1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581821 inlägg · 6215 ämnen

Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07

« · 2667789 · » Till forumet


Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
roger_sundsvall: håller väl i stort med dig ...men skulle väl inte bli sådär jätteledsen om.kapanen.även kunde käka upp Strömbergs kontrakt ..fast där är är det väl knappast någon klubb som är intresserad.
Att bli av med Hanzls och ev också Eronen kontrakt skulle ju kunna frigöra några kronor till spännande nyförvärv.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
kulltorp: Ja och för den delen så blir det ju bara en resa ner till Skåne med. I och med att det är 3 matcher max. Så nog bör det bli klirr i kassan ändå!
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Sputnik1: Tar Rögle 8 dar i veckan för att slippa förnedringen
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Labban: 1, vi är för svaga framför egen kasse/ i skottsektorn. Hade kunnat smällt 4-5 gånger till utan problem. 2, vi har för svaga backar som alldeles för ofta spelar fast sig bakom egen kasse. Motståndarna kan överbelasta i forecheck eftersom vi är för dåliga på att vända spelet och det blir långa perioder i egen zon.

Ingen skugga på JJ en sån här match. Han räddar många mycket kvalitativa målchanser också men det blir för svårt i längden. Svensson är en back som saknas en sån här match, han är otroligt bra på att låsa upp pucken och hitta en medspelare. Rindell, Lyytinen, Eronen, Erixon är helt kass på det här, dom kan inte stå upp fysiskt. Erixon kan, till viss del men då är han för dålig tekniskt istället.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Labban: Ja och det var ju vårt största problem i slutspelet mot Örebro med. Vi var för klena framför eget mål och de kunde få många mål genom att kasta in från blå och skott utifrån.

Där försvinner ju lite iden med hur vår backsida är byggd, där spelare som Erixon och Didde skall vara generaler. Men att vi ändå är svaga i spelet framför mål.

Så jag tänker det är lika bra att vi skrotar sättet vi byggt vår backsida helt.
Hellre bättre 2vägsspel överlag bland backarna, sen får forwards pränta in att det till 100 procent skall jobbas klart innan man kör nån chansning i att få nån kontring.

Vet att Jokinen trycker väldigt mycket på det där, att alla skall stämpla in, oavsett vad det står på tröjan.
Det lär inte bli mycket glida på räkmacka från vissa forwards som det är nu i allafall.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Kapanen ska riva o käka upp eronens kontrakt
rindell kan käka knäcke i dalarna
ge fan i lyytinen och EA
hanzl är för gammal dyr o trött
lundin,tack för allt, tyvärr hejdå
mieho, finland nästa
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Turkiska Tiken : Kan inte ta våran ”satsning” seriöst om vi har kvar Eronen nästa säsong.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Dubbeld: ja och han sa även något annat..ang att Timrå ik i princip körde med samma lag från säsongen innan . Att vi skulle vara så hemskt samspelta att vi i princip skulle slippa spela ihop laget nånting alls denna säsong .
Tyvärr Känns det som om laget i omgång 50 fortfarande håller på att spela ihop sig. ... Träna på ett PP osv ....
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Zäta75: Backsidan alltså. Erixon blir ett år äldre, likaså Svensson, Strömberg, alla 30+. Eronen blir kvar? Nässen och Pilö in, Pilö är inte bättre än Rindell offensivt, och defensivt gör han lika många missar som Rindell, så på förhand är det ett stort nedköp.

Lyytinen ut, Nässen in. Möjligtvis att vi gör ett kap i Nässen, har en bra känsla där. Kanske kan fylla Lyytinens skor.

Forsmark kommer behöva ta ytterligare steg. Vilket jag tror han gör. Men inte fan känns backsidan ett dugg bättre nästa säsong. Om vi utgår från vad som ryktas in och ut.

Eronen måste bara bort för att vi ska kunna hitta en ny back som kan stärka upp, en back som måste vara en topp2 back.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
NDR: Jag är iaf nöjd med spelet idag. En av våra bättre prestationer i år enligt mig. Vi äger LHC på bortaplan i långa perioder. Dock är det målen som räknas.

Om vi bara kan slipa bort misstagen vi gör samt byta plats på Pääjärvi och Dahlen (tycker Pääjärvi var riktigt bra idag fick nog kraft av sitt nya kontrakt) samt köra Wedin Lander och Hållander i pp så tror jag att vi har goda chanser att gå långt i ett slutspel.

Viljan bland de flesta idag var MVG. De flesta hade stor energi och offervilja. Hoppas vi får se det i ett slutspel också.

Over and out
.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Karlsson74: Jag försöker se mönster i varför det blir sådana här skit matcher med skitmål som gör in hur enkelt som helst. Både JJ och Juel har ju gjort kanonmatcher mot rätt bra motstånd dessutom. Sen helt plötsligt sådana skitmatcher mot mediokert motstånd. Min analys av ser hela är att vi 1. Spelar bättre mot bra motstånd 2. Är alldeles för veka framför eget mål 3. Spelar ett passivt försvar där direktskott utifrån ofta får ske utan att någon kropp är där och försöker störa.

Till nästa säsong hoppas har vi kan få ett modernt och samlat försvar där hela laget står upp på blålinjen och inte snubblar baklänges så fort motståndarna har lite styrfart. Försvarsmässigt är vi ännu sämre än förra säsongen och det är inte bara backarna utan det är också hur forwards glider hem i spelvändningar. Man tar ut sig för mycket genom att åka längs sargerna i offensiv zon. Sen vips tappar man pucken och inte orkar inte jobba hem när det blir spelvändning.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Dubbeld: Tolkningsfråga antar jag. Tror Ante menade att inom de första 10 minuterna så bestämmer han sig när han i 3:e periodens slutskede skall ta timeouten! Bra med framförhållning!
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
The great one: sen är det väl inte direkt jätteenkelt att spela bakom de relativt svaga försvarspelare som Timrå har..
I ett bättre lag med stabilare försvarare är jag ganska övertygad om att iaf JJ varit.en topp 3 -45målvakt i shl. ..minst..
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Karlsson74: Precis. Får inte heller glömma hur i BÖRJAN av säsongen så sa han i en intervju att han skulle ta timeout första 10 minutrarna "Om vi inte är där, vill jag inte ge bort matchen på att jag misslyckats förbereda oss eller om vi inte är där. Det kommer jag ALLTID göra."

Ja.. ALLTID göra var det va?
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
The great one: Är väldigt spänd på nästa säsong, men backsidan blir det stora dilemmat. Jokinen vill spela ett snabbt intensivt spel. Men vi har för många backar som inte klarar av det spelet och blir för stressade i egen zon med puck och som inte är så kreativa alla gånger.

Kontrakt måste brytas, men frågan är hur Kapanen kan göra det på ett ekonomiskt hållbart sätt bara.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
vonDöbeln: Och imorgon regnar det🤣
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Dubbeld: glöm.inte en jättebaksnus på det. .han har varit sjukt trött och idelös som coach efter att han fick reda på att det inte blir något förnyat kontrakt.
Gnuggat på och varit smånöjd. Även om det många gånger bevisligen inte fungerar ..smittar naturligtvis av sig hos spelarna också..
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Sedan har våra målvakter inte heller levt upp till epitetet ”seriens bästa målvaktspar” Det har inte funnits någon röd tråd från tränarstaben heller hur man ska matcha dessa två. JJ har ju ändå spelat upp sig under säsongen men haft alldeles för många matcher där det kastats in puckar på få skott.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
SMÅLAND: precis. Vi har torskat 4 av de 5 senaste matcherna. Ska mycket till för att vi vinner resterande 2.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
kulltorp: Det enda positiva i att få möta Modo är att vi får en ekonomisk boost med korta resor och fullsatt läktare.
Vi lär ju inte rubba nått annat lag heller med vårat mentala mindset just nu.
Så blir det Modo så är man glad för ekonomin. Men vill helst av allt skaffa annan identitet och dö av skammen att ha förlorat mot Mordor.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
alla tycker vi olika
skulle föredra modo
dammar av dom i 2raka
vs öret,rögle är jobbiga i slutspel
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Modoliderna SKA ta sä tä SLUTSPEL först!!!
Just nu ä de int där!!!
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Andersson: Skall inte försvara de "framtunga", men till deras försvar krävs det "two to tango", spelet från bakplan är ju väldigt ofta mer eller mindre kaos.

Kan man som i många andra lag (topp) få pucken i fart och då man helst vill ha den, klart att det underlättar. Kaos är ingen bra spelidé.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Ante blir less på tafatt försvarsjobb igen. Återigen är det Eronen som är för blöt och kostar poäng åt oss. Sätt honom på läktaren när Svensson är tillbaka. Han är helt under isen.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Labban: Ska vi slå Modo?

I playin/slutspel så är PP oehörtviktigt. Sorry men vi får däng av Modo i ett Playin, ett lag som vill bevisa att dom ska gå så långt dom kan mot ett Timrå som är just nu all bark no bite.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
jå1: Jag har rätt god framtidstro inför nästa säsong jag!
Nu har Kapanen sett och lärt sig vad som krävs för SHL,

Höll på att såga min frus "hemliga" älskare från öst och påminna om ett kontrakt som behövs brytas till att börja med. Men står över denna gång. 😉😅
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Kerstin_k: Inför den här säsongen så sa man att Timrå skulle etablera sig som topplag. Ante Karlsson hade fått ett avsevärt bättre spelarmaterial än det som fixade topp 6 förra säsongen. Nu skulle vi bli en kraft att räkna med.

Det står nu klart att ante har tagit det här laget ett steg BAKÅT trots ett avsevärt bättre spelarmaterial. Det här börjar lukta förlorat år. Det som stör mig är:

hur ofta får en liten klubb som Timrå en sån här chans? Att så många hemvändare på europeisk toppnivå ansluter till klubben?

Det kommer aldrig hända igen. Det är inte för sent, det kommer fler säsonger, men ändringar behöver ske. Uppsidan med hemvändare är så klart att dom har en lojalitet för klubben. Nackdelen är att det är oerhört svårt att släppa taget om dom när dom är kass. Tänk om Dahlén inte blir bättre än så här? Ska vi sitta med den löneposten i 4-5 år till? Eller ska vi kicka honom? Tänk om han blir bättre, ja då har vi bränt en klubbikon för all framtid. Oerhört svåra beslut när så stor del av löneposterna äts upp av spelare som är ”kulturbärare” för klubben.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Zäta75: Eller Malmö.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Bee: Jo vi har varit dåliga mot Modo. Men över 4 matcher har vi ändå varit det bättre laget spelmässigt. Rögle och Örebro är båda mycket bättre än Modo spelmässigt. Rögle är bra i playin de slog ut Leksand förra säsongen tror jag det var. Och Örebro vet vi ju hur de spelar. Modo - Örebro - Rögle i den ordningen från bäst till sämst för kvartsfinalchans.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
DenRöda: Jag är inte direkt förtjust i Pilö heller

Det är framförallt vår backsida vi förlorar matcherna på. Samt coaching, målvakter som inte är tillräckligt heta och pp som är bedrövligt. Listan kan göras lång. Glömde vår superstjärna som inte går att känna igen

Jag anser att vi bör försöka behålla Lyytinen. Tror att det blir svårt att hitta en tillräckligt bra ersättare till en billig peng.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Sedan tappar vi ju inte topp 6 placeringen ikväll, det är tack vare att vi efter en hel säsong inte hittat ett vägvinnande hemmaspel. Det om något är under all kritik att Ante inte lyckats ha verktygslådan för att lösa det. Vara bra på bortaplan är ingen vits om man aldrig vinner hemma. Speciellt inte om man vill att publiken ska komma. Lägg till att vi har seriens iskallaste PP även så är det inte så konstigt att vi inte blir topp 6. Sedan har så klart alla backskador bidragit men det är långt ifrån hela sanningen. Missa topp 6 är ändå en väckarklocka att mycket måste bli bättre inför nästa säsong om vi ska kunna nå långt i ett slutspel. Missa topp 6 är ju ändå ett misslyckande totalt sätt med tanke på förväntningarna inför säsongen.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
vonDöbeln: Jösses, är det inte jobbigt att besitta ett sånt där pappsyke?😂 Det kommer nya spelare in som kan lyfta laget. Vi har ett antal spelare kvar som underpresterat denna säsong som mycket väl kan prestera bättre nästa sässe.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Tom Topp: LHC har även ett fungerande PP.

Ante kan sitta och prata om special teams hur mycket som helst men i slutet av dagen så är de "Fan va gött de ska bli med en dubbelmacka efter matchen" som cirkulerar i hans hjärna.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Labban: Två hemmatcher mot Modo i bäst av tre?nGrattis till den torsken, sen får man flytta till transsibirien i 10 år.nVi vinner aldrig den matchserien mot ett Modo som har allt att vinna.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Uselt pp, uselt bp, usla straffar, noll coachning. Vad fan tränar man på en hel säsong eller inte?
Inga skäms och L Backlund skyller på publiken. Men vi behöver inte vara oroliga för budgeten?
Ante skulle ha skeppats vid jul.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Resor till örebro el ängelholm
Näe fy fan
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Tycker ta mig sjutton att man borde låtit OJ , Wärmhed och Forsmark slå straffarna, det kan ju ändå inte bli sämre? Dom kanske har lite fantasi kvar hur man kan göra ..?
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
roger_sundsvall: En liten chans att Rögle faktiskt kan slå Lkp hemma i nästa samtidigt som vi slår Luleå. Sedan har Lkp Örebro hemma i sista vilket inte heller är lätt medan vi, om vi har tur möter ett Leksand som är cementerad på femte plats inför sista omgången och inte har något att spela för. Apropå halmstrån...
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Någon som vet planen med att ha Dahlén på blå i PP? Kan ju knappast vara skottet. Ärtbössa till slagskott.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
vonDöbeln: Eronens kontrakt MÅSTE brytas ja. Kapanen är inte blind han kommer att agera. Har kostat oss många poäng i år
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Labban: som jag ser det så har vi fyra backar som håller SHL klass ikväll. Okej för en fantastisk passning av Rindell, men vad gjorde han i egen zon? Spelade fast sig hela tiden! Och Eronen, man vill bara grina! Törs han gå på kropp eller är han bara klen? Edfeldt försöker åtminstone använda dom kilo han har när han spelar. Nä LHC har ett mycket jämnare lag än Timrå. Därför spelar dom kvartsfinal och inte vi!
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
vonDöbeln: Om jag dessutom ska kissa i ditt öppna sår så ska jag berätta att Pilö som det ryktas om, är en av de sämsta backarna i SHL tillsammans med hans kamrat Jonasson. Pilö har ett sämre värde än Edfeldt. Och då är han 4 år äldre dessutom.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Ante K gör ju Dahlèn en kraftig otjänst att låta honom spela tre mot tre som det är nu. Jag kritiserar inte Dahlén här utan tränaren. Man man-spel är inget som passar #54 som det ser ut just nu.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Labban: exakt, vi vinner mot dom
inte en sportmössa att vi viker ner oss
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
roger_sundsvall: vi har varit dåliga mot MoDo. Matchen innan jul var ju ett bottennapp den med.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Om vår tränarvärvning inte faller väl ut nästa säsong så känns det tamejfan helt jävla omöjligt att undvika kvalspel.

Eronens kontrakt MÅSTE brytas.
Erixon blir äldre och äldre men slutar inte vara speldum.
Svensson är bara SHL-duglig när han spelar på högsta nivå.
Strömberg kommer gå sönder och blir bara sämre och sämre för varje år.

Våra forwards sägs vara toppspelare i ligan?
Om någon tycker det inför 24/25 så är det ju direkt oseriöst.

Hanzl är en föredetting, hoppas innerligt att han inte erbjuds att förlänga ens för en billig peng.
Dahlén behöver rehabilitera bra för att komma tillbaka i speldugligt skick.

Vi går en tung tid till mötes kamrater.
Slutspelet i år? Hahaha... jävligt kul det ska bli att förlora med 2-0 i matcher i åttondelen.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Sputnik1: Det ligger väl i linje med hela säsongen egentligen. Strafftorsken alltså.

Spelet har egentligen aldrig klickat. Försvarsspelet har varit under all kritik långa stunder. Billiga mål, individuella tabbar och lojt försvarsspel i eget slott. Anfallsspelet, med det framtunga Timrå, har inte burit frukt. Dahlén är en skugga av sitt forna jag, Hanzl har abdikerat från sin tron sedan länge och WHL tog 30 matcher på sig att börja leverera. Ingen av målvakterna har klivit fram som matchvinnare i större format. Tjuriga tränare som vägrar göra förändringar och gnuggar på. Timrå har knappt vunnit en enda match med en betryggande ledning. Alltid på håret.

Samtidigt är det väl en bragd i sig att nosa på topp-6 med alla skador och rabalder i föreningen. Framför allt med tanke på kvaliteten på backsidan innan alla skador. Ur det perspektivet är det ändå en godkänd säsong, typ. Timrå möter ju dessutom motstånd som inte är kattpiss.

"Det är en process". Ja, Ante - det är det. Men vid det här laget borde den vara färdig. Med två matcher kvar är det lite sent att prata om att lära sig saker. Framför allt basala saker som dom borde kunna bara genom att vara hockeyspelare.

Nu lär topp-6 definitivt vara kört. Play in tror jag blir en obehaglig upplevelse. Definitivt om det är Örebro som står för motståndet. Modo eller Rögle är inte speciellt mycket bättre. Ska vara Malmö som skulle kunna passa Timrå då. Men dom lär inte knipa den platsen.

Vet inte vad jag vill ha sagt med det här inlägget egentligen. Säsongen går mot sitt slut och jag känner mest en lättnad inför det faktumet. Det har varit en enorm bergochdalbana. Minst sagt.

Förhoppningsvis chockar dom oss och gör någonting stort av slutspelet. Who knows?
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
roger_sundsvall: Modo vore idealiskt. Fullsatta läktare, korta resor och revansch sen sist.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
roger_sundsvall: För att Modo ska inte få nå jävla chans att spela slutspel, end of discussion.

Dom ska cementera sig i ingemansland.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2024-03-07
Andersson: Med normala skills i pp och 3-3/straffar hade vi tagit 7-8 poäng till och varit klara för kvart redan. Tycker också vi gör fler avgörande misstag jämfört med de lag vi möter. Svag trea på säsongen just nu med tanke på hur det borde kunnat se ut.
Låst ämne

« · 2667789 · »