Tellus: Inte sett någon J-20 i år men jag är övertygad om att Nubben och Kenta håller koll på läget. Hoppas inte att samarbetet är så frostigt som det verkade i tidningen. Det vore tråkigt. Vi verkar ju ha någon -86a som du säger som nosar på att få pröva på någon match. Men sedan har vi ju -88or som verkar lovande sett lite av Johansspn, Moe, erixsson och även sjödin tidigare och de är framtida löften.
Sedan tycker jag om att se att Hansson spelar, tycker han hamnade i bakvatten på Svedberg som fått fler chanser utan (i mitt tycke) prestera bättre. Jag som läcktar proffs ville även bänka koskinen tidigare på säsongen till fördel för Hansson. Sedan inser jag ju vikten av att spela igång äldre spelare som koskinen trots t.ex. en svacka eller dålig inledning. De tar nog inte bänken lika lätt som yngre, och att skapa gnissel i onödan skall man ju inte heller göra.(Se på BIF) Det gäller ju att ha fingertopps känsla trots att man blir frustrerad och gärna ser den enkla och tydliga signalen i att bänka spelare. Men det är ju också bekvämt för en tränare att kunna dölja sina brister i ledarskapet genom att bänka spelare.
Ulf: Oj så många fel man kan ha på samma gång. Nu måste jag få förklara mig.
Rent taktiskt vad beträffar Wikegård har du en poäng, det skall medges. Han flänger inte omkring likt Jan Halvor Halvorsen och byter taktiska upplägg femtioelva gånger under säsong. Men det är gör inte Lill-Kenta heller ber jag att få upplysa om.
Men nu skall jag skjuta in en rad påståenden som ger mig mer kött på benen till varför jag vill ha Niklas Wikegård som headcoach för Timrå IK.
1. Wikegård är principfast vad beträffar filosofi och ideologi. Niklas vill se en offensiv hockey med mycket fart och "dump and chase-hockey" där de egna lagets gubbar skall vara först på pucken, en aggressiv forechecking som innebär kopiöst arbete i 60 minuter där benen går som trumpinnar i skridskoåkningen och där spelar frustar av en hängivenhet, lust, hjärta och smärta. Men inte på bekostnad av försvarsspelet. Wikegård skulle varit fullständigt vansinnig om han stått i Timrås bås idag. Han kräver att backarna hjälper sin målvakt, han skulle aldrig acceptera ett sånt lamt agerande som vår defensiv inger för tillfället. Han skulle ha dukat näven i bordet och sagt sanningens ord till våra grabbar.
2. Wikegård avskyr primadonnor och ballerinahockey utan hjärta. De skulle han göra klart på ett väldigt tidigt stadium, troligtvis redan under försongen.
3. Han skulle bänka spelare på löpande band som inte ställer upp på hans kompromisslösa ledarstil. Säkerligen skulle en och annan hjälte hamna i frysboxen. Men jobbar man inte tillräckligt hårt skall man heller fanimej inte uppbära en tröja i det bästa rödvita laget.
4. Wikegård vågar rotera och laborera med konstallationerna även under match, han VÅGAR ta timeout vid rätt tillfälle, han kan gå ner på tre femmor om så krävs.
5. Wikegård skiter fullständigt vilket namn det står på ryggen. Ställer de inte upp, är det bara till att packa trunken och dra. Wikegård är mer än villig att lyfta fram unga hungriga juniorer som vill framåt och uppåt i karriären som brinner för hockeyn och har ett bultande hjärta som sätter eldar i bakarna på de rutinerade rävarna så de inte blir för bekväma på ålderns höst utan måste slita arslet av sig för att hålla sin tröja och plats i laget.
6. Wikegård står upp för sina adepter och sitt lag. Han tvekar inte på att skicka in en gubbe på isen för att proppa en motståndare under förespeglingen att det kan vända en hägrande förlust till en rofylld vinst och en skjuts uppåt i tabellen. Han vågar fatta obekväma beslut och visar med all önskvärd tydlighet vem det är som bestämmer! Spelarrådet och sann demokratisk anda i all ära men när det blåser snålt skall samtliga mannar veta vem som navigerar skutan. Dessutom låter Wikegård sina spelare fokusera på hockeyn, han ställer sig framför och tar skiten när kvällspressen och övriga media surrar som elaka bålgetingar kring Timrålägret.
7. Wikegård har power och är fantastiskt duktig på att entusiasmera sitt lag.
Nå, jag tror det räcker så för tillfället. Det är alldeles för mycket läppstift, mascara och handväskor i svensk hockey för tillfället.
Tacka vetja Leif Boork, Slavomir Lener, Per Bäckman och Niklas Wikegård.
Ulf: Sätt in Lars-Ejes garbb gör mål i varje powerplay j20 född -88 det är bara att prova jag vet att steget är långt mellan jun och elit men det är värt att pröva
ernie eagle: Det verkar som du tyckte det vara kul att snacka med Niclas, har inte det förblindat dig? Niclas verkar charmat dig, men även media och en massa TV-tittare. Men är inte det pg hans pojk-fräcka stil i det annars grå media stallet? För du kan väl inte mena allvar om det är ishockey du syftar på när du säger att han "inte rädd för att testa nya grepp."? Han står ju för en konservativ betong hockey. Fart och fysik är ju inget nytt, dumpa och jaga, traditionellt spel med hårt jobb och stora defensivkrav på t.ex. centern. Det är ju dödgrävar hockey som sverige stått för i 15år!!! Framgångrikt i ladslaget en tid men inte är det nyskapade.
Nej jag vill absolut inte se Niclas i TIK båset. Fungerar det bra för Micke kan han få ta över när Kenta vill lämna TIK. Hitta istället ett bra komliment som är bra. Just nu är jag mycket nöjd med Lill-Kenta och vill inte se ett skifte ännu.
Nä, fy för Pirro, Bäckman och Wikegårds defensiv inriktade hockey det är inget jag tror passar med den spelkultur som verkar rotat sig i Timrå. För att använda en av dessa tränares ord så ser jag att Timrå fortsätter att spela "Kalle-Anka hockey" med vilja att skapa något.
Låt Niclas stanna i media istället han verkar glädja många med sina "tuffa och orädda" uttalanden.
Laken: Du får nog kallt vänta med att några juniorer dyker upp i laguppställningen denna vinter mer än kanske några sporadiska inhopp här och där (vid rätt tillfälle d.v.s. ledning med ett par mål eller underläge med många mål). Vid skador på 2-3 forwards så kommer självklart Kenta att flytta upp 1-2 forwards i laget och låta dem spela.
Hur många juniorer hade du själv valt att satsa på om du varit coach? Låt oss säga i matcherna mot Brynäs och Luleå förra veckan.
Att peta exempelvis Ström och Wennerberg till förmån för våra två formstarkaste och bästa juniorer mot dessa lag är ju självklart en god tanke, men det hade i alla fall inte jag gjort med tanke på hur läget var och är.
Men tids nog är det nog dags om vi hamnar ännu längre ner...... Nere i skiten rättare sagt.
Kerstin_k: Tacka vetja Lars "Molla" Molin. Han hade vett och modet att satsa på unga hungriga påläggskalvar med potential för någonting stort.
I Kvalserien t ex släppte han fram Mats Hansson och lät honom göra misstag och spela ut fastän föreningens elitexistens stod på spel. Sånt kallar jag vågat.
Fan om man ändå kunde klona "Molla". Visst så värst vidare mycket skönspel blev det inte under Molins vingar, men karln räddade Timrå IK kvar i Elitserien och de är det som räknas. Är det gnet och gnugghockey som måste presteras för att inbringa segrarna, alright, det är taget rakt av!
Just därför vill jag ha hit Niklas Wikegård, han är inte rädd för att testa nya grepp.
Kan vi inte övertala honom att komma tillbaks, så vill jag se John Slettvoll eller en internationellt erfaren coach av europeiskt snitt av Lener-klass den dagen Lill-Kenta tackar för sig *flinar*
Tuffa, orädda, vågade, modiga tränare som törs bryta mönstret, gå mot strömmen och kör med okonventionella metoder fullkomligt älskar jag.
Det är dags att Timrå fattar vinken och vågar testa någonting nytt och inte fortsätter med mysfarbror-stuket längre. Peo och Lill-Kenta i all ära.
Laken: Hade precis en diskussion med en gammal hockeyspelare angående detta. Jag undrade försiktigt om juniorerna i Timrå var så pass dålig att de inte ens platsade i en fjärdekedja. Något klart svar kom vi inte direkt överens om, fast vi båda ansåg att man helt klart skulle försöka satsa på dom och att det rimligtvis borde finnas någon junior som skulle klara av att spela lite.
Vidare fastslog vi att "sitta-på-bänken-och-se-och-lära"-mentaliteten är något överskattad. Skall juniorerna få vara med bör de också få prova på att spela. Kanske inte jämt, inte supermycket varje match. Men lite speltid i alla fall. Det är ju så dom lär sig.
Men någon satsning på juniorer lär vi inte få se i år, inte när det går så knackigt som det gör. Tyvärr. Men man kan ju alltid hoppas att någon junior får chansen och tar den.
Montén Python: Hoppas verkligen TS. har lite nya ide'er vad gäller uppspel, hålla i och inte "dumpa puck" i tid o otid. Rörligare PP och inte att han har förutfattade meningar om vilka som skal vara på isen vid PP. Inte vara rädd att ... | Läs mer
Sedan tycker jag om att se att Hansson spelar, tycker han hamnade i bakvatten på Svedberg som fått fler chanser utan (i mitt tycke) prestera bättre. Jag som läcktar proffs ville även bänka koskinen tidigare på säsongen till fördel för Hansson. Sedan inser jag ju vikten av att spela igång äldre spelare som koskinen trots t.ex. en svacka eller dålig inledning. De tar nog inte bänken lika lätt som yngre, och att skapa gnissel i onödan skall man ju inte heller göra.(Se på BIF) Det gäller ju att ha fingertopps känsla trots att man blir frustrerad och gärna ser den enkla och tydliga signalen i att bänka spelare. Men det är ju också bekvämt för en tränare att kunna dölja sina brister i ledarskapet genom att bänka spelare.