Knylan: Tror personligen att något jämnare (ej jämn) fördelning av pengarna samt frikostigare upp/nerflyttning gör att det inte är en katastrof att ramla ned i HA för en SHL-klubb då det bör innebära att:
1) klubben kommer till en serie som är starkare ekonomiskt än tidigare (både pga fördelning av pengar men även pga att intresset i en sådan serie är högre om det finns realistiska möjligheter till avancemang vilket lockar mer publik och sponsorer).
2) klubben kommer till en serie där det inte alls är orimligt att studsa tillbaka ganska omgående. Hoppet släcks inte bland supportrar och sponsorer på samma sätt.
Ju mer man knyter åt desto större slår en degradering och då knyter man åt ännu mer för "det får inte hända att lag bla bla åker ur..".
Sen har jag en känsla av att detta även främjar talangutveckling inom svensk hockey.
Knylan: varför har KHK rent fundamentalt inget i SHL att göra? På grund av orten? Inte jättemycket som skiljer Karlskrona från Skellefteå i storlek och Skellet verkar ju kunna utgöra hemort för ett hyggligt gäng. Klart att det är jättesvårt att vara nykomling men det ska inte vara omöjligt att gå upp. Levande seriepyramid spolar ner syre till havsbotten.
lungan: Nja, jag vet inte vad det skulle göra med ligan på sikt. Det ska också bli intressant att se vad nuvarande system medför över några års sikt, AIK bör ha goda chanser att slå ut Karlskrona i år. Malmö slog ut Leksand ifjol.
Risken bör snarare vara att de klubbar som befinner sig i det där gränslandet helt kan slås ut. En säsong träffar man rätt, placerar sig topp två i HA, går upp, för att sedan inte hinna ställa om till säsongen efter och då rasa ur. Lyckas man avancera så är ju regeln att man behåller stora delar av laget och sedan försöker krydda det, en kryddning som sannolikt utvidgas under säsongen i panik för att undvika placeringarna 13-14. Lyckas inte det så faller man ur efter 52 spelade matcher och sitter i en oerhört taskig sits som är väldigt svår att reparera.
Visst, fördelningen av tv-pengarna skulle kunna ses över men lär knappast göras. Det är en fin tanke att kunna flytta lag upp och ner så enkelt men är det verkligen så vi vill ha det? Isåfall varför? Vad har lag som Tingsryd och Oskarshamn att hämta i SHL? Mår svensk ishockey bra av föreningar med så obefintliga förutsättningar i högstaligan?
Fortsatt möjlighet till upp- och nedflyttning, givetvis. Men jag kan köpa att man försöker underlätta för de sämst placerade lagen i SHL att hålla sig kvar, det står så oerhört mycket på spel. Däremot så har KHK ingenting att göra i SHL, vilket förhoppningsvis lär visa sig nu mot AIK.
lungan: Självklart är det så. Och det är därför jag tog upp detta redan för ett par år sedan. Sporten kommer dö ut dom mindre lagen blir ju tillsist helt ointressant för folk att följa om dom inte har någon som helst möjlighet att vinna något.
Men folk är rädda för stora förändringar som kan missgynna dom.
El Maco: Ser ändå Malmö som ett litet undantag med tanke på att deras spelarbudget var rätt hög, inte många allsvenska klubbar som lär ha råd med en sådan satsning. Sen är ju inte pengar allt såklart, men det hjälper ju till. 17 miljoner spenderades på deras lag som gick upp.
Dundee: Men nuvarande kvalupplägg är jag personligen orolig för att denna sport ska självdö på långsikt.
Jag ska vara ärlig och säga att även om det var fantastiskt kul att följa sitt lag i den högsta ligan så var det ändå rätt enformigt att år ut och år in möta samma lag. Variationen behövs för att stimulera utvecklingen i sporten och ungdomar runt om i Sverige.
NHL är en helt annan kategori och SHL kommer aldrig få samma varumärke genom att stänga ligan som nuvarande upplägg syftar till.
I NHL finns det något som kallas Draft men det finns inte i SHL. Där är det samma starka lag som vinner eller ligger i topp. Bara pengar som styr. I NHL får ändå de sämsta lagen välja kommande stortalanger först vilket är en av nycklarna till NHL:s storhet!
Man pratar om att skidsporten är på risk att tappa enormt intresse i och med Norges dominans.
Jag vill hävda att de rika klubbarnas ego i SHL kommer försämra utvecklingen i svensk hockey.
lungan: Det har jag nämnt för länge sedan jag med. Kör samma regler som i fotbollen. Men problemet är ju att allt handlar om pengar.
För det säger ju sig själv den som är bäst efter 52 omgångar är bäst över långtid och dom som kommer sist har ju varit sämst längst tid.
Men det här kommer aldrig införas tror jag. Klubbarna i Högre divisioner kommer aldrig låta en sådan sak gå igenom. Men ur sport perspektiv den mest rättvisa lösningen.
Meca Hockey Race får sin kritik i sociala medier. Nu när den för första gången börjar summeras.
Att ett lag från Allsvenskan ska förlora emot ett SHL lag i bäst av sju börjar se väldigt orealistiskt ut nu när det är dags.
Nä låt Hockeyn bli som fotbollen. Med samma upplägg. Det ska svida att komma sist i högsta ligan och det ska banne i mig vara en bättre belöning för lagen under ifrån!
Jåkkinen: Tycker ändå inte förlusten var helt oförväntad. Båda lagen hade inte spelat match på drygt en månad och Borlänge levde lite på hemmaplansfördel. Västervik gjorde mängder med misstag som dom inte skulle gjort annars. Den erkänt duktige tekaren Dan pettersson vann knappt en tekning och målskytten Thelin missade fina lägen som han brukar näta i vanligtvis. Tror dom kommer steppa upp sig ordentligt till hemmamatchen mot troja på söndag.
hubbenorlen: Tycker Johan andersson är ett sådant exemmpel också. Gick ju från att vara landslagsman i Timrå och användes helt fel i Färjestad och blev aldrig densamme igen.
Jåkkinen: Nej jag tror inte heller att Forsberg vill vara ass coach utan att han vill uppåt i systemet och det skulle självfallet vara ett steg tillbaks. Jag gillar verkligen Roger och hans engagemang. Men det finns några saker som man kan fundera över som tex hans brist på aktiv matchcoaching, vi har dessutom på dessa 2 säsonger han varit här sugit i PP. Men samtidigt skulle det vara intressant att se hur han skulle hantera ett lag som har mer spets och tyngd och kan lyckats sätta de många chanser man faktiskt skapat i sina matcher. Skulle vilja se procenten på alla matcher vi vunnit skottstatistiken i år, då det känts som vi vunnit skotten i princip alla matcher vi spelat men brustit i målproduktionen. Med lite mer tyngd och spets skulle vi legat betydligt högre upp i serien det är min åsikt.
sargad: Martin Lindman. Som drog till Färjestad och tynade bort. Den karriärsutvecklingeb har man ju varit med om några gånger sedan dess. Att dom inte lär sig. Stanna i Timrå eller lägg skridskorna på hyllan. Känns som att väldigt få spelare som fått sitt genombrott hos oss och går vidare har lyckats? Mat Robinson typ. Å andra sidan har en hel del karriärer dött hos också
Sputnik: Lindman... Hette inte han det dem där division1 spelaren som kom på try-out och som Lill-Kenta gjorde till landslagsman vid typ 28-årsåldern? Tänk om vi skulle börja hitta såna guldkorn igen. Var det inte handfull 'mediokra' spelare som kom som try-out och lämnade som 3 kronare under ett par år?
Sputnik: Ser gärna att Forsberg fortsätter nästa säsong. Men om Uffes tillträdande innebär att vi får ha kvar sonen så köper jag det också. Jag vill verkligen att Jonathan fortsätter utvecklas i Timrå IK ett år till. Både för hans och vår skull. Tänk er han och Elias ett år äldre. Det kan bli hur bra som helst.
... så är det roligt att vända kappan efter vinden. Mjörnberg var en av några snubbar som tidigare lanserade idén att bobbarna skulle ta över stan etc. Nu en krönika som i princip går ut på att konstatera det uppenbara i att det är en jävligt ointressant klubb på allsvensk nivå.
{7566}: Skit i sanningshalten. ;) bara kul att det börjas snackas lite igen efter ett par svältfödda år. Men jag skulle nog inte säga nej till en konstilation som Modano skrev tror jag, om Dahlen som huvudtränare och Forsberg som sidekick.
Sputnik: Läste i Västervikstidningen att många lag från allsvenskan är ute efter backen Viktor Lindman i Västervik. Skulle gärna se honom som ersättare till Brynis. En spelskicklig back med fina händer och bra första pass, och han är väven bra med skott från blå. Så jag hoppas att Nubben är en av dom som är ute efter honom. Nu när Timrå börjar bli lite kända i landet på att ta upp och förvalta unga spelare så blir vi nog inte mindre intressant för en sån som Lindman precis.
Då har man klippt av sig skägget för den här gången. Sist man sparade var i kvarten mot HV71 09/10. Då slutade med skilsmässa vid midsommar. Fick inte dela säng med exfrun så länge jag hade det. Fick välja mellan att ha skägget och henne. Och valde givetvis skägget och lämnade henne efter det efter 15 år. Så mycket betyder Timrå för mig helt enkelt och det ska fan inte något fruntimmer stå emellan.
Vi har i två säsonger innan denna fallit på slutet. Men i år var det våran tur. Vi har med små medel och mycket talang varit med och stridit i Mecka Rejset i år. Vi var nära..men inte år. Nu avslutar vi snyggt imorgon och nästa vecka börjar arbetet inför nästa säsong. Jag tror inte de stora pengarna spelar roll utan det gäller att hitta rätt spelare som som spelar för laget med sitt hjärta. Jag vet hur det var förra gången vi gick upp.Vi var ett gäng individer som spelade för varandra och gav allt i varje match. Kan vi finna ett par sådana och få behålla stommen i laget och vi kan lyfta detta lag till högre höjder nästa säsong!
Apropå nånting helt annat: De säljer Explorer på Petflaska nu!
Sputnik: Stämmer. En som satt på raden ovanför mig under en hemmamatch sa att Dahlén ska ta över till nästa säsong. Sen om det stämmer eller inte låter jag vara osagt.
Sputnik: en sån där liten macrofundering är om inte strömmen till KHL borde börja vända? Rubeln faller, rysk ekonomi backar och politiskt instabilt. SHL och svensk hockey borde allt annat lika stärkas i konkurrenskraft.
El Maco: sen ska man även komma ihåg att vara målvakt i Timrå är väldigt speciellt, då laget de senaste säsongerna gjort så sjukt lite mål att varje litet misstag man gör som målvakt blir så otroligt avgörande och uppmärksammat. I ett lag som tar fler klara segrar kan en målvakt komma undan med lite mindre bra ingripanden utan att hela tiden bli uthängd och ifrågasatt som syndabock.....
När man pratar Mattsson före och efter juluppehållet så ska man komma ihåg att han är ny i rollen som allsvensk förstemålvakt. Alltid varit lovande men hittills bara som backup. I början av säsongen tror jag det fanns större behov att varva med Ohre och i slutet var han mer in the groove. Tror han kommer starta näsa säsong bättre än den här.
Knylan: Mattsson borde köpa koffeintabletter (om det nu är tillåtet). En bra målvakt, men han verkar tyvärr lida av Backlundsyndromet där han står och somnar till titt som tätt.
Modano: Har för mig att någon här på HS som sa att denne hört från någon att Dahlen skulle vara aktuell för nästa säsong. Minns inte vem dock, men personen skall ha hört ryktet under en hemmamatch om jag inte minns fel.
ja man får väl vara nöjd med avslutningen av denna säsong ändå, äntligt lite hopp igen.
Men känns ändå lite kluvet när de hade ett sånt jätteläge att få till en direkt avgörande match på hemmaplan, känns inte riktigt som energin räckte till för att ladda om till denna match.
Det jag kan tycka är lite märkligt är att laget väljer att resa hem söndag kväll efter leksandmatchen istället för att vara kvar att kunna ladda ordentligt till denna med mycket sömn och energipåfyllning...en lång bussresa hem, sova lite träna lite sen bussresa ner igen känns inte som optimal uppladdning till denna typ av match tyvärr!
Jåkkinen: Målvaktssidan är jag lite kluvet inställd till. Rent rationellt så är en förlängning med Mattsson solklar, statsen talar sitt tydliga språk. Han är högst medskyldig till att vi placerar oss som åtta, ironiskt nog från två olika håll. Hade han visat upp det här spelet under hela säsongen så hade vi placerat oss högre än en åttondeplats, sannolikt. Men samtidigt så hade vi aldrig nått åttondeplatsen nu om det inte vore för hans spel under sista tiden. Svag höst, mycket stark vår. Han kompenserade nu för de där pinnarna vi tappade i höstas. Får han jobba ännu mer med det mentala så kan det kanske bli riktigt jävla bra, nyckeln är att vikten på hans axlar behöver lätta. Vi kan inte fortsätta vara en klubb som bara klarar av att vinna matcher med uddamålet, då blir det jävligt svårt att få andrum som målvakt. Förläng, men kanske ska vi hitta en andrekeeper som kan vara med och konkurrera på allvar. Ett SHL-lån, månne? Hirsch får besluta om det där. Vi kanske ska förlänga med Ohre men låna ut honom så att han får spela mer.
På backsidan så är Westin och Strömberg så självskrivna att det saknas motstycke. Båda två bör även fixa SHL-spel. Westin kanske redan är aktuell, skulle ej förvåna mig. Nilsson har ett år till och det kan jag köpa. Han mognar mer och mer. Om Bohmans ljumskar är i bra skick så behåller jag gärna honom också. Fernholm lite på gränsen men han har nog mycket utveckling kvar i sig. Bryhnisveen lär säkert dra och det tynger mig inte nämnvärt. Det vore kul att hitta något vassare PP-vapen än honom. Med andra ord så kan jag tänka mig att hålla backsidan ganska så intakt.
På forwardssidan så bör vi för det första ha stora möjligheter att behålla Dahlén. Den lösning som Johan Svensson pekade på är nog den lösning som också är aktuell. Elias Pettersson ser jag inte varför vi inte skulle få behålla, även det är en diskussion som helt och hållet initierats av media. I övrigt så ser jag mycket gärna att vi tar över Ejdsell på riktigt. Johan Persson vet jag inte hur han resonerar, i FBK blir han ju knappast kvar iaf. Om han VILL tillbaka till TIK på heltid så gärna för mig. 11 pinnar på 14 grundseriematcher och +7 i +/- är bra.
Det är svårt med centrar och jag behåller väldigt gärna Boyce och även Molinder. Den riktiga räven här är Johan Johnsson. Vad ska vi göra av honom? Stor potential, medioker produktion, lite skadebenägen. Vi behöver en ny förstecenter och det är svårt att veta i vilken riktning Elias kommer dra. Helst vill jag sätta honom som andrecenter redan nästa år, men man vet ju inte. En centerbesättning med Boyce, Molinder, Johnsson, Pettersson och ett nyförvärv skulle kännas bra.
Ejdsell, Dahlén och Persson. Tre bra yttrar som bör och ska kunna hålla till i de två första kedjorna. Wedin och Öhrn då? Frågan är hur de känner och vad vi har för alternativ. Öhrn är nyttig på många sätt men frågan är hur mycket man kan få ur honom. Wedin är bländande stundtals men kan också försvinna i långa perioder. Vad har Wedin i sig och vad har TIK för visioner? Finns det plats för Wedin i en producerande line i den visionen? Svaret är sannolikt nej.
Allt handlar i slutändan om vad vi kan få in. Nubben har tidigare varit inne på att det måste hända grejer på forwardssidan, sen gjorde vi återigen en stark avslutning av säsongen. Det gör att man lätt faller in tänket att vi nog borde behålla så många som möjligt, men vi måste försöka bygga ett lag som klarar av att producera under hela säsongen. Först då kan vi börja konkurrera högre upp i tabellen, något som gör att publiksiffrorna stadigt stiger och skapar förutsättningar för klubben att växa. Därför måste hela säsongen vägas in i avvägningarna gällande förlängningarna. Så som det sett ut i år har det sett ut varje år, tafatt och halvdant inledningsvis sen en jävla spurt som först i år har räckt till för vidare spel. Därför bör förlängningarna skjutas lite på framtiden. Hittar vi spets som vill hit så ta de namnen, sen ställer man dessa mot spelare i dagens trupp och ser om det finns plats för dessa. Laget behöver influenser och vi behöver hitta Den Nye Micke Lind.
Avslutningsvis i detta spretiga mastodontinlägg så får man ge säsongen som helhet väl godkänt. Jag var först inne på att det bara var godkänt, vi borde ha kunnat nå topp fem. Sen kom jag på att vi trots allt tappade vår förstecenter vilket man helt glömt bort. Sen gick Johnsson sönder också, han som skulle vara andrelänk. Trots det tar vi oss ur skitläget som rådde med Pantern hemma i höstas med knappt 1600 pers på plats som riktigt lågvattenmärke. Johnsson tar sig dock tillbaka och visar upp den frejdighet som åtminstone för mig förklarar varför Nubben tog hit honom från början. Det vore sanslöst viktigt att få behålla Dahlén. Mest för hans egenskaper som hockeyspelare så klart, men också väldigt mycket för det rena symbolvärdet. Hela hockeysverige vet vem han är nu och vi skulle äntligen få känna på ett utgångsläge där folk i omgivningen tror på oss. Vi behöver medias draghjälp när det kommer till att räta upp klubbens rykte för att sälja mer biljetter och framförallt bli mer attraktiva för sponsorer. Som företagare skulle jag känna ett mycket större sug att gå in i detta med årets säsong i färskt närminne.
Jåkkinen: Vet bara att han har vart i snack med tränare o nubben som bollplank i vad som krävs för att ta steg uppåt. Med rätta värvningar och att få behålla rätt spelare så går vi upp nästa säsong är övertygad om det. Behövs bara lite tyngd storlek gärna 1-2 från Nordamerika
Knylan: Dan Pettersson är ett utmärkt exempel på spelare som tar sin roll i PP med bravur, alltså ställer sig som en kloss och ger sina andra spelar utrymme då han tar på sig typ 2 försvarare på köpet. Tyvärr så har väl Västervik haft kass PP statistik överlag som oss men varit en lagmaskin på annat sätt.
Sputnik: Ja, det är märkligt på många sätt. Jag kan alldeles för lite hockey för att begripa mig på det också. Vi behöver nog få in spelare utifrån som kommer ifrån en annan kultur där de varit tongivande i PP i sina tidigare klubbar och där de också lyckats bra. Dan Pettersson är väl ett ganska bra exempel på en sådan spelare.
Mycket handlar väl om kollektivt självförtroende och att verkligen få igång ett PP tidigt på säsongen, att laborera sig fram till ett slagkraftigt spel under säsongen fungerar bevisligen ganska dåligt. Det hade också varit intressant att se vart PP:t hade tagit vägen i år om Lindgren och Johnsson kunnat få vara med på riktigt redan från start också.
Knylan: Jag ser gärna att Boyce blir kvar. Vi behöver lite kontinuitet för en gångs skull. Det blir jobbigt om vi måste bygga ett halvt nytt lag varje säson. Så nu hoppas jag vi får behålla en stomme att bygga vidare på och förhoppningsvis spetsa till.
Boyce öppnar för att stanna och jag har inga som helst invändningar mot att han också ska få göra det. Han gör karriärens bästa säsong efter att ha varit ifrågasatt efter fjolåret. Bör, utan tvekan, utgöra en stomme i det här laget och han utvecklas allt mer åt att bli en tvåvägscenter att räkna med. Tidigare har hans produktion kommit sporadiskt men i år så har det börjat hända grejer på riktigt. Han har börjat ta rakare vägar mot mål och under de perioder då man ser att han är pumpad av självförtroende så blir han jävligt svårslagen på grund av sin fysik.
Han når 300 a-lagsmatcher för TIK nästa år om inget oförutsett sker, som 23-åring. Han bör ha passerat Stefan Pettersson inom två säsonger när det kommer till att nå femteplatsen i flest spelade matcher för Timrå IK.
Knylan: Jag har också varit inne på och tjatat om PP. Vi kan fortsätta att vara så fundamentalt sämst på den spelformen. Känns som det satt sig i väggarna att vi varit så kassa I ett par säonger nu. Det är också något som Forsberg har misslyckats med, känns inte alltid som han lagt så mycket fokus på den spelformen, men det kan ju vara min egen uppfattning med.
JonteD: Då jag är medlem har jag precis mailat till valberedningen ([email protected]) och nominerat Jonas Torines till posten som ny ordförande. Om det är fler medlemmar som tycker som jag så följ gärna mitt exempel för att öka ... | Läs mer
1) klubben kommer till en serie som är starkare ekonomiskt än tidigare (både pga fördelning av pengar men även pga att intresset i en sådan serie är högre om det finns realistiska möjligheter till avancemang vilket lockar mer publik och sponsorer).
2) klubben kommer till en serie där det inte alls är orimligt att studsa tillbaka ganska omgående. Hoppet släcks inte bland supportrar och sponsorer på samma sätt.
Ju mer man knyter åt desto större slår en degradering och då knyter man åt ännu mer för "det får inte hända att lag bla bla åker ur..".
Sen har jag en känsla av att detta även främjar talangutveckling inom svensk hockey.