1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607678 inlägg · 6214 ämnen
« · 1723063 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
På samma sätt som en sån som Juha Hautamaa hjälpte till att hålla koll på Finland en gång i tiden (åtminstone enligt den klassiska rövaren Helg Ernest här på forumet). Hautamaa skrev ett tvåårskontrakt med oss inför 01/02 men ryggen pajade direkt och han fick lägga av. För att vara schysst så pejlade han Finland under kontraktstiden och året efter fick vi ju in såna som Krykov, Koivunen och Koskinen. Detta i en tid när inte Eliteprospect fanns på samma sätt som idag och där man inte busenkelt kunde kolla statistik. Ur detta kunde vi handplocka finska rutinerade rävar som visade sig fungera klockrent.

Sen är ju ettan ett rejält ormbo också där det finns spelare som öser in poäng men som sen helt kan köra fast om de flyttas upp en nivå. Så det gäller ju att verkligen se lagen och se spelarnas helhet. Fixar de ett högre tempo? Har de skridskoåkningen och fysiken? Osv. I det fallet så är ju Dan Pettersson väldigt spännande där det endera kan bli så att han kan anpassa sitt spel och sin storlek eller så kanske han helt försvinner. Får han det att fungera så kan han bli extraordinär alltså. Två meter utpräglad center som verkar göra en hel del poäng genom att stå framför kassen, vilket väl inte alltid brukar vara en centers naturliga position i PP direkt.

Sv: Silly Season 2016/2017
OlliJanne: mm jag har ingen koll på Saik men man kan ju anta att det finns frågetecken runt någon av de målvakter som dom redan hade...

Sputnik: Inte mycket mer än att jag förstått att man har koll på de spelare som bland annat du nämnt. Det är alltid bra när folk tipsar som ser lag i andra ligor, framförallt då ettanserierna söderut. Matcherna går ju att se på internet oftast men det är ju alltid bättre att se live, och har man då ett tips att utgå ifrån så blir det enklare att välja rätt matcher att se.

Även om inte Nubben skulle läsa här så ofta så finns det säkert andra som pratar med honom som gör det, och nämns då ett namn som man tidigare inte haft i åtanke så är det ju kanon. Nubben sitter ju inte helt ensam i att titta på spelare. Han har högsta sportsliga ansvaret men tips får han ju från flera håll. Johan Persson var t.ex. ett tips från Challe vet jag.

Sputnik: Thelin skulle jag skriva, sen var det intressant med tekningsstatsen på Pettersson. Visste att han var bra på teka men inte att det var såna mördarsiffror.

Knylan: Har du någon insyn i klubben? Tänkte eftersom du skrev att han finns med(bland potentiella nyförvärv antar jag då) plus att du skrev något liknande med Tjelin.

Sputnik: Killen har alltså magnifika 70,20 i tekningsprocent nu under Allettan Södra, på nio matcher dvs. Han har tekat 198 gånger, vunnit 139 av dessa.

Det är bara att fortsätta tipsa, sen hur man gör det är en annan sak. Sätt samman en lista, posta den både här och i ett mejl till Nubben. Gällande Pettersson så behöver ni inte vara oroliga för att han glömts bort, han finns med.

Söderöver: Om jag räknar rätt så står alltså SAIK med 3 målisar då. Har Svensson skadeproblem eller? För nog är väl Svensson given etta i ett kommande slutspel om han är frisk. Undrar vilket lyckligt HA-lag som får låna Hanses i s f?

Sputnik: Har numret om någon känner för att ringa

Johan Backlund till Saik då? Blir det bra?
Ska bli skoj o se vad han går för nu för tiden...

EXPLORERSMÅLAND: Sen vet jag inte hur tungt mina ord väger heller.. Jag är ju bara hobbyscout, men du Småland har väl lite bakgrund som spelare och domare om jag inte minns fel? Så Nubben kanske lyssnar mer på dig ur det perspektivet.

Sputnik: Helt rätt.
Jag fick svar ifrån Nubben förra sessen angående Karlqvist. Han skulle undersöka saken.Mer hörde jag inte och en vecka senare var han klar för Mora.

{7566}: Inte på mitt i allafall, däremot har jag för mig Småland skrev att han fick svar från Nubben nör han mailade om Patrik Karlkvist som gick till Mora.

Sputnik: Svarar ens Nubben på mail?

Söderöver:
Tack!
Då lägger jag in en femhundring på det resultatet :-)

Knylan: Skall då påminna om en till spelare från Västervik. Dan Pettersson(center) En "stor" spelare som är smart, inte den snabbaste på rören men riktigt smart och används både i boxplay och Powerplay då han är riktigt grym på att använda sin tyngd. Har också fina händer och spelsinne och spelar i V-viks förstakedja. Klassas även som hela div1 bästa tekare. Har faktiskt mailat Nubben och tipsat om och jag tror att han skulle vara ett riktogt fynd för timrå, trots att Timrå vill ha ett snabbt lag tror jag han kan bidra med sin smartness istället.

Herminator: Tänk om vi någon jävla gång kunde få tag i den där typen av center alltså. Som ligger i 'korridoren' hela tiden och spelfördelar, tar stort ansvar för hela femman. En omodern center som klarar sig långt bara på rent spelsinne. Minns hur han helt tog slut sista säsongen, det var som att bristen på frenesi i skridskoåkningen räckt till fram tills just de sista 30 matcherna. Han lade ju av efter 04/05 men Nubben tjatade hit honom under hösten ändå, så sannolikt hade han inte sommartränat ett jota.

Legend som sagt. Har för mig att han var krasslig någon gång men var ändå med på värmningen bara för att få vara med i laguppställningen, detta för att streaken inte skulle brytas av någon lättare feber hehe.

Apropå detta att sällan eller aldrig missa en match. Kolla in Jeremy Boyce. Tre matcher förra året, i övrigt har han inte missat något alls i stort sett. Efter kvällens match har han gjort 272 matcher i Timrås A-lag, som 22-åring. Det räcker för honom att göra två skadefria säsonger till här så har han gått om både Håkan och Stefan Pettersson i antalet spelade matcher och kan börja skugga Styfen på tredjeplatsen. Jag förutsätter att vi förlänger med honom, den här säsongen har han gjort väldigt bra.

IF Björklöven - Timrå IK 2016-01-28
Sa han att Didrik var tillbaka?

Isf är segern ett faktum.

Va?

Herminator: vilken härlig Karl!

Undrar när vi får vår nästa spelare som blir så här bra för laget?

EXPLORERSMÅLAND: 2-4 Timrå. Sista i öppen kasse

Hur går det ikväll?
Tips mottages gärna!
Tack!

Herminator: Kungen

sargad: Kul att läsa om den gamle stålmannen Krykov igen.

Finns en anledning till att Almtuna "överraskar" varje säsong. Timrå? Där har vi en sportchef som jobbar halvtid och driver hotell och restaurang samtidigt. På annan ort dessutom.

EXPLORERSMÅLAND: Verkar som att några skulle spela TV-spel efter en träning och kanske kan 2-3 stycken ha tvättid i kväll? Kan bli en kopp kaffe i cafét efter morgondagens pass?
Tja det är väl lite av vad som händer eller kanske kan hända i laget. Men, garnera detta med en stor portion ostsäkerhet.

Önskar också att vi ska svepas med en termik som lyfter oss till till synes onåbara höjder.

Jag undrar vad som händer i laget så här i uppehållstider?
10 omgångar kvar...låt oss få luft under våra vingar och ge oss en massa monsterpoäng och mirakel i slutspurten..
Låt oss Torka Röven med Löven på torsdag!!

...så kör min och Ohres moderklubb Kovland en insamling för att lösa klubbens sista ishallslån till kommunen. Om man vill göra något litet för distriktet kan man ju ge KIF ett bidrag. De bedriver en jättefin verksamhet med små resurser. Vill man dessutom få in ett tävlingsmoment så kan jag nämna att Kovlänningarna samlat in drygt tolv tusen. Bobbarnas fiasko till spelarinsamling drog in 37 tkr men då var 20 från supporterklubbens kioskpengar. Sundsvallsfansen mäktade alltså med 17 tkr. Ge en slant för att hjälpa KIF dra in mer än Bob och visa att det är Kovland som är Medelpads andralag intressemässigt.

Knylan: Det trixiga är ju också om västervik går upp. Då kanske en del spelare som väljer tryggheten att stanna i Västervik och få en stor roll än att gå till ett bättre lag men kanske få en mindre roll och istid än man är van vid. Aja den som lever får se. Det blir ju till Nubbens försvar också hans första riktiga säsong som sportchef i Tik som vi inte har konkurshot lutande över oss. Vilket i sin tur gör att han kan i annan utsträcking lägga mer energi på att bygga ett lag. Så vid närmare eftertanke så blir nästa säsong Nubbens riktiga eldprov att bevisa om han duger som våran sportchef, då han inte kan skylla något(om det inte dyker upp något nytt konkurshot vill säga).

Sputnik: Du kan vara lugn, han har koll. Västervik har nog ögonen på sig från många håll. Men det kan ju vara lite trixigt också, det viktigaste är den offensiva stommen i övrigt. I en så pass dysfunktionell offensiv miljö som i dagens Timrå IK så skulle han säkert på något magiskt sätt landa på relativt sett låg produktion också.

Men, en kedja med Dahlén - Pettersson - Thelin skulle vara väldigt intressant att skåda.

Knylan: Jag har som sagt mailat om Thelin till Nubben och jag hoppas han läst mailet nån gång. Sen är det ju som du skriver ingen garanti att det blir succe då det skiljer en nivå från Allsvenskan till Div 1. Men jag tror absolut det kommer bli något bra itav den killen. Vågar han bara ta för sig likamycket i allsvenskan så har han absolut chans att bli en spelare av klass med allsvenska mått mätt. Bara älskar hans spelstil då han tappat puck backcheckar hem som en vettvilling. Kommer ihåg när jag såg matchen mott Vimmerby i Allettan då han tappat pucken i mittzon. Backcheckar hem som en tok och tacklar ner spelaren och snor tillbaks pucken som ingenting. Lägg därtill bra bössa och bra speed på grillorna. Skulle faktiskt våga säga att det är tjänstefel av Nubben om han inte har koll på en sån spelare.

palleparling: Han lär knappast sakna anbud efter denna säsong. Vi skulle ha roffat honom inför den här säsongen istället, nu lär ju löneanspråken ha ökat drastiskt. Han fanns dock med i diskussionen.

Vi får nog satsa på att vara med i kampen om Joakim Thelin istället, som nämnts här flertalet gånger innan. Som EP-scout blir man ju sjöblöt av 194 cm och 93 kg målkåt rightare, minst sagt. Skjuter verkligen på allt också. Sen vet man ju inte, killen har aldrig lirat ordinarie högre än ettan. Vårt huvudfokus bör definitivt vara centersidan. Vi kan ju dessutom satsa ganska hårt på en förstecenter, andrafiolen får Elias ta från start nästa år. Vi behöver inte värva både förste- och andrecenter som i år. Av spelarna i årets lag så bör bara Dahlén och Pettersson vara aktuella för de två första linorna nästa år som jag ser det. Sen hade det varit jävligt intressant att få se en Johan Johnsson som inte begränsas av skador också, men det kan nog bli svårt.

nästa år skulle jag gärna vilja se Tingsryds Markus Persson i Timrå. Rightare och påväg uppåt i karriären. Gjorde dessutom 2 snygga mål senast ;)

Hälge: håller med! Jo det syns!
Och ja låt han lira med Dahlén igen när han är redo. Han kan även ha något virus i kroppen och därav sakna uthålligheten...
Ang att bära laget så är det helt individuellt.

På Anton Landers axlar hade du kunnat lasta på hela Timrå IK och halva Sundsvall Bobcats utan att han tagit ett felskär på en säsong så det är omöjligt att veta innan du provat vart din gräns går...

Jag tror som sagt va inte att Elias själv kännt att det är för mycket för han vill garanterat långt mycket mer än vad han klarar av. Det krävs en ruskig fingerspetzgefül att som tränare avgöra var gränsen går.

Söderöver: Ja, säg det. Alla ser väl ändå att han inte riktigt orkar, men det kanske inte är så oväntat egentligen ?
Att som nybliven 17-åring förväntas (?) gå in och leda laget tar nog inte bara på den fysiska orken utan även psykiskt.
Jag skulle dock inte bli så förvånad om han om ett par matcher är så bra som han var tidigare. Det hör väl till som ung, liksom.
Låt han spela ihop med Dahlén igen.

Hälge: när körde man musten ut Elias då? Efter hans 6-7 match i HA?

Jag har ju hängt med under matcherna med och sett hur Elias tappat flowet och blivit trött jag har sett det med och jag har läst om att föreningen vilar Elias eftersom han matchats hårt osv.

Det är svårt att veta vart gränsen går eftersom att den är högst individuell och Elias själv vill garanterat spela så det är inte helt lätt att veta vart gränsen går...

Jag menar dock att utöver att man övermatchat Elias så har han svårt med spelet när motståndarna spelar fysiskt...

Är det bara jag som sett det?

Det jag menar är att detta kan överkomnas genom att låta spelsinnet styra och slå snabba passningar. Tyvärr så ändras formationerna stup i kvarten så det är svårt att lära sig hur kedjekamraterna rör sig och vilka ytor som därför kan användas...

Både tråkigt och lite pinsamt att köra slut på sina junisar f.ö...

Hälge: Han tar upp ett fall för att bekräfta sin teori. Jag kan nämna hundratals ungdomar som bevisar motsatsen.

Söderöver: Så här skriver hockeymagasinet om bl,a Elias.

El Maco: mm hedrande! Vilken ära! Jag ska se till att förära Blake mina ömsinta tankar nästa gång som jag besöker en urinoar! :D

El Maco: Och coach för supporterlaget samma säsong i de på den tiden årliga supportermatcherna mot Sundsvall Fans. Ganska kul typ, vill jag minnas.

Corvo: mm Cas var något väldigt särskilt! Jag tror att Simon Fernholm hade uppskattat att lira i samma lag som honom. Han har ju uttalat att defensiven är hans fokus och Cas var en defensiv artist av rang!

Tung och hård framför egna målet och han var placeringssäker som få! Utöver det fick man ibland se hur han slängde sig längs isen bakom en framstörtande till synes fri motståndar frw och svepte undan pucken utan att trippa spelaren! Fy fan vilken känsla den mannen hade!

Jag tror att det förutom Lill Strimma kan vara det bästa som vi sett som back i Timrå IK!

Helt jävla grym!

El Maco: har aldrig funderat över "best user experience"

Herminator: stämmer. Trodde det jag med, en tandlös anfallare som inte gjorde poäng. Men var in på EP och där var han listad som back. Så då ändrade jag till det... Men nu ser jag att det står att han skolades om i slutet av sin karriär. Så Sloan var forward. Och namne med en pissoar.

Kongo: ok. Vad har Elias kört fast med? Varför lyckas han inte nu på slutet? För mycket ansvar och istid?

Vad utmärker EP som spelare?

Herminator: ja visst var han? Och god som i godhjärtad men inte vidare bra va?

El Maco: Fast nog var den gode Blake forward?

Corvo: varje gång jag är i USA tänker jag på den nordamerikanska backen som kom något år före Sonneberg, Blake Sloan. Sloan är nämligen ett ledande varumärke för pissoarer och offentliga toaletter i USA.

Söderöver: Caslava är också en av mina favoritspelare som har spelat i klubben genom åren. Tycker definitivt han är en av dom absolut bästa backarna som har spelat i Timrå. Kanske den bästa av dom alla till och med.

Sonnenberg är såklart en annan favorit. Tror att alla av oss gillade honom väldigt mycket.

Söderöver: Zäta matchades in försiktigt i ett framgångsrikt och välfungerande lag. EP har en kompetensprofil som ingen annan, har fått bära mycket istid och sedan gått ner sig.

Såg via Jimmy H:s Twitter att Dahlén sirén Pettersson och Olofsson skall representera 3 olika u landslag nu...

Bra att Timrå IK får skicka iväg lite lirare till landslag och kanske främst bra för Pettersson som haft det kämpigt sista månaden i a-laget.

Jag vill minnas att landslags uppdragen gjorde susen för Max Friberg på tiden då det begav sig...

Hoppas att Pettersson får en ordentlig skjuts uppåt under detta uppehåll.

Jag tycker att det känns lite som om Zäta kanske kan inspirera Pettersson vidare då de möttes av liknande problem i sina respektive karriärer. Fysiska spelet tvingade zäta att bli snabbare och låta spelsinnet och passningsspelet bli mer tongivande tills fysiken kom ikapp.

Dom borde Skypa med varandra...

Corvo: dom där matcherna när gigantiske Lindbäck hade marginalerna med sig så var han en spelare man inte direkt behövde anstränga sig för att uppskatta...

Lindbäck Lander Sonnenberg Styf Caslava...

Inget fel på dom ryggtavlorna...

« · 1723063 · »