1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606441 inlägg · 6213 ämnen
« · 1941365 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly Season 2018/2019
PontusPilatus: Förutom de spelare som är under 21, dom tjänar enlig nedan.

18 år = 20.500 kr/mån
19 år = 21.500 kr/mån
20 år = 22.500 kr/mån
21 år = 23.500 kr/mån

PontusPilatus: Jag tänker att 50.000 känns ganska rimligt, iallafall i Timrå?
om mina kalkyler stämmer skulle Timrås trupp 18/19 kosta strax under 29miljoner. Med några frågetecken på huruvida Hållanders lön betalas exempelvis.
Det är alltså 1.5miljoner mer än vad KHKs trupp kostade deras debutsäsong. Då låg avtalet med Cmore på 28miljoner per säsong, att jämföra med 45miljoner nu.

Nisse på Mon: Sedan är det ju såklart många som ha olika upplägg i sina kontrakt med pension mm. Men man kan ju till exempel titta på vad många av spelarna i Mora och Rögle hade under fjolåret och då ser man att övervägande delen låg mellan 400 000 och 600 000 i deklarerad inkomst under året (spetsspelare som John Persson och Kevin Gagné hade dryga miljonen). I min värld känns det rimligt att tro att TIK:s lönelista är rätt likvärdig.

PontusPilatus: fattar inte rktigt detta med lönerna. Pengarna var ju i princip slut pga att Timrå måste betala SHLlöner för ett HA lag. Stämmer inte det?

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Nisse1: ändras användningen till vettiga spelarköp lägger jag en hyfsad peng direkt...annars inte...

KniveN: en snabb googling visar att du har rätt! Puh!

TIK-Lund: Utan att på något sätt veta så gissar jag på att många spelare ligger någonstans runt 50 000 kr/mån (väldigt grovt räknat såklart). Har även svårt att se fler än max en handfull spelare ha 100 000 eller mer.

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2019-01-26
OlliJanne: Jag tror inte att det är lösningen att spela tråkhockey ens i ledning i tredje, det straffar sig, speciellt om backsidan är relativt svag. Bättre att ösa på så gott det går i alla lägen.

TIK-Lund: Hade inte E.B. 35k?

Påtal om ostbågar...
När E.B och Ohlsson fick sina avstängningar så offentliggjordes även deras löner.
50 respektive 70.000 i månaden.
Är det rimligt att anta att E.B har en snittlön i Timrå?

Icetea: Enligt de skrivna vilkåren måste Aktien säljas för 6-milj, annars blir det inget och pengarna skall betalas tillbaks, eftersom summan inte kommer upp till 2-milj. så ser det mörkt ut.
Lägg ner Aktie tanken för stunden och be att få använda de insamlade pengarna till nödvändiga spelar köp, då får mina pengar gå dit i stället (Tror att de flesta tycker detsamma) Jag vill inte se Timrå ik i Hockey allsvenskan nästa år.

{8399}: Hoppas inte vi får betala ett allt för högt pris bara för den "publikvänliga" hockeyn. Har man uddamålsledning i 3e perioden måste man kanske tråka ut motståndaren med lite NJ Devils hockey

Sputnik: Håller med. Hållander var enligt mig jämnare och hade en bättre säsong än Olofsson redan ifjol. Hade jag valt hade Hållander fått årets junior istället för Olofsson.

Men, det känns som att Olofsson har en större talang medan Hållander spelar med mer hårt arbete och mer på vilja. Avgörande målet av Olofsson i match 6 hemma mot KHK var sjukt viktigt.

Ja jag tror att han skulle må bra av att lånas ut, något behövs ialf för att han ska få tillbaka självförtroendet.

fantasilos: Jag tycker Olofsson är lite svårplacerad på nått sätt. Blandade och gav väldigt mycket i serien även i HA, tycker faktisk Hållander var bäst av dem utslaget på hela säsongen, om man jämför juniorerna. Däremot fick han en fin boost lagom till kvalspelet och där var han riktigt bra.
Kanske skulle han mått bra av en säsong till i HA och få utvecklas i rätt takt?

Öndulat: Känns som att Olofsson gör det onödigt svårt för sig ofta. Försöker ofta dribbla sig in i zon och är inte riktigt vän med puck. Men han besitter ju en enorm potential

Kerstin_k: Olofsson gör nästan ont att se spela just nu. Vi vet att han är en sån jävla talang men får inte ut ett smack av det just nu. Jag hoppas och önskar av hela mitt hjärta att han får visa upp sitt rätta jag innan säsongen är slut.

KulltorpsOlli: "... Timrå har en match mindre spelad än bottenkonkurrenterna och ligger sist, fyra poäng efter Örebro och Mora."

Vem fan hade trott att läget skulle vara så i februari innan säsongen drog igång? Inte jag i alla fall. Jag hade ställt in mig på att vara totalt avsågad innan jul och att våren endast skulle vara en lång, aptråkig transportsträcka till kvalet.

Det är inte kört. Än.

Ikväll får Olofsson gärna explodera. Han har galet mycket hockey i sig men får ut ungefär lika mycket som 5 multiplicerat med 0 är.

Icetea: Eftersom man inte når 6 miljoner, och säger att det är sista chansen, så blir det återbetalning då...

Nisse på Mon: Då blir det emission om dom når målet på min 6 miljoner eller mer. Gör dom inte det så kan teckningsperioden ev förlängas eller så blir det inget och
då betalas alla pengar tillbaka.

Sists chansen att teckna TIMRÅaktien 190131 tydligen. Vad händer efter 190131?

DJ Abbot: Litar numera helt på Freddans omdöme runt laget. Han(och Nubben mfl) har faktiskt skapat ett riktigt bra SHL lag av dessa smulor.
Johan P är ingen ledande spelare på ngt sätt.
Han är en spelare som i sina bästa stunder kan bidra på SHL nivå, men han kommer garanterat att ryka till nästa år om vi blir kvar.

OlliJanne: Just det där med att han (eventuellt då, det var sju år sedan han vann med BIF) skulle vara en slutspelsmålis är ju även det något man kan se på två sätt. Han kan mycket väl vara överjävlig när han kommer in den där klassiska ’zonen’, men det som oroar mer är ju att det ’slutspel’ vi kan bli del av är ju något helt annat än att spela om ädla medaljer. Hade han hållit de där 91-92% man hoppades på inför säsongen så hade vi mycket väl kunna ligga uppe och flåsat Rögle i nacken just nu.

Överlever vi detta så vore det nästintill sensationellt att behålla en 89%-målvakt en säsong till, inte minst när det börjar hagla av argument för att vår defensiv är betydligt bättre än vad folk vill få den till.

Öndulat: Freddan är ju helt fenomenal, att ni gick upp i SHL var en fantastisk bragd och att ni hänger med som ni gör i SHL med en liknande trupp som i HA är ju ingentig annat än en bragd det också.
Dessutom försöker ni ju faktiskt att lira en offensiv och publikvänlig hockey vilket Freddan skall ha en eloge för.

Sputnik: När det gäller Svedberg så är det nog inte bara för och emot grupperingar. Själv brukar jag inte vara rädd för att ha bestämda åsikter men här vacklar jag fan fram och tillbaka från match till match. Ibland är han frälsaren vi hoppades på medan andra gånger vill man bara skrika "men prova att stoppa en puckjävel nån gång för i helevete". Påminner faktiskt om att se Lunkan och Rangers. Ibland suger backarna och det hjälper inte att Lunkan står på huvudet, andra gånger ser det ut som han inte ens kan stoppa en badboll. Om det nu är så att Svedberg precis som Lunkan är en slutspelsmålvakt som höjer sig när det gäller så blir det nog bra vid ett kval men just nu skulle vi nog behöva en lugn och trygg puckmotare

Öndulat: Bra skrivet! Vad gäller JP så är det inte konstigt alls med tanke på den brist på försäsongsträning han haft. Lite xtra träning så kommer han bli bra och hålla över en längre period

Sett mycket klagande på Freddan. Faktum är att han sitter på mycket mer information än vad nån av oss gör. Ingen tror väl på fullaste allvar att han skulle bänka en spelare utan att ha en bra anledning. Han ställer alltid det lag på isen han tror har störst möjlighet att vinna. Ni minns väl att Hållander fick spela i kvalet på halvfart för enligt Freddan så var en Hållander på 70% ändå ett bra alternativ. Sen får man inte förbise utvecklingen laget gjort under säsongen, Freddans expertis ligger i att utveckla unga spelare och de är precis vad han gör.

Tänk också på att klubbens målsättningar kan vara annorlunda från det vi supportrar hoppas på. Är målet att bara överleva ett kval så kanske man använder spelare och linor annorlunda(läs fokus på utveckling) än vad man annars hade gjort.

Överlag tycker jag att kritiken mot Freddan är orättvis i många fall, speciellt då han visade sin kompetens förra säsongen då han hjälpte oss ta steget upp till shl.

Kom också ihåg vikten av samspel mellan tränare och sportchef.

Mvh den eviga optimisten.

Knylan: Tyvärr ser inte alla det du/vi ser. Går inte diskutera med folk på olika forum om Svedberg. Ställ dig själv i mål får man som argument ibland,Inte ens lönt att svara på det.

Har blivit en tudelad skara av fans angående Svedberg. Ena skaran säger fortfarande, med det försvarsspel vi besitter så kan inte ens Rinne ta puckarna. Grejen är dock som du säger, vi har täppt till dom värsta misstagen nu och har bättre corsi och annan statistik än en del andra lag nu.

Kolla på matchen mot Malmö tex. Kom inte och påstå att deras spelare inte bjöd oss på kalaslägen genom slarv. Däremot var det en blandning av oförmåga att ta vara på chanserna och att Ahlsenfelt va ruskigt tät. Nej håller också fast vid att Svedberg är i grunden en bra målvakt med felrekryterad för Timrå... Tyvärr....

Knylan: Kunde inte ha sagt det bättre själv om jag så hade tusen år att fundera!

Undra sa flundra om man förbisåg Svedbergs person lite när det begav sig, har han det i sig att bära ansvaret för ett lags mot/framgångar på det sättet som krävs av en målvakt i Timrå 18/19, eller stirrade man sig blind på kapaciteten?

Att vara en målvakt av Europeisk toppklass och vara en bra målvakt i ett bottenlag är nödvändigtvis inte en och samma målis.

Tittar man på hans prestationer historiskt så får jag lite känslan av att han varit som bäst när det inte funnits några större förväntningar på honom.
Men nu är situationen en helt annan... Nu står laget och faller med Svedberg.

Tror vi flesta härinne kan komma överens om att när Brattkorv känns som ett fullgott alternativ att ställa inför match, då har vi misslyckats ganska fatalt med värvningen av vår 1:e målis oavsett backsida.

Jag tror Svedberg satt alldeles för stor press på sig själv och klarar inte av att hantera detta. Stämmer ganska bra in på hans överarbetande spel och dåliga hållning, signifikativt för en målvakt i obalans.
Och med tanke på att han inte lyft sig tillsammans med laget pekar på att det är han själv som sätter stopp.

Timrå har onekligen satt sig i en jäkligt knepig situation. Vi "måste" spela Svedberg då han är den enda målvakten vi har med realistisk kapacitet att vara så bra som laget kräver men när Niklas inte motsvarar specen så blir alternativen väldigt problematiska.

Nu tror jag förvisso inte Timrå har egentligen något att förlora på att ställa Korvis ett par matcher framöver, men jag förstår att ledningen har det.
Även om det är lite väl naivt av mig å tro att Bratten kommer kunna bära oss över tid så kan hans möjlighet att spela helt utan press och förväntningar vara tillräckligt för att ta några pinnar i närtid.

I värsta fall spelar Brattström tvärkasst och Svedberg kan förhoppningsvis starta om, kanske komma tillbaka med lite sänkta förväntningar på sig själv. Han bör rimligtvis passa på att ringa Weddas mentala coach under tiden.
Och i bästa fall spelar Körven som en gud och Timrå har några poäng på pluskontot, för helt ärligt, finns det något viktigare än poäng just nu?

Nisse1: Tycker Freddan gör rätt angående Persson. Han såg seg ut sist och hade inte många rätt.

The great one: Nu såg förvisso Johan lite halvslö ut mot FBK, han har ju faktiskt varit borta från spel ett bra tag och det är ju inte direkt E.B size på denna herren.
Kan tycka det är fullt begripligt att låta honom vila ikapp lite, även om jag personligen anser att han går före ett gäng andra forwards oavsett form.

Tror inte för mitt liv att Freddan väljer att lämna honom hemma för att han inte platsar iallafall.

The great one: Bedrövligt att bänka Persson, vad är det som händer egentligen?
Börjar tvivla på Freddans ledarskap, är han rätt man att leda laget? Hardegård är ett annat exempel, varför får han en roll som han inte är redo att bära? Och när är det dags att ge Brattström en riktig chans, snart är det kanske för sent.

Jensen_12: Jag är med på hur du menar. Problemet är ju bara att alla lag släpper till lägen, hur det än är. Vi gör det dock betydligt mindre än vad vi gjorde tidigare, över de senaste 20 matcherna så är det bara fem lag som släpper till färre skott i skottsektorn än vad vi gör. Hur man än vrider och vänder på det så verkar i stort sett all tillgänglig statistik (och vad vi alla ser med egna ögon) tala för att vi har ett jätteproblem på den oerhört kritiska målvaktspositionen.

Utifrån min extremt begränsade kunskap om målvaktsspel i kombination med försvarsspel och de direkta kopplingar man kan göra däremellan så gör Svedberg en bedrövlig säsong. Var han ens bra mot Mora? Egentligen? En nolla är en nolla, men någon gång så tillfaller marginalerna oss också. Mora borta kändes som en sådan match.

Vi har ställt till det för oss själva, helt enkelt. Det kan bli riskfyllt detta, med en målvakt som befinner sig i ett helt annat universum än resterande delar av laget. Vi skulle kunna skicka Svedberg och det skulle knappt förvåna mig om han går och vinner SM-guld och blir hyllad till skyarna, men i den här årgången av Timrå IK fungerar det inte alls.

The great one: Nu vart det nog lite fel va, Johan Persson en de viktigaste spelarna i laget?

The great one: Onekligen lite märkligt! Antar att Collberg då tar Persson's plats o Boyce 13:e man.

Kan ju inte påstå att Collberg rosat marknaden direkt på sistone. Hade nog hellre haft kvar Persson där och Boyce eller Madsen som fått stanna hemma. Troligen Boyce då Madsen ändå gör ett bra jobb i fjärde femman!

fantasilos: något internt mellan Freddan och JP eller mörkar de någon skada? Känns otroligt konstigt att lämna JP hemma? 🤔

The great one: Tycker också det är helt obegripligt

HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Så Freddan bänkar alltså en av dom(enligt mig)viktigaste spelarna i laget. Kan inte förstå hur han tänker. Vi behöver JP:s tyngd och styrka vid sargerna.

Trött man blir.

Jensen_12: Tyvärr stämmer det du säger; Timrå kan inte spela av matcherna när man är i ledning. Freddan känner till problemet men har inte hittat en lösning; Journalisten Engström, Sundsvalls tidning tycker att laget bör ta mental hjälp! Jag tror att en viktig del ligger i det klena målvaktsspelet och backar som inte tror på sig själva

Jensen_12: Man kan inte lasta, men om man som bottenlag och som i Timrås fall, så kan man i alla fall önska och hoppas.. Klent försvarsspel förvisso, men som jag sa, i Timrås fall så kan man inte ha en målvakt som står på öronen nån gång varannan vecka, tyvärr är det så och du vet likaväl som jag att det har varit lite för ofta som denna diskutionen dyker upp.

TIK-Lund: Intressant och det stämmer ju ganska bra tycker jag. Vi har ju lyft oss som lag sista månaden vilket ju även Nubben tyckte . Och sett till spelet borde vi ju naturligtvis haft klart mera poäng.
Tyvärr har inte Svedbergs spel alls imponerat som det gjorde i början. Ok vissa matcher typ Mora var han ju bra men tyvärr alldeles för ojämn.
Oavsett vad man anser om försvarsspelet så är det bara att konstatera att han släppt in alldeles för billiga mål och tyvärr ofta när matchen stått o vägt o efter det har laget då vikik ner sig.
Nä målvaktsspelet är det mest bekymmersamma känns det som nu. Tycker att Brattström borde få en rejäl chans nu!💪

NDR: fast man kan inte bara räkna upp siffror och säga att det är hans fel. Mot Färjestad ska han ta 2-2, men övriga mål är rena bjudningar, alternativt slumppuckar, som försvaret ger bort. Det KAN man inte lasta en målvakt med.

Laget behöver lära sig spela av en match och hålla ledningen. Det funkar inte att tappa fokus fullständigt i 10 minuter och tro man ska vinna i SHL.

TIK-Lund: Exakt, vår största lönepost ligger på en målvakt som står på huvudet var tredje eller fjärde match, det är det största problemet just nu, även om det finns flera.

Jensen_12: Ja vem skall man skylla på? Matchen mot FBK, antingen har dom betydligt effektivare forwards eller en tätare målvakt.

Adam Werner vs Svedberg, FBK:s offensiv vs Timrå:s dito.
Min tanke och förhoppning hade varit att Svedberg som profilvärvning skall kunna vinna en sån match, offensivt tycker jag att vi långa stunder är bättre än FBK.

79.17 vs 93.10 i räddningsprocent är för dåligt, det håller inte att spika (flaxa) igen var tredje fjärde match, alldeles för ojämn, hade varit bättre om han släppte nån omöjlig och istället var lite mer den målvakt som Freddan/Nubben hoppas på att han skall vara.

TIK-Lund: Exakt, med bättre målvakt hade Örebro potentiellt kunna varit mitten/topplag enligt statistiken.

Jensen_12: Självklart har försvarsspelet en del i det, det är väl mer elle mindre kombination av bägge. Svedberg kan inte lastas för allt.

För att jämföra, Vita Hästen ligger långt efter i HA. Deras målvakt har närmare 91 räddningsprocent. Almtuna ligger näst sist, har släppt in mest mål i HA, 91.5 i räddningsprocent. Mora har släppt in ett mål mindre än Timrå samtidigt som de tillåter fler skott, Juvonen har över 92 i räddningsprocent.

Svedberg har under 90.

Men jag vet inte, oerhört svårt att analysera. Örebro har till exempel ännu mer problem på målvaktssidan (eller försvarsmässigt?) än vad vi har. Där har Steen som bäste målvakt i Örebro 89.3 räddningsprocent.

Jensen_12: Då skulle jag vilja hävda att det finns minst två lag i SHL som för stunden har sämre defensiv än Timrå; Mora och Malmö.
Däremot har båda varsin målvakt som klarar av att kompensera för deras dassiga defensiv, två målvakter som rent meritmässigt bör vara något hack sämre än vår megastjärna.

Visst, ingen målvakt hade lyckats rädda Timrå i November men nu har vi ett tillräckligt habilt spel för att en målvakt av Svedbergs faktiska kaliber skall kunna vinna matcher åt oss. Framförallt om Alsenfeldt/Nihlstorp lyckas hålla Malmö på en femteplats.

Undra vart Örebro hade legat om de bytt målis med Malmö och vice versa.

fantasilos: skulle vilja hävda att försvaret förlorat fler poäng åt oss. Och även om han släppt dessa billiga mål, så är ju ändå försvarsspelet ansvarigt för övriga mål. Så vem ska man skylla på?

Jensen_12: Fast senaste hemmamatcherna tycker jag han tappat många poäng åt oss, inte helt otagbara skott heller. Linköpings 4-3 med några minuter kvar. Malmös 3-3. Färjestads 2-2 och 2-3. Frölundas kvittering från bakom mål, 2-2. Det är lite för många för att jag ska tycka att han spelat upp sig på slutet.

Mora matchen var han bra i och hoppas han kan hitta tillbaka till lugnet han hade där och i början av säsongen.

Jensen_12:

"Svedberg is not the hero we deserve, but the hero we need"

« · 1941365 · »