Karl71: billig straff? är du BLIND? han slog på lodin's klubba..vid avslut domarfördel hit o dit alla timrå utvisn.i går var helt rätt förutom per svenssons...armbågstackl. svar NEJ
Karl71: Om ni tror att ni kan komma ut och försöka spela gladporr anfallshockey mot oss så kommer det att se ut som i match ett. Punch for punch i ett sånt scenario har det visat sig över säsongen att det brukar vi bara bättre på. Om ni däremot har en målvakt i toppform, spelar tajt och snålt samt lyckas vinna kampen framför båda målen då känns det genast lite läskigare.
Karl71: Jag förstår inte vad du menar. Visst har Timråspelarna presterat nära sitt max (får man anta) under säsongen, 16 raka segrar visar ju på något åt det hållet. Så det man kan begära, eller det vi supportrar iaf hoppas på är att detta är det spelet som kommer visas upp i slutspelet. Men inte visat sig ännu. Där finns det väl ett sparkapital eller? På papperet är ju de spelare du nämner toppspelare, men de har väl kanske inte visat det under denna säsong då med tanke på vart ni slutade i grundserien? Absolut också ett sparkapital på sitt sätt, men ett betydligt osäkrare sådant.
Vi kan konstatera att det blir spännande matcher nu när helgen nalkas. Väl mött.
sargad: Jag vet inte vad ni anser om era spelares insatser så här långt. Ni vann grundserien överlägset och var överlägsna i första slutspelsmatchen mot oss. I andra var ni nog inte lika nöjda misstänker jag. Men det känns ändå som ni måste fått ut ganska nära max av era spelare hela denna säsong totalt sett så här långt. Jag menar,vad mer kan man begära av er,om man bortser från 1-2 förlusten senast. Vad mer kan kan man kräma ut,förutom möjligtvis Dahlén här i slutspelet. För våra spelare borde det finnas mycket sparkapital. Vi har ändå riktigt bra spelare som Weigl,Holm,Heinerö,Polak..givna toppspelare i vilket allsvenskt lag som helst kan man tycka,men AIK har haft svårt att få ur ens nära av max av dessa spelare i år. Vi borde alltså ha ett stort reservkapital. Tycker inte ens vi spelade bra i i vinstmatchen mot er,dock smart. I förlusten i första spelade vi varken bra eller smart. Det vore trevligt som AIKare om vi kunde få ut mer av spelarna under detta slutspel framöver..
sargad: Vi får räkna med att Timrå kommer ha domarfördel denna matchserien,i alla fall absolut så i eran hemmalada. Det såg vi bla vid den billiga straffen.
Karl71: Det var slag på handsken på den va? Just detta har det väl domarna varit rätt så konsekventa med hela säsongen att det blir utvisning eller för den delen straff om det är en sådan situation. Sen att det ser billigt ut, absolut. Men spelarna är ju medvetna att slag på klubban upp emot handskarna renderar i detta så det borde vara en enkel sak att hantera på annat sätt. Gå på kropp tex.
Eugen Sandberg: Tror jag aldrig i mitt liv sett en sådan billig straff som Dahlén fick igår. Visst var det kasst försvarsspel av Setkov men han rörde knappt Lodin som fick tid att göra sitt bästa egentligen helt ostörd framför Endre utan att lyckas. Pissigt försvarspel men absolut ingen straff.
Icingpucken: För egen del får det gärna gå till 5 matcher så länge vi vinner. Sån extrem lyx att ha Timrå IK varannan kväll. Låt oss nu hoppas att vi vinner säsongens sista match bara!!
Icingpucken: Det har kanske nämnts här redan men undrar om inte Timrås största fan, kvinnliga krönikören på ST, taggar ner lite om ni vinner nästa match. Att skriva att det räcker med att spela på 50% och ändå vinna är att jinxa big time.
JanneG: Håller med, Harde är Harde när han är som sämst just nu. Den Harde som, ganska berättigat, tidigare varit väldigt ifrågasatt härinne. Har t.om viskats om misstänkt svågerpolitik för några år sedan när han togs ut i laget
Nu lugnar vi oss lite. När vann ett lag ett slutspel genom att gå obesegrade senast? Att det skulle bli ett par förluster på vägen var väntat, även om det var lojt igår (jäklar så lojt). En näsbränna kan ha varit vad som behövdes för att man ska vakna till och förstå att det inte kommer bli elva raka 5-1:or. Trott eller ej, ibland lyckas professionella idrottare med att misslyckas kapitalt.
3-0-seger på fredag sedan rullar vi hem med 3-1 i matcher på söndag kväll på efter att Hartmann hängt två i 4-1-segern. Röd och vit!
Trevligt forum detta förövrigt. Ny bekantskap för mig.
OlliJanne: ni var oroliga att vi skulle spela fult på Dalen, vi försöker stänga ner få ner farten på er första , lyckades ganska bra igår på ett schysst sätt tycker jag. Er Hardegård spelar en väldigt ful hockey just nu och hade igår kunnat skada flera spelare med en väldigt dålig tajming.
Rip Kirby: precis och torskar vi två matcher till så är det förmodligen det största slutspelsfiaskot i modern tid.
Ingen katastrof än men den här matchserien mot AIK ska seriens överlägset bästa lag vinna i tre raka matcher. Det ska inte vara 50/50 mot en sån dålig motståndare som AIK som sänker bort puckar i eget slott som jultomten skänker bort klappar på julafton. Att ens gå ut inför tredje och ha 1-1 på hemmaplan mot AIK är en smärre skandal i sig, i min bok.
På tal om Nubben...om han sitter på händerna vad gäller nyförvärv till ev. SHLplats, så lär väl detsamma gälla om vi inte går upp. Snacka om mellanår i HA i så fall...
Olli Nomadinen : ja feghet eller obeslutsamhet eller vad man ska kalla det. Tycker han verkar ha svårt att anpassa spelet/taktiken efter nya förutsättningar. AIK växlar direkt över till ett mer defensivt spel och det borde Freddan ha sett efter första perioden. Då måste han elda på laget och få alla att inse att målen kommer kräva betydligt hårdare arbete men det misslyckades han med. Sen kommer folk säga ”ja men vafan vi sköt 47 skott” jo visst. Men hur många var riktigt heta målchanser? AIK insåg snabbt att dom förlorar man-man-spelet mot Timrå alla dagar i veckan, vad gjorde dom istället? Dom började lasta puckar på mål från blå med trafik på kassen och mycket riktigt fick dom in en skitpuck. Det skulle vi också gjort redan från start i tredje perioden för vi vinner inte heller man-man-spelet mot en defensiv motståndare. I vanlig ordning slösade vi bort 10-15 minuter i tredje med helt fel taktik när vi jagar kvittering och det är plågsamt att se.
Sen vill jag hävda att Endré inte på något sätt var en gigant i den här matchen. Vi, tillsammans med AIKs backar, gjorde det ganska enkelt för honom.
Tom Topp: Behövs kyla,desperation och jävlar anamma. Det räcker inte att spela en match i 15 minuter som Timrå gjorde igår utan det måste till hårt jobb i 60 minuter. Vi måste också uppträda disciplinerat,undvika utvisningar och sätta våra målchanser på ett bättre sätt ((50 skott och 1mål är för dåligt) Aik sköt väl 16 skott och gjorde 2 mål.
Nu står vi med ryggen mot väggen och behöver två raka vinster på Hovet för att undvika en avgörande match på hemmaplan som i så fall riskerar att bli ett krampaktigt drama.
Det är upp till spelarna nu att bevisa att man kan skaka av sig en förlust och ta sig tillbaka på vinnarspåret.
{297}: Precis så. Sista stycket ger mig kalla kårar, må det scenariot a l d r i g återupprepas! Den jobbiga känslan är dock att det är i såna här extremt avgörande moment Freddan visar sin absolut sämsta sida. Fegheten
Olli Nomadinen : ja och ska man omvandla det med hockeysnackstermer så kan man kanske säga att slutspelsknappen var på i måndags men sen trodde man att man hade råd att stänga av den igen igår. Det är klart att i princip alla timråspelare kan bättre än igår men jag undrar om alla timråspelare verkligen kan jobba så mycket hårdare och offra fler tänder än man var villig att göra igår? Ska inte måla fan på väggen direkt men jag tycker det ser ut som att vi måste ha ett par måls ledning för att spela avslappnat en hel match. Så fort vi hamnar i underläge skiter vi ner oss och ansvaret för det bär Freddan och ingen annan. Vi har en hel del slutspelsrutin i laget, dom spelarna måste plocka fram hela registret NU, annars kan det mycket väl bli sommarlov redan i kvarten.
Det här med att ge en spelare med massor av rutin speltid trots att han spelar som en påse skit och trots att vi har unga hungriga spelare som är redo att kliva in och göra skillnad, det misstaget gjorde Freddan på målvaktsposition förra gången och det kostade oss SHL-platsen.
{297}: Gårdagens insats var logisk, inte för att vara sån men jag visste direkt efter att jag läst spelarkommentarer i måndagens ST att det skulle se ut så här. "Vi har mycket mer att ge och det kommer vi visa på onsdag" sa Lodin (tror jag det var) bl.a.
Jag vet inte om ett enda exempel när t.ex en ny spelare gjort en bra första match i ett lag och efteråt hävdat att det ändå bara var en bråkdel av hans kunnande, eller när ett lag efter bra seger hävdar att det bara ska bli ännu bättre, att det verkligen blivit så. Har bara minnen av betydligt sämre insatser därefter.
Jag tror att det handlar om mental illusion, att man laddar så inför insatsen och när den sedan går lite lättare än beräknat lurar man sig att tro att man är bättre än man är
Sputnik: Blir vi kvar i allsvenskan borde man jobba för att få behålla lööke men i annat fall undrar jag om han verkligen håller. Han skapar otroligt lite på egen hand. När Dahlén dippar så dippar Lööke automatiskt.
Bäst av tre som gäller nu och Solna har två hemma. Solna kommer säkert att köra med samma taktik, köttmur i egen zon och hård forechecking! Tyvärr har vi haft svårt för såna lag hela säsongen! Men det är en energikrävande taktik så det gäller att ha tålamod och låta aik åka sig less, då fixar det sig.
Jämför vi grundspelet eller spelare för spelare är Timrå bättre. Dock slår motivation/vilja klass, vilket AIK visade prov på igår. Nu är det en mental omladdning och prestationshöjning som krävs, vilket jag både hoppas och tror att vi är kapabla till.
Som Sonnenberg skriver är detta en nyttig läropeng, att det krävs 100% i varje match för att det ska gå vägen. Förhoppningsvis blir inte läropengen alldeles för dyr....
Rip Kirby: Jag tycker Olofsson gjorde en av sina bästa matcher igår. Det såg ut som att han tog i som omväxling, och Lodin är ju i grym form. Övriga kom inte alls upp i normal standard. Lundin t.ex. som var en maskin i första matchen. Men det var AIK som jobbade hårdare än Timrå och förstörde festen. Men det kan som sagt vara en nyttig läropeng.
{297}: Tror inte Lööke är klar för annan klubb faktiskt, inte om vi får lita på vad Nubben sagt om att ingen han vill behålla är klar för annan klubb. Det sitter nog i skallen på han likt de flesta andra som spelade som det var mental härdsmälta igår..
Rip Kirby: Ragge bör förpassas till bänken. Man har inte råd med så många misstag i ett slutspel, han är för dålig. En annan som ska nöta bänk är Hartmann. Har han inte hittat slutspelsformen vid det här laget och dessutom åker runt och fixar boxplay hela tiden, då ska han inte ens vara ombytt för spel. Vad beträffar Lööke, även om han är klar för en annan klubb så måste vi spela honom ändå. Det är samma situation för flera spelare hos konkurrenterna också.
Sen undrar jag hur i helvete Freddan tänker i boxplay på slutet. 2.30 på klockan och tekning i offensiv zon, han väljer att inte plocka Johansson trots att det bara skulle återstå 40 på klockan efter dödat boxplay. Fullständigt hål i huvet.
Puckat: Fast missen som Ragnarsson gjorde på AIK's 2-1 kostade ju oss dyrt igår. Och sen tycker jag han känns seg och osäker i framförallt uppspelen från egen zon. Där krävs en tydlig skärpning. Men jag gissar att man kollar matchen på nytt i laget och gräver i detaljer att förbättra. Potentialen finns där, men igår hade han liksom de flesta av Timråspelarna inte sin bästa kväll.
danne80: Ja fatta inte var man ser hos Ragnarsson direkt delaktig i båda målen han och Olofsson ska bänkas. Sen måste övriga höja sig spela tuffare in i skiten ordentligt inte vara rädd om frissan. Ja Walli ser jag gå in på 2 kjed rent vansinne att spela han i 4e en spelare som kan bädda för Dahlén Lööke
danne80: Förstår inte varför så många klankar ner på Ragnarsson, han har ju varit suverän dom här två matcherna. Sätta in Lindelöf med Wiercioch blir ju bara kaka på kaka, två backar som rusar framåt eller går bort sig så fort tillfälle ges. Ragnarsson är ett perfekt komplement till Wiercioch. Däremot tycker jag Lindelöf borde finnas med som sjundeback och spela i PP2 istället för Wiercioch
danne80: Innan skadan så visade Ragge fin form, igår var han väl ytterligare en i mängden som inte alls kom upp i nivå. Det kan nog bli en förändring där. Man har väl velat ha en mer defensiv back ihop med PW men igår fans väl en viss antydan till att man laborerar med backparen. PW var väl inne med Hardegård mycket tyckte jag mig notera. Det är nog inte omöjligt att Lindelöf spelar på fredag
ionloo: Ja Hartmann kan ju inte fortsätta ta fyra st tvåor i utv.båset per match i a f. Igår var jag grymt besviken på detta lag men efter att ha sovit på saken så hoppas jag att detta är en match vi inte ens kommer att minnas om en vecka ens. Spotta i nävarna och ta nya tag, upp i sadeln direkt igen och så vidare... Lodin är ju en one man show just nu så han kan nog paras ihop med vem som helst och ändå ösa in mål och poäng. Stora frågan är väl vart faan Lööke och Dahlén tagit vägen? De får spela med ligans bäste center i Kejsaren Lundin och lyckas ändå vara helt osynliga i målprotokollet.
Tror inte ni behöver vara oroliga över ett nederlag, jag tror detta bara kommer stärka timrå sen kommer ni att gå segrande ur fredagens match med 4-2. sen kommer ni bli klara med matchserien på söndagen