1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 599375 inlägg · 6212 ämnen

Nyförvärv?

Sv: Nyförvärv?
Laken: Känns som:
Kimmo Kapanen, NEJ
Niklas Nordgren, JA,JA,JA om det skulle utveckla sig så.
Svensson Jens, NJA,släpps knappast.
Andrée Persson, NEJ
Mikael Wahlberg, NEJ
Tommi Miettinen, JA, om han lämnar BIF

Kevin O Shea:
Själv vill jag ha tillbaka Mattiasson, Kapanen och Sjögren lika mycket som jag vill ha tillbaka Peo Larsson, inte alls.

Dom har alla en särskild plats i Timrås historia, med låt det stanna vid det.

Laken: Ja kunde Mora köpa loss Bastianssen från allsvenskans a-tuna
så skulle det väl också vara möjligt för tik att köpa loss någon som
kontraktet ändå går ut till våren.

Kent N. Ring""" V. Lakers.el. Nybro Vikings ....bara du slog en signal..

Jag har en viss känsla av att Nubben kommer följa dokusåpan om Tommi Miettinens fortsättning i Brynäs eller inte. Skulle det vara färdigspelat för honom där så är jag ganska övertygad om att Nubben kommer höra sig för på riktigt allvar. Det tycker i alla fall jag att han ska göra. Jag grinar inte om vi får se Miettinen i TIK framöver. En halvchansning kanske. Dock så lär vårt powerplay inte direkt bli sämre om han kliver in och visar oss sina tjänster. Ja, vårt offensiva spel överhuvudtaget skulle rent av må väldigt bra med en "joker" i Miettinen, som i grund och botten är en duktig offensiv spelare. Tror inte en sekund på att han skulle glida runt på en skridsko här.

Micke Wahlberg tror jag mindre på. Har velat se honom i rödvitt tidigare. Men inte nu längre.

In med Miettinen. Helst vill väl alla ha tillbaka Niklas Nordgren. Men det känns lite för långt bort tyvärr. Men hoppas kan vi alltid göra. Hoppas och tro.

Är det nån som har räknat på hur många olika laguppställningar Laken klämmer ur sig under en säsong?

Stigsson:

Håller med, Laken kommer med en ny uppställning varje vecka. Vi får vara glad att han inte är tränare/coach. I så fall så skulle det vara dålig kontinutet i kedjorna. Nästa vecka vid det här laget har han nog provat alla möjliga tänkbara kedjekombinationer...

Stigsson & Talangscouten: Omväxling förnöjer...

Se även länken om Miettinen.

Är det helt omöjligt att locka tillbaka Hagos tro? Han verkar inte gå alltför bra i farmarlaget och verkar ju inte vara direkt nära en plats i Dallas. Även om han också framförallt är en grovjobbare, så tror jag han skulle betyda mycket för laget.

Laken: Dagbladet om Miettinen, kan bli nått?

Herminator: Brynäs ville ha någon spelare i utbyte också. Som det känns nu har vi ganska många som aspirerar på att platsa till ett byte. Frågan är dock om nån av dom är något Brynäs vill ha...
Får man förresten byta spelare i Sverige trots att de har kontrakt? Har klubbarna rätt att byta spelare mellan varandra, eller måste man komma överens med spelaren i fråga också?

Ett litet förslag (finns många på lager!).

In: Miettinen och en junior.

Ut: Wennerberg och Ström. Förslagsvis till Brynäs, men så lär det ju inte bli. Sundlöv och Boork sätter stopp.

Finns många lösningar som sagt. Men om dom går att genomföra är en annan sak.

Hur som helst hoppas jag mycket på Miettinen.

Skarin: Jag skulle också gärna kunna se Miettinen i Timrås ställ framöver.
Men enligt expressen har även Ilves (och ett antal andra lag) visat intresse. Förhoppningsvis har vi i Timrå något att erbjuda honom så att det låter mer lockande att spela i Timrå än i övriga lag.

wap.hockeysnack.com
Enligt expressen så är det stor risk att han hamnar i finland och klubben han kom ifrån,
Tror inte tik kan och vill konkurera där tyvärr

Kerstin_k: Kruxet är ju att Brynäs vill ha något i utbyte. Vad kan vi locka med? Sedan har jag svårt att tänka mig att Brynäs släpper iväg en spelare till en konkurent. Det är ju trots allt Miettinen vi pratar om. En bra elitseriespelare, egentligen.
Därför lutar det åt Finland för Miettinen.

Skarin: Tror också att Miettinen drar till Suomi. Misstänker att Boork + styrelsen näppeligen vill riskera att stå med byxorna nere om han plötsligt stänker in mål för en elitseriekonkurrent. Tyvärr, för jag hade gärna sett honom i Timrå.

Kerstin_k: Han får nya trevliga finländska soumpisar..som kan vara en vitamininjektion både för honom o för DOM!.. Aalto.koskinen.oksa o
krabbarna.

I prioritetsordning:

Niklas Nordgren, Carolina
Tommi Miettinen, Brynäs
Mikael Wahlberg, Brynäs
Kimmo Kapanen, Kalpa
Andrée Persson, Växjö
Svensson Jens, Nybro

Om nu Krykov inte förlänger kontraktet så måste vi ju, förutom en målskytt dessutom hitta en center... Gärna Miettinen för min del! Men jag kan inte tänka mig att Brynäs låter honom gå till en konkurrent.
Jag vill dessutom ha en back.

Laken: Du gillar att rabbla namn du...var du klassens ordningsman?

rupert: Skäll inte på Laken. Han är trots sin avsaknad av humor en av de störst lysande stjärnorna i den här gb:n. BB, RR2 och gud ligger dock i bakhasorna och skuggar.

Själv är jag en stor falnande stor fd stjärna som snart har totalslocknat!

Hardy Bacardy: Ähh...tänkte bara att "fan, nu måste jag värma upp skrivaren igen". Kylskåpet börjar bli fullt med alla uppdaterade betygslistor...

rupert: Nej, snarare en tyst "Lasse i ledet"...

Laken: Vad kan du berätta om Miettinen. Han har vissa bekymmer att komma överens med Boork i Brynäs. Låter som att han inte ger sitt yttersta och därför blivit bänkad. Han tillhör inte de sämre i Brynäs men tydligen är det något hos honom (inställning?, attityd? eller dylikt) som inte gillas av Boork.

Är Timrå IK i behov av en sådan spelare? Kan det rent av vara så att Miettinen skulle få en nytändning i och med ett miljöombyte?

Till sist: Om Miettinen skulle bryta med Brynäs, är det då sannolikt att han skulle hamna i TIK?

250kg kärlek:

Miettinen är en offensivt lagd spelare som Boorken tydligen inte tycker visar rätt inställning/attityd. Jag är osäker på om han kan spela både som center och som ytterforward.
Ja, jag tror att Miettinen skulle få en nytändning av att komma till Timrå!
Nej, jag tror INTE att Brynäs släpper honom till en konkurrent.
Och så avslutningsvis lite statistik:

År Klubb Matcher Mål Assist Poäng Utvm.
1992-1993 KalPa Kuopio (FNL) 14 0 0 0 0
1993-1994 KalPa Kuopio (FNL) 47 5 7 12 14
1994-1995 KalPa Kuopio (FNL) 48 13 16 29 26
1995-1996 TPS Turku (FNL) 36 3 10 13 10
1996-1997 TPS Turku (FNL) 41 6 15 21 6
1997-1998 TPS Turku (FNL) 42 8 6 14 26
1998-1999 TPS Turku (FNL) 54 10 17 27 26
1999-2000 Ilves Tampere (FNL) 54 13 20 33 24
2000-2001 Ilves Tampere (FNL) 55 10 20 30 38
2001-2002 Ilves Tampere (FNL) 55 11 31 42 36
2002-2003 Brynäs IF 50 9 17 26 76
2003-2004 Brynäs IF 50 13 21 34 56
2004-2005 Brynäs IF 48 7 17 24 46

Hardy Bacardy:
"Själv är jag en stor falnande stor fd stjärna som snart har totalslocknat!" Du är mao en röd dvärg! Då kan du ju stå rak överallt, till och med här!

För övrigt ska man komma ihåg att Nordgren som alla skriker efter nu inte var så het i början, "Den där jävla Tunadalarn" fick han heta.
Tror nog att Warg, Nielsen och några till kan bli såna vi saknar när dom drar till NHL om några år.

Förtröstan!

orion: Håller helt med dig vad de gäller Nielsen. De är säkert många av de yngre som kommer att utvecklas och bli bättre hockeyspelare (Regin,Strålman framför allt) Har dock svårt att se hur en som Warg ska kunna blomma ut,är väl att ta i att kalla en som är född -79 för ung va ?
Tycker tyvärr att det finns alltför många i dagen TIK som har blivit så bra som de har kapacitet att bli. Kan räkna upp hur många som helst egentligen men du fattar mitt resonemang va ?

FM: Jopp! Men när jag ser Warg åka skridskor ser jag nåt jag gillar.
Och en som är året äldre än min egen dotter kan jag inte kalla gammal, för vad skulle det göra mej till ; )

orion:

Det där sista du skrev tar jag inte och svara på, för då blir du bara ledsen. :-)

Men den dagen Fredrik Warg spelar i NHL, den dagen kommer det snöa i helvetet. Fast kunde Mattias Karlin få ett treårskontrakt så vet man aldrig. Rätt vad det är så kanske Hardy Bacardy får ett erbjudande från "over there".

orion: Hehe nä de är sant... Tyckte bara att han (Warg)var något äldre än Nordgren var när han kom till Timrå,de är ju trots allt jämngamla. Nordgren utvecklades ju enormt under sin tid här och hade kanske rätt ålder för att göra detta ?? Tror inte att det händer så mycket när man börjar komma upp i 26-27 och uppåt. Har man spelat hockey sedan barnsben tror jag inte man har så mycket kvar att lära eller utveckla när man kommit upp i den åldern.

Poffa: Karlin var väl något bättre än Warg va ? Synd bara att han hade fel förebilder och fel syn på träning. Går inte att komma till Boston med hängmage...Annars tror jag att det gått annorlunda för den mannen.
Men jag delar din uppfattning om Warg...

FM:

Karlin hade enorm potential, det snackades om nya Foppa. Han ansågs bättre än Foppa och med mer talang då de jämförde deras insatser i TV-pucken. Skillander var/är att Foppa alltid slitit som ett djur, tränat, tränat, tränat medans Karlin var nöjd med att dominera i juniorsammanhang, utan att se att han behövde träna för att hålla försprånget mot de andra.

Då gick det som det gick, men trots detta valde Boston att ta över en spelare som inte presterat något på tre-fyra år. Så den övergången kom som en total chock för de flesta.

spelare som Warg och Wennerberg kan självklart få nytändningar och spela bra. Men jämför dem inte med Nordgren som inte hade fått en riktig chans på högsta nivå innan han kom till Timrå. Warg och Wenneberg har däremot spelat hundratals matcher i eliten utan att blomma ut. Nordgren var som FM påpekar dessutom klart yngre än Warg och Wennerberg när han värvades.

Poffa: Ja de verkar som vi var överens ang. M.Karlin då.. Synd bara. Tycker dock inte det var så överraskande,finns ju hur mycket svenskar som helst i NHL som man knappt har hört talas om. NHL går ju oftast på vad en spelare presterat i unga år och då var han som sagt rätt hyffsad...

RocknRolf2: Han var iaf betydligt yngre än Warg,Wennerberg är ju två år yngre än dessa båda. Vidare så tror ja inte att det räcker med nytändningar för att bli så fruktansvärt mycket bättre.
Du kan ju säkert renovera upp en gammal bil men knappast göra den till en Ferarri...

Poffa: Ledsen, jag?
Jag håller ju på Timrå IK, I am a man of constant sorrow...

FM: Jo det är sant. Men tydligen så förväntade man sig mycket av spelare som Warg, Wennerberg och Ström med tanke på vilka spelare man tappade och vad man plockade in i övrigt.

Brist på ödmjukhet?

Laken: Ja visst Nordgren vore oslagbart o se honom hemma igen..
o Miettinen kan nog funka som nytändning för honom o Tik

När det gäller spelare från allsvenskan så är det ung.samma spelare som producerar kväll efter kväll ..Jens Svensson ett mål igen i kväll. Daniel Hermansson Arboga producerar också stadigt född-82:a
Bland backar producerar Daniel grillfors Västerås bra..o har en stark offensiv!

Och Andree Persson Lakers har en otrolig energi ,målskytte o en mycket bra fysik vilket också skulle passa bra i tik nu.

Tror att de här hungriga spelarna från allsvenskan skulle ge mer energi till laget
än vad tex. Ström gör.. han känns mätt på något sätt både i spelet o närkamperna.

RocknRolf2: Nja tror nog det var så att man inte räknat med att tappa de spelare man tappade. Tror nog att Nubben räknade innerst inne med att få behålla en del (kanske Nordgren o Hedström). Tror inte de spelare du nämner var menat som ersättare för dom men vad vet man ??
Alltid lätt att vara efterklok.

Felet som Timrå har är ju den totala avsaknaden av spetskompetens,nått som jag tror att det var menat att Nordgren och Hedström skulle stå för. När dessa drog fanns det helt enkelt inte några såndana spelare att få tag på och det finns det tyvärr inte nu heller.

htikare: Annars har vi ju egna juniorer som producerar rätt bra också... Fattar inte hur man kan tro att nån som gör ett och annat mål i Allsvenskan ska kunna bli målspruta i Timrå. Den serien är väl i klass närmare J-20 än Elitserien i min mening.

FM: Tycker allsvenskan håller bättre klass än tex. italienska ligan som Ström senast kom från..men har absolut inget emot att tik-junior provas

htikare: Jens Svensson 10 mål Andree Persson 9 tror inte att de 10-20 BÄTTRE spelarna i allsvenskan håller dålig klass tvärtom..
Naturligtvis producerar man inte samma i elitserien som i A-svenskan men
vi har ju inte så väldigt mycket att förlora heller, gentemot att det bara rullar på..

htikare: Näe alla får ju ha sina egna teorier och värderingar. Själv tycker jag att Allsvenskan är en riktig dyngserie där det bara är en massa bökhockey. Sen blir det ju också betydligt mer mål där och nån måste ju göra dom,inte sällan den som bökar mest. När det blir lite hjärna bakom det hela krävs det att man spelat på den nivån ett tag. tycker J-20 påminner mer om hockey än vad spelet i allsvenskan gör. En spelare från den allsvenska skulle säkert behöva en säsong för att anpassa sig,det tror jag inte en junior behöver.

FM: Ungefär som en Lulespelare skulle behöva ett år i Timrå för att lära sej spela hockey då, menaru ; )

FM: Den enda förlusten som var överraskande var Nordgren. Ändå värvade man i princip ingenting namnkunnigt alls.
Med tanke på att det tidigt stod klart att vi dessutom skulle tappa 3 centrar, så var alltså planen att Nielsen och Warg skulle gå in som två av de tre första centerplatserna.

Sedan anser jag att Skellefteå och Malmö är minst lika bra som bottenlagen i elitserien. Antagligen bättre.
Malmö presterade en satsning på liknande nivå som Timrå trots att de var i allsvenskan.

RocknRolf2: Ja Nielsen hade ju varit bland de bästa i Malmö,ett lag som du anser vara bättre än bottenlagen i elitserien så det måste ju ha varit en hygglig värvning iaf. Sen tycker jag väl förövrigt att Warg är en typisk tredjecenter i ett lag så de är väl inget fel i den värvningen kanske.

Inte vet jag hur mycket hockey du ser/har sett i dítt liv men nog tycker jag att det är klasskillnad mellan Allsvenskan kontra Elitserien. Varför vi tycker olika vet jag inte men gissar på att jag sett mer på dessa divisioner än dig helt enkelt.

FM: Å du,inte vet jag om man kan kalla det för satsning från Malmös sida när man har en som som Sjögrn i laget. Men du kanske hade velat sett honom i Timrå istället...

FM: Jag menade årets Malmö. Inte fjolårets.

Visst är det klasskillnad mellan allsvenskan och elitserien. Men inte mellan botten i elitserien och toppen i allsvenskan. Gissa på du. Vad har jag som styrker mitt argument?
Jo, de allsvenska lagen har kvalserie efter kvalserie slagit ut elitserielagen. Dessutom har konkurrensen i allsvenskan hårdnat i och med införandet av rak serie vilket lär öka kvaliten ytterligare.

FM: Hellre Sjögren än spelare som Ström. Alla dar i veckan

RocknRolf2: Vilka är de nya lagen som år efter år gått upp då ?
Gonatt på´re.

FM: Vi har ju till exempel Timrå, Löven, Leksand, Mora, Linköping och Södertälje

RocknRolf2: Det kanske undgått dig men en grundläggande faktor att ta in i kverlulantekvationen är att det inte direkt har kryllat av stjärnlirare som letat lag inför säsongen 2005/06. Vem som helst fattar väl att Timrå skulle få svårt att klara topp fyra när man tappat Hagos-Hedström-Nordgren till NHL/AHL plus att Lasse Jonsson trodde han skulle över. Inget annat elitserielag är i närheten av de spelarförlusterna rensat från de "riktiga" NHL-spelarna. Fyra svenska landslagsmän. Var hittar man lediga såna?

NHL med farmarligor har gått igenom ett jättelikt generationsskifte med mängder av kända och okända spelare som lagt av vilket minskat utbudet på spelare som återvänder till europa för elitseriespel. Det är väl Modo som fått behålla sina Timandrar och vad det är men i övrigt är det klent med återvändare.

Inför förra säsongen gjorde vi en tokbra silly season som delvis försvann i NHL-hysterin. Hedström, Jonsson och Aalto var tre briljanta värvningar. Näst efter Foppa kanske de allra bästa "riktiga" värvningarna.

Även när strejken blev ett faktum och en andra silly drog igång skötte sig Nubben enligt min enkla uppfattning utmärkt. Zäta kom hem så klart men att fånga en av världens på papperet bästa målvakter mitt under säsongen var väl ändå halvlyckat? Modin kom till Timrå och inte Brynäs. Berg var en bonus.

Vad hade kunnat göras då? Om man hoppar in i tidsmaskinen och backar till augusti. Kanske skulle man skeppat try-outande Johansson till förmån för ett kontrakt med Jonsson inför säsongen? Med facit i hand skulle Nubben nog gjort det men efter Johanssons försäsong och Jonssons horande kändes det beslutet rätt för mig vid den tiden i alla fall. Vad tyckte du?

FBK, Frölunda och Linköping har samma kärna som förra året som driver laget. Skulle ni ha velat se Ledin i Timrå istället för FBK för att ta den kanske namnkunnigaste övergången? Hade vi kunnat lägga ett tokbud och värvat över Jörgen Jönsson? Tja, kanske det...

HV71 har värvat och gjort det bra. Samtidigt ska man inte glömma att de stod för stolpskottet att avlöna Johan Franzén hela sommaren. Luleå har verkligen lyckats på silly season med sin tjeckiska prägel och en hel Renberg.

Men resten då? Leksand, DIF och Mora, har de värvat bättre enligt kritikerkåren? Vem bland Brynäs, Modos eller SSK:s nyförvärv skulle du vilja att Timrå skulle ha snott ifrån dem? Med visst fog kan man  diskutera målvaktsfrågan och utvärdera olika finska alternativ. Men firma Oksa/Asplund är ett tillräckligt starkt par för att ta oss till slutspel. Det är inte där vi förlorar matcher.

Varför går det som det går? Det är väl ganska uppenbart va? Jag och alla andra hoppades att vi skulle få behålla Hedström och Nordgren, åtminstone en av dem. Nubben gjorde allt vi kunde begära och hade båda under kontrakt. Canes intresse var något av en skräll, inte minst för Gunno själv och Hedström själv verkade mer än lovligt sval inför alternativt att åka tillbaka till Ducks. I slutänden vet vi hur det gick. Med de två bästa anfallarna borta så sent och tätt inpå säsongen trodde åtminsone jag och förmodligen de flesta utanför SMÅLAND att vi aldrig skulle klara att bli ett lag i absoluta toppen. Däremot trodde jag då, och tror jag nu, att det befintliga laget på papperet har kapacitet att slåss om platserna 5-8. I övrigt visste vi i god tid att vi tappade (teoretiskt) samlingen Kapanen-Jonsson-Hagos-Krykov-Manderville. Dessa ersattes med Strålman-Warg-Wennerberg-Nielsen-Regin-Laakonen. Plus Johansson på slutet. Inte så jäkla illa, på papperet. Det bygger dock på att landslagsmeriterade spelare som Magnus Nilsson, Chrippe, Styf, Sanny, Gahn tar för sig som man kan begära, att Svedberg utvecklas som man kunde hoppas och att Koskinen och Aalto levererar. Det är väl lite si och så med att överträffa sig själv i den samlingen. Carlsson och Hallin har gjort allt man kan begära och mer därtill. Hade vi haft en Nordgren, en Hedström eller båda så hade vi haft den superskytt vi helt saknar i laguppställningen, ett antal fler poäng och därmed fast grepp om vår mittenplats och slutspel.

Det är några stycken som grinar en massa och kräver avgångar hit och dit. Vissa av kverulanterna tar jag på allvar även om jag inte delar slutsatserna från analyserna, några få skribenter är så jävla oseriösa att det bara är tröttsamt, synd bara att de inte kan inse det själva och bespara www besväret att scrolla.

RR2 räknar jag till den första gruppen, han kan skriva begripligt och bitvis sakligt samt har inte minst haft rätt i "sin" scoutning av vissa spelare (Ström, Wennergberg). Å andra sidan har RR2 varit missnöjd med allt i flera år så att han äntligen får säga "vad var det jag sa" tar jag inte så allvarligt på rent meritmässigt efter ständiga domedagsprofetior hela 2000-talet.

Jag håller med alla i hockeysnack, Kenta, Nubben och alla med två ögon och konstaterar att vi beöver en MÅLSKYTT. Jag har dock ingen jävla aning var vi ska hitta honom nu, lika lite som jag hade det i augusti när Nordgren plötsligt blev en Hurricane. Jag tror att Nubben kollar faxen och ringer folk lika bra och kanske bättre än många andra värvningssugna sportchefer. Sloan plockades på gott och ont men ingen påstod överhuvudtaget att det var en målskytt. Det var väl det mest sexigaste som fanns i faxen tyvärr.

Några tycker att lagets sammansättning är mer ett symptom på inkompetens (eller inkommpitens) snarare än ur Timråperspektiv unikt krångliga förutsättningar. Visst, det kan man ju tycka, men jag undrar verkligen vilken sportchef av kvinna född som hade gjort ett avgörande mycket bättre jobb än den vi har. Kan Kenta göra något? Kanske. Men mål-mål-mål, det kan man bara träna på så mycket. Må bananklasen levereras å det snaraste.

Förmodligen har jag slösat min tid med det här inlägget. Många kommer inte att orka läsa för att det är för långt. RR2 kommer att läsa mellan samarinklunkarna men inte hålla med, Laken kommer att läsa och lägga ut en betygslista och ett förslag på femmor med tänkta nyförvärv, Talangscouten kommer att läsa och starta en eller flera nya trådar, Ernie kommer att läsa men eftersom han har fått fika med Wikegård vill han ha honom i båset till varje pris (men jag fattar inte var Bäckman kommer inte i bilden), Hardy kommer att läsa och skriva bjäbbabjäbbabjäbbaismaskin, Helg Ernest kommer att läsa men han bestämde sig för vad han tycker om Nubben på en inrikesresa med SAS 2001 så där biter inte verkligheten, Orion kommer att läsa, instämma tyst och skriva ett inlägg för att klaga på moDDRatorerna, Knylan kommer att läsa och skriva ett inlägg för att klaga på att laget har matchtröjor på sig och ser ut som julgranar och Bragd-Birger kommer att läsa och förhoppningsvis hålla med och formulera något begåvat.

Döskallarna läser inte något och garanterat inte det här.

Nu ska jag hem och packa, här är det thanksgiving och i morgon drar jag till Las Vegas. Vinner jag tillräckligt mycket lirar Jagr i Timrå efter jul. I will keep you posted.

« · 621498 · »