TIK-Lund: fast försvarsmässigt släpper vi fortfarande en hel del oerhört giftiga lägen, kanske inte fler nu än tidigare, men än farligare, kan jag tycka.
Kanske hänger det ihop med orutin i laget närmman har ledning, släpper ett mål och sen börjar darra, vad vet jag.
Sedan håller jag med om att Svedberg inte varit den Messias vi alla hoppats på, men jag tycker nog att han har ligans tuffaste uppgift och har klarat den ganska bra på sistone.
Knylan: Detta tycker jag är jätteintressant! Säga vad man vill om siffror hit och dit men man de visar ändå på vad väldigt många av oss upplever. I rena siffror sett till de senaste 10 omgångarna är Timrå ett mittenlag i SHL med undantag för en post.
- Vi är tvåa i BP, 5a i PP. - 6a defensivt och 10a offensivt. Detta alltså i princip utan Wedin. - Vi ligger nästan på 49% i CF/FF ungefär i samma nivå med HV och FBK. Med lag som LHC, Malmö, Brynäs, Mora bakom oss, (vi har nästan 4% marginal till LHC som har platsen under oss, vilket är sanslöst mycket).
Vi är det lag som har haft överlägset störst utveckling över säsong hittills, detta utan att förstärka nämnvärt. Det finns dock en post som är i princip helt oförändrad i kontrast till övriga laget och det är Svedberg. Dvs att defensiven i siffror hos utespelarna blivit markant mycket bättre över säsong men Svedberg har inte följt med i den utvecklingen. Man skulle t o m kunna tolka denna informationen så att Svedberg blivit successivt sämre.
Alternativet är ju såklart att oavsett hur mycket laget lyft sig i defensiven och BP så har de kvalificerade målchanserna mot oss ökat i samma takt. Det skulle isåfall förklara varför Svedberg har det fortsatt kämpigt i kontrast till övriga laget. Något jag inte ser som alls sannolikt.
Om man vill felsöka poängskörden hos TIK i siffror 18/19 är det helt klart på målvaktssidan som problemet ligger. Och för att försöka döda diskussionen som alltid uppstår gällande våra målvakter; det handlar inte om vilka lägen en målis "skall ta" utan om hur många lägen en målis "inte skall ta, men tar". Själv kräks jag inombords när vartannat jäkla mål försvaras med "den kan inte Svedberg lastas för". Just det är ju anledningen till varför vi ligger sist, för nu spelar vi bra i övrigt.
Ja allt är så bra Dvärgar Nubben Freddan Målvakter haha. Gärna värva två små spelare inför kvalet max 159 67 kg backarna nu vi har är så jävla tunga starka så motståndarna tar omvägar för att inte få en handväska i skallen
Knylan: Mkt möjligt. Grejen är väl att vi (och Nubben?) trodde vi värvat Messias som skulle skina såpass att försvarets brunfläckar skulle raderas. Nu var det inte riktigt så, Svedberg visade sig var klart mänsklig. Duglig och kompetent men ingen målvaktsgud.
För det är en sådan ett lag med det här försvaret behöver. El Nubbo satte alla slantar på en häst och det ser ut att spricka. Inte för att hästen är hamburgerkött utan för att tillbehören suger. Då tror jag i det här läget att det är svårare att hitta Mr fuckin överjävliga psykfenomen till vägg därbak än det är att stärka upp backsidan med en eller ett par rekorerliga backar av SHL-snitt.
För båda våra målisar håller SHL-klass, bara inte Fräls oss från ondo på egen hand-klass.
fantasilos: fast man kan ju inte heller stirra sig blind på siffror. Spelar ju ingen roll om Brynäs släpper fem tusen skott fler än oss, om det är små lobbar från mittlinjen och Svedberg får feilägen mot sig hela tiden. Vem släpper flest mål tror du?
Jag tycker att på sista tiden har Svedberg kommit upp sig rejält. Och jag håller med om, som någon skrev tidigare, att han borde göra bättre på 2-2 målet igår, men han kan inte lastas för efterföljande tas i defensiven. Det är övriga spelare som behöver lära sig hantera situationer som dessa, och inte lämna Svedberg ensam där bak.
I ett kval tror jag att Svedberg kommer visa sig från sin bästa sida. Där kommer han bli den matchvinnare vi hoppades på.
Knylan: Ja, nu har vi t.o.m gått om Brynäs i Corsi. Brynäs har tillåtit ca 100 skott mer än TIK och alla deras målvakter lyckas ha över 91.4 i räddningsprocent. Vårt målvaktsspel måste upp.
Olli Nomadinen : Jag vet inte längre vad man ska landa i. Är det inte ganska stor skillnad på vår defensiv nu jämfört med hur det såg ut i oktober/november? Rent statistiskt blir vi bättre och bättre också, förutom på en post. Hade inte Svedberg varit en prestigevärvning och svensk så hade vi sannolikt sparkat honom redan i november.
Olli Nomadinen : Tycker att försvaret är våran enda svaghet faktiskt. Visst släpper svedberg in en del enkla mål men de kan lika gärna vara en bieffekt av vårat dåliga försvar. Jag tror om vi får in 1-2 bra backar till så är vi ett lag som hade kunnat tävla om plats till slutspel... Förutsatt att vi inte legat så jävla långt efter.
Sputnik: Det ligger mkt i den analysen. I frustrationen var vi nog lite hårda mot Svedberg, sanningen har vi eg vetat hela tiden. Att vi har ett försvar som inte på långa vägar räcker till i SHL. Det är där det m å s t e stärkas upp. Även om man skulle önska en Kapanen i mål så får nog våra målisar sägas vara good enough och med rätt hjälp duger de säkerligen i ett kval.
Timråit H-sand: Tycker Sanny ger en nyanserad bild. Timrås försvar är mellanåt ångestframkallande, samtidigt som Svedberg inte alltid levererat som han skall.
Sannys ord-
14) Timrå 36 poäng
Hiss Förra säsongen var Anton Wedin en helt okej Hockeyallsvensk spelare. Varken mer eller mindre. Den här säsongen har han etablerat sig och snabbt fått en stjärnstatus i SHL och i Tre Kronor. Rickard Palmberg har haft en krokig väg till SHL och inledningen av säsongen var knappast någon succé. Ser man till de 20 senaste matcherna är Palmberg den som gjort flest poäng i hela SHL. Det är imponerande. Notabelt är också att Timrå har seriens näst bästa powerplay.
Diss Försvarsspelet lämnar en del att önska där Timrå är det lag som släppt in flest mål (114) vilket är ett mer än vad bottenkollegan Mora gjort. Trots att man spelat över två tredjedelar av säsongen gör man fortfarande på tok för många enkla misstag. Niklas Svedberg har inte heller varit den matchvinnaren man hoppades på men till hans försvar kan man säga att just försvaret varit aningen givmilt och många gånger hade nog inte ens Henrik Lundqvist kunnat rädda laget.
Jensen_12: Tyvärr är det 2-2 som blir början på debaklet! Då kommer frossan. Svedberg i dagens form är ingen ev kvalmålvakt vilket jag tror alla förstår. Måste ge Brattström chansen nu några matcher.
Jämtlandsfil: håller med dig. Han ska ta Johanssons avslut från sidan, men annars tycker jag han tar det man kan förvänta sig. Försvaret lämnar honom i princip ensam på 2-3 och 2-4.
Svedberg ÄR en viktig pjäs, han gör det bra just nu. Han var ju magisk mot Mora till exempel. Det är försvaret som behöver upp några snäpp, helt klart.
Sputnik: Svedberg är väl den som behöver fixa sitt psyke först de är ju hans pinsamma agerande på 2-2 målet som gör att resten av laget börjar darra. Dom puckarna får man inte drälla in på denna nivå det vänder mstchen till fbks fördel
The great one: Alltså, Svedberg drällde med en puck idag, absolut. Men, är det inte också så att de andra lagen har starkare och vassare avslutare än vad vi har? Herregud vad chanser vi spelade oss fram till, utan gjorda mål. Vi borde gjort fyra-fem mål idag, minst. Jag tänker att brister bakåt, men även framåt påverkar matchresultatet.
F.ö, #22 tycker jag gör en bra match idag, också, han verkar grymt vältränad. Trodde aldrig han skulle duga nånting till i SHL.
Det snackas en del om att laget behöver mental rådgivning. Min fråga lyder, har Timrå IK någon stödlinje vi fans kan ringa till och få mentalt stöd? Min Sobril ger knappt nån verkan längre......
Hur fan ska det här gå när vi blir så skitnödiga i spelet över att riskera att förlora tre poäng? Jämför det mot att riskera att förlora en SHL plats i ett eventuellt kval, hur kommer spelet se ut då?
Helt ärligt skulle vi haft en 10-12 poäng mer i serien med vårt spel. Vi är bättre än poängutfallet. Tyvärr har vi en förstakeeper som underpresterar (nej, allt är inte Svedberg fel). Men vi behöver en målvakt som kan vara bra i 2-3 matcher på raken inte en av 6-7.
Det som är bra dock är att vi fortfarande har häng och fortsätter vi spela bra kommer vi fixa både Mora och Örebro. Finns många poäng kvar att hämta i denna serie.
Nisse på Mon: Att befästa sin position i SHL som ju är det första man ser när man läser om emissionen innebär för mig att kanske inte allt men en hel del går till att överleva o vara kvar i SHL. Men det förutsätter ju att emissionen lyckas nå upp till målen förstås och som det ser ut nu så gör de inte det.
KulltorpsOlli: Nåt åt det hållet ja, vi är båda överens om att det inte är något uppseendeväckande what so ever med vår tabellposition. Att läget möjligen t.om är lite ljusbrunare än man kunde befara där innan seriestarten.
Hittills är det här precis den transportsträcka mot kvalet jag hade förväntat mig, denna tråkiga säsong som ska spelas av innan det gäller på allvar.
Börjar jag analysera och tänka "tänk om" om ett antal jämna förlustmatcher tar dock frustrationen mig till nivåer som gränsar till galenskap så det försöker jag undvika. Antar att det är den där mörka sidan du skriver om, den ligger där bakom men jag håller den stången.
Försöker krasst konstatera att det är så här det ser ut när vi inte riktigt räcker till. Kan t.ex gräma mig oerhört över Wedins frånvaro eftersom att vi med honom sannolikt legat på fast mark.
Å andra sidan är ju det en berättelse om hur tunn truppen är och hur känslig den är för skador på nyckelspelare. Målvaktssidan sen, den är ett kapitel för sig som har avhandlats tillräckligt här ikväll....
Ni som kan och ännu inte har gjort det: Köp Timrå aktier! 5 dagar kvar av teckningstiden och 20 dagar tills fönstret drämmer igen.... Vore ju pinsamt om vi inte lyckas med det Tingsryd gjorde.....
Synct: det är ju det jag skriver, att man får förvänta sig klyschor. Visst, Freddan har minst att jobba med men han har en ”stjärnkeeper” som många lag, på förhand, ville ha men som underpresterar.
KulltorpsOlli: Din ljusare sida har dock sina poänger i resonemanget. Men som de flesta andra här ser jag ju att Svedberg inte är vår räddare i nöden. Jag blir närmast skräckslagen av tanken på honom som sista utpost i ett kval med alla nerver och allt som står på spel då. Jag tycker det börjar bli dags att spela in Bratten som 1:e-målis på allvar nu.
Icetea: Ja tyvärr är Svedberg inte i fas... Men Freddan vågar aldrig ge Brattström chansen i några matcher tyvärr. Detta kan bli väldigt ödesdigert tyvärr. Ge Brattström nu några matcher för Djävulen 😈😈😈!
{8437}: Försöker att hålla tillbaka min negativa sida och hitta ngt positivt. Känns som att jag ska hålla min mörka sida borta från Hockeysnack ett tag. Jobbigt som faan, som att gå på antabus. Fler borde prova....
roger_sundsvall: En klassiskt "jag tror jag skiter i det här" från vår gode Svedberg. Ger bort inte bara 1 eller 2, utan 3 poäng med sitt groteskt dåliga agerande.
{8437}: Vet inte hur länge man orkar med dessa förbannade berg o dal bane insatserna. En riktigt tragisk förlust och det är nog bara att vara realist och sikta in sig på kval. Men någon form av förändring måste göras på målvakts sidan, annars är det god natt shl.
Köper det du säger med att vi måste vara tydligare. Fin idé med att använda YouTube till det och är något vi pratat om. Får se vilket format vi får till det i.
Allt du nämner är nyckelfrågor och större frågor för mig än att ... | Läs mer
Kanske hänger det ihop med orutin i laget närmman har ledning, släpper ett mål och sen börjar darra, vad vet jag.
Sedan håller jag med om att Svedberg inte varit den Messias vi alla hoppats på, men jag tycker nog att han har ligans tuffaste uppgift och har klarat den ganska bra på sistone.