Karl71: Endre kan mkt väl ensam slå ut oss. Grattis till välförtjänt seger ikväll, jag hade inte valt er om jag fått bestämma. AIK är sista laget man ska ge lillfingret. Ikväll gjorde vi just det
Sputnik: Det kommer att bli otroligt nervöst på fredag. Hade också hoppats slippa det redan i kvartsfinal. En vinst är ett måste och AIK har fått vittring nu. Nyckeln blir jävlar anamma och att visa hjärta för klubben och vinna närkamper. Att hålla sig ifrån utvisningsbåset blir också viktigt.
Hoppas att alla inser allvaret nu och taggar till. Tidigare resultat som 8-0 på hovet betyder inget nu. Hamnar vi i ett 2-1 underläge i matcher blir det mycket svårt.
Karl71: är ju ändå lite komiskt att ni som AIK:are konstant nämner en kvartsfinalserie mot HV säsongen 10/11(???), är det största meriten ni har? Hur såg det ut med favorittippade AIK 18/19 när ni åkte på däng mot Oskars då? Ibland är minnet kort... Just nu sänker du din förening i samma nivå som när alla Modolider fortfarande nämner sitt SM-guld 2007 som om det vore igår.
palleparling: Precis. Vi hade antagligen inte slagit ett vilt kämpande Krizzanstad idag. Men grabbarna har fortfarande chans att reparera. Upp till bevìs på fredag.
Zäta75: Moralen testas helt klart i vårt lag nu. Det är verkligen upp till bevis nu, ska vi nå målet och ska spelarna leva upp till allt snack och det vi långa stunder sett denna säsong, då är det bara att gå ut och spela till oss en matchboll på fredag.
Olli Nomadinen : Tack,jag respekterar motståndare som dig som kan räcka ut en hand trots en sur förlust. Jag ska ärligt säga att det mesta ändå talar för er här,ni fortfarande favorittrycket och seriesegern i ryggen men jag är glad att vi i alla fall kan göra match av denna matchserie i alla fall...i alla fall så här långt..
Att ge en iskall Dallas straffen! Det var kvällens största misstag! 2-1 där och vi hade vunnit ikväll! Men det var inte vår kväll! Grattis AIK till 60 min krigande som gav er vinsten ikväll 🙏
palleparling: Nej,det är inte vår största framgång,det är våra smguld. Men den legendariska kvartsfinals matchserien mot hv påminner rätt mycket om denna mot er. Det är därför jag nämnde det. Dom gånger vi är favorittippade i hockey är väldigt få...vilket ju passar oss i cup sammanhang.
EXPLORERSMÅLAND: Skulle säga att det nu är 50-50 vem som vinner på fredag. Men jag hoppas och tror på oss såklart. Vi får se om AIK har några på läktaren.
Kerstin_k: Visste heller inte att man var tvungen att heta Modano för att få visa lite irritation eller känslor. Jo jag tycker det är drygt att komma in här efter en vinst och skriva det han gjort.
Puckat: Jag tror aldrig att Freddan splittrar 1a kedjan nu. Kanske flytta upp Walli till 2a. Jag tycker Lindelöf borde få spela vad tycker ni? Junioren är tveksamt om man släpper in i detta läge.
Zäta75: Tja, Lindelöf skulle väl kunna få lira lite. Tycker i och för sig att backarna gör det helt Ok idag förutom att de kunde varit lite bättre skärpa och torrare krut i deras avslut.
Zäta75: Som sagt så är det det här jag fasar över mer än att det skulle vara just motståndet AIK som ställer till det. AIKs 2-1 mål fick mig att vråla av frustration i soffan över hur slapphänt hela laget agerade.
Säger dessutomTränarn så här efter en slutspelsmatch ja då tycker jag man har fog för lite oro. Freddan i ST
-Hur kan det vara en inställningsfråga när det är slutspel?
– Ja, det är en gåta för mig. Sedan är det så att vi möter ett AIK som har steppat upp. Men för den sakens skull så vet vi att det finns mycket mer att hämta från den här gruppen. För vi visar ju det där go:et i sista 15 minuterna, men jag är besviken över att vi inte kunde prestera den hockeyn över 60 minuter. Men varför – det är jävligt svårt att säga när vi vet vad som står på spel.
Sputnik: Jag tycker 100% jävlaranamma saknades ikväll. Det där lilla sista som är så viktigt. Vill man till SHL måste man vara beredd att ge allt och lite till. In på kassen och skym, tryck dig in på mål och gör allt för att sätta pucken. Då får man också med sig utvisningar. Hoppas få se detta på fredag. Dahlen ärcen som verkligen måste steppa upp.
{8399}: Tycker det ser ut som hans kropp inte funkar normalt alls. Typ som att han åkt på något för ett tag sedan som sitter kvar. Är väldigt märkligt att se honom med så lite fart och explosivitet men i ansiktet/hållningen som att han skulle gjort världens monsterbyte.
Puckat: Blomman har inget att tillföra i en offensiv kedja. Hans puckbehandling är förvånansvärt dålig. Hälften av skotten han tar går utanför dessutom.
Olli Nomadinen : Det är inte den där sortens beteende som ska representera Timrå IK, så länge den typen av ”supportrar” är megafon för hela föreningen så kommer jag inte köpa en enda biljettjävel eller en enda souvenir till.
Sputnik: Vi har sett såna här förluster mot Västervik, Tingsryd, Vita hästen och Modo under säsongen. Vi gör några riktigt avgörande misstag som ger motståndaren ledningen. Vi fullständigt bombar motståndarmålet men gnistan finns inte för att buffla in pucken och den finns inte där för att ta riktigt bra avslut när lägena dyker upp. Ser man bara till skottstatistiken så är det en gåta hur vi kan förlora men ser man en sån här match så tycker jag också att man ser att varken skärpa eller vilja finns att kvittera.
Vår beryktade förstalina svek verkligen ikväll och som tidigare under säsongen då det hänt så får vi väldigt svårt att vinna hockeymatcher. Det som oroar är att vi verkar ha samma ”vita hästen-problem” som under grundserien. Vi får se till att göra två första målen i varje match helt enkelt.
{297}: Håller med Jimmy Hamrins analys från Timråpodden med. Dagens AIK hade ett helt annat mindset med att köra mer köttmur än innan och mest stänga ytor och va 5 man hemåt. Skall bli kul att se hur AIK agerar på hemmais då man generellt kanske vill stå lite mer för spelet då..
Största fiaskot idag var nog ändå de åtta som gjorde borts sig på läktaren. Skämskudden är alldeles nerdrägglad härhemma. ”AIK kan inte göra mål”? Den lär jag få höra på 08-jobbet imorgon.
Sputnik: Helt rätt att totaldissa dom "utvalda" representanterna i klacken ikväll. Vad har man för uppgift när man står i en klack? Jag bara undrar. RV verkar tyvärr fortsätta i tidigare mönster där hatramsor blir den dominerande bilden i matcher där det går emot. Är det nån som på riktigt tror att det egna laget får någon som helst positiv energi av att höra hur mkt hat den egna klacken kan kasta över motståndarna?
Mkt märkligt kan jag tycka då att man i aftonens Timråpodd väljer att berömma RV för insatsen. Fanns det ens något positivt med deras insats ikväll?
Rip Kirby: Om vi får någon mer hemmamatch i år hoppas jag att man kör de gamla goda låtarna i spelbreak och vid mål etc. De betyder en hel del både för oss i som ser på och spelarna vill jag tro
Timråspelarna kändes lojja och nästan nonchalanta. Fanns driv i början och slutet av matchen, men i långa stunder var det väldigt tamt och intetsägande.
Liljewall tyckte dom var det bättre laget i första periodpausen. Ja det kan man ju tycka, men det påminner lite om Wallson som tycker Löven alltid är det bättre laget även när de förlorar. Dock handlar det ju inte om vad man tycker, utan vad man faktiskt bevisar på isen. I ett slutspel håller det inte att slappna av, det måste köras på 100% hela matchserien hur jobbigt det än må vara. Timrå började bra men slappnade av och det går inte gör det i en kvartsfinal.
jokklas: Sedan förstår jag inte det där med slagskott? Försöker han skjuta igenom målvakten? Nä häng dom högt, idag går dom flesta målvakter ner lågt! Inte bara Svedberg!
Sputnik: Fast AIK spelade inte likadant igår som tidigare matcher under säsongen. De verkar ha gjort sin läxa hur man ska spela mot Timrå så nog kan man vara orolig över motståndet allt.
Jåkkinen: det var en nyttig läxa för Timrå igår. Jag tror det finns en insmygen sjäkvsäkerhet i laget att vi är så bra att det är lugnt. Nu gäller det för ledarna att slå näven i bordet och pränta in i skallarna på samtliga spelare att det här får vi inte gratis. Blod svett och jävlar anamma är vad som kommer krävas om vi ska gå till final. Käka puck för fan! Nu kommer vi igen imorron och tar det här.!!
Nu såg jag inte matchen (lyssnade periodvis på SRs sändning) men läser om klackens hånramsor. Jag vill bara säga att under min boendetid i Linköping var jag en hel del på hockey där när Timrå var i elitserien och det enda jag minns ifrån Linköpings fans var hån och gnäll. Det är i min värld brist på hockeykultur att inte driva på sitt eget lag, utan att gnälla och håna motståndaren.
Snälla RV, kan ni inte driva på eget lag istället och släppa hånramsorna? Vid förlust så kan, åtminstone för min del, såna ramsor gnaga negativt och ge bränsle åt moståndarna. Det kan ju vara så att egna spelare känner likandant som mig också.
I övrigt, visst fasen ska mer än 1 puck in i målet vid 47 skott. Lite mer krigartakter ifrån spelarna på fredag så ska vi väl få med oss mer därifrån då.
Jåkkinen: Exakt och tabellplacering till trots skulle jag säga att AIK har en betydligt högre högstanivå än VIK så är de i zonen återstående matcher blir det jobbigt
Olli Nomadinen : Medgårdagens insats hade vi aldrig vunnit över ett påslaget Mora eller Västerås heller. AIK har lärt sig läxan och körde just det spel Timrå haft svårt för hela säsongen. Dahlén och resten av grabbarna måste varje match ha viljan att skita ner sig likt de gjorde första matchen. Nu är det slutspel och inget kommer gratis, varje byte skall vara ett krig!
Jåkkinen: alla lag kan spela köttmur mot oss och hoppas på att vi gör ett kapitalt misstag (som igår) och sen hoppas på att kunna hålla undan resten av matchen. Man vinner nog inte en bäst av 7 på det men kanske en bäst av 5?
Timrås utmaning är att kunna spela sönder en sån defensiv och det tycker jag vi har visat under säsong att vi har svårt att göra. Våra offensiva krafter sviker laget.
jokklas: Det kanske fanns en anledning till att han vilade de två sista matcherna ändå med andra ord, annat än att det var för småskavanker. Såklart går man inte ut med något om det finns något han dras med som kan förvärras vid fel behandling på isen.
Oroväckande i sådana fall hoppas det bara är hjärnspöken och stundens allvar. Hela laget verkade ju vara tagna av något liknande igår. Att AIK skulle passa oss bra baserades väl någonstans på deras vilja att spela offensiv hockey. Men igår var de mer defensivt inriktade. Men klarar vi inte av att luckra upp detta lag som väljer att spela utanför sin normala gameplan så bävar jag för Västervik som ev. motståndare i en ev. semi.
Nya tag på fredag och då med rätt dos j**laranamma så är ordningen återställd.
Sputnik: Tycker det är dags att Lindholm får vara med snart och göra nått byte. Där är det alltid 110 procent hårt jobb som gäller. Hartmann kunde bänkats och man istället låtit Johansson fått nått byte igår kan tyckas..
Sen skulle jag nog vilja ändra omgivning för Hartmann. Spela han med Madsen igen!