att veta om du vet något man inte redan känner till. För det borde ju rimligen vara så att de har betydligt bättre förutsättningar utifrån att de är från en större stad och under flera år varit ett topplag. Plus att de väl har en sån storfräsare i ryggen som ABB dessutom.

cally47:  Try-Out på denna kanske.

Tyngd och poäng !

Kongo: Men Västerås då, t.ex? Vad har vi för förutsättningar (efter försäljning av arena) som skulle vara bättre än Västerås?

Redigerad kommentar

Knylan: A, sorry! Kollade årets HA-tabell och missade LIF. LIF har en juniorverksamhet på liknande nivå, bättre organisation, och större inkomstpotential (anläggning, sponsorer, publikbas). Så förutom LIF då. Det enda som ligger LIF i fatet misstänker jag är en hög svårpåverkad anläggningskostnad. 

Och sen när det gäller städerna... jag vet inte? Lag i högstaligan i basket, fotboll och innebandy och två lag i andraligan i hockey. Inte ens städer som Västerås, Uppsala, Örebro, Norrköping och Linköping mönstrar väl den femman?

Det gemensamma för alla lag i Sundsvall/Timrå är nog en saknad efter Norrporten i alla fall.

Kongo: Jag fick fan googla nu, intressant. Tunadal lirade lägre ner men tog sig sen upp till ettan där ST då redan befann sig som sen bytte tillbaka till Timrå IK inför 95/96. Det är ett märkligt och komplicerat läge tycker jag, allting. Det finns ingen anledning att sitta och leta potentiella bekymmer för oss som supportrar men det är svårt att låta bli när man väl börjat tänka på det.

Vilka är de goda förutsättningarna då? Framförallt då om man ser i konkurrens med klubbar som t.ex. VIK, Hästen, Leksand, Björklöven och AIK? AIK är speciellt men där skulle väl några knösar kliva in med 30 millar såg jag något om. Vi har en bra ungdomssida men man kommer inte speciellt långt med ett väldigt ungt a-lag, det har vi sett under de senaste säsongerna.

Knylan: Det var ju på liknande sätt då; FISH hade avancerat från division 2. Tror även att du underskattar andra städers idrottsutbud… Förstår inte riktigt den här negativa synen. När arena-lösningen kommit på plats, vilket annat HA-lag har bättre förutsättningar än TIK?

Kongo: Jag var inte med då så jag minns inga detaljer men jag kan ändå inte se att det var bättre än nu när de är i medgång, samt att det var en annan tid som sagt. Det är inte tal om att de har muskler för att avancera ytterligare i systemet utan mer bara att klubbarna kanske kommer ta ut varandra i konkurrensen med övriga lag i serien. GIF, GBK och Dragons går väl uselt ekonomiskt alla tre, plus då vi. Egentligen är det helt makalöst vilken bredd det ändå finns. Lägg till handboll och speedway så skulle ett helt Sportnytt kunna inkludera ett Sundsvallslag i varje inslag.

Knylan: Var inte IFSH:s utgångsläge relaterat till TIK bättre i mitten på 90-talet? Då hade man mera likvärdiga anläggningar, i dag går inkomstmöjligheterna inte att jämföra. Vidare har TIK i dag en juniorverksamhet på toppnivå.

Kongo: Det är ett faktum att relationen mellan klubbarna kunnat fungera bättre genom åren i alla fall, även om det ändå varit lite rörelse. Men absolut, hade vi suttit på en trupp på 35 man under de bästa ES-åren så vet man ju inte hur det kunnat se ut. Nubben tillhör oavsett vad inte en av Bobcats främsta anhängare, om man säger så. Vi har aldrig behövt Sundsvall Hockey och behöver de ännu mindre nu, men det är väl bara att förhålla sig som sagt. Ett bättre utgångsläge än de har nu har de dock aldrig haft och kommer förhoppningsvis aldrig få igen i och med att TIK fortfarande är inne i en process att skära i sina kostnader snarare än att satsa.

Knylan: Satt det verkligen i prestige? Handlade det inte mer om vad resp klubb hade att erbjuda i form av spelare?

DJ Hemp: Att Timrå IK och Sundsvall Hockey låg i högsta respektive näst högsta ligan i över 10 års tid utan att ens vara nära att hitta ett fungerande samarbete tycker jag tyder på att inte alls fungerat bra. Och jag förstår det, Sundsvall vill bli större än oss och i takt med det så växer stoltheten. De lånade spelare från Elitserien hejvilt men mycket sällan av oss utan av Modo, Linköping, Djurgården, Skellefteå m.fl.

Björklöven skulle t.ex. kunna vinna jättemycket på att ha ett starkt samarbete med Skellefteå men det finns inte på kartan. De lånade Rasmus Edström i vintras från SAIK och det togs emot med stora protester. (Förståeligt sportsligt dessutom, med tanke på hur jävla usel han var hos oss. Fy fan.)

Redigerad kommentar

T T: Inget nytt om IK Brage från Mittmedia/"ST"? ;)

El Maco: Ja, vi har ju fortfarande ett försprång, så är det ju. Men jag tänkte mer på detta att andralaget är så pass satsande som Sundsvall ändå är och att det dessutom finns en faktisk konkurrens, framförallt om marginalpublik och sponsorer, de är inte Brommapojkarna så att säga. I andra städer (bortsett Stockholm då men det är en irrelevant jämförelse) så finns det ett stort lag sen någon/några miniklubbar. Pantern är ett kvartersgäng utan publik som kommer vara helt berorende av lån från MIF återigen kommande säsong.

Som sagt, speciellt läge. I alla övriga "derby"-lägen så har ju lagen varsin stad bakom sig, typ Skellefteå och Luleå, men vi ska dela på en stad plus en liten kommun till där det kommande säsong inte alls kommer vara självklart på förhand vilken av klubbarna som kommer gå bäst sportsligt. Vi hade ett publiksnitt säsongen som gick som var högre än vad Sundsvall ens kan ta in i Gärde och det snittet hoppas och förutsätter jag kommer höjas ytterligare nu när vi både får två hemmaderbyn plus matcher mot Leksand som lockar folk.

Jag hoppas för guds skull att man nu lyckas rekrytera något vettigt på marknadssidan i TIK för det kommer verkligen behövas.

Från mittmediakoncernen:

Omkring 8,5 miljoner kostade truppen i vintras.

Nu krymper spelarbudgeten i Timrå IK.

– 1,5 miljoner mindre blir det, säger klubbdirektören Lars Nolander.

Timrå IK har tidigare berättat om sin ambition att se över organisationen för att anpassa sig till den ekonomiska verkligheten i Hockeyallsvenskan.

Nu står det klart att spelarbudgeten inför nästa säsong kommer att minska från cirka 8,5 miljoner till knappa sju.

– Målsättningen är att det ska bli lägre än förra säsongen. Det är det bygget vi måste bygga och det gör Kent Norberg (sportchef) på ett bra sätt, säger Lars Nolander.

Ett grepp för att minska kostnaderna för truppen är att skriva kortare kontrakt.

– Vi har nästan bara haft kontrakt över tolv månader, men nu blir det fler spelare som börjar få lön från första augusti till exempel och kontrakten kan ta slut i mars i stället för sista april, säger Lars Nolander som konstaterar:

– Det påminner mer om hur vissa division I-lag har brukat jobba.

Förra veckan rapporterade vi om att Timrå IK sökte en ny säljare till föreningen.

Nu förtydligar Lars Nolander att det inte handlar om någon ökning av antalet tjänster på marknadssidan.

– Vi har en person som försvinner från oss och väljer nu att hyra in en annan person i stället för att anställa.

« · 1679738 · »