1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606107 inlägg · 6213 ämnen
« · 1668140 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
DJ Hemp:

Ja det var kvinnorna som gjorde upp ikväll i Gärdet ;-)

Jag sitter och tittar på kvinnorna i Algarve Cup och ruskar lite!

Tänk att jag har dömt Kosse Asllani för ett par år sen när hon lira i Vimmerby.
Gick med ribba hela matchen.

De är bäst Danskarna :-)

Måste fara dit snart och möta våren!

Rip Kirby:

Jaji, Sune före SM-guldet.

DJ Hemp: Ulf Weinstock var ju "vår" tränare under sammanslagningen medan Sune Bergman var Sundsvalls dito.

SMÅLAND:

Tränade Christer A vårt lag under de mörka åren med S/T Hockey eller minns jag helt fel?

Äh, jag blandar fan ihop honom med Ulf Weinstock, känns det som.

Nevermind!

Sv: Silly season 15/16

Okej, jag har oerhört mycket annat att göra egentligen. Det hanterar man bäst genom att göra en genomgång av årets lag och hur jag tycker man ska tänka inför kommande säsong.

Målvakter: Vi vet alla vad man har känt inför Mika Norja den här säsongen. I höstas var det ett mörker. Redan på ispremiären så fick jag någon isande känsla av att detta kunde bli en risig säsong, oavsett hur plojbetonad den är. Det var något som syntes. Det svåra med målvakter är alla aspekter man kan blanda in. Vi kan nöja oss med att konstatera att Norja under hösten i stort sett inte vann en enda match åt oss.

Vill man hålla på och grubbla över vart den här säsongen kunnat ta vägen om vi hade haft en sån som Reideborn, som spelade allsvenskt så sent som i fjol, i kassen under hela säsongen istället? Ja, lite kanske. Reideborn gjorde fyra matcher och av dessa vann vi tre. Första förlorade vi (SSK hemma 1-4) sen klev han in mot AIK i Hovet och roffade hem tre poäng bland annat genom att göra en magisk dubbelräddning med sekunder kvar. Detta var mitt under den tyngsta perioden i höstas. Någon vecka senare stod han mot Hästen hemma, vinst 4-1. Fortfarande under svackan. Han rundade av sin TIK-karriär med att rädda 37 skott borta mot det lag som senare vinner serien och bärgar återigen tre poäng. Utan dessa nio poäng i först och främst kritiska lägen som i höstas och bonustrean borta mot VIK så hade vi rustat för kval nu. Med Norja hade vi kanske tagit en pinne mot AIK men definitivt inte slagit VIK borta.

Jag minns inte hur många poäng vi förlorade på rent slarv i höstas men snacket gick att vi åtminstone kunnat ha tio pinnar till om inte Norja ställt till det genom att släppa in puckar på rent basala misstag, som att inte hålla tätt vid stolpen t.ex. Väldigt många uddamålsförluster som vi åtminstone kunnat knipa kryss i med en bättre målvakt. Sen ska han ha stor kredd för hur han avslutar säsongen, inget snack om det. Men målvaktsspelet är den största faktorn tillsammans med PP-spelet till att vi slutar där vi gör.

Om det inte framgått: Norja kan INTE vara kvar. Adam Ohre däremot, där har vi en andrekeeper god nog att köra åtminstone tio matcher från start nästa säsong. Det borde gå.

Backar: Seriens bästa boxplay långt in på säsongen, vi slutade till slut på fjärdeplats i den ligan. Detta berodde nog mycket på att vi hade ett så skridskoskickligt lag, vi lyckades hela tiden att hinna stå i skottlinje och vara snabb på lösa puckar. I övrigt, vad ska man säga. Backar och målvakt blir ju oavsett om de vill eller inte väldigt nära vänner, och det blev ju som det blev. Det man kan konstatera är att backarna varit just backar, vilket inte minst blir tydligt när Didrik Strömberg blir poängbäst med 2+8 pinnar.

Robin Persson, Strömberg, Jens Westin och Borgman är för mig givna förlängningar, utan att ha koll på lönebild. Borgman var fantastiskt bra stundtals i början av säsongen. Vi måste få in mer storlek bland backarna. Jag är barnsligt förtjust i Didrik Strömberg trots att han blir utvisad hela jävla tiden. Vårdslös och härlig. Ett potentiellt hatobjekt för många.

Det som lär hända här underifrån kan väl tänkas vara att man lyfter upp Oskar Brändström, han har de ju åtminstone testat plus att han är rajtare och kan skjuta. Annars har de ju luftat Filip Lander allra mest i år. Både Brändström och Lander är sistaårsjunisar nu. Marcus Hardegård (född 1997) såg jag dominera någon match med J18 fullständigt i höstas, han kommer nog få testa på lite nästa säsong också. Han är dessutom stor, 186x90 om man ska gå efter Swehockeys statistik.

Forwards:

Här kommer det nog hända en hel del. Och det finns "ungdomlig entusiasm" på gång också, bra sådan.

Hult tyckte jag i höstas att man skulle släppa, redan innan hans svacka. Det kändes som att han var för dyr till vad han faktiskt bidrog med, trots att han har sina "handleder". Han såg helt enkelt bättre ut än vad han var, vilket är lätt att förblindas av utan att väga in vad den där puckkänslan egentligen resulterar i. Sen så började det hända grejer efter hans petning och poängen började ramla in. Han höjde sitt tempo. Behåll gärna.

Solklara förlängningar som jag ser det är faktiskt bara John Westin och Johan Persson, plus då Hult. Det konstiga är det är lika svårt att hitta spelare som är soklara att INTE förlänga med, Åsell är väl den enda. Nubben jagade Nyström i stort sett hela hösten men DIF vägrade släppa honom, till slut lyckades han dock. Killen ser ut som en 17-åring i kroppen men han har något, kan han lägga på sig fem kilo så finns nog något bra på gång. Smart och klurig. 

Från juniorleden så finns det som sagt en hel del på gång. Bland annat den förstakedja som spelar mot Brynäs just nu, Jonathan Dahlén - Elias Pettersson - Martin Mellberg. Lägg till Marcus Sirén och Jesper Wiberg. Mellberg är den ende som blir senior till hösten.

Nubben har en mycket stor utmaning här. Han måste på något sätt lyckas med att både hitta rollspelare och samtidigt komma billigt undan. Till dessa så måste vi också ha rutin i truppen, man måste på något sätt hitta en jämnhet. Att på 14 matcher ta nio av 42 poäng som vi gjorde i den där höstsvackan från omgång 21 till 34 är helt oacceptabelt. Vi har sett det förut. Sen någon vårrusch som nästan räcker till men där vi stupar på mållinjen.

Tänk om vi kunde få jackpot på målvakssidan nästa säsong, att bara lyckas med det. Ett hyfsat oskrivet kort men som tar gigantiska kliv. Någon Viktor Fasth-historia liksom. Jag hade förhoppningar om att Norja skulle kunna bli något sånt i och med sin ålder och att han utvecklats sent men det blev inte riktigt så. Finns det några godbitar att skörda från division 1-lagen och SHL-organisationerna?

Redigerad kommentar

Herminator: Ja jag går lätt igång på män i träskor och som har ett bryskt uppträdande. .

DJ Hemp:

Det vore underbart att Black Army och Scaniaarbetarna i Västervik! :-)

Härligt med sköna grejer ifrån grannlandet :-)

Vankas det derby ikväll?
Var det inte i dagboken?
Eller är jag helt ute och cyklar?

Sv: U20
Grabbarna leder med 2-0 efter första perioden mot Brynäs. Borgman fick en puck i ansiktet.

SMÅLAND:

Så Gnaget och Unga Örnar väntas till Västervik? ; )

Själv fick jag min present till mig själv från Danmark i går. Hot stuff! : )

Men visst är det derbydags i Medelpad i kväll? Det blir väl lite av en jippomatch, antar jag. Spelarna får väl direktiv om att undvika skador. IFSH kan ju gärna inte komma stukade till Kvalserien.

Redigerad kommentar

SMÅLAND: Min ketchupflaska går i topp på den kommentaren..

DJ Hemp:

Christer Abrahamsson är väl ledig?

hubbenorlen: Tornberg har jag sucktat efter længe :-)

DJ Hemp:

Lillördag och fest i Småland ikväll med Playoff!

Hade varit gott med Västervik vinst så en kan åka o se AIK o SSU lossa där.

Sitter här och väntar på avspark i Algarve Cup!

Sverige vs Tyskland!

Jag tar en rackbajsare medans jag väntar.

Knylan: Forsberg ska vara huvudspåret, tänkte ur ett scenario där han väljer att inte förlänga sitt kontrakt. Jag ser gärna Lindqvist som assisterande då jag inte tror det finns ekonomiskt utrymme för 3 ledare tyvärr.

Redigerad kommentar

Jockz: Skillnaden där är väl kanske att Appelgren fick ett topplag att ställa på isen med många färdiga spelare. Det är en resa han inte gjort, att ta ett utvecklingslag till nya höjder. Det kan man väl egentligen inte säga att Forsberg gjort heller, vi försämrade vår placering från förra året och tog dessutom färre poäng. Ändå ser jag faktiskt inget annat alternativ än att köra vidare med honom, jag gillar Roger skarpt. Som istränare så är han nästan galen, oerhört engagerad. Detta får man ju även se prov på i båset stundtals. Vidare så är hans uppträdande mot media klanderfritt. Den enda gången jag reagerat under säsongen var när han bytte ut Johan Lantz där mot Löven(?) hemma och satte in Norja. Då tyckte jag att han fegade ur. 

Däremot så vill man ju gärna se att ledarstyrkan förstärks. Jag skulle väl kunna tippa att Nubben inte direkt tappat suget när det gäller Robin Lindqvist, nu när han har ytterligare ett års erfarenhet. Om nu Robin själv inte vill fortsätta köra förstafiol i Kalix istället för att vara tredjetränare här, det var väl i stort sett det han kom fram till förra året. 

Klart är i alla fall att årets silly lär bli en aning mer intressant än förra. Det man kan fylla på med underifrån inför kommande säsonger är i många fall flertalet snäpp vassare än de vi tvunget fick fylla på med inför 13/14, dvs 93/94:or. Det viktigaste är väl att försöka få till stånd någon form av stomme i detta lag.

Därför vet jag inte riktigt vad man ska göra av en sån som Boyce exempelvis. Rent rationellt så ska han ju bort - han gick ju nästan bakåt i utveckling i år - samtidigt som han gjorde 13 mål förra säsongen och har gjort ett jävligt habilt jobb i BP i år. Detta var hans femte säsong i a-laget, han fyller 22 år i höst. Jag vet dock inte vad hans nästa steg skulle kunna vara heller, han har ju förutsättningar för att vara en blodhund men väger fortfarande för lätt. Han var en producerande spelare när var yngre men det finns det inte speciellt mycket kvar av idag. De allra flesta mål han gjorde förra året var på styrning vad jag kan minnas. Jag vet inte alltså. Känslan är väl att Boyce och Oscar Johansson slåss om en plats och då väljer jag Johansson.

Det är derbymatch för vår del i kväll dessutom, eller?

hubbenorlen:

Johan Tornberg, mannen som sa något om att det inte är många högskolepoäng där bland Timråfansen när vi möttes i Kvalserien 2000. Om han bara hade vetat hur fel han var ute...

I kväll drar den allsvenska finalen igång! Jag tippar att Västerås är det starkaste laget över fem matcher. Detta baserat på lagets starka avslutning av serien. Karlskrona darrade ju en aning mot slutet, dock inte tillräckligt för att Malmö skulle fixa en Topp 2-plats. I det tipset ingår för övrigt att VIK vinner kvällens match på hemmaplan.

Det spelas hockey även i Småland i kväll. Enligt följande i Play off 3:

Tingsryd - Huddinge

Troja/Ljungby - Västervik

Det är Huddinge och Västervik som har fördel av hemmaplan i eventuella tredje matcher, så jag tippar att hemmalagen känner att de bör vinna i kväll och gör det.

Jockz: Johan Tornberg!

söder över: Om Forsberg väljer att inte förlänga med Timrå kanske Andreas Appelgren vore en potentiell ersättare? Han har ju gjort en resa vi vill göra och vet vad som krävs.

Sugna på hockey ni som bor i Medelpad?

OBS det finns kiosk!

Arena försäljningen är nog den bäst bevarade hemligheten i världen just nu... Inga rykten... Släng er i väggen NSA!

Någon som kör bonntrimmat?

SMÅLAND: en snabb analys från min sida så kommer jag fram till att det gått stadig utför sedan Lill kentas dagar...

Inte så mycket resultat mässigt jag menar som att challe alltid fixade slutspel och så men hockey är underhållning och underhållningen dog lite under challe.

Sedan har vi haft rejäl omsättning och ifjol med roffe och mer unga killar så började man kunna hitta lite mer underhållande
sekvenser och nu i år med Forsberg tycker jag det varit än mer tydligt. Man verkligen visar att man orkar mer än motståndaren ofta. Vilket får oss supportrar att känna lite stolthet sedan tycker jag att den offensiva kreativiteten har släppts fri lite mer. Spelarna vågar ta ut svängarna lite mer trots att kompetensen nu är klart sämre än för 4-5 år sedan.
Det är a och o enligt mig att man etablerar ett underhållande spelsätt för föreningens möjligheter att öka på publikantalet under hemma matcherna.

Det måste vara jävligt mycket skojigare att vara spelare i föreningen och a-laget med om man får cred för att försökt något spännande framåt än att hållas tillbaka till förmån till att ständigt ligga rätt i sin defensiva position på isen...

Det finns mycket mer för Forsberg att uträtta här så det är inte så att jag är helt nöjd... Jag vill tex se att man lär backarna när dom skall röra lite på sig under offensivt tryck. Att engagera backarna mer i offensiven är risky men det leder väldigt ofta till att motståndarna brister i markering och sortering av anfallare.
Det gångna året tycker jag att backarna helt tydligt haft 85% defensiv inriktning. Visst materialet är som det är men lite kan man öva in ändå. Hur som helst vill jag absolut se den nuvarande tränar duon fortsätta köra med laget. Gärna under ett 2+1 kontrakt med lite arbetsro.

Från det ena till det andra... Det här var första säsongen på länge där vi inte haft halva laget långtids skadade va? Känns jäkla fint faktiskt! Så till nästa år då:
Fler och bättre skott
Mer involverande av backar över HELA banan
Jaga bort novemberuppehållspöket!

söder över:
Jo slaggor sköt han men som du sa innan så var det ofta dålig precision på dem.

söder över:

Jag är inte glad i Perra och Montén!
Det var när de var i rodret i Timrå som raset kom och vi rasa ur
Elitserien ( SHL)

Jag var galen på deras ledande av laget!

Det är därför jag önskar att de går åt h-e för laget han leder!

För övrigt är det väl kul att gamla Timråansikten gör poäng och att det går bra för, men inte under hans segel!

Jockz: det kan du absolut ha rätt i han var ingen caslava hemåt precis... Mina romantiska minnen var kanske en go del grumliga. Jag kanske är ganska positivt lagd ändå...
Men visst var han ganska frän i närkamperna och sköt rätt ofta slaggor va?

söder över:
Thorp kanske spelade hårt men jag hade väldigt svårt för honom då han gick bort sig alldeles för ofta.
Han verkar för övrigt inte så populär i modolägret om man ska gå efter hockeysnackarna. :)

SMÅLAND:

Önerud 2+1 nu

EP 1

Thorp 0+2

Ac 0+1

Skoj att det går bra för både Modo å de gubbarna lite extra...

Önerud grämer jag mig över asså så jävla synd att han inte fick ut sin potential... Jäkla fint handledsskott!
Rejäl fysik och hyfsad på rören. När han är 63 törs jag garantera att han ser ut som gubben i den animerade filmen up. Bara en sån sak!

Thorp är en sådan där back som jag gillar skarpt! Frän på gränsen till småful och skottvillig! Hårt men dålig riktning på sitt slagga!

Redigerad kommentar

Skönt att Perras Pöjkar ser ut att vinna ikväll!
Det har ju inte hänt allt för ofta under hans roder!!!

Bra start av modo's Timrå bekantingar...

Önerud 2mål

E Pettersson 1mål

Albin Carlsson 1ass

N thorp 1ass

Och eftersom att detta uppenbart är en massa coach mål så får Timrå IK en guldstjärna i kanten för Perra med...

Hälge: han har bara NHL i siktet va? Vad får Timrå IK om han skriver på NHL kontrakt? Hur ser avtalen mellan svenska ishockeyförbundet och NHL ut nu igen?

Hälge: ...och han gör mål direkt! Vilken chef!!!

Hälge: samt shl målskytt, i och med sitt 2-0 mål

SMÅLAND: s fox... Jag är nog för ung...

Hade några snygga tjejer som jag drömde lite i hemlighet om när jag växte upp men det var (i stigande åldersårdning)
Annica i Pippi Långstrump
Pamela i baywatch
De andra tjejerna i baywatch ( utom hon den som inte hade porrstjärne utseende)

Therese (drömhus)

Sedan måste det nog vara min fru... Hehe...

EArk: Han är även klar för dem de närmaste två åren.

EArk: kul för honom.

Emil Pettersson verkar testas i förstakedjan med Hossa och Haataja, när modo möter Örebro ikväll 

m.stats.swehockey.se/Game/LineUps/209264

Redigerad kommentar

Imorse såg jag en gammal goding på burken.
" Jacobs Stege " och drömde mig bort.
Det var inte lätt att vara bög förr!

Nu ligger jag och tittar på " Solstollarna " .
Tänk att de var på " Ribban " och spelade in det!
Samantha Fox...köpte OKEJ varje vecka och hade henne på hela väggarna och i sängen. .hon var överallt!

En kanske skulle åka och se henne på " Davids " party?

Nån som ska dit och röja?

ASA: Är väl inte troligt. Han tar väl bara "palliativa" hockeyvårdsuppdrag nuförti'n.

Vargher85:Du menar väl inte att "FÅgelholken" är på gång?

Vargher85: menar du Perra eller Anders?

Laken: Jag vet inte... Modos tränare har inte kontrakt efter säsongen, så jag tycker att man ska hålla en dörr öppen.

157620: Håller med, jag ser gärna att vårat tränarpar kontrakteras på ytterligare 2-3 år. Som sagt - kontiunitet!

120 000 besökare på DJ Hemps sida! Lustigt. Man får väl korka upp något fint i kväll då...

TIK vill förlänga med Forsberg. Bra tycker jag, kontinuitet behövs.

Alltså Sundsvall Fans forum... Är det sämst eller är det sämst? Man var tvungen att registrera sig bara för att kunna följa diskussionerna och det tog mer än en månad att bli godkänd som medlem. Och väl i det läget kan man lätt konstatera att det är den saggigaste sajten på hela internet. Så seg att det vid uppladdning ofta står att läsa:

Den här webbsidan är inte tillgänglig

Hur jävla svårt kan det vara att driva ett vettigt forum?

sargad:

Nej, det där programmet har gått mig spårlöst förbi faktiskt. Nu sitter jag på arbetsplatsen och kollade utan ljud, men jag tycker att det såg ut som Jonas Inde med lockig peruk.

söder över:

Håller delvis med vad gäller bandy. Det är fan ingen riktig publiksport. Och med detta menar jag att man fan sällan lyckas få syn på bollen. Någon höjer klubban och dammar till, det uppstår ett strul framför mål och plötsligt kanske det rasslar i nätet. Utan att man riktigt uppfattade hur det gick till. Däremot kan jag uppskatta alla sköna solokörningar. De är inte så vanliga inom hockeyn och särskilt inte i SHL.

Innebandy? Jaji, det var kul att spela under skoltiden i alla fall. Dessvärre var inte vår klass den bästa under t ex gymnasietiden, så vi vann inga skolmästerskap. Men jag gillade enkelheten i att det endast krävdes vanliga gymnastikkläder och en plastklubba för att kunna köra igång. Inte en massa skydd, skridskor och hjälm m m. Snygga mål kunde man göra också.

Trist att Granlo går så kasst i år...

EArk: Nä.

« · 1668140 · »